Permalänk
Medlem

Bygga ny PC

Jag har tänkt bygga en ny PC och skulle vara tacksam för kommentarer på följande komponenter.
Den kommer inte att användas till några avancerade actionspel men jag vill ha en som är hyfsat snabb till rimligt pris. Låg ljudnivå är önskvärt.

Chassie: ANTEC MINITOWER NSK4400 380W alternativt ANTEC MIDITOWER SOLO
Nätdel: COOLTEK CT500 500W
Moderkort: ASUS P5K P35 DDR2 GBLAN S-775 ATX
Processor: INTEL CORE 2 DUO E6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775
Grafikkort: MSI GEFORCE 8600GT 256MB HEATPIPE PCI-E alternativt ASUS GEFORCE 8600GT 256MB SILENT 2XDVI HDTV PCI-E
Minnen: CORSAIR 2GB DIMM DDR2 800MHZ PC6400 CL4 (2X1GB)
Hårddisk: SEAGATE BARRACUDA 7200.10 500GB 7200RPM SATA/300 16MB
TV-kort: HAUPPAUGE WINTV NOVA-T 500
Bildskärm: SAMSUNG SYNCMASTER 206BW 20" WIDE

Visa signatur

KN

Permalänk
Hedersmedlem

Du får med nätdel till chassit men vill ha kraftigare. Är det inte smartare att köpa chassi utan nätdel då?

Permalänk
Medlem

Jag har med två alternativ när det gäller chassi där det ena innehåller nätdel men inte det andra.

Visa signatur

KN

Permalänk
Medlem

Varför en E6600? E6550 eller E6750 bör väl vara ett bättre och billigare val.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Jag läste i testet av E4300 där det skrevs följande:
"Det finns naturligtvis bättre val om man vill nå ännu högre prestanda och där har vi exempelvis E6600 som har samma multipel, högre systembuss och 4 MB L2-cache. Självklart får man betala mer för E6600 men beroende på övriga komponenter och plånbok kan den ibland vara ett vettigare alternativ."
Därmed valde jag E6600, men E6550 kanske funkar lika bra, den är ju några hundringar billigare.

Visa signatur

KN

Permalänk
Medlem

den kommer inte att funka lika bra, den kommer att funka bättre!

Permalänk
Medlem

OK, då väljer jag en E6550.
Vad rekommenderar ni för moderkort då?

Visa signatur

KN

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har tänkt att handla hos Dustin. De är väl inte billigast men firman handlar där så det är därför.
Tyvärr verkar det inte som att de säljer Gigabyte. Någon som kan tipsa om ASUS, Intel eller MSI som är tysta?

Visa signatur

KN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KN
Jag har tänkt att handla hos Dustin. De är väl inte billigast men firman handlar där så det är därför.
Tyvärr verkar det inte som att de säljer Gigabyte. Någon som kan tipsa om ASUS, Intel eller MSI som är tysta?

Tysta moderkort kan väl inte vara så svårt att hitta? i princip alla nyare använder passiv kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
Tysta moderkort kan väl inte vara så svårt att hitta? i princip alla nyare använder passiv kylning.

Till exempel?

Visa signatur

KN

Permalänk
Medlem

Känner inte till något kort som inte kör med passiv kylning idag!

Sök på "P35" (alternativt "G33") i fritextsökningen på dustinhome så hittar du några kort som matchar det som "RealMadrid" föreslog!

Permalänk
Medlem

Antec Solo och corsair vx450 föreslår jag. Håller med om att E6550 är ett bättre val. Om du vill ha det tyst så föreslår jag 1st Cooltek 92mm i fronten och därbak kan du köra med den medföljande fläkten, även om t.ex. Cooltek 120 eller Nexus 120 vore bättre. Som tredjeparts cpukylning föreslår jag Akasa AK-965 eller Cooler Master HyperTx2. Båda dessa finns på komplett om nu inte Dustin har dem.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag kör nog med ASUS P5K P35.
Någon med synpunkter på grafikkort? MSI GEFORCE 8600GT eller ASUS GEFORCE 8600GT?

Visa signatur

KN

Permalänk
Hedersmedlem

Det är samma kort bara olika tillverkare. Om något är billigare så sparar du pengar på att ta det.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på Lian Li's chassi så är jag nog såld på något av deras.
PC-A06 skulle nog sitta fint. Är det någon som vet var man får tag på det?
Är Lian Li lika tysta som Antec?

Visa signatur

KN