Permalänk
Medlem

Skärm val

Ja som rubriken lyder så ska jag inhandla en skärm till datorn. Just nu sitter jag på en