Conky riktig istället för pseudotransparent

Permalänk
Medlem

Conky riktig istället för pseudotransparent

Jag kör conky och en terminal (mha compiz-f och profiler) på skrivbordet, terminalen har riktig genomskinlighet (om man gor en markering under terminalen så synd den igenom), men conky har bara pseudo-genomskionlighet (den läser av hur skrivbordet ser ut under och sätter det som sin egen bakgrund). Eftersom compiz-f stödjer riktig genomskinlighet skulle det ju vara mysigt att ha det i conky med, några förslag på hur?

En annan sak som jag hittils har haft ett litet fulhack för att åtgärda är att om jag har min router (192.168.1.1) som DNS-server så funkar allt som använder internet felfritt utom uppdateringarna (kör ubuntu så det är apt/synaptic). När jag satte OpenDNS som dns började det funka, men eftersom OpenDNS loggar alla mina dns-requests för statistik etc så vill jag inte använde det (känns inte rätt att dom loggar mej). Om någon vet hur jag kan fixa detta vore det fint!

Tack!

Permalänk
Medlem

Vill du ha din terminal som jag har på min desktop?

Permalänk

Tror snarare han menar riktigt transparens som i att man ser fönstrena under terminalen.

Hittade det här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3738639
När jag googlade lite snabbt, kolla lite på den, det bör vara samma princip.

Permalänk
Medlem

Kolla denna

Så här kanske?

>> Transparent terminal,,

Permalänk
Medlem

adisbladis forstog mig ratt, ska testa efter ominstallationen!
@ ni andra: jag HAR en genomskinlig terminal pa skrivbordet, jag vill ha conky lika fint transparent som terminalen.