Permalänk
Medlem

HD Tune test

Hejsan, körde alldeles nytt HD-Tune på mina HDD´s och har några frågor.

Här kommer Raptorn som jag kör som systemdisk.

Här undrar jag varför jag fick en sådan kraftig "dropp" i början och vad dom gula prickarna är för något.

Lagringsdisken:

Där ser man att dom "gula prickarna" går upp högre på digrammet är vad det gör på Raptor disken, varför?

Så, är det normala värden jag får på mina HDDs?

Permalänk

blå text <-> blå linje
gul text <-> gula prickar

kraftig "dropp" beror på att det är systemdisken dvs. systemet använder den disken

Gå in på HDTunes hemsida så hittar du säkert många diagram du kan jämföra mot.

Permalänk
Medlem

Blå linje <-> vänster y-axel (MB/s)
Gula prickar <-> höger y-axel (accesstid)

Undrar förresten hur de gula prickarna funkar... Att accesstiden ökar längre in på skivan förstår jag dock.
Men varför har prickhögen en nedre gräns som inte är noll?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Blå linje <-> vänster y-axel (MB/s)
Gula prickar <-> höger y-axel (accesstid)

Undrar förresten hur de gula prickarna funkar... Att accesstiden ökar längre in på skivan förstår jag dock.
Men varför har prickhögen en nedre gräns som inte är noll?

De gula prickarna handlar om hur lång tid det tar för läshuvudet ska flytta sig till rätt position. Värsta fallet som du kan råka ut för är att du ska komma åt något i slutet medans läshuvudet befinner sig i början.

Förmodligen så gör programmet så att den slumpvis begär access till olika positionen på disken. 100% innebär då att att den först begärt en position i början och sen en position i slutet. Vid låga procent så har den begärt access för ett mindre intervall fast på olika delar av disken. Detta ger då olika mätresultat vid samma procentsiffra. På så vis blir det fler mätpunkter i början av diagrammet då man kan placera in ett kort intervall på fler ställen på disken. Notera även att 100% endast kan mätas över ett intervall.

Läshuvudet måste alltid flytta sig för att hitta rätt position därav kan accesstiden inte bli noll. (Glöm inte att skivan alltid roterar).

Permalänk
Medlem

Hm... lyckades tydligen få dig att tro att jag är dum

Vad jag inte fattar är varför den gula högen inte når längst ner. Måste väl hända nån gång att nästa access ligger precis där läshuvudet redan är. Även om sannolikheten är liten så borde inte högen ha en så skarp kant längst ner enligt mig (inte där uppe heller förresten).

Det finns några enstaka prickar på noll-strecket, men inget mer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hm... lyckades tydligen få dig att tro att jag är dum

Vad jag inte fattar är varför den gula högen inte når längst ner. Måste väl hända nån gång att nästa access ligger precis där läshuvudet redan är. Även om sannolikheten är liten så borde inte högen ha en så skarp kant längst ner enligt mig (inte där uppe heller förresten).

Det finns några enstaka prickar på noll-strecket, men inget mer.

Oj, var inte meningen att få dig att känna dig dum Tänkte bara att jag skulle försöka förklara lite bättre då frågan kommit upp två gånger i tråden.

Angående att det finns så få prickar vid noll-sträcket:

Som jag skrev tidigare. Tänk på att skivan alltid roterar. Detta gör det omöjligt för läshuvudet att läsa på samma ställe två gånger i följd. För att skivan ska rotera ett var så tar det (med 10000rpm) 6ms.

För att en punkt ska hamna vid noll-sträcket så kan jag tänka mig två saker: Informationen ligger redan i buffern eller så är där en bugg i programmet.

I ett verkligt scenario så läser man ofta filer som ligger på olika ställen. Ofta är filerna också fragmenterade. Detta gör ju att man sällen kommer att läsa från samma ställe två gånger i följd. Med NCQ kan det dessutom vara mer praktiskt att läsa något som ligger på ett annat spår först, innan man kommer tillbaka till samma punkt.

