Permalänk
Medlem

SLI med 8800GT... värt?

Halloj

Det vankas dator-köpar tider nu när nya billiga och välpresterande grafikkort sakta men säkert letar sig ut på marknaden. 8800GT känns nästan som en gåva från ovan, ett mera prisvärt kort i det prestanda segmentet har då iaf inte jag varit med om förut. Faktum är att den känns så prisvärd att SLI har dykt upp som ett seriöst alternativ i min nya datorkonfig. SLI känns än mer befogat när man som jag har en skärm av den större modellen, närmare bestämt 24" med en upplösning på 1920x1200.
Det har ju varit allmänt känt att SLI gör sig bäst i höga upplösningar. Och efter ett litet spaningsuppdrag på internet vet jag inte riktigt vad jag tro, i en del reviews så känns det som SLI ger en bra prestanda boost, medans det motsatta kan uppfattas i andra.

Som sagt ska jag köpa en helt ny dator:
intel Q6600
DDR2 Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4 x 1Gb

Det som inte är bestämt till 100% är moderkort och grafikkort. För om jag ska ha, som tidigare antytt, SLI måste jag välja moderkort därefter.
Eller hur ser läget ut? Kommer intel x38 moderkort att kunna stödja SLI inom en snar framtid eller är det nVidia 680i mobbo som gäller?
Men tillbaks till själva huvudfrågan: Är 8800GT i SLI det bästa alternativet i mitt fall med 24tummaren? Eller är förändringen bara marginell i jämförelse med ett 8800GT?

Jag vet att just denna fråga dyker upp ganska ofta, men jag finner frågan mer aktuell just nu för många inte bara mig iom att lägget på marknaden ser ut som det gör, och jag har inte funnit någon liknande tråd som just tar upp om 8800GT i SLI verkligen är värt.

Som alltid tacksam för svar
MVH Scombei

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köpa ETT 8800GT och sedan när G90 eller R700 kommer så lägger du pengar på ett sånt

Permalänk
Medlem

X38 stödjer inte sli och kommer troligen aldrig att göra det heller. (om nu inte nvidia tar bort spärren i drivrutinerna/någon moddar nya drivrutiner)

Så det är nvidia's 680i som gäller.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |