Är Tintin i Kongo rasistisk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chif
Om Tintin varit afrikan och den hetat Tintin i Sverige, där svenskarna skulle framstått som dumma och efterblivna, hade det då varit rasistiskt?

Det hade bara varit komiskt

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Det där med tåget som spårar ur kan man ju tolka lite hur som helst, till exempel: "Kolonisatören hjälper de stackars dumma afrikanerna att komma på rätt spår genom att tämja dem". Men jag tror inte att det var en tid då man i Europa var stolt över koloniseringen, snarare kritiserar väl Georges Remi den. För var det förresten inte Tintin som orsakade urspårningen?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Du verkar inte riktigt känna till innebörden av ordet "efterbliven" och skriv nu inte att jag borde förstå vad du menar ändå, för du vill knappast att ordet ska brukas i ett lösare sammmanhang, med tanke på vad du kläcker ur dig.

Du visste nog inte att det har funnits ett antal högt stående ursprungscivilisationer i Afrika, Egyptiska riket borträknat, så helt korkade kan de inte ha varit därnere.

Menar du på fullt allvar att om jag säger att "blattar är fula och luktar illa", så är det inte rasistiskt så länge som jag inte säger att det är p.g.a. att de är blattar?

Vi européer har sannerligen varit rejält allmännbildade, om man med allmänbildning menar att vi har hälsat på våra grannar, mördat och förslavat dem, tvångskonverterat dem och eldat upp deras "djävulsböcker". Var det sån allmänbildning du menade?

Menar du också att den som uppfinner ett vapen för att döda och förslava andra människor är mer intelligent än den som t.ex. uppfinner läkekonsten, skriftspråket eller matematiken?

Som jag skrev kan man tolka efterbliven på många sätt, underutvecklade kanske är ett bättre ord att beskriva dem med då.

Det fanns ingen högkultur i Kongo vid det tillfället, eftersom de då inte skulle blivit koloniserade. Det säger sig självt.

Blattar brukar ju alla sorters invandrare kallas, inte bara de tillhörande en viss ras. Tintin i KOngo framställer bara befolkningen som dumma, inte alla negrer.

Kongoleserna har inte uppfunnit något av det du listar så jag ser inte hur det har betydelse för sammanhanget. Men du måste väl hålla med om att det kräver ett visst mått av intelligens att komma på diverse vapen?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Som jag skrev kan man tolka efterbliven på många sätt, underutvecklade kanske är ett bättre ord att beskriva dem med då.

Det fanns ingen högkultur i Kongo vid det tillfället, eftersom de då inte skulle blivit koloniserade. Det säger sig självt.

Blattar brukar ju alla sorters invandrare kallas, inte bara de tillhörande en viss ras. Tintin i KOngo framställer bara befolkningen som dumma, inte alla negrer.

Kongoleserna har inte uppfunnit något av det du listar så jag ser inte hur det har betydelse för sammanhanget. Men du måste väl hålla med om att det kräver ett visst mått av intelligens att komma på diverse vapen?

Din logik är bristfällig. Huruvida Kongo hade någon högkultur vid koloniseringen ska jag låta vara osagt, eftersom jag inte vet det, men din slutsats om att det definitivt inte fanns någon högkultur, i och med koloniseringen, är felaktig. Det finns många bra exemper i historien där högt stående civilisationer raserats och koloniserats med vapenmakt.

Poängen var att vapenmakt i sig inte gör någon mer intelligent än någon annan. Visst krävs det intelligens för att konstruera vapen, men knappast någon för att använda dem. Du skulle ju inte påstå att vi i Sverige är efterblivna bara för att USA eller Ryssland skulle kunna annektera Sverige närsomhelst.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Den är jätterasistisk men jag läser (medveten om problematiken) den med glädje ändå.

Edit: Det ökar dess värde då den säger mycket om tiden den skrevs i.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Om den vore skriven i dag - Ja.
Men den är skriven på 30-talet nån gång så - NEJ.

Permalänk
Medlem

Det sämsta som finns är ju att försöka göra sig av med den på bokhyllan, bara det får mig att må illa. Precis som när man skrev om Astrid Lindgrens uttryck "negerkung" till något annat politiskt korrekt.
Huruvida det är rasistiskt eller inte bryr jag mig inte om, men det faktum att man aktivt försöker FÖRNEKA att någon någonsin tryckt eller sagt detta genom att skriva om, smussla undan och cencurera är ju som att säga att förintelsen aldrig ägt rum.
"Neeej då, vi har aldrig kallat de där mörkhyade trevliga personerna för negrer och förslavat dem, ni måste fått det om bakfoten, vi har alltid varit kompisar".
Det är väl ändå ett jäkla sätt att försöka skriva om historien genom att i dagsläget gå och bli upprörd över att det finns bevis på vad man kallade saker och ting förr.

Permalänk
Medlem

Dom bevisar bara att det stämmer genom att döpa sig till "Afrosvenskarnas riksförbund ". Låter som nått en fem åring hittat på och jag kan i alla fall inte ta dom seriöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Dom bevisar bara att det stämmer genom att döpa sig till "Afrosvenskarnas riksförbund ". Låter som nått en fem åring hittat på och jag kan i alla fall inte ta dom seriöst.

Förbundet för negerkungarnas befrämjande då?

Jag håller helt och hållet med vad alla andra har sagt så många gånger redan, måhända är den rasistisk, men det finns inga skäl att plocka bort den. Låt bli att läsa den om den är ett sånt problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Afrikanska föreningen för arbetslösa somalier har bara hittat på ett sätt att tjäna pengar.

Permalänk

Jo, klart den är rasistisk i viss mån. Med det säger mer om tidsandan än serien i sig, var nog mer accepterat då. Tycker absolut inte den skall förbjudas/cencureras.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Afrikanska föreningen för arbetslösa somalier har bara hittat på ett sätt att tjäna pengar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com