Upplösningsproblem med Adobe Encore 2.0

Permalänk
Medlem

Upplösningsproblem med Adobe Encore 2.0

Läget är så att jag håller med en DVD-meny i Adobe Encore DVD 2.0, och har stött på lite problem nu.

Alla menyerna är gjorda i 720*576, vilket ska vara rätt upplösning.
När man previewar i programmet ser det ut som det ska, likaså när man bränner ut den på en skiva och kollar på i datorn, men om jag sätter i skivan i DVD-spelaren och kollar på TV:n så blir det fel upplösning och kanterna hamnar utanför bilden.

Har provat med 2 olika DVD-spelare och 3 olika TV-apparater samt provat de olika inställningarna på TV:n, men det har ej funkat.
Har även provat att spara ut menyn till en image-fil och sen brännt den i Nero istället, men det funkade inte bättre.
Skivan jag använder är en Fujifilm DVD+RW. Har brännt ut annat på skivan och provat i DVD-spelaren vilket har funkat, så det är inte heller några problem mellan skivan och DVD-spelaren.
Har letat igenom inställningarna i programmet, men det enda jag hittar som skulle kunna påverka är där man ställer in mellan PAL/NTSC och där står den självklart på PAL.

Någon som har någon aning om vad problemet kan vara? Svar uppskattas.

Permalänk
Medlem

Har kontrollerat så att alla dina knappar och sånt hamnar innanför "safe areas"?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Vad för slags TVs har du testat med. CRT TVs lider av något som kallas overscan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Lasse.L skickade in mig på rätt spår, tack för det!

Under alla år i skolan när jag sysslat med video har jag inte haft något problem med att slänga runt saker i hörnen av bilder, men uppenbarligen var det det som var fallet nu. Öppnade en av default-menyerna i Photoshop, och där fanns det Guides utsatta att gå efter, så när jag väl gjorde det gick det bra

Tackar för hjälpen!