Permalänk

Byta ut mitt 7800 gtx

Jag, ska byta ut mitt geforce 7800 gtx till ett 8800 gtx/gts. Jag ville bara kolla om det är några viktiga saker jag bör tänka på angående utbytet.

Vad jag kan förstå så är att nätaggregaten måste ha tillräckligt med watt och att jag har en pci expres x 16. Är det något mer jag behöver veta?

specifikationer till min dator

Dell XPS 600:

650-W DC power supply

one x 1 pci e - 36 pins

two 16 x pci e - 164 pin

Permalänk

Det ska funka utan problem.

Permalänk

okaj, bra, ville bara vara på säkra sidan.

Är det något svårt att koppla in kortet? Jag har gjort det ett para gånger tidigare. Men blev lite osäker när jag läste i ett inlägg om sladdar som man skulle koppla. Men det är väl bara att sätta in kortet?

Permalänk
Medlem

Japp, bara sätta in kortet och plugga in strömmen. GTXet kräver 2x6pin PCI-e och GTS bara 1x6pin PCI-e.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Japp, bara sätta in kortet och plugga in strömmen. GTXet kräver 2x6pin PCI-e och GTS bara 1x6pin PCI-e.

2x6pin PCI-e ? 2 st 16x PCI-e alltså?

för som jag skrev innan så har jag en x 1 pci e - 36 pins två 16 x pci e - 164 pin.
jag vet inte vad pin är förnågot, men det funkar eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
2x6pin PCI-e ? 2 st 16x PCI-e alltså?

för som jag skrev innan så har jag en x 1 pci e - 36 pins två 16 x pci e - 164 pin.
jag vet inte vad pin är förnågot, men det funkar eller?

Strömförsörjningen till kortet sker genom 2x6-pin "PCI-E"-strömkontakter (kallas så för att det bara är nya PCI-E-baserade grafikkort som får ström via dessa kontakter), medan själva kommunikationen mellan kortet och resten av datorn sker över en 16x PCI-E-bus på moderkortet.

Det Du behöver är alltså:
* Minst en ledig 16x PCI-E-kortplats på moderkortet (vilket Du kommer att ha när Du slänger ut Ditt 7800GTX-kort)
* Minst två lediga 6-pin PCI-E-strömkontakter (för kortets strömförsörjning), om nätagget inte har det så finns det adaptrar (följde med 2st 4-PIN MOLEX -> 6-PIN PCI-E med mitt kort)

Summa sumarum: Det funkar.

Visa signatur

AMD Ahtlon 64 X2 4400+ Dual-Core (IHS removed) * Creative Sound Blaster Audigy 4 Pro * PC Power & Cooling Turbo-Cool 850 SSI * XFX 7800GTX Stock Overclocked 490/1300 SLI * DFI nF4 Lan Party SLI-DR * 2x1GB Crucial Ballistix Tracer PC4000 * 4xHitachi 250GB SATA-II (RAID-0) * 2xSeagate Barracuda 300GB 7200.8 SATA (RAID-1) * Logitech Z-5500 * Logitech MX518 * ViewSonic VP181s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
2x6pin PCI-e ? 2 st 16x PCI-e alltså?

för som jag skrev innan så har jag en x 1 pci e - 36 pins två 16 x pci e - 164 pin.
jag vet inte vad pin är förnågot, men det funkar eller?

Nej, han menar de speciella PCI-e kontakterna som diit nätagg måste ha för att passa i ett GTX

De är på totalt 6 pinnar vardera. Du måste ha två st till ett GTX.

En sån här: http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/220/psu.pcie.jpg

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Logos
Strömförsörjningen till kortet sker genom 2x6-pin "PCI-E"-strömkontakter (kallas så för att det bara är nya PCI-E-baserade grafikkort som får ström via dessa kontakter), medan själva kommunikationen mellan kortet och resten av datorn sker över en 16x PCI-E-bus på moderkortet.

Det Du behöver är alltså:
* Minst en ledig 16x PCI-E-kortplats på moderkortet (vilket Du kommer att ha när Du slänger ut Ditt 7800GTX-kort)
* Minst två lediga 6-pin PCI-E-strömkontakter (för kortets strömförsörjning), om nätagget inte har det så finns det adaptrar (följde med 2st 4-PIN MOLEX -> 6-PIN PCI-E med mitt kort)

Summa sumarum: Det funkar.

okaj. tack så mkt för ditt svar.

