Permalänk
Medlem

Jobba natt?

Till er som jobbar/har jobbat natt, hur är det? Hur pass svårt är det att vända helt på dygnet, d.v.s sova på dagen och jobba på natten?

Tack på förhand

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk

Inga problem det var t.o.m. lättare än att jobba dag tyckte jag, mer betalt och kortare arbetsdagar (1h mindre) fick jag på köpet. (arbetade då heltid natt på golvet i en fabrik)
Men det är väldigt individuellt, hurvida man är en natt eller dag människa och hur svårt man har att vända på dygnet. Det är bara att testa och se.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det värsta måste väl vara att växelvis jobba dag och natt. I många industrier jobbar man t.ex. 1v dag, 1v natt och 1v ledig. I offshorebranschen är det också vanligt med 2v dag, 4v ledig, 2v natt, 4v ledig osv.

Själv kommer jag bli erbjuden 2v nattarbete om ett tag med 30% lönepåslag och obegränsade mängder övertid :s

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Helt ok, lite jobbigt ibland, det sociala livet tenderar att kunna bli lidande om man inte får ett glidarschema villsäga. Där jag jobbar väljer jag att jobba natt framför dag eller eftermidag utan att tveka, dock jobbar jag 40 timmar natt/ vecka, kan bli skapligt jobbigt ibland men funkar, beror nog lite på hur man är som person.

Permalänk
Medlem

Jag har viss erfarenhet från sommarjobbet av att jobba femskift, och det är inga problem vad gäller arbetet i sig. Däremot blir man ju lätt mindre social om man sover bort stora delar av dagen ibland, eller måste gå och lägga sig tidigt, eller för den delen åka och jobba på kvällen...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Inaktiv

på ett sommarjobb som jag hade för ett par år sedan så jobbade jag måndag-fredag natt sedan dubbelskift på lördagar och söndagar (dubbelskift innebar 24 timmar i sträck på samma dygn) men varannan vecka var jag ledig...

Permalänk
Medlem

Själv har jag inga problem med att jobba natt. Men det gäller att ha det mörkt när man sover på dagen samt stänga av allt vad störningsmoment heter, av med mobil och ur med fasta telefonsladden.

Sen ställa klockan så att man inte sover bort dagen utan tar del av det sociala livet också innan man börjar jobba igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha jobbat natt tre dagar i veckan i närmare två år var man rätt van, men det var först efteråt som man insåg att den mesta till ledig tid inte gick att planera något vidare. Det var grymt skönt att kunna gå och lägga sig på kvällen istället för på morgonen.

Permalänk
Sötast

Jobba natt är härligt tycker iallafall jag.

Istället för att jobba 8h om dagen 5 dagar i veckan så jobbade jag 8h på natten 4 dagar i veckan, och hade då c:a % mer slutlön.

Inga svåra morgnar mera, man sov så länge man ville. Sen gick man på jobb kl 22.00 istället. Vakna å gå till jobb? Nej nej.... vakna när man vill, äta lite frukost... sen lunch... sen kanske middag innan jobb eller på jobb.... fint fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jobba natt är härligt tycker iallafall jag.

Istället för att jobba 8h om dagen 5 dagar i veckan så jobbade jag 8h på natten 4 dagar i veckan, och hade då c:a % mer slutlön.

Inga svåra morgnar mera, man sov så länge man ville. Sen gick man på jobb kl 22.00 istället. Vakna å gå till jobb? Nej nej.... vakna när man vill, äta lite frukost... sen lunch... sen kanske middag innan jobb eller på jobb.... fint fint

Ja, det är ju precis det där som jag är ute efter! Totalt sett blir det ju mindre timmar i veckan, d.v.s mer fritid. Har man dessutom datorer som sitt största intresse så spelar det ju ingen roll vilken tid på dygnet man är vaken

