CryENGINE 2™ / Crysis

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dookan
Skulle inte de nya quadsen vara snuskigt dyra?

Näe? Är nog extreme-propparna du tänker på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dookan
Skulle inte de nya quadsen vara snuskigt dyra?

Nej, en 2.66GHz quad för runt 3 000kr i sverige med moms och allt antagligen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Quad Q9300 2,5GHz 266USD (som enligt forex är runt 1800 kr, sen vet jag inte vad man ska lägga på i skatt o.d...25% moms eller?)

Permalänk
Medlem

266 x 10 brukar det vara

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Quad Q9300 2,5GHz 266USD (som enligt forex är runt 1800 kr, sen vet jag inte vad man ska lägga på i skatt o.d...25% moms eller?)

Man brukar säga att det som blir i dollar blir i svenska kronor efter tull, skatt, moms med mera.

Ni får så klart högerklicka och "view image" för att få ut full upplösning.

DX9:

DX10:

DX9:

DX10:

OBS: Stor skillnad mellan DX9 och 10 på nedan bilder:

DX9:

DX10:

Men denna DX10 ingame bild äger fortfarande, så jädrans snyggt:

Video:
http://www.gametrailers.com/player/26124.html

http://www.crysis-online.com/Media/Videos/sd-video-2007.php

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hmm. går inte att högerklicka på bilderna och välja view image.
Det alternativet är skuggat (har IE).
Tycker annars inte att skillnaden mellan DX10 och DX9 ser sådär jättestor ut på bilderna. Fast jag kan iofs inte förstora bilderna..
Men visst ser man en skillnad och DX10 är ändå snäppet bättre.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jodå, det lär nog bli bättre. Får se hur motorn ser ut i release-versionen, de har förhoppningsvis optimerat en del och fått den mer skalbar. Känns lite tungt att min dator redan är helt värdelös (måste köra på low för att inte ha något lagg alls)...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

jo DX10 ger verkligen en Kick till Ljus, ser snyggt ut!

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Om man kollar efter effekter o sånt på dx10 bilderna så tycker inte jag att man ser så mycket skillnad, det är ju inte wow! Men dx10 ser mycket mer realistiskt ut tycker jag, det ser mer ut som ett foto..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

http://www.nvnews.net/vbulletin/showpost.php?p=1408195&postco...

Såg ett par bilder här på kvalitetsjämförelse. Dock så gillar jag inte skillnaden i ljus/färg på sopsäckarna. Om jag ställer ut ett par sopsäckar i fullt solljus så blir de inte ljusgråa för det, de är fortfarande svarta. Men det är smågrejer, tycker spelet ser grymt bra ut ändå.

Permalänk
Medlem

Nej men om 1 vecka i solen är dom gråa Det är framtiden det.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

satan va jag längtar till den 16:e november, ah de kommer bli såååå grymt!

demon kommer väll nu den 25:e?

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Dx10 kan dra mer kräm av hårdvaran också. så på samma grafikinställningar så borde man få högre fps i dx 10.

men det blir väll +-0 eftersom vista krävs

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte gillar bilderna A.N'doja postat?

De känns manipulerade. DX9 bilderna verkar vara lite ljusare medan DX10 har mer kontrast i de två översta bilderna (vakttornet och palmodling eller vad det nu är). Visst är ljusförhållandet lite bättre i DX10 versionen men tycker fortfarande det är nåt skumt där. Det som verkligen skiljer är "solskuggan" på första bilden, mer växtlighet samt lite mer verklighetstrogna färger i DX10.

Bilden med båten och vattnet stämmer ju inte heller då det är vågor på DX10 bilden medan de saknas i DX9 bilden. Våghöjden och storleken kan ju ställas in i grafikmotorn och är väll oberoende ifall det är DX9 eller DX10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Bara jag som inte gillar bilderna A.N'doja postat?

