Finns det någon försäkring?

Permalänk

Finns det någon försäkring?

Tjena!

Ska försöka göra en lång historia kort..

Jag jobbar som elektriker och har gjort det i 3år snart. Då vi var på ett hyresrätts jobb i somras som ägs av Stockholms Hem fick jag två nyckelknippor av mina kollegor med massa olika nycklar på. Bla annat en pannrums nyckel som går till typ alla pannrum i hela Sthlm och en annan nyckel som går till alla allmänna utrymmen i just det området tex barnvagnsrum, cykelrum och tvättstugor. Då jag fick dom av mina kollegor är det dom som skrivit på kontraktet och står för nycklarna.

Nu så var jag lite tankspridd just den dagen och glömde nycklarna i bilen (mitten handsfacket närmare bestämt).
Och det tror fan det att jag skulle få inbrott just den kvällen.. Har aldrig haft inbrott i min bil i hela mitt liv, men just den kvällen hände det.
Kommer på morgonen och upptäcker att nycklarna är borta. Polis anmäler och hela faderuttan.

Nu ringde StockholmsHem idag då dom skulle skicka en faktura på 40 000:- till min chef.

Vet fan inte vad jag ska göra har bara hemförsäkring och trafikförsäkring på bilen.
Kan det finnas någon försäkring som täcker det här?

Tacksam för svar!
Mvh/Richard

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken sits. Tyvärr har jag dålig koll, men vill tillägga ett "lycka till", om det hjälper.

Men har inte företaget någon försäkring som täcker tro? Vad säger chefen?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Det är väl inte du som ska betala? Jag skulle gissa att det är företaget som åker på notan.. men om det faller på dig borde det behövas en skilld stöldförsäkring (här i alla fall).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Har ingen aning vad man ska göra i din sits tyvärr, men en rekommendation är att skaffa alla jäkla extra försäkringar angående fordon och dess innehåll.

Har man till exempel verktyg i bilen för minst 60k så behövs försäkring, annars blir det trist att köpa nytt (nya leksaker är alltid roligt, men det kostar).

Permalänk
Medlem

Satan vilken otur, antagligen åker du inte på någon smäll själv, det är inte USA vi lever i. Utan företaget får nog ta smällen. Dessutom är nog nycklarna och låsen försäkrade så 40000kr är antagligen en självrisk för att byta ut alla lås och nycklar.

Hade det varit USA hade du nog varit stämd och har fått levt på existens minimum en större del av livet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Satan vilken otur, antagligen åker du inte på någon smäll själv, det är inte USA vi lever i. Utan företaget får nog ta smällen. Dessutom är nog nycklarna och låsen försäkrade så 40000kr är antagligen en självrisk för att byta ut alla lås och nycklar.

Hade det varit USA hade du nog varit stämd och har fått levt på existens minimum en större del av livet

Inget skitsnack om USA i trådar där landet i fråga inte är topic.
Föresten, sverige är skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Satan vilken otur, antagligen åker du inte på någon smäll själv, det är inte USA vi lever i. Utan företaget får nog ta smällen. Dessutom är nog nycklarna och låsen försäkrade så 40000kr är antagligen en självrisk för att byta ut alla lås och nycklar.

Hade det varit USA hade du nog varit stämd och har fått levt på existens mimum en större del av livet

Hade han bott i Somalia så hade han redan levt på existens minimum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Inget skitsnack om USA i trådar där landet i fråga inte är topic.
Föresten, sverige är skit.

Men att klaga på Sverige får man? Bor du här för då om du hatar landet så jävla mkt då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Men att klaga på Sverige får man? Bor du här för då om du hatar landet så jävla mkt då?

Du förstod inte poängen va?

Jag ska flytta när jag får råd, oroa dig inte.

Tillbaka till ämnet!

Permalänk
Medlem

Antagligen ingen slump att de snodde nycklarna. En kompis farsa blev med samma typ av nyckelknippa där tjuvarna bröt sig in i lägenheten och snodde nycklarna och hans jacka med företagsloggan på.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här då, det är nog inte läge att löneförhandla på ett tag.