Angående att det blir en skarp kant så läs det jag skrev tidigare. Svaret finns där. Ska ta ett litet exempel också:

Tänk tig att att vi vill ta reda på hur lång tid det tar för läshuvudet att finna en punkt som ligger 5% längre fram.

Vi börjar att testa 5% längst ut på skivan där det är finns mest data per spår. Om vi nu antar att 5% fortfarande ligger på samma spår så kommer punkten vi ska finna ligga ca 6ms bort (förmodligen mindre då skivan inte behöver rotera ett helt varv).

När vi ska testa att flytta punkten mellan 95% och centrum (100%) så kommer de 5% att inkludera ett flertal spår. I värsta fall kommer det gå åt mer än ett varv innan läshuvudet hittat till nästa spår så att disken kanske hinner rotera mer än ett varv på den tiden. Detta skulle innebära att vi minst måste vänta på att två varv ska passera, eller 12ms.

Dessa två fallen skulle då vara bästa och sämsta resultatet. Samtliga delresultat mellan början och slutet på disken skulle då hamna inom intervallet [6ms, 12ms]. Detta gör ju förstås att man får den övre och undre linjen.

Blev väldigt långt det här. Hoppas att det är någon som orkar läsa allt

Permalänk
Medlem

Det du förklarar är det jag redan insåg själv, längre ut på skivan är det större sannolikhet att datan ligger nära så där har man lägre tider.

Men det förklarar inte de skarpa kanterna. Det logiska vore ju att ha tider överallt mellan 0 och max, men med den stora högen i mitten och kontinuerligt minskande antal ut mot kanterna.

Ett varv tar 12ms. Längre in på skivan finns flera accesser på över 12ms, så där måste man ha rört sig från den yttre delen. Men sen måste man ju in igen. Var är de få >12ms-prickarna som borde finnas i den yttre delen?

Enda förklaringen jag ser på den undre gränsen är att det tar 2-3ms för disken att börja sökningen, men att denna ökar längre in fattar jag inte. "Den stora massan" ska göra det, men var är alla optimala <5ms-accesser (plus diskens delay?) längst in på skivan?

Permalänk

Ett varv tar 6ms. 1/(10000/60) s. Som du säger så kommer det ta en viss tid att behandla begäran innan hårddisken hinner svara. Men denna fördröjning kommer förmodligen vara konstant och endast höja upp diagrammet lite. Som jag ser diagrammet så tar det som bäst ett halvt varv för hårddisken ska nå samma punk igen. Detta sker i början av skivan. Sämst så tar det 2 varv.

Läser du av diagrammet rätt?

x% innebär att man testar ett intervall som är x% av det totala diskutrymmet. De lägre punkterna är tagna när intervallet man testar ligger i utkanten av disken. De övre punkterna är tagna längst in mot centrum.

Med högre procentsiffra så får läshuvudet röra sig mer. Detta innebär att fler varv hinner passera innan läshuvudet når rätt vinkel (spår).

Permalänk
Medlem

Jag antog bara att den vänstra kanten är ytterdelen av skivan och högerkanten längst in, eftersom den blåa kurvan funkar så.

Men om vänsterkanten är accesser som inte behöver röra på läshuvudet, medan högerkanten är då datan är långt borta... nu faller ju alla bitarna på plats
Diskens delay är på 3ms (höjden på lägsta vänstra punkten), ett varv tar 6ms (bredden på den gula massan, går att räkna ut om man inte multiplicerar med två utan anledning som jag gjorde), och det tar läshuvudet ca 6ms att röra sig hela sträckan (lägsta punkten till höger som inte finns i diagrammet minus lägsta till vänster).

De skarpa kanterna är förklarade, och det kontinuerligt minskande antalet prickar går mot höger istället för i höjdled.

Problemet löst, tack (känner mig lite dum nu faktiskt)

Permalänk
Vila i frid

Skruva på "kugghjulen", dvs setupen, och välj Benchmark -> Accurate så försvinner "hackigheten" på dataöverföringshastigheten.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, tror jag förstår nu vad allt är.