PS3 som mediacenter....hur?

Permalänk
Medlem

PS3 som mediacenter....hur?

Hej kära Sweclockare!

Jag har den stora äran att ställa denna fråga till er idag. Finns det någon där ute som lyckats streama HD material till sin ps3a?

För det är den saken jag är mest intresserad av. Att kunna se på hd filmer /tv-serier från datorn genom min ps3a på TVn.

Permalänk
Inaktiv

jag kopierar den till hdd'n.. annars går det fint att streama hd om du har gigabit kabel.. har bara 100 mbit så det hackar om man streamar

Permalänk
Medlem

Sry för en riktig noob-fråga men måste ändå fråga hur man bär sig åt för att föra över media från PC till PS3 på enklast sätt? Går det som med x-box att öppna ftp på konsolen?

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem

Killbom eftersom ps3an inte klarar av HDfiler från start så måste du gjort nånting med antingen filerna eller ps3an. Vad gjorde du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
jag kopierar den till hdd'n.. annars går det fint att streama hd om du har gigabit kabel.. har bara 100 mbit så det hackar om man streamar

100mbit funkar utmärkt för att streama HD-material. hade räckt med hälften tillochmed.

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem

Skaffa tversity sen ffdshow tryout, sen även halli media splitter sen är det bara att streama på, ställ in tversity på att alltid transcoda och ställ in bildstorleken på 1366*720 om du nu har en 720p tv annars kör du ju 1080p om du har sådana filer. men med detta bör du kunna spela upp allt på din ps3a, har ingen ps3a själv så kan inte kolla exakta instälningarna men tror detta är allt som behövs göra, funkade när jag fixade till polarn iaf, och han har ingen gigabit kabel.

Permalänk
Medlem

Nice tack för svaren, hoppas det kommer fungera

Permalänk
Medlem

ajuste kom på en grej också vet inte om det behövs men det verkar så, du ska gå in i tversity sen stoppa servern, sen får du starta servern genom att skriva "mediasever.exe -debug" i kör för att starta det.

Sen om du vill lägga över hd filmer på hddn så måste du konvertera dom till mp4 format. då kommer dom funka utmärkt förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Vad använder man för program för att konvertera dom?

Permalänk
Medlem

det har jag ingen aning om det får du söka på google, jag kan inte göra allt jobb för dig.

Permalänk
Inaktiv

aha.. det kanske är min dator som är för slö för att transcoda filmen ^^.
PS3 an klarar väl HD filer utmärkt? allt man tankar från PSN är ju i hd.. typ AVC?

Permalänk
Medlem

Jo visst men den klarar väl inte av att spela upp .mkv filer menar jag

Permalänk
Legendarisk

PS3 Video 9 kan konvertera till rätt format för ps3. De har även ett program som sätter upp en filserver som du sen kan logga in på från ps3an för att föra över filer. Går precis lika bra med apache eller någon annan webserver om man redan har det igång.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Inaktiv

nej .mkv får du konvertera till något annat.. Om du gör det med tversity så skickas filen medans den konverteras.. du kan även se på den undertiden..

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu har jag fått det mesta att fungera , dock inte att streama .mkv filer genom tversity. Hur gör man för att få den funktionen? När jag trycker på filen när jag är inne i ps3an så står det att formatet inte stödjs.

Sen har jag letat lite efter nått sätt att kunna göra playlists som ps3an går efter, då gäller detta musik. Har inte hittat något bra svar än, så om det finns nån här inne som direkt kan så får den gärna svara

Men tack iaf för alla tidigare svar, dom har hjälpt mig en hel del.

Okej herregud nu skäms jag lite, glöm det där med playlist, var ju bara att pilla lite på ps3 dosan så hittade man ju allt man behövde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biber
PS3 Video 9 kan konvertera till rätt format för ps3. De har även ett program som sätter upp en filserver som du sen kan logga in på från ps3an för att föra över filer. Går precis lika bra med apache eller någon annan webserver om man redan har det igång.

Nu är ajg så lat att jag inte orkar registrera mig på deras forum och ställa frågan så jag får hoppas du kan svaret Med fileservern du länka till där, går det att få den att skapa servern på mitt andra nätverkskort så att säga?

Just nu har jag riggat så att ps3an går via min dator ut till nätet och vill på så sätt säkra mina filer genom att bara låta ps3an ha tillgång. Vill alltså koppla servern mot nätverkskortet som går mot ps3an.

Har kollat runt i lite filer men hittar inget jag kan editera direkt så.

Nu blev det här en krånglig förklaring, men hoppas du förstår.

Eller om någon annan vet?

Permalänk
Medlem

Varför funkar bara Transcoding via TVersity när man kör mediaserver.exe -debug för?
De verkar som att den inte transcodar ngt vidare bra därifrån?
HD filmerna är liksom inte HD längre ngn som har ett bra svar.

När jag försöker streama samma filmer genom att ha vanliga TVersity mediaservern igång inte debug så står de bara i ps3an att datatypen inte stöds :/

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem

TVersity har codec i installationen nu ... bara tuta och köra.
Jag kör trådlöst och stremar film, funkar bra.

Visa signatur

^^^
@¿@
o