Antec P180 relaterade frågor..

Permalänk
Medlem

Antec P180 relaterade frågor..

Ska ta och inhandla mig ett Antec P180 chassie och jag har någrra fågor angående detta.

Jag har hittat två olika benämningar på detta chassie (P180 och P180-EU) och jag kan inte hitta någon skillnad mellan dessa. Är det någon som vet? Skiljer det något överhuvudtaget eller är det samma? Kan tillägga att P180-EU varianten har jag hittat på itbutikken.se, som jag förmodar är en dansk leverantör, medans den andra benämningen (P180) är hos svenska leveranrörer.

Fråga två är om det är någon som har koll på hur långa kablar ide/sata kablar jag behöver för att nå ner till den nedersta 3.5" platsen i nedra kammaren samt till den översta 5.25" platsen i övre kammaren.

Och sista frågan är om det kan bli problem om man har ett lite större nätagg.
Jag har ett som kommer att bygga några cm djupare in mot fläkten i nedre kammaren. Någon som har erfarenhet av detta. Kommer tyvärr inte ihåg exakt modellbeteckning på detta, men det är ett silverstone 800W nånting. Orkar inte öppna o titta efter just nu.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

1. Vad jag vet är det ingen skillnad.

2. Du behöver inte längre än till något annat chassi, 30cm-50cm räcker gott och väl.

3. Hmm, jag vet inte exakta dimensionerna men ett nätag som är cirkus 3cm längre än normalt vet jag ryms. Är det större än så måste nog fläkten i nedre kanalen tas bort för att sladdarna ska kunna ta sig ut.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Varför ett P180 ? ta ett P182 kostar ju nästan lika mycket fast det har ju en del nya funktioner.

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem

Citerar SPCR:

" CONCLUSIONS

The Antec P182 is a genuine improvement on the P180. The core features of the P180 are retained, the wire management is vastly improved, and no new glitches are apparent. That it's also more water-cooling friendly obviously broadens the appeal of the case, and the internal gooseneck light is probably an attractive feature for most potential buyers. The easily smudged mirror finish of the SE model is not exactly my cup of tea, but surely, that's a matter of taste; if you find yourself in agreement, then the standard version is widely available and cheaper as well.

In our last review of the P180 case, Devon Cooke wrote,

The P180 is not a beginner's case. In the right hands, it has the potential to outdo almost any other case on the market in terms of noise and thermals, but some knowledge of thermodynamics and acoustics is necessary to get the most out of it. A beginner may be luckier with the P180 than another case because the choice of hard drive and power supply are less crucial, but the cable installation will take a fair bit of time.

The P182 is much closer to being a case for everyman because it's so much easier to manage the wiring. The changes were small, but the effect is dramatic. They show intelligent evolution and attention to user feedback.

The P182 is not better in cooling or silencing capability than the last production version of its immediate predecessor, the P180b. However, this is saying a lot. Straight out of the box, without modifications, the P182 has greater potential for a very quiet system to be assembled even by a novice DIY computer builder. The average user will find that in combination with reasonably chosen components, the P182 provides a quality and level of noise that is unachievable in any other case without modification. Its only real competition may be Antec's own P150 or Solo."

Källa:
http://www.silentpcreview.com/article741-page1.html
(Fullständigt trovärdiga dessutom)

Detta testet är iofs på "SE"-versionen, men det är bara utseende som skiljer från vanliga P182.

16cm långa nätagg fungerar i både P180 & P182,
om ditt agg är 18cm (som jag tror efter komplett-koll) blir det trångt med fläkten i undre tunneln.
Observera att Antec själva & SPCR hävdar att du bara behöver använda extrafläkten där (du har ju en i nätagget) om du har fler än 2 HDD:s i undre kammaren.

Själv kör jag 16cm-agg/3 HDD:s (snart 4)/använder fläkten

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE
Varför ett P180 ? ta ett P182 kostar ju nästan lika mycket fast det har ju en del nya funktioner.

Enkelt. Jag vill ha chassiet i aluminium. Inte svart o inte blankpolerat.

Tacksam för alla svar. Nu återstår det bara att reda ut modellbeteckningen.. Kanske är enklast att fråga antec.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazchi
Nu återstår det bara att reda ut modellbeteckningen.

Tada! #7291136

Permalänk
Medlem

Finns det gott om plats för långa kort???
Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
Finns det gott om plats för långa kort???
Tack

Ja, tar man ur övre HDD-buren går det väl att få in kort i chassiedjupslängd...
Jag har 8800GTS (21cm) i mitt, det får gott & väl plats utan att ta ut buren.

Mvh

Permalänk
Medlem

jag har beställt en tuniq tower, 8800gts och en VF1000 kommer detta att få plats?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mamed
jag har beställt en tuniq tower, 8800gts och en VF1000 kommer detta att få plats?

Tuniq får definitivt plats(se min sign). Grafikkortet med kylning likaså. Kanske måste du ta bort den övre hårddiskburen men det är plats för 4 hårddiskar där nere och det bör räcka för dina behov, eller?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

har 1x500gb beställd och tror att det får räcka ett tag asså. föresten bytte du ut fläkten i tuniq tower? eller är ljudnivån på den acceptabel?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Ja, tar man ur övre HDD-buren går det väl att få in kort i chassiedjupslängd...
Jag har 8800GTS (21cm) i mitt, det får gott & väl plats utan att ta ut buren.

Mvh

gott och väl var lite att överdriva...kör själv ett bfg8800gts 640 och jag kan precis ha fläkten på spännena utanför buren..annars tar det i...pciekontakten måste jag böja ordentligt för att den inte ska köra in i fläkten....men ja det går att ha buren kvar men det är inte rymligt med plats...ha inga hdder i den bara...det blir skållvarmt från graffekortet...

/MM

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem

ännu en fråga: jag har beställd en corsair 520W, kommer sladdarna att vara tillräckligt långa för att dra det bakvägen?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mamed
ännu en fråga: jag har beställd en corsair 520W, kommer sladdarna att vara tillräckligt långa för att dra det bakvägen?

Jag sitter på det nätagget och det var bara en kabel som inte gick att dra bakom moderkortsplåten och det var 4pols kontakten till moderkortet. Men detta för att asus har låtit en sommarjobbare designa detta moderkort (A8V-E Deluxe) Men den kabeln är prydligt gömd under (mellan koren och moderkortet) grafikkort, ljudkort osv

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Jag har Gigabyte P35 ds3, tror du det kommer vara samma problrm för mig eller värre?, 4pols det är huvud strömmen va?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem, fick det att funka med mitt VX450 iaf.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mamed
Jag har Gigabyte P35 ds3, tror du det kommer vara samma problrm för mig eller värre?, 4pols det är huvud strömmen va?

En bild på ditt kort ser du här och en bild på mitt ser du här.

Som du ser så sitter min 4pol istortsett mitt på kortet till skillnad från din så det borde inte vara nått problem

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
En bild på ditt kort ser du här och en bild på mitt ser du här.

Som du ser så sitter min 4pol istortsett mitt på kortet till skillnad från din så det borde inte vara nått problem

Kan bekräfta att det inte är några problem. Kabeln räcker ganska så exakt, en centimeter kortare så skulle den inte gå att dra den vägen. Men nu går det ju så

har DS4 och P182B själv så.

Permalänk
Medlem

är alla nätaggs sladdar lika långa eller? jag har ds3 men det kanske inte spelar nån roll i formen?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Alltså, jag funderar starkt på att köpa ett Antec P182, men det väger ju 14kg.. är inte det svinmycket för ett chassi?