Permalänk
Medlem

Olika DPI, varför hur vad?

Idag har jag en MX510 med en Func Surface 1030 musmatta, som har följt mig troget i 5+ år.

Jag undrar vad ställbar DPI gör egentligen för skillnad när man spelar FPS (även RTS), och även utanför spel för den delen.
Anledningen till att jag frågar är att jag är lite sugen på att köpa den senaste Sidewinder Musen ifrån M$.
Vilken skillnad kan jag förvänta mig i pekarrörelse? Snabbare? Mer precis?
Jag vet att man får högre upplösning med högre DPI, så de tekniska detaljerna kan jag spara mig på.
Jag bara undrar hur man märker av rent praktiskt olika DPI, och hur ni använder det.

Tar även med en liten jämförelsetabell mellan MX510 och Sidewinder

MX510 --- Sidewinder

Image Processing: 5.8 megapixels/sec --- 7080 frames/sec
Resolution: 800 dpi --- 2000 dpi (800 400)
Acceleration: 15g --- 20g
Speed: 40 inches/sec --- 45 inches/sec

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Min MX510 dog och jag bytte ut den med en MX518 som skall ha högre DPI, fast jag tycker att det inte blir bättre, man märker ingen skillnad. En MX510 har tillräckligt med DPI för man skall kunna använda den till allt. Fast MX518 har en inställning att man kan ändra dpi direkt på musen, det som händer är att muspekaren går sakta eller snabbare beroende hur du vill ha det i spel eller i Windows miljö.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, det var ungefär så jag trodde att det skulle vara också. MX518 har 1600 dpi, vilket ju är dubbelt så mycket som jag har. Om du jämför 800 mot 1600 dpi, vad föredrar du helst att arbeta och spela i? Eller är det helt oberoende och mer hur mycket man ställer in muskänsligheten i spel / windows?

Permalänk
Medlem

Som sagt - jag märker ingen förbättrad "aim" mellan 800 och 1600dpi, bara att det går snabbare, men det är inte alltid bra. Tror att det är egentligen bara ett försäljning knep : p Men om man köper en dyrare mus så får man en bra mus som passar mycket väl till spel - sen är det lite vad man tycker och konstruktionen o.s.v, själv älskar jag min MX518/510.

Det är din känselinställning som avgör och vad du tycker är bra. Sen kan du ändra lite som du vill med musen om man vill.

Som min kompis har en G3 (tror att den heter så) och det skall vara en lasermus med 2000 dpi, men den gör den inte bättre än min MX518 ^^

Permalänk
Medlem

Om man kör low sense så behöver det inte hjälpa med högre dpi ett dugg.
Annars kan högre dpi innebära att man kan göra mindre musrörelser med maximal musprecision.

Exempel: Man kör en mus med låg dpi i kombination med en skärm med hög upplösning.

Detta kan innebära att muspekaren hoppar över flera pixlar i varje steg om man samtidigt dragit upp känsligheten så att man inte skall behöva flytta musen långt på musmattan för att dra pekaren över skärmen.

Man kan testa att ställa pekarhastigheten i windows till mitten på skalan och stänga av accelerationen (aka "förbättra pekarens precision). Om man med dom inställningarna tycker att man behöver dra musen för långt på musmattan för att få önskat resultat på skärmen hjälper högre dpi. Kör man med accelerationen på kommer muspekaren ine att hoppa över pixlar även om man drar upp pekarhastigheten mer än till mitten, men man förlorar känsla eftersom muspekaren rör sig mer oförutsägbart (hastigheten).

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

har också bytt från 510 till 518 för min fina röda 510 gick sönder
Jag spelar iaf väldigt mycket FPS spel men jag märker ingen skillnad melland dom

Visa signatur

E6750, p5k, 8800gtx, 2gb 6400 corsair dominator, antec case precformance 182p, 500+200 HD.

Permalänk
Medlem

Tackar för input! Högre upplösning hade inte varit fel på musen nu när jag kört lite quakewars. Den känsligheten har jag på högsta men känner ändå att det hade varit bätte med ännu snabbare musrörelser. Min upplösning som jag kör med är 1680x1050 så det är väl relativt stor upplösning. I windows kör jag med tredje hastighet utan "förbättra position". Om jag ställer mätaren på mitten så blir musen oändligt långsam. Tar i princip hela mattan att svepa från höger till vänster. Tål att fundera på om det blir ett uppbyte.

