Permalänk

Om du ska köpa nytt moderkort så kolla att dell chassit sväljer standard ATX. Skulle tror att det sitter något skumt format i nu, då lär det bli nytt chassi också. Och kolla upp vad det är för nätagg som sitter i, ett 8800gtx drar närmare 300w under load.

Som jag sa tidigare i tråden, känns inte vettigt att lägga massa pengar på denna burk.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Märker att du fått tillräckligt med svar men vill tillägga att jag bytte från 7800gtx till 8800gtx utan problem. Behövde bara flytta undan mina hårdiskar eftersom skiten tog upp nästan hela burken själv!!!!

Men jag anände bara samma kontakter som satt i 7800 till 8800 och en extra som jag hitta nånstans där inne. Den rullar skit bra nu. Men kött-kortet slog ut mitt närverk så kan inte testa kortet eftersom jag baaaaara har onlinespel och kan inte komma ut på internet eller nått. Har haft lite data folk och kollat på det men ingen kan hitta nått, :S:S:S

Permalänk

De blir en dyr historia det här.. Nytt grafikkort, nytt moderkort, nya ram minnen, nytt chassi, ny processor och ev. nytt nätagg.. I princip en helt ny dator.
Då kan du ju som sagt lika gärna sälja den gamla datorn och börja om på nytt?

Visa signatur

[ ASRock Z87E-ITX ] [ i7 4770K 3.5GHz @4.0Ghz ] [ 2x8GB HyperX Blu DDR3 ]
[
120GB Kingston SSD ] [ Palit 1060 GTX 3GB ] [ Fractal Design Node 304 ]
[
Corsair CX600M ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
...ett 8800gtx drar närmare 300w under load...

Ett 8800GTX förbrukar maximalt 185W (ej överklockat), praktiskt ligger max oftast runt 150W (dryga 12A på 12-volten) . Du har säkert sett ngn siffra för ett helt system.

För övrigt instämmer jag delvis med en del andra i tråden: Inte optimalt att byta grafikkort i den datorn, vänta hellre och byt allt på en gång. 7800GTX och din processor matchar varandra bra.

Har du redan köpt grafikkortet så får du väl bara testa hur bra det fungerar. Betydligt bättre kommer det att bli oavsett om CPUn är flaskhalsen eller inte, speciellt när du använder mycket AA och AF. 8800GTX är mer än dubbelt så snabbt i spel där grafikkortet är flaskhalsen, typ Oblivion. Dessutom har det betydligt bättre bildkvalité pga mer avancerad konstruktion.

Jag har själv precis köpt ett Leadtek 8800GTX som jag kommer använda i min dator nedan, tills jag byter övriga delar om ett halvår (väntar på AMDs nya). Jag ville även lägga ett 8800GTX till min samling av klassiska grafikkort innan det var för sent (huvudskälet). Priset är ju ovanligt ok nu.

Edit: Tillägg + ändring.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ett 8800GTX förbrukar maximalt 185W (ej överklockat), praktiskt ligger max oftast runt 150W (dryga 12A på 12-volten) . Du har säkert sett ngn siffra för ett helt system.

För övrigt instämmer jag delvis med en del andra i tråden: Inte optimalt att byta grafikkort i den datorn, vänta hellre och byt allt på en gång. 7800GTX och din processor matchar varandra bra.

Har du redan köpt grafikkortet så får du väl bara testa hur bra det fungerar. Betydligt bättre kommer det att bli oavsett om CPUn är flaskhalsen eller inte, speciellt när du använder mycket AA och AF. 8800GTX är mer än dubbelt så snabbt i spel där grafikkortet är flaskhalsen, typ Oblivion. Dessutom har det betydligt bättre bildkvalité pga mer avancerad konstruktion.

Jag har själv precis köpt ett Leadtek 8800GTX som jag kommer använda i min dator nedan, tills jag byter övriga delar om ett halvår (väntar på AMDs nya). Jag ville även lägga ett 8800GTX till min samling av klassiska grafikkort innan det var för sent (huvudskälet). Priset är ju ovanligt ok nu.

Edit: Tillägg + ändring.

Jag har testat att köra mitt Asus 8800GTX på dessa gfx nätagg:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325874

Det fungerar inget vidare. Det första som händer när man bootar upp windows är att det dyker upp ett meddelande från nvidia om att kortet inte får tillräckligt med ström och därmed har prestandan ställts ner. Får sjuka fps drops i spel osv. Har testat två olika sådanna agg med samma resultat. Så det drar en satans massa ström även oklockat.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Jag har testat att köra mitt Asus 8800GTX på dessa gfx nätagg:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325874

Det fungerar inget vidare. Det första som händer när man bootar upp windows är att det dyker upp ett meddelande från nvidia om att kortet inte får tillräckligt med ström och därmed har prestandan ställts ner. Får sjuka fps drops i spel osv. Har testat två olika sådanna agg med samma resultat. Så det drar en satans massa ström även oklockat.

?

Vad är syftet med ditt svar på mitt inlägg?

De sifforna jag angett är fortfarande riktiga. Att du haft problem förändrar inte detta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
?

Vad är syftet med ditt svar på mitt inlägg?

De sifforna jag angett är fortfarande riktiga. Att du haft problem förändrar inte detta.

Jag vill få fram att jag inte kan köra mitt kort som tråden till stordelen handlar om på ett 300w kvalitets nätagg... Så dina siffror verkar vara fina på pappret men verkar inte stämma i praktiken tyvär..

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinKoivisto
Den processorn är ett väldigt bra köp! Men ditt moderkort är inte kompatibelt med det (räcker inte med att det är S775). Såg att det var inbygt grafikkort på brädan osv..

Okej. inbygt grafikkort vet jag inte om det stämmer.
Kollade Dell-sidan angående min dator, o det fanns tydligen ett "uppgraderingpaket" där, för en ny proccessor. PLUS, så kollade jag igenom min manuall där de även går igenom hur man själv byter ut proccessorn.

Sen kollade jag även sidan till foxconns (mitt moderkort) produkter. Och Det fanns bara intel s775, och en del amd.

Permalänk

Det är ju bara att kolla bak på datorn om du har ett VgA uttag i moderkortet, sen är det ju självklart att du kan byta processorn däremot är det inte säkert att det går att sätta dit en Core2Duo processor. DÅ moderkortet förmodligen inte är kompatibelt med Core2Duo processorer. Även om det är samma socket (775) är det inte säkert att det går att koppla in en core2duo processor. Det har bl.a. med kretsen på moderkortet att göra.

Visa signatur

[ ASRock Z87E-ITX ] [ i7 4770K 3.5GHz @4.0Ghz ] [ 2x8GB HyperX Blu DDR3 ]
[
120GB Kingston SSD ] [ Palit 1060 GTX 3GB ] [ Fractal Design Node 304 ]
[
Corsair CX600M ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinKoivisto
Det är ju bara att kolla bak på datorn om du har ett VgA uttag i moderkortet, sen är det ju självklart att du kan byta processorn däremot är det inte säkert att det går att sätta dit en Core2Duo processor. DÅ moderkortet förmodligen inte är kompatibelt med Core2Duo processorer. Även om det är samma socket (775) är det inte säkert att det går att koppla in en core2duo processor. Det har bl.a. med kretsen på moderkortet att göra.

... denna diskussionen bara fortsätter o fortsätter. =S haha

Hur kan jag få reda på vad mitt moderkort stöder då? Det är ju inte garanterat att den inte stöder c2d, och om den inte gör det så kanske den stöder något annat som oxå hade dugit

Permalänk

du för söka runt på google osv. på ditt moderkort.. skriv gärna in lite fakta o du hittar t.e.x. va det är för krets, support lists på cpu osv.

Visa signatur

[ ASRock Z87E-ITX ] [ i7 4770K 3.5GHz @4.0Ghz ] [ 2x8GB HyperX Blu DDR3 ]
[
120GB Kingston SSD ] [ Palit 1060 GTX 3GB ] [ Fractal Design Node 304 ]
[
Corsair CX600M ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ett 8800GTX förbrukar maximalt 185W (ej överklockat), praktiskt ligger max oftast runt 150W (dryga 12A på 12-volten) . Du har säkert sett ngn siffra för ett helt system.

För övrigt instämmer jag delvis med en del andra i tråden: Inte optimalt att byta grafikkort i den datorn, vänta hellre och byt allt på en gång. 7800GTX och din processor matchar varandra bra.

Har du redan köpt grafikkortet så får du väl bara testa hur bra det fungerar. Betydligt bättre kommer det att bli oavsett om CPUn är flaskhalsen eller inte, speciellt när du använder mycket AA och AF. 8800GTX är mer än dubbelt så snabbt i spel där grafikkortet är flaskhalsen, typ Oblivion. Dessutom har det betydligt bättre bildkvalité pga mer avancerad konstruktion.

Jag har själv precis köpt ett Leadtek 8800GTX som jag kommer använda i min dator nedan, tills jag byter övriga delar om ett halvår (väntar på AMDs nya). Jag ville även lägga ett 8800GTX till min samling av klassiska grafikkort innan det var för sent (huvudskälet). Priset är ju ovanligt ok nu.

Edit: Tillägg + ändring.

Att 8800GTX har en peak om 185watt stämmer, men vid peak om 185w behöver den även ett rekommenderat agg som kan leverera 30A.

Citat:

With a peak draw of 185W, the EN8800GTX can consume as much power as a basic desktop PC, so a solid power source is key. If using the adapters included in the package, four Molex connectors are needed, which may pose an inconvenience to some with lesser PSUs.

http://www.hothardware.com/printarticle.aspx?articleid=918

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Okej. jag har satt in mitt nya XFX geforce 8800gtx. Som jag förväntade mig så blev det ingen höjdare. prestandan var ungefär likadan som 7800 om inte sämmre. men det var en bra anledning till det. Jag hade bara 1 st 6 pin kontakt. Detta meddelande komm fram efter insallation av drivrutin:

""För att skydda din hårdvara från potentiell skada eller orsaka en potentiell systemlåsning, har grafikprocessorn sänkt sin prestanda till en nivå som tillåter fortsatt säker användning.""

Så om jag hade en till 6 pin så hade det självklart blivit stor skillnad. Men jag kan väll inte bara fixa en till 6 pin lite hur som? eller?

Iallafall. Köpet var inte förjäves. Det är ett riktigt bra kort, och jag planerar att använda det.

Mina val är att antingen fixa en c2d processor ( om det funkar till min dell ) + 2 st 6 pin.

Eller att byta ut moderkort (som funkar med c2d), processor, (kankse chassi om det är nödvändigt).

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att skaffa en strömadapter med 2 molex till en pci-e, så att kortet iaf kan köra i full hastighet, då borde du definitivt märka skillnad.

Följde det verkligen inte med någon sådan adapter alls med kortet? Till mitt Leadtek fick jag med 2st.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har du ddr2 minnen på kortet?

Visa signatur

[ ASRock Z87E-ITX ] [ i7 4770K 3.5GHz @4.0Ghz ] [ 2x8GB HyperX Blu DDR3 ]
[
120GB Kingston SSD ] [ Palit 1060 GTX 3GB ] [ Fractal Design Node 304 ]
[
Corsair CX600M ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Börja med att skaffa en strömadapter med 2 molex till en pci-e, så att kortet iaf kan köra i full hastighet, då borde du definitivt märka skillnad.

Följde det verkligen inte med någon sådan adapter alls med kortet? Till mitt Leadtek fick jag med 2st.

Tror det inte det funkar med 2 molex.
Det står följande på en lapp till kortet :

Bad power connection
Do not use a PCI-express (6pin) Y-splitter to spit a single powersource into two.

även:

XFX does not support the use of 4-pin to 6-pin powercable converters.

GTX kortet har ddr3

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som du skriver: "Do not use a PCI-express (6pin) Y-splitter to spit a single powersource into two."

Det är därför det finns TVÅ molex. Man ska givetvis koppla varje molex till sin egen lina på nätagget annars fyller ju inte den typen av adapter någon funktion alls.

Väldigt många nätagg har en endast en 12V-källa, även om det står 12V1, 12V2 osv. Att det uppstod agg med ett antal olika 12V-linor beror på att ATX-standarden ville ha max 20A per lina av säkerhetsskäl. Många har nu gått tillbaks till agg utan strömbegränsade 12V-linor och då blir det absolut ingen skillnad att ha en 2 molex till pci-e splitter.
Detta förutsatt att man använder två olika trådar från agget, annars riskerar man överbelastning av den enda 12V-kabeln som finns per molex.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.

GTX kortet har ddr3

Syftade på moderkortet ;D

Visa signatur

[ ASRock Z87E-ITX ] [ i7 4770K 3.5GHz @4.0Ghz ] [ 2x8GB HyperX Blu DDR3 ]
[
120GB Kingston SSD ] [ Palit 1060 GTX 3GB ] [ Fractal Design Node 304 ]
[
Corsair CX600M ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Precis som du skriver: "Do not use a PCI-express (6pin) Y-splitter to spit a single powersource into two."

Det är därför det finns TVÅ molex. Man ska givetvis koppla varje molex till sin egen lina på nätagget annars fyller ju inte den typen av adapter någon funktion alls.

Väldigt många nätagg har en endast en 12V-källa, även om det står 12V1, 12V2 osv. Att det uppstod agg med ett antal olika 12V-linor beror på att ATX-standarden ville ha max 20A per lina av säkerhetsskäl. Många har nu gått tillbaks till agg utan strömbegränsade 12V-linor och då blir det absolut ingen skillnad att ha en 2 molex till pci-e splitter.
Detta förutsatt att man använder två olika trådar från agget, annars riskerar man överbelastning av den enda 12V-kabeln som finns per molex.

Asso, förlåt, men nu blev det svårt för mig att förstå. Jag kan alltså splitta den?

Vad är det som behövs göra för att få 1st 6-pin till 2st 6-pin till grafikkortet?
Och varför säger dem att man inte kan splitta, om man kan splitta?

----------------------------

Jaha, sorry, ddr2 då tror jag. Minna minneskort är ddr2

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om ett program som bland annat visar en hel del hårdvaruinfo.

SIW (System Info for Windows): http://www.gtopala.com/

Visa signatur

"...trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Permalänk
Hedersmedlem

Adaptern är två 4-stifts molex till en 6-stifts pci-e, därför använder jag ordet "splitta". Varje molex till sin egen lina in i agget.

Du behöver två sådana adaptrar om inte ditt agg har någon pci-e (men en hade det väl?), så i värsta fall måste man ansluta fyra separata linor in i agget för ett 8800GTX.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag hade visst 2 st 6-pin =D ! Den låg lite gömmd. Kopplade in kortet igen o fick 7231 poäng o jag fick 3980 på mitt förra. Så det blev en stor skillnad.

Nu är fråga om jag ska fixa ny processor, Ja, det tror jag jag ska, och om det kräver nytt moderkort, så får jag väl fixa det. Men helst fixa ett som är kompatibelt med mitt nuvarande.

tack rm 100 för programmet. Jag vet nu specsen för mitt kort.

CPU Intel Pentium D
Cpu Socket LGA775
Processor Upgrade ZIF Socket
Max CPU Speed 4000 MHz

Kan jag nu kolla efter ny processor bland intel socket 775?
Betyder det att jag inte kan ha mer än 4 GHz processor? kan jag ändå göra ett bra köp?

Permalänk
Medlem

Det lättaste sättet för dig att hitta vad ditt moderkort fungerar med är genom att:
1. Gå in på dells hemsida
2. Trycka på support ikonen
3. Trycka på manualer
4. Trycka på "Ange ett service tag"
5. Välj den model som du har
6. Välj det språk du vill ha manualen på
7. Välj "View" inte DOWNLOAD, (då får man bara en massa bilder som inte ger en något...)
8. Tryck på "Specifications" så kan du se vilket chip du har på moderkortet, så du vet vilka processorer du kan använda

Jag lärde mig detta efter att ha haft samma problem med att hitta info om mitt moderkort, fick typ tre träffar när jag googlade mitt moderkorts namn.
Det finns också ett annat program för att kolla hårdvaran, CPU Z, det kollade jag med, men det är väl en smaksak.
(Testade det SIW och hittade masssa kul saker, får också tacka.)

/Edit
Har du ett BTX-moderkort, jag har det och undrar om det blir några problem vid montering eftersom mitt moderkort verkar sitta på "fel" sida av chassit jämfört med alla andras datorer.

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||

Permalänk

okej. som sagt 8800 funkar perfekt, men det är klart att jag ska skaffa c2d. Jag kan inte ha det på mitt nuvarande moderkort, o jag försöker spara på pengarna så mkt som möjligt. jag hittade ett begagnat "MSI P965 Neo" för under 200 kr. Det stöder c2d, ddr2 minne. Så vad tycker ni, ett OK köp? moderkortet har väl ingen stor betydelse för datorn hastighet?? eller?

moderkortet: http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=6&id=1987

Permalänk
Medlem

Det klarar inte processorer med FSB1333, det vil säga de prisvärda 6x50-processorerna.

Permalänk
Medlem

Här har du ett moderkort som stödjer de nya c2d prollarna för 600:- http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341848
Prisvärd prolle: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338082
2 gb ddr2 minnen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fridlyst
Här har du ett moderkort som stödjer de nya c2d prollarna för 600:- http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341848
Prisvärd prolle: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338082
2 gb ddr2 minnen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054

okej, den verkar vettig. Behöver jag nytt minne för den? Jag nu 4 st ddr2 sdram.

btw, är storleken på moderkortet viktigt? tänkte ifall jag den inte passar i chassit. Jag har ett stort chassi, men det kanske ändå kan bli problem?