De känns manipulerade. DX9 bilderna verkar vara lite ljusare medan DX10 har mer kontrast i de två översta bilderna (vakttornet och palmodling eller vad det nu är). Visst är ljusförhållandet lite bättre i DX10 versionen men tycker fortfarande det är nåt skumt där. Det som verkligen skiljer är "solskuggan" på första bilden, mer växtlighet samt lite mer verklighetstrogna färger i DX10.

Bilden med båten och vattnet stämmer ju inte heller då det är vågor på DX10 bilden medan de saknas i DX9 bilden. Våghöjden och storleken kan ju ställas in i grafikmotorn och är väll oberoende ifall det är DX9 eller DX10.

Nej, shaders som ändras (våghöjden) är bara möjligt med directX10 i sandboxen.

Permalänk
Medlem

Ja ArtMan, du kan mer än Crytek. Tänk om de hade dig istället! Då hade alla fått dx10 grafik oavsett grafikkort! Ditt geni där är

Men nåt som måste betonas, kolla sanden nere till vänster här... DOM ANVÄNDER PARALLAX OCCLUSION MAPPING! Precis som i nvidias dx10 cascade demo. Hurra!!

Utan

Med

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Ja ArtMan, du kan mer än Crytek. Tänk om de hade dig istället! Då hade alla fått dx10 grafik oavsett grafikkort! Ditt geni där är

Men nåt som måste betonas, kolla sanden nere till vänster här... DOM ANVÄNDER PARALLAX OCCLUSION MAPPING! Precis som i nvidias dx10 cascade demo. Hurra!!

Utan
http://www.crysis-online.com/Media/Screenshots/Screenshots/Be...
Med
http://www.crysis-online.com/Media/Screenshots/Screenshots/Be...

Ja tänk om de hade mig :).

Är det stor skillnaden på "POM" och DX9 tekniken som används i bla Oblivion där tex murtexturen också "får höjd"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur

Men nåt som måste betonas, kolla sanden nere till vänster här... DOM ANVÄNDER PARALLAX OCCLUSION MAPPING! Precis som i nvidias dx10 cascade demo. Hurra!!

Utan
http://www.crysis-online.com/Media/Screenshots/Screenshots/Be...
Med
http://www.crysis-online.com/Media/Screenshots/Screenshots/Be...

Jag kanske ar lite halvblind, men jag ser verkligen ingen skillnad mellan bilderna bortsett fran att den nedre ar lite ljusare ?
Eller sa suger skermen jag sitter vid fett..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag kanske ar lite halvblind, men jag ser verkligen ingen skillnad mellan bilderna bortsett fran att den nedre ar lite ljusare ?
Eller sa suger skermen jag sitter vid fett..

Kolla stenarna i sanden vid botten av bilden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Ja ArtMan, du kan mer än Crytek. Tänk om de hade dig istället! Då hade alla fått dx10 grafik oavsett grafikkort! Ditt geni där är

Men nåt som måste betonas, kolla sanden nere till vänster här... DOM ANVÄNDER PARALLAX OCCLUSION MAPPING! Precis som i nvidias dx10 cascade demo. Hurra!!

Utan
http://www.crysis-online.com/Media/Screenshots/Screenshots/Be...
Med
http://www.crysis-online.com/Media/Screenshots/Screenshots/Be...

Det ser ut som dom är där. Skulle va roligt ifall man kunde snubbla.

Edit: Fick tag på en nyckel. Aldrig varit med om något buggigare. Om någon vill ha en nyckel säg till.

Permalänk
Medlem

En nyckel till betat?
Om det är det är jag väldigt intresserad!

Permalänk
Medlem

Går väl inte att ge bort sin nyckel om man redan installerat det på 1 dator?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Ja tänk om de hade mig :).

Är det stor skillnaden på "POM" och DX9 tekniken som används i bla Oblivion där tex murtexturen också "får höjd"?

Ja, oblivion använder bara vanlig normal mapping, storebror till bumpmapping som du säkert vet ;D

^^Bump Mapping: En teknik där en svartvit bild används för att bryta ljuset i spelet, så man lurar ögat att tro att där är djupa och höga detaljer på en platt polygon.