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Har precis jobbat natte som var går på igen kl 21:00. Har inga problem med att vända på dygnet. 10 timmarspass utan rast. jobbat 4 nätter i rad med natten som kommer, avslutar morgondagen med ett 13 -21:30 pass. Går skitbra. Visserligen inte helt inom lagen rama, men va fan måste ju ha pengar och får ju 240% övertid. Så är det att jobba inom vården iaf.
Sover som en stock från det att jag går och lägger mig till dess jag ska upp, alltid pigg och fitt for fight. Vissa nätter går bra andra får man slita som bara fan utan chans att ta det lungt. Men att jobba natt är det bästa som finns, man gör 10 timmar per pass vilket gör att man inte behöver jobba lika många dagar för att komma upp i timmar. Dessutom gör jag alltid något skoj mitt på dagen. Ska snart lägga mig igen.
Nackdelen är väl att man äter mycket mer än vad man borde, och inte alltid så himla hälsofyllt, dessutom finns det nätter där man trycker i sig maten samtidigt som man gör pat-arbete.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Jobbade natt från och till i 2 år som bagare. Ska inte säga att det var det bästa jag har varit med om. Man vänder på dygnen och alla jävlar har en tendens att ringa eller knacka på en dörr för att störa en.

Det är dessutom svårt att kombinera tid med vänner o kära ifall dessa jobbar dag tid...

Permalänk
Medlem

Har jobbat ständig natt i 3-4 mån, samt ett jobb för några år sedan jobbade jag 3-skift i ca 2 år. 3-skiftet var rent ut sagt bedrövligt. Fick aldrig någon dygnsrytm, ständigt trött, dålig sömn osv. Ständig natt var bättre, men inget jag själv uppskattar.
Efter att nu i mer än ett år jobbat dagskift kan jag säga, ALDRIG mer skiftarbete för mig Om man inte måste vill säga...Är så mycket skönare att lägga sig på kvällen och ha "normal" dygnsrytm.
Tror dock det är upp till personen själv, alla tycker ju olika och en del passar bättre för nattjobb. Dock tror jag ingen människa passar för att jobba tex 3-skift. Det sliter för mycket på kropp och själ.

Permalänk
Sötast

Kombinera "väntid" tyckte jag aldrig var svårt.

Jag vaknade oftast vid 2 tiden, alltså var det 2 timmar till ens polare kom hem från jobb.

Om man då ville så kunde man vara med dom 2-9 typ å sen gå på jobb, visserligen inga filmkvällar i veckan, men det hade man ändå torsdag, fredag och lördag till.

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir jobbigare med åren att vända på dygnet ju äldre man blir tycker jag.
Men det är olika för olika människor, så hur du hanterar det är det nog ingen som vet.

Permalänk
Medlem

Inga problem, men jag valde att söka ett nattjobb eftersom jag hade omvänd dygnsrytm redan från början.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Farsgubbe min som är 47 jobbar fast som tidningsutdelare och fast på en bygghandel. Fritid har han ingen Jo på helgerna brukar han ju vara ledig då vi inte jobbar med att renovera lägenheter vilket han även gör lite ibland på veckodagarna. Hur han orkar med fattar jag inte. Men det verkar gå rätt bra^^ han har gjort så i nästan 2 år tror jag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jobbade natt i flera år och det finns både fördelar o nackdelar.

Fördelar:
Kanon att alltid få sova ut på mornarna (eftermiddagen) vilket är perfekt om man är kvällsmänniska.
Kortare arbetstid/arbetsvecka.
Inga köer eller annat till och från jobbet.
Oftast bra betalt också.

Nackdelar:
Sociala livet blir lidande.
Svårt att sova ibland med störningsmoment då man sover då andra är vakna.
Magproblem kan uppstå om man inte har stenhård disciplin.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det mesta faktiskt var positivt för mig när jag jobbade natt. Jobbade på ett boende för utvecklingsstörda, så det var lugnt nästan hela natten. Jobbade ett tag 21-07, sen införde de 11-timmarspass så då var det antingen 20-07 eller 21-08.