Kolla upp med dina försäkringsbolag, både för bilen och hemförsäkring om du har, har dock inte nåt på rak hand som skulle kunna täcka något sånt där. Däremot är det nog så att företaget har en sådan, men självrisken lär vara rätt så hög på en såndär sak.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

ojojoj, du är nog rökt för du var väll ansvarig efter du tagit emot dem.
fast vägra betala ifall dom tvingar dig, du bör ju i stockholm där finns det ju jobb

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Har ingen aning vad man ska göra i din sits tyvärr, men en rekommendation är att skaffa alla jäkla extra försäkringar angående fordon och dess innehåll.

Har man till exempel verktyg i bilen för minst 60k så behövs försäkring, annars blir det trist att köpa nytt (nya leksaker är alltid roligt, men det kostar).

Jag tror inte att man som privatperson eller anställd för den delen ska vidta olika slags extraförsäkringar. Det här är något som jag tror med största sannolikhet faller på företaget. Men som Sentenced sa, försök inte löneförhandla på ett tag.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Jag tror inte att man som privatperson eller anställd för den delen ska vidta olika slags extraförsäkringar. Det här är något som jag tror med största sannolikhet faller på företaget. Men som Sentenced sa, försök inte löneförhandla på ett tag.

Finns många egna inom byggbranchen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Finns många egna inom byggbranchen.

Enskild firma, eller vad pratar du om?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Enskild firma, eller vad pratar du om?

Japp, egen företagare. Är man egen och om man står utan försäkring när ens verktyg blir stulna i bilen så får man räkna med att betala eller mot en sjukt hög självrisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Japp, egen företagare. Är man egen och om man står utan försäkring när ens verktyg blir stulna i bilen så får man räkna med att betala eller mot en sjukt hög självrisk.

Jaha, och på vilket sätt är det relevant? Det har ju med företagsformen att göra. Det är fortfarande företaget som betalar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Du tog orden ur mun.. har ingen betydelse i det här läget alls.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

Kallas matnyttig information, och inte mat som man äter.

Permalänk
Medlem

Okej... Sättet du formulerade det på var väldigt diffust, och fortfarande irrelevant.

Men nu hoppas vi någon ordentligt insatt svarar istället, så Joddla med Siv får hjälpen eller svaren han behöver.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Klart det är företaget som står för pengarna. Sen skulle eventuellt din chef kunna kräva dig på skadestånd men då måste han ju kunna bevisa att du varit vårdslös osv... vore dyrare än 40 000 att driva den processen iaf.

Permalänk
Medlem

Det är inte du som kommer att behöva betala något. Du har inte heller skrivit på något papper på att du är ansvarig förnycklarna. Sen så kommer det som flera andra redan sagt att falla på företaget. Och företaget bör ju ha försäkringar för detta och bör nog inte behöva betala mer än självrisken.

Egentligen borde det ju vara förenings försäkring som det faller på och att företaget får betala deras självrisk.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är inte du som kommer att behöva betala något. Du har inte heller skrivit på något papper på att du är ansvarig förnycklarna. Sen så kommer det som flera andra redan sagt att falla på företaget. Och företaget bör ju ha försäkringar för detta och bör nog inte behöva betala mer än självrisken.

Egentligen borde det ju vara förenings försäkring som det faller på och att företaget får betala deras självrisk.

Är det alla pannrum i hela Sthlm som han skriver lär det där vara självrisken typ Lär ju vara ett och annat pannrum i Stockholm. Lagom jobbigt att byta lås på alla dom.

Permalänk

Tack för alla svar grabbar och tjejer(om det finns några)!
Ska kolla upp med mitt försäkringsbolag om man kan ta det på hemförsäkringen.

Men tror knappast att jag kommer betala 40 000:-. Men jag kommer ju typ få sluta på firman om dom är tvungna att pröjsa den. Kommer ju fan alldrig återhämta sig och kunna kika kollegorna i ögorna.
Tråkigt för jag trivs fan där:(.
/Rille

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joddla me Siv
Tack för alla svar grabbar och tjejer(om det finns några)!
Ska kolla upp med mitt försäkringsbolag om man kan ta det på hemförsäkringen.