Ingen som vet om 7800 gtx har 6pin? Hur kan jag kolla det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
okaj. tack så mkt för ditt svar.

Ingen som vet om 7800 gtx har 6pin? Hur kan jag kolla det?

Jo, 6 pin:
http://nordichardware.se/skrivelser_img/382/cooler2.jpg

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Är du orolig över att du bara har en 6 pin så finns det adaptrar, som du kan koppla från 2st 4 pins, tex:
http://www.inet.se/kablar/pc-kabel/adapter-2x4-pins-12v-till-...

Permalänk

Alltså är det ens värt att sätta i ett gtx i den burken ? Processorn kommer ju att flaskhalsa rätt rejält, speciellt när det inte kommer gå att klocka den.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Jag är intresserad av ditt 7800GTX ifall du skall bli av med det!

Edit: Kollade upp XPS 600 den kör väl 2st 7800GTX i SLi?

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk

Kan ju vara värt att mäta upp om kortet fysiskt får plats, ett 8800GTX är väl bortåt 27cm långt om jag inte missminner mig (GTS är väl runt 23cm). Annars skall det inte vara några problem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Alltså är det ens värt att sätta i ett gtx i den burken ? Processorn kommer ju att flaskhalsa rätt rejält, speciellt när det inte kommer gå att klocka den.

?!?! jag har Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.20GHz. Det måste väl ändå vara tillräckligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnidfarfar
ag är intresserad av ditt 7800GTX ifall du skall bli av med det!

Edit: Kollade upp XPS 600 den kör väl 2st 7800GTX i SLi?

Jag säljer det gärna!
Nej det är bara ett kort i min.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Kan ju vara värt att mäta upp om kortet fysiskt får plats, ett 8800GTX är väl bortåt 27cm långt om jag inte missminner mig (GTS är väl runt 23cm). Annars skall det inte vara några problem.

Kortet jag har i nu är ca 30 cm, de sista 10 cm är typ bara en plastbit, men den passar iallafall.

Permalänk

Det blir nog riktigt segt med ett 8800GTS/GTX Med den processorn.. skulle rekommendera en c2d processor till den grafiken, men då får du byta fler komponenter.. Moderkort och ev. uppgradera till ddr2 minne.

Visa signatur

[ ASRock Z87E-ITX ] [ i7 4770K 3.5GHz @4.0Ghz ] [ 2x8GB HyperX Blu DDR3 ]
[
120GB Kingston SSD ] [ Palit 1060 GTX 3GB ] [ Fractal Design Node 304 ]
[
Corsair CX600M ]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
?!?! jag har Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.20GHz. Det måste väl ändå vara tillräckligt?

Jag säljer det gärna!
Nej det är bara ett kort i min.

Kortet jag har i nu är ca 30 cm, de sista 10 cm är typ bara en plastbit, men den passar iallafall.

men pentium d är ju förrförra årets stolpskott-budgetprocessor. kommer att flaskhalsa väldigt mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinKoivisto
Det blir nog riktigt segt med ett 8800GTS/GTX Med den processorn.. skulle rekommendera en c2d processor till den grafiken, men då får du byta fler komponenter.. Moderkort och ev. uppgradera till ddr2 minne.

Okej...

Men har jag fattat helt fel? men har jag inte 2 st 3.20 ghz = 6+ ghz? För det är väl ändå mkt? (Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.20GHz )

Sen vet ja inte var du har kollat angående min dator, men jag har redan ddr2 minne.

Men om jag nu måste köpa ny processor. vad behöver jag veta? för jag kan ju inte ta vilken modell somhelst. Och jag vill helst inte fixa nytt moderkort. Men jag fattar inte heller varför jag skulle behöva det. Det är ju en realtivt ny dator.

teknisk info.