^^Normal Mapping: Typ samma, fast denna gången är det en färgbild som används, påverkar själva "normals" på polygonen, de avgör från vilka vinklar ljuset studsar på materialet Kan även ge detaljer på skuggsidan av objekt.

^^Parralax Mapping / Parralax Occlusion Mapping är en teknik som bygger vidare på det, men denna gången går det så långt att en "kulle" som egentligen inte består av några polygoner, utan bara av att manipulera hur ljuset studsar på en platt mark (som bump/normal mapping) även kan kasta skuggor på sig själv och de andra kullarna..
Alltså, kullen som inte finns fysiskt (utan polygoner) kastar ändå fysiska skuggor som tas upp av de andra kullarna som inte finns

Lättare är bara att säga som så, tänk dig att terrängen är precis som vatteneffekterna. Vågorna syns, men de består inte av polygoner, bara av en shader som ändrar ljusbrytningen

Kort sagt, det ser till 100% ut som om terrängen består av miljontals fint skulpterade polygoner, när det i själva verket bara är en enda platt polygon med riktigt smart ljusmanipulation

FarCry va ett av de första (om inte det första) spelen att använda normal mapping (eller va det bump?). Det är av den anledning som det va asasegt i de där grottorna med massa väggar med detaljer, grafikkorten då va superbra på många polygoner, men inte på shaders (Speciellt fiaskot som hette 5800 )

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Ghaaa ge mig bara Crysis skiter i vilka tekniker de anvander...det ar snyggaste spelet an sa lange...ge mig~!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Det är läskigt vad snabbt man vänjer sig, när jag kör igång betan nu så är man nöjd och glad med grafiken, men det farliga är att man börjar tänka att "ja det är så här spel ska se ut", och nu när jag kör igång något annat spel, som t.ex. kör Unreal III-motorn, så ser det alldeles stelt ut. Crysis kommer paja så många bra lir, i alla fall för mig som är något av ett grafikmongo.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Ja ArtMan, du kan mer än Crytek. Tänk om de hade dig istället! Då hade alla fått dx10 grafik oavsett grafikkort! Ditt geni där är

Men nåt som måste betonas, kolla sanden nere till vänster här... DOM ANVÄNDER PARALLAX OCCLUSION MAPPING! Precis som i nvidias dx10 cascade demo. Hurra!!

Utan
http://www.crysis-online.com/Media/Screenshots/Screenshots/Be...

Med
http://www.crysis-online.com/Media/Screenshots/Screenshots/Be...

Det finns en bättre tekink som heter relief mapping... och finns i doom3/q4 (med en mod) ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Det är läskigt vad snabbt man vänjer sig, när jag kör igång betan nu så är man nöjd och glad med grafiken, men det farliga är att man börjar tänka att "ja det är så här spel ska se ut", och nu när jag kör igång något annat spel, som t.ex. kör Unreal III-motorn, så ser det alldeles stelt ut. Crysis kommer paja så många bra lir, i alla fall för mig som är något av ett grafikmongo.

Hahah kanner igen mig hos dig precis, Crysis har satt en ny ribba for mig med That's the sad truth... Hoppas manga utvecklare anvander CryTecs motor nu bara, vet i alla fall en utvecklar som kopt licens till den ...fast spelet vet jag ingentin om

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
266 x 10 brukar det vara

Inte på de nya C2D. Den huvudsakliga förändringen är ju att det höjt FSB till 1333 = 333x8

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Inte på de nya C2D. Den huvudsakliga förändringen är ju att det höjt FSB till 1333 = 333x8

Han menar att det brukar vara 266$ ggr 10 när man ska räkna om vad priset kommer bli här i Sverige.

Finns det några benchmarks på betan än? För om man läser i denna tråden så har vissa "alltid" 50fps och folk med samma system har 10-15..

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte