Permalänk

22 tums skärm, råd!

Nu så har jag fått hem min nya dator och jag behöver en skärm till den.
Vill ha en 22 tums skärm med 2ms responstid. Har funderat starkt på 226bw eller 2232bw, men har inte lyckats bestämma mej. Skulle ni kunna tipsa om några olika skärmar samt förklara för mej vad man ska titta på när man köper skärm? kontraste?

Permalänk

Man ska helt enkelt kolla på de specifikationerna som relaterar till vad man prioriterar / sysslar med.
Sysslar du mycket med bild / video - kolla på en skärm med bra panel (ex. IPS/VA).
Bra färgåtergivning före låg inputlag / låg responstid är det som gäller när man letar skärm till detta ändamål.

Tittar man på mycket på film, eller spelar så kan panelvalet variera, TN paneler som är billigast duger ofta bra här (så länge man är själv vad gäller TN's strikta betraktningsvinklar). Sen är det också från person till person hur låg responstid man måste ha beroende på hur kräsen man är i väldigt snabba spel och snabba rörelser i filmer. Även bra svärta kan prioriteras här gällande att titta mycket på film (men det är heller inte TN's starka sida).

Allt detta handlar också om hur summa man har att punga ut, i ditt val som då satsar på 22 tummare blir det antagligen en TN panel. Finns endast ett fåtal VA paneler i 22 tums serien och dem tror jag inte ens är släppta, eller isåfall så finns dem inte i Sverige.

Samsung 226BW är helt okej för priset, har själv en 206BW är den duger helt okej för titta på film. Spel fungerar mycket bra på den, svärtan är inte den bästa men så är det på de flesta TN paneler. Färgåtergivningen är sisådär men gråskaletest klarar den förvänandsvärt bra. Samma gäller då 226BW. Men de har varit mycket snack angående just 226BW vad gäller vilken panel man får vid köp. Otur nog kan man inte kontrollera det vid köpet utan man får kolla när man packat upp eller på serienumret eller vad man nu ser det. Har själv inte haft de problemet och vet inte om de gäller 20 tums serien i detta fallet. Inte för att jag bryr mig heller.

Allt som allt ska du tänka på vad du prioriterar sen bestämma dig för en budget.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Budgeten ligger på MAX 3500kr, helst mkt billigare. Jag kommer använda skärmen till att spela(rätt så mycket), kolla film etc. Tack för det snabba och riktigt hjälpsamma svaret! sådana Inlägg gillar man alltid;)

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa Samsung 226bw bör du göra det på en butik eller något annat ställe där du kan försäkra dig om att du får en S panel.
S:et Står sist i modellnummret och det står för Samsung.
Det finns C och A paneler också men det är sämre paneler.
Det är en märkbar skillnad mellan S och C/A.
För att ta reda på vad det är för panel så finns det en lucka bak på skärmen som du tar bort, innanför den sitter en vit lapp med modellnummer osv.
Be dem packa upp skärmen i butiken och kolla.

Jag köpte en 206BW och är störtnöjd

Permalänk

Tycker isåfall du bör satsa på en 226BW, kan man få för runt 2800 kronor idag och det är faktiskt en mycket prisvärd skärm.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Är själv i samma situation, ska ha en ny 22 tummare till min nya speldator.
Efter att ha läst en massa på olika forum, tester osv har jag bestämt mig för en HP W2207. Kanske kan vara intressant för dig med?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Tackar så mycket för alla råd! Så ni tycker att jag skall satsa på 226bw? Ingen som vet något om 2232bw? den kostar lite mer än 226bw men har ingen aning vilken som passar mej bäst.
Hp:n har 5ms responstid, skulle helst vilja ha en 2a:/ Jag är riktigt bra på datorer men skärmar för mej är samma sak som en outforskad djungel:S

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska satsa på en 226BW. Min bror köpte en sådan för inte så länge sedan och han är mycket nöjd. Vill du ha en billigare antar jag att du kan gå ner 2 tum och köpa en 206BW. Inte så stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spank2k7
Om du ska köpa Samsung 226bw bör du göra det på en butik eller något annat ställe där du kan försäkra dig om att du får en S panel.
S:et Står sist i modellnummret och det står för Samsung.
Det finns C och A paneler också men det är sämre paneler.
Det är en märkbar skillnad mellan S och C/A.
För att ta reda på vad det är för panel så finns det en lucka bak på skärmen som du tar bort, innanför den sitter en vit lapp med modellnummer osv.
Be dem packa upp skärmen i butiken och kolla.

Jag köpte en 206BW och är störtnöjd

Numera går det inte längre att se på etiketten, som sitter på baksidan, vad det är för panel. Det har Samsung tagit bort. Troligtvis just för att dölja vad det är för panel eftersom dom fått så mycket kritik för det.

Men det går att ta reda på vad det är för panel ändå. Du måste bara få upp "service menyn" för att kolla upp vilken panel det är. Se bilden här nedanför:

Du kollar vad som står under "Version" och sen använder du koderna här nedanför för att tyda vilken panel det är. Denna meny visar en kod med ett "D" och det innebär att det är en C panel från Chi Mei Optoelectronics

• X-xxxxxxxAx-xxxx = Samsung panel.
• X-xxxxxxxLx-xxxx = AU Optronics panel.
• X-xxxxxxxDx-xxxx = CMO (Chi Mei Optoelectronics) panel
• X-xxxxxxxIx-xxxx: = CPT (Chunghwa Picture Tubes) panel

För att få fram "Service menyn" gör du så här:

1. Sätt "Brightness" och "Contrast" på 0 (noll)
2. Tryck på Meny-knappen (första knappen från vänster)
3. Tryck på Source-knappen (andra knappen från höger) i 5 sekunder.

Själv fick jag hem en 206BW med CPT panel förra onsdagen. Men den ska skickas tillbaka och sen blir det en 226BW istället. Verkar som om det är lättare att få tag på 226BW med S panel idag. Samsung har ju dessutom gått ut och sagt att dom bara ska använda S paneler i 226BW numera.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Numera går det inte längre att se på etiketten, som sitter på baksidan, vad det är för panel. Det har Samsung tagit bort. Troligtvis just för att dölja vad det är för panel eftersom dom fått så mycket kritik för det.

Men det går att ta reda på vad det är för panel ändå. Du måste bara få upp "service menyn" för att kolla upp vilken panel det är. Se bilden här nedanför:

http://farm1.static.flickr.com/202/515135963_fc33ca3612_m.jpg
Du kollar vad som står under "Version" och sen använder du koderna här nedanför för att tyda vilken panel det är. Denna meny visar en kod med ett "D" och det innebär att det är en C panel från Chi Mei Optoelectronics

• X-xxxxxxxAx-xxxx = Samsung panel.
• X-xxxxxxxLx-xxxx = AU Optronics panel.
• X-xxxxxxxDx-xxxx = CMO (Chi Mei Optoelectronics) panel
• X-xxxxxxxIx-xxxx: = CPT (Chunghwa Picture Tubes) panel

För att få fram "Service menyn" gör du så här:

1. Sätt "Brightness" och "Contrast" på 0 (noll)
2. Tryck på Meny-knappen (första knappen från vänster)
3. Tryck på Source-knappen (andra knappen från höger) i 5 sekunder.

Själv fick jag hem en 206BW med CPT panel förra onsdagen. Men den ska skickas tillbaka och sen blir det en 226BW istället. Verkar som om det är lättare att få tag på 226BW med S panel idag. Samsung har ju dessutom gått ut och sagt att dom bara ska använda S paneler i 226BW numera.

Är det en helt säker metod då? Jag har fått för mig att man måste skruva bort baksidan och att det då sitter en lapp innuti skärmen som talar om vad det är för panel. Men om detta är en lika säker metod så är det ju jättebra. Jag tror också att jag ska köpa en 226bw efter jul. Btw Hur gör man julsmiley?

Permalänk
Medlem

Såhär har jag fått reda på när det gäller 206bw iaf.
"S" Panel: AMLCD 201M2, "A" panel: AU M201EW02, "C" panel CMO..

Det verkar som både sättet du Dr_krall nämde och det här är stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte han skrev.

"Numera går det inte längre att se på etiketten, som sitter på baksidan, vad det är för panel. "
Således fungerar ej den förstanämnda metoden.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i7 8700K - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance - Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB - Fractal Design Celsius S24 240mm - Corsair RM750x 750W - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS - Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Jag menade inte den lappen. Jag menade att man får skruva bort en till lucka på baksidan och där sitter det en annan lapp. Alltså inte den lappen som man ser först om man säger så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy90
Jag menade inte den lappen. Jag menade att man får skruva bort en till lucka på baksidan och där sitter det en annan lapp. Alltså inte den lappen som man ser först om man säger så.