Processor type:
Intel® Pentium® 4 Extreme Edition with HT Technology or dual-core processing

Memory Type
533- and 667-MHz DDR2 unbuffered SDRAM

Permalänk

Missade att det var en Pentium D processor! Pentium D är ju kraftfullare än Pentium 4, men skulle ändå rekommendera en C2D. Du kan ju börja med att kolla upp vad du har för moderkort och kolla om det stödjer C2D

Visa signatur

[ ASRock Z87E-ITX ] [ i7 4770K 3.5GHz @4.0Ghz ] [ 2x8GB HyperX Blu DDR3 ]
[
120GB Kingston SSD ] [ Palit 1060 GTX 3GB ] [ Fractal Design Node 304 ]
[
Corsair CX600M ]

Permalänk
Medlem

Nej, du har 1st 3.2ghz processor! Men du menar att det visas två processorer om du tittar i enhetshanteraren? Det är för att din processor har Hyper-Threading (HT) vilket gör att operativsystemet tror att du har två processorer, men det har du inte. Du har en enda sketen kärna/processor.

Om du bara byter grafikkort tror jag inte att du kommer märka någon gigantisk skillnad faktiskt. Till stor del pga din långsamma processor. Sen så är ju faktiskt ett 7800gtx ett rätt bra kort. Varför byta?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinKoivisto
Missade att det var en Pentium D processor! Pentium D är ju kraftfullare än Pentium 4, men skulle ändå rekommendera en C2D. Du kan ju börja med att kolla upp vad du har för moderkort och kolla om det stödjer C2D

pentium d är en dualcore p4... dvs lite bättre. om du kommer ihåg korrekt så är c2d många gånger snabbare än p4, 5-10 ggr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Nej, du har 1st 3.2ghz processor! Men du menar att det visas två processorer om du tittar i enhetshanteraren? Det är för att din processor har Hyper-Threading (HT) vilket gör att operativsystemet tror att du har två processorer, men det har du inte. Du har en enda sketen kärna/processor.

Om du bara byter grafikkort tror jag inte att du kommer märka någon gigantisk skillnad faktiskt. Till stor del pga din långsamma processor. Sen så är ju faktiskt ett 7800gtx ett rätt bra kort. Varför byta?

Okej, trist. Kanske ska fixa ny processor då väl. Men är det säker att jag ens KAN byta ut proccesorn?

Nya spel laggar mkt med mitt kort. jag fick 3800 p i 3dmark 06.
Och jämförelsen med mitt kort o de nya är stort.

7800 8800
central klockfrekvens: 460 MHz -----> 630 MHz
videominne: 256 mb ------>768 mb
Minne för klockfrekvens 1.2 GHz ----->2 GHz

+ Så stöder det nya directX 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
pentium d är en dualcore p4... dvs lite bättre. om du kommer ihåg korrekt så är c2d många gånger snabbare än p4, 5-10 ggr.

Jo jag vet att det är en dualcore, visste dock inte att det räknades som en dualcore p4 (är presler kärnan 2st prescott då?)

Men anledningen till att t.ex. en 3.4ghz Pentium D 945 är så pass mycket slöare än t.ex. en C2D E6300 på 1.86ghz är väl mestadels på grund av tekniken i det delade cache minnet i C2D:n istället för att ha separat minne per kärna, och att tillverkningsprocessen är 65nm istället för 90nm?

Inser att denna diskussionen kanske bör tas i ett annat forum ;D Men iaf..

Jag har själv samma grafikkort som dig Gabriel S, fast en Core2duo E4300 processor och jag får ca 5300 poäng i 3dmark (har klockat både processorn och grafiken en del dock) Så om ditt moderkort stödjer C2D så kanske det lönar sig att byta processorn och sen bara köpa en kylare till grafiken så du kan klocka lite?

Visa signatur

[ ASRock Z87E-ITX ] [ i7 4770K 3.5GHz @4.0Ghz ] [ 2x8GB HyperX Blu DDR3 ]
[
120GB Kingston SSD ] [ Palit 1060 GTX 3GB ] [ Fractal Design Node 304 ]
[
Corsair CX600M ]

Permalänk

Detta är ett praktexempel för varför man inte ska köpa någon märkes dator. Suger purjo när man vill börja klocka/modda saker. Moderkortet är säkert något inavel format osv. Även om du köper ny processor så kan du inte klocka den då bioset på dell moderkortet inte stödjer det. Visst får du betydligt mer drag redan med en oklockad c2d men är ändå trist. Om jag vore dig skulle jag försöka kränga av burken till någon dåre på blocket dyrt och sen bygga ny burk med bra delar. Alternativt nöja dig som den är tills du känner att det är dags att byta upp dig. Tror det är rätt mycket bortkastade pengar att köpa ett grafikkort för 4k som du inte på långa vägar kommer att kunna utnyttja fullt ut som det är nu. Tänk även på att psu:t i Dell burken säkert inte är gjort för mer än vad det var tänkt till från början.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Som ovanstående:

C2D blir EXTREMT prisvärda om man klockar dom! Och det är otroligt simpelt!.