Men tror knappast att jag kommer betala 40 000:-. Men jag kommer ju typ få sluta på firman om dom är tvungna att pröjsa den. Kommer ju fan alldrig återhämta sig och kunna kika kollegorna i ögorna.
Tråkigt för jag trivs fan där:(.
/Rille

rent juridiskt så är det ju din kollega som gjort nyckelkvittensen som är ytterst ansvarig för nycklarna, men det är väl ingen tröst i sig men även han har ju brustit i tillsynen så att säga. Förstår inte att man skulle lämna över så pass viktiga nycklar till någon som inte kvitterat till sig nycklarna. Är alla parter införstådda vad som har hänt, alltså att det var ett inbrott i en bil? Var bilen försedd med larm? Ta även fram vad som var kravet för förvaring av nycklarna, vart skulle de vara egentligen om de inte var i din bil. Var det stället säkrare? osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joddla me Siv
Tack för alla svar grabbar och tjejer(om det finns några)!
Ska kolla upp med mitt försäkringsbolag om man kan ta det på hemförsäkringen.

Men tror knappast att jag kommer betala 40 000:-. Men jag kommer ju typ få sluta på firman om dom är tvungna att pröjsa den. Kommer ju fan alldrig återhämta sig och kunna kika kollegorna i ögorna.
Tråkigt för jag trivs fan där:(.
/Rille

Klart du inte kan ta det på hemförsäkringen. Försöker du göra det begår du troligen försäkringsbedrägeri.

Vad är det för liten firma som inte tål 40k minus?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joddla me Siv
Tack för alla svar grabbar och tjejer(om det finns några)!
Ska kolla upp med mitt försäkringsbolag om man kan ta det på hemförsäkringen.

Men tror knappast att jag kommer betala 40 000:-. Men jag kommer ju typ få sluta på firman om dom är tvungna att pröjsa den. Kommer ju fan alldrig återhämta sig och kunna kika kollegorna i ögorna.
Tråkigt för jag trivs fan där:(.
/Rille

Om firman är så stor att den har hand om så pass många pannrum behöver du nog inte sluta för 40 000. En kille på mitt jobb förstörde en truck till priset av 10 000 euro när det föll 8 ton papper på den. Och det blev ingen större grej av det.. förutom att han fick två veckors betald ledighet på grund av en skada från glassplitter.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joddla me Siv
Tack för alla svar grabbar och tjejer(om det finns några)!
Ska kolla upp med mitt försäkringsbolag om man kan ta det på hemförsäkringen.

Men tror knappast att jag kommer betala 40 000:-. Men jag kommer ju typ få sluta på firman om dom är tvungna att pröjsa den. Kommer ju fan alldrig återhämta sig och kunna kika kollegorna i ögorna.
Tråkigt för jag trivs fan där:(.
/Rille

Lite lustigt att en sådan liten firma tar på sig ett sånt stort ansvar med nycklarna. När man skriver kontrakt vilket de antagligen har gjort med nyckelhanteringen så måste man kolla upp om man har råd att tex förlora nycklarna. Har man inte råd så skriver man inget kontrakt.

Dessutom måste det vara en mycket mycket liten firma som inte klarar av en utgift på 40k. 40K i företagsamanhang är inte speciellt mycket pengar.

Dessutom tycker jag att du inte bör skämmas av det inträffande och du kan gott jobba kvar där. Du slarvade inte bort dom direkt, utan någon gjorde inbrott. Ingen kommer att titta snett på dig på grund av det.

Permalänk
Medlem

Tänkte precis skriva det; 40 000:- är ingen stor peng för ett företag med x-antal anställda.

Dessutom, det kan hända den bästa! Nej fan, gå till kontoret, säg, "Vafan, det är jävligt men vafan gör man?"

Permalänk

Hah tack för allt fint stöd! Nja det kanske inte är någon större peng men det är väll inte en jätte stor firma jag jobbar på 2 anställda och 6 delägare.

Jag har ju som sakt inte själv kvitterat ut nycklarna vilket gör att jag inte är ansvarig för nycklarna heller om man tänker rent juridiskt.

Återkommer med hur det gick!
Mvh/Rille