Precis. Om man skruvar isär skärmen hittar man ännu en etikett. Men man vill ju gärna slippa skruva isär grejerna.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealther
Tackar så mycket för alla råd! Så ni tycker att jag skall satsa på 226bw? Ingen som vet något om 2232bw? den kostar lite mer än 226bw men har ingen aning vilken som passar mej bäst.
Hp:n har 5ms responstid, skulle helst vilja ha en 2a:/ Jag är riktigt bra på datorer men skärmar för mej är samma sak som en outforskad djungel:S

Jag kan givetvis ha fått saken om bakfoten, men jag har fattat det som att det inte finns några TN paneler med riktig 2 ms, utan att det är något mixtrande med mjukvara vilket inte ger någon fördel mot 5 riktiga ms. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Har själv beställt en 226bw..
Får hoppas på det bästa

Visa signatur

Nya datorn:
AMD Athlon64 X2 Dual Core 6000+ 3.0GHz -- OCZ Gold XTC (2x2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz -- Leadtek WinFast GeForce 8800GTX 768MB DDR3 -- Cooler Master Extreme Power 650W -- XION chassie -- G15 tangentbord -- 22" Wide Samsung 226BW -- XP PRO!

Permalänk
Medlem

MediaHyp säger jag, det finns dom som stör sig och dom som inte, om det nu vore så allvarliga fel mellan alla C, S och A (samt nya C) så borde väl Alla klaga, men alla klagar inte.

Lustigt att folk kan använda en skärm i 2 månader och får då reda på att dom har en "sämre" panel och då helt plötsligt börjar se en massa fel..

Ja, det kallas inbillning..

Som testresultaten, dom skiljer stort beroende på vem som gjort testerna..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
MediaHyp säger jag, det finns dom som stör sig och dom som inte, om det nu vore så allvarliga fel mellan alla C, S och A (samt nya C) så borde väl Alla klaga, men alla klagar inte.

Lustigt att folk kan använda en skärm i 2 månader och får då reda på att dom har en "sämre" panel och då helt plötsligt börjar se en massa fel..

Ja, det kallas inbillning..

Som testresultaten, dom skiljer stort beroende på vem som gjort testerna..

Om du inte ser skillnad på en S-panel och någon av de andra så behöver du en ledarhund och blindkäpp. Ingen inbillning där inte. Färgen blå lyser igenom på a-paneler och backlight bleedingen är fruktansvärd på de flesta av de sämre modellerna (av vilka det finns inte mindre än 4 olika). Vissa av de sämre panelerna klarar också ett par månader innan de börjar "blöda" riktigt illa.

Att testresultaten skiljer sig mellan "kommersiella" testsidor som fått en av samsungs tekniker förkalibrerad S-panel och en testare som själv köpt en skärm i butik och fått en sketen C-panel är ganska självklart. Det finns även mer "kända" sidor som testat båda varianterna.

http://www.behardware.com/articles/667-2/samsung-226bw-a-and-...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Numera går det inte längre att se på etiketten, som sitter på baksidan, vad det är för panel. Det har Samsung tagit bort. Troligtvis just för att dölja vad det är för panel eftersom dom fått så mycket kritik för det.

Men det går att ta reda på vad det är för panel ändå. Du måste bara få upp "service menyn" för att kolla upp vilken panel det är. Se bilden här nedanför:

http://farm1.static.flickr.com/202/515135963_fc33ca3612_m.jpg
Du kollar vad som står under "Version" och sen använder du koderna här nedanför för att tyda vilken panel det är. Denna meny visar en kod med ett "D" och det innebär att det är en C panel från Chi Mei Optoelectronics

• X-xxxxxxxAx-xxxx = Samsung panel.
• X-xxxxxxxLx-xxxx = AU Optronics panel.
• X-xxxxxxxDx-xxxx = CMO (Chi Mei Optoelectronics) panel
• X-xxxxxxxIx-xxxx: = CPT (Chunghwa Picture Tubes) panel

För att få fram "Service menyn" gör du så här:

1. Sätt "Brightness" och "Contrast" på 0 (noll)
2. Tryck på Meny-knappen (första knappen från vänster)
3. Tryck på Source-knappen (andra knappen från höger) i 5 sekunder.

Själv fick jag hem en 206BW med CPT panel förra onsdagen. Men den ska skickas tillbaka och sen blir det en 226BW istället. Verkar som om det är lättare att få tag på 226BW med S panel idag. Samsung har ju dessutom gått ut och sagt att dom bara ska använda S paneler i 226BW numera.

Hur stänger man den där menun igentligen? Och vad gör alla inställningar där?

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Hur stänger man den där menun igentligen? Och vad gör alla inställningar där?

Tryck av och på din skärm

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p

Permalänk
Medlem

Samsung 223BW ska vara samma skärm som 226BW, men enbart finnas med S-panel...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

La precis upp mig på en sån där Eizo för tre och ett halvt. Hoppas jag blir nöjd, men folket i Eizo tråden här på forumet verkar vara smått euforiska och dessutom verkar Eizos hemsida väldigt seriös. Gillade även att skärmen har en ljussensor, precis som min MBP.