60Hz bug tillbaka i vista?

Permalänk

60Hz bug tillbaka i vista?

installera vista här om dan och och upptäckte lite problem (oväntat)

har en crt skärm och ställer in den i win till 100Hz men när man startar ett spel så klickar den ner till 60Hz.

samma problem hadde man en gång i tiden på xp men de löste sig med div fixar.

verkar inte finnas något till vista som rättar till detta? typ reforce lr nåt.

vore sjysst om nån hadde lite tipps som kanske har samma problem.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem men jag ordnade det genom att skriva -freq 100 i launch options.

Permalänk

tackar för svar!

lite färsk på vista dock...vart hittar jag det?

mvh f

Permalänk
Musikälskare

Tanka Refreshlock annars

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

funkar de på vista?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack Slater
funkar de på vista?

Går nog fortare att testa än att vänta på svar

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Går nog fortare att testa än att vänta på svar

inte om man var tvungen att installera vista först

ja nu verkar det funka! tackar!

Permalänk
Medlem

-freq 100 sätter du under launch options i steam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack Slater
inte om man var tvungen att installera vista först

ja nu verkar det funka! tackar!

Hehe, det har du klart rätt i. Trevligt att det funkar iaf.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

tror jag förhastade mig lite där bara för att programmet startade och "verkade" funka. provade med ett spel och nog vart det 60Hz igen.

testat fäljande:

reforce, inkompatibelt med vista

refreshlock, startar och man kan ändra och spara och meka runt men det händer nada när det väl kommer till kritan. (programmet var från 2002)

nyaste rivatuner funka inte heller. enda jag lyckades åstakomma var att sabba så att nu finns de bara 1280x1024 att välja på i windowsinställningarna för skärmen. samma i nvida kontrollpanelen.

känns skoj och installera xp igen. undrar hur många månader av sitt liv man spenderar på att installera operativsystem

Permalänk

Allvarligt, har alla med Vista och CRT-skärmar det här problemet?

Det var ju samma skit i XP, man fick köra med ReForce eller nåt annat och inte ens då funkade det alltid. Värdelöst att MS inte fixat det, de resonerar väl som så att nästan inga sitter på CRTer längre. Så då kan de lika gärna strunta i det. :/

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack Slater
inte om man var tvungen att installera vista först

ja nu verkar det funka! tackar!

Yes de funkar, smart program

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Allvarligt, har alla med Vista och CRT-skärmar det här problemet?

Det var ju samma skit i XP, man fick köra med ReForce eller nåt annat och inte ens då funkade det alltid. Värdelöst att MS inte fixat det, de resonerar väl som så att nästan inga sitter på CRTer längre. Så då kan de lika gärna strunta i det. :/

Nästan inga?

Well, om jag var i Microsoft ställe så skulle jag göra allt för att hjälpa de tappra hjältarna som fortfarande satsar på CRT. Man får vad man erbjuder yta för (WTF?). Skulle aldrig tänka mig att ha en platt-skärm, den känns för... platt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Yes de funkar, smart program

gör det? ja fick då inte till det

verkar ju helt sinnes å behöva hålla på så här igen!

anledningen till att man vänta med xp å traggla vidare på 98SE va just detta. sen har ja för mig att nvida lade till något i sina drivisar som fixade detta. så slapp man hålla på med olika refreshlock och dylikt. det va frid och fröjd i några år sen är de dax igen.

men som sagt här ovan. dom skiter väl i crt nuförtiden. lär inte vara så många som använder kanske. jag själv tycker det fungerar alldeles utmärkt (så länge man inte måste ha 60Hz)

Permalänk

Vad jag läst så måste man starta programmet varje gång man startar vista. Och se till att starta det i "kör som admin"-läget.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HULTAS
Nästan inga?

Well, om jag var i Microsoft ställe så skulle jag göra allt för att hjälpa de tappra hjältarna som fortfarande satsar på CRT. Man får vad man erbjuder yta för (WTF?). Skulle aldrig tänka mig att ha en platt-skärm, den känns för... platt.

Tror faktiskt det inte är alltför vanligt med CRT längre, iaf inte bland folk som byter hårdvara relativt ofta eller har en något nyare dator. Knappast så att det är lika vanligt i lite fattigare länder där folk har sämre datorer, men de uppgraderar inte heller till Vista. Sen har det ju de senaste två åren eller så funnits snorbilliga TFTer som kostar mindre än vad CRTerna nånsin gjorde.

Men jag håller med dig helt annars, sitter själv på CRT så.
"Tappra hjältarna"

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Såvitt jag har förstått det hela så beror det på Vistas något gestapo liknande säkerhetsfunktioner, förhoppningsvis kommer det någon "work around" för detta...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Tror faktiskt det inte är alltför vanligt med CRT längre, iaf inte bland folk som byter hårdvara relativt ofta eller har en något nyare dator. Knappast så att det är lika vanligt i lite fattigare länder där folk har sämre datorer, men de uppgraderar inte heller till Vista. Sen har det ju de senaste två åren eller så funnits snorbilliga TFTer som kostar mindre än vad CRTerna nånsin gjorde.

Folk som spelar diverse onlinespel inom fps-genren vid lite högre nivå håller nog kvar CRT än så länge.
TFT har grym bild men fortfarande lite för slöa.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
Folk som spelar diverse onlinespel inom fps-genren vid lite högre nivå håller nog kvar CRT än så länge.
TFT har grym bild men fortfarande lite för slöa.

Det jag menar, jag tar hellre än skärm som hänger med i svängarna än en skärm med bra bild som kan hacka till lite då och då.

Permalänk

Finns det nåt klokt program för att ändra Hz på sekundära displayen? Jag har rätt upplösning på min TV men skulle gärna köra högre Hz än vad Vista låter mig göra. Har inte lyckats få till det med refreshlock eller reforce.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

så det är ingen som vet hur man ska gå till väga för att kunna spela i dx10 på en crt?