Permalänk
Medlem

Problem med FUSE-volym (encfs)

Har börjat få problem med en fuse volym på debian. Systemet körs på Debian 4.0 och problemet uppstod när jag körde en uppgradering av distributionen igår. Jag använder mig utav encfs för att skapa en mount. Själva encfs fungerar utan att spotta ut något felmeddelande, men sedan om jag försöker komma åt volymen, tex via 'df' får jag följande:

  • debian:/home/fusetest# df -h
    Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
    /dev/hda1 228G 205G 12G 95% /
    tmpfs 237M 0 237M 0% /lib/init/rw
    tmpfs 237M 0 237M 0% /dev/shm
    df: `/home/fusetest/test2': Software caused connection abort

Har försökt googla lite, men just felmeddelande gör det typiskt svårt att googla, så jag är öppen för alla förslag. Hjälp! >_<

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Har du provat att installera om encfs? Jag är ingen höjdare på debian, men jag tänker att det kan ha nåt att göra med en del program länkar mot fel bibliotek... Finns inget i debian typ revdep-rebuild, som finns i gentoo, som kollar alla beroenden osv?

Eller om det är kärnan som behöver uppgraderas, sist jag uppgraderade mitt system slutade det mesta fungera tills jag uppgradera kärnan ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag provade med 'apt-get remove encfs' och sedan 'apt-get install encfs'. Det hjälpte dock inte, såg nu att det fanns en version som var nyare än den från sunets bibliotek på encfs hemsida. Ska försöka med det när jag kommer hem.

Hur uppgraderar man kärnan ordentligt förresten (om det skulle behövas)? Jag vet nämligen att det blev knas när jag försökte kompilera det nyaste fuse, någonting i stil med:
"NOTE: Disabled building the kernel module, because this release only
NOTE: supports Linux versions 2.6.9 or later. You can use the kernel
NOTE: module from an earlier FUSE release with the library from this
NOTE: release."
Känns ju skummt om uppgraderingen fungerade som det skulle att jag skulle ha en gammal kärna "2.6.8-2-k7".

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

vet inte om det är nåt speciellt i debian, men rent generellt är det väl bara att
1. dra hem senaste stabila kärnan från www.kernel.org o packa upp
2. köra make xconfig eller make menuconfig, för att konfigurera kärnan.

3. Sen kompilerar du med make
4. och installerar moduler med make modules_install

Därefter är det bara att
5. kopiera arch/i386/boot/bzImage till din /boot katalog och konfigurera lilo/grub att starta den nya kärnan.

Men hur man kompilerar kärnan finns många guider att tillgå, bara att googla lite...
jag hittade denna, men som jag sa är jag ingen höjdare på debian, så jag vet inte vad som är up to date och inte

http://www.debianhelp.co.uk/kernel2.6.htm