Som praktexempel så klockade min lillasyster ( 13 år gammal ) min C2D till 2.5ghz helt ensam och det gick helt fritt och hennes kommentar var: Det går inte göra fel för det står nästan precis hur man skall göra i bios:)

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Wtf? Är pentium D dualcore? :S

Permalänk
Medlem

Jaa, därför den heter D, som i dualcore ;).
Är dock lite osäker på om det är en äkta dualcore, i början var det iaf bara två prescott:s placerade i samma paket, har för mig att det senare kom en riktig dualcore, men då hette de nog inte "D" längre heller, utan nån sifferkombination?
Nackdelen med D-versionen av dualcore (eller tja, alla dualcores med flera kärnor i samma förpackning) var ju att all kommunikation mellan processorerna måste gå genom fsb:n, vilket är långt ifrån optimalt.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

okej. Alla verkar ha samma synpunkt. Så antagligen kommer jag att skaffa ny processor. Frågan är hur jag ska veta vilka jag KAN ha?? Jag söker på prisjakt o hittar en massa intell socket **** , och jag vet inte vilken jag har, o kan inte hitta det i manualen till datorn. Hjälp...

Grafikortet är redan beställt, så det är försent avbryta. Men jag fick det riktigt billigt på tradera. Jag ska se hur datorn presterar efter bytet. Vem vet, det kanske duger...=) Annars är det ny processor som gäller.

Permalänk

Intel S775 måste du ha. Kan inte tänka mig att det finns pentium D i s478? (rätta mig gärna..)

Visa signatur

[ ASRock Z87E-ITX ] [ i7 4770K 3.5GHz @4.0Ghz ] [ 2x8GB HyperX Blu DDR3 ]
[
120GB Kingston SSD ] [ Palit 1060 GTX 3GB ] [ Fractal Design Node 304 ]
[
Corsair CX600M ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinKoivisto
Intel S775 måste du ha. Kan inte tänka mig att det finns pentium D i s478? (rätta mig gärna..)

A jag hoppas det. kan inte hitta några pentium D i 478. och om jag då har 775 så funkar core 2 duo.

Jag kollade föresten i datorn för att se vilket moderkort jag har, och det stog:

Foxconn LS-36

REV A01

Kan dock inte få reda på dess socket...

Hittade förresten en processor på tradra:

Intel Core2Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket775,4MB,Med fläkt

jämfört med mitt : Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.20GHz

Hade det t.ex varit ett vettigt val? Har Core2Duon nu 6 GHz sammanlagt?

Permalänk

Den processorn är ett väldigt bra köp! Men ditt moderkort är inte kompatibelt med det (räcker inte med att det är S775). Såg att det var inbygt grafikkort på brädan osv..

Jag hade absolut köpt till ett modekort om jag hade varit som du. Ett Asus p5k eller gigabyte ds4 eller´liknande.. Men då uppstår ännu ett problem, du kommer antagligen få byta ram minnen till ddr2 också ;P

Alternativet hade varit att köra dina ddr minnen på en asrock bräda som stödjer både ddr och ddr2 och även core2duo, men det är begränsad PCIexpress. 4x supported , inte 16x.. Vilket kommer göra att ditt grafikkort kommer flaskhalsa rejält.

Så alternativen, som jag ser det, är att antingen bara slänga på grafikkortet du köpt nu och inte ändra något annat i systemet, vilket kommer ge dålig kräm till grafikkortet (om du har otur så kanske inte ens grafikkortet är kompatibelt med moderkortet)
Eller så byter du moderkort, ram minne, och processor så får du rejält med kraft till både grafiken och övriga datorn, men det blir såklart mycket dyrare ;P

Visa signatur

[ ASRock Z87E-ITX ] [ i7 4770K 3.5GHz @4.0Ghz ] [ 2x8GB HyperX Blu DDR3 ]
[
120GB Kingston SSD ] [ Palit 1060 GTX 3GB ] [ Fractal Design Node 304 ]
[
Corsair CX600M ]