Permalänk

själv äger jag en mx510 riktigt bra mus

men polaren har nån nyare modell (kommer inte ihåg namnet) men de har löjligt hög DPi när man drar upp den på högsta...

kan typ fisa på musen så flyttar den sig från nerkant till uppkant och musen ser ut att ligga exakt som innan.

ok lite överdrivet men typ 1cm rörelse är tvärs över skärmen med pekaren

har för mig han sa att de va nån laser historia me 2000 dpi

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lustigt, jag bytte också från en MX510, där tunknapparna ballade ur, till en MX518. Jag tror inte att jag kan säga att jag kände någon skillnad, men jag började träffa bättre i HL2DM trots att jag lirat rätt mycket innan. Nu kan ju det bero på många andra saker, men värt att rapportera tycker jag. Personligen kör jag med relativt låg känslighet i spelet.

Jag kan lägga till att för att få ut maximal effekt av din mus (vilken som helst, inte bara en med hög dpi) så bör du klocka upp USB-porten. Som standard läses musen 'bara' av 250 ggr/sek men med hjälp av USB Mouse Rate Switcher 1.1 kan du ställ om den till 1000. Det kanske kan tyckas fånigt, men tänk på att du har många felkällor som adderas om du spelar FPS över nätet: Andra saker som inverkar på hur precist dina rörelser avläses är hur många rutor/sek du renderar i spelet, hur ofta du skickar information till servern, hur ofta du får information tillbaka från servern, mm. Allt som allt kan den totoal felmarginalen bli signifikant. Allt du kan göra för att minimera den kan potentiellt hjälpa. En kedja är ju som bekant inte starkare än dess svagaste länk.

Googla USB Mouse Rate Switcher 1.1. Ett litet program som är lätt att installera.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

Ska prova att öka USB portens frekvens. Har läst om det innan men inte orkat engagera mig. Hittade hur man kan göra det till vista (http://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=8561).

En annan sak som bekymrar mig är att det finns ingen mjukvara/drivrutiner för MX510 till vista. Rent spontant känns det som om setpoint från logitech borde vara bättre än de generiska vista drivisarna. Alla knappar fungerar dock.

Egentligen är det så att jag är inte speciellt missnöjd med musen (dubbel negation ), bara det att jag vet inte hur bra de nya spel-mössen är. Tyvärr är ingen av mina vänner några 'gajmers' så de har ju inga möss man kan testa heller. Vem vet, jag kanske drar iväg en beställning på den nya sidewindern . Behöver ändå en bättre mus på jobbet (det skulle då bli mx510:an)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
En annan sak som bekymrar mig är att det finns ingen mjukvara/drivrutiner för MX510 till vista. Rent spontant känns det som om setpoint från logitech borde vara bättre än de generiska vista drivisarna. Alla knappar fungerar dock.

ladda ner drivisarna till mx 518 är samma drivisar dom funkar lika bra till 510
http://www.logitech.com/index.cfm/428/187&cl=se,sv

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ska prova dem. Under tiden så förbeställde jag en Sidewinder Mus utan att titta på några recentioner Fick en bonus precis så jag tänkte, vafan, vi kör på det. Det får bära eller brista. Någon måste ju vara först Kommer tillbaka med en rapport om hur den är när jag får den.

Permalänk

vad äre för skillnad på laser å optisk rent prestandamässigt ?

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonapaloma
vad äre för skillnad på laser å optisk rent prestandamässigt ?

Att laser bara är marketingblajj och att vanliga "optiska" fungerar bättre.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

http://www.fragyou.net/?page_id=24

Där har du lite halvnyttig information, allting stämmer ju men jag tycker ändå bara man väljer mus efter hur den sitter i handen (eventuellt extraknappar, dvs bakåt och framåt och liknande, SCROLLHJUL är ju dock ett måste:))

Visa signatur

#sweclockers.com