Det svåra är att ha den disciplin med mat och uppstigning som man faktiskt behöver. Det var ju inte svårt att sova till tre-fyra på dagen, äta frukost, middag och sen dra till jobbet. Det gäller att ha disciplin att inte käka en massa på natten, då ballar magen fan ur totalt Helst ska man äta frulle innan man går och lägger sig.

Det är också svårt att ha disciplinen att gå upp i tid. Vad är det värt att vara ledig hela dagen om man ändå bara sover? Då hinner man ändå inte.

Men om man har den disciplin som krävs, då är det kanon. För mig innebar det många lediga kvällar och jag hade tid att uträtta saker som man inte har tid till med ett 8-17-jobb. Och lönen är helt ok.

Jag skulle nog inte palla att jobba skift där ett av skiften är nattskift. Å andra sidan var jag inte så förtjust i att jobba skift dag-/kvällstid heller. Ingen struktur

Jag tvivlar på att jag skulle uppskatta ett nattjobb om det var i en stressig fabrik eller nånting sånt. Då skulle jag fan aldrig somna när jag kom hem. Det var svårt nog när det var en stilla lunk.

Det är min erfarenhet av det.

Permalänk
Medlem

Jobbar natt (kväll kallas det skiftet hos oss dock, vi har två kvälls/nattskift), jobbar från 16.00-02.15 4 dagar i veckan, har gjort så i drygt 2 år nu, problemet är väl att man (jag) sover bort hela dagarna. Går oftast upp runt 15 vilket inte ger mycket tid till annat än duscha och gå till jobbet.

Äta innan man lägger sig är ingen höjdare om man inte har tid att äta innan man går till jobbet, annars kommer man gå halvt ihjälsvulten fram tills man får tid att äta.

Börjar dock ifrågasätta om det verkligen är värt det med det urusla OB-tillägget som Skogs och Trä har :/ 25.65kr extra i timmen för att förstöra hela veckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Många har redan svarat, men jag ger min synpunkt på nattjobb.
Jag har jobbat skift med natt (3-skift, 1vecka/skifttyp) i ca 4år.
Det finns olika sätt att gå skiften, antingen Fm, Em, Natt osv eller Natt, Em, Fm osv (<-omvänd ordning)
Enligt någon studie så ska det senare (natt,em,fm) vara det bästa för kroppen och lättast att ställa om sig ifrån. Jag har jobbat både ordningarna men kan nog inte svara på om jag verkligen upplever att det är enkalre att ställa om sig från ena veckan till det andra.

(Alkisvarning nu)
Om jag jobbar natt så är jag oftast uppe i varv när jag komemr hem och ska sova så då klarar jag inte av att somna på flera timmar, men om jag tar en öl eller två och tar det lugnt en halvtimme så brukar min kropp slappna av mycket lättare. Man behöver ju inte dricka starköl, jag dricker vanligtvis lättöl eller en folköl för det ändamålet.

Jag ska utföra en varning för de som får för sig att vara vaken för länge när de jobbat. En jobbarkompis till mig var vaken efter att han hade jobabt sin sista natt (fredag), senare på kvällen så fick han ett epilepsi (-liknande) anfall och han har alltså inte blivit diagnostiserad för epilepsi eller något annat allvarligt. Utan han fick bara ett anfall och har inte fått det igen. han fick inte köra bil på ett halvår så det strulade till sig ordentligt.

Man skall heller inte äta mitt i natten, magen har svårare än övriga kroppen att ställa om sig för natt, så magen vill helst inte ha en massa mat i sig då.

Just nu tycker jag det fungerar med natt, och tar man och sover ordentligt när man kommer hem från jobbet så är man pigg när kompisarna slutat sina dagjobb så sin sociala tid med kompisarna behöver inte bli lidande. Däremot så blir det jobbigare att ställa om sig ju äldre man blir. Så då tycker jag det är bättre om den äldre byter bort sina natt-skift med de yngre.

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Personligen jobbar jag hellre natt än kväll. Kväll tar död på allt socialt man har, medan man har en hel del fritid när man jobbar natt

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Sötast

Ja, jag kan inte förstå varför folk säger att man inte har ett socialt liv om man jobbar natt?

om man slutar 7 så kanske man vaknar vid 15,00 och är då ledig mellan 15-22 på ett ungefär.

Menar, när brukar ni annars umgås?

Sen att magen skulle må dåligt, jag undrar om det inte är en hel del skitsnack.

Om natt alltid är dag för dig, och dag alltid är natt, varför skulle magen bli kass då? menar... nä.

Permalänk
Medlem

Det ungefär som att ha sommar lov;) Förutom att du inte har kul på natten.

Permalänk

Jag jobbar efter ett femskiftschema som ser ut såhär:
Vecka 1: Eftermiddag
-> Måndag-fredag 1336-2206, lördag & söndag 0530-1730.
Hyfsat tungt att ställa om från eftermiddag till förmiddagsskiftet på lördag morgon.
Vecka 2: Ledig
Vecka 3: Förmiddag
-> Måndag-fredag 0530-1336 och ledig helg
Vecka 4: Natt
Måndag-fredag 2206-0530, lördag & söndag 1730-0530 (går alltså av sista skiftet på måndag morgon)
Vecka 5: Ledig :).

Jag tycker att skiftgången och schemat är riktigt bra. Det är grymt skönt med ledigveckorna (som man kan jobba övertid på...)
Nattskiftet tycker jag helt klart är det bästa. Det är ofta lugnaste skiftet, med minst jobb (och bäst betalt).
Jag brukar undvika att äta på natten eftersom min mage blir helt förstörd av det, men ibland blir det mycket fysiskt arbete och då kan inte jag klara mig med det jag ätit under dagen. Ett tips är att försöka ha bra mat-disciplin, dvs äta frukost när man kommer hem, lunch när man vaknar och middag innan man går till jobbet.
Om det är väldigt lugnt på jobbet brukar jag käka Vicks Red Energy, halstabletter med koffein. För mig, som inte missbrukar koffein dagligen, fungerar det riktigt bra.

När jag på måndag ska vända tillbaka på dygnet brukar jag försöka vara vaken så länge jag orkar, säg runt 14-tiden, därefter sova någon timme så att jag kan sova på kvällen. Det fungerar förvånansvärt bra. Tidigare brukade jag försöka att sova kortare tid på dagen, dvs stiga upp tidigare och tidigare, men då är jag inte normal fören på torsdag istället för som nu på tisdag morgon

EDIT: La till sista stycket

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk

flickvännen har jobbat ständig natt i 3,5 år och det sliter en hel del verkar det som. sover inte till nån reda på dagarna hon e ledig etc.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Slutade jobbet för 30 min sedan. Dock inget jag brukar göra.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Jag jobbade natt i en månad i somras. 03-11, dock inte varje dag som tur är. Men jag tyckte att det var väldigt lätt att ställa om dygnet. Somnade 19 på kvällen och gick upp 02 på natten. Ibland sov jag när jag kom hem nån timme, inte ofta dock. Jag gillade väldigt mycket att jobba natt.
En nackdel var dock att jag och Erik gick om varandra hela tiden, så vi träffades nästan inte alls.
Men har man lätt att ställa om sig och anpassa sig så rekommenderar jag varmt att testa på nattarbete.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar! Det enda som verkar vara ett problem med att jobba natt är maten. Jag läste nånstans att man helst inte ska äta något på hela natten, för att det skapar obalans i magen. Men inte klarar man sig på ett äpple 6-8 timmar?!

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Jag åker till mitt jobb runt halv 4 på morgnarna, så det är ju inte ett "nattjobb" i sig, och min mage fuckar upp sig helt om den får mat där innan. MEN, havregrynsgröt funkade finfint, tydligen. Man står sig länge och magen sa inte ifrån. Ett litet tips, eller nåt