Permalänk

Desperat behov av hjälp

Tjenare, nu e det såhär att jag har haft en jävligt fel fri dator, och nu mot julen så tänkte jag att jag skulle skaffa en kabel som man drar mellan datorn till tv för att kunna få bild och ljud rakt i teven.

Bild får jag men inget ljud.

Det är dock inte problemet, problemet är att när jag gjorde detta så försvann mitt ljud från datorn, spel,musik ingenting finns bara ett jävligt irriterande surr i vänster hörlur, jag har laddat hem nya drivrutiner och testat allt möjligt men jag vet inte vad problemet är, så jävla frusterande.

Jag har en KV8PRO moderkort, tror ljudkortet sitter inbyggt i det.

Vad ska jag göra?? :S

Det känns som att eftersom det funkade innan så borde det ju gå att fixa, man ska väl inte vara tvungen att formatera om hela datorn?

Hjälp mig !! skulle verkligen uppskatta hjälp..

edit : någon som vet det minsta som kan hjälpa mig? :/

Permalänk
Medlem

Låter inget kul att bli utan den hemska julmusiken

Hade du haft ett separat ljudkort hade jag spontant sagt att det låter som att det har dålig kontakt med moderkortet (sitter löst etc.), men eftersom det är inbyggt kan vi utesluta detta.

Jag antar att du använder kontakterna som du har på baksidan av datorn (alltså de som sitter direkt på moderkortet)? Har du provat att använda några andra kontakter (brukar finnas extrakontakt för mic och headset på framsidan av datorn t.ex.)? Fungerar de?

Du bör försöka utesluta om det är hårdvaru- eller mjukvaru-fel.

Vilket OS har du (Vista? XP?), är det en märkesdator eller hemmabygge?

Permalänk

Ja jag har använt båda och testat fram och bak, innan problemet hände så satt dom i dom fram och ingen av dom fungerar.. Jag har xp och jag köpte datorn ifrån datorbuktiken.com sämst, asså ljudet kan ju inte bara försvinna ? eller?

fan va frusterande.

när jag söker på hörlurarna genom Realtek Sound Manager så hittar dom inte ens några hörlurar kopplade till datorn.. :S

Jag har XP !!

Permalänk
Medlem

Det där med att känna av analoga signaler litar jag inte på, så det skall du inte sätta för mycket tillit till (Realtek Sound Manager).

Har du försökt att uppgradera drivrutinerna till ljudkortet? Kan vara en idé, för att se om det händer något (bruset kanske försvinner eller ändrar volym, då vet man att det iaf finns ett ljudkort kvar ).

Det finns alltid en chans att det blivit någon form av överspänning och att någon krets helt enkelt bränts på moderkortet. Det händer ibland, inget roligt men inte omöjligt.

Permalänk

Nee men enda jag är bekant med när det handlar om ljud :=== jag suger på datorer faktiskt, ja jag laddade hem drivrutinerna vilka var realteks drivrutiner som jag hittade för Mitt moderkort KV8PRO.. (?!)

Vad kostar det isåfall? Och kan man fixa det själv? Eller vadfan ska jag göra haha...

Jag höll ju iofs på att pula massa med ingångarna när ja ville att ljudet från tvn skulle börja funka.. men ändå tror inte det är problemet... :/

Permalänk
Medlem

Har du kollat inställningarna för ljud och bild?

Det händer att vissa datorer ställer om sig till något hel konstigt efter att man har kopplat den till TV. Ibland har jag blivit tvungen att ta bort kablarna till TVn, starta om och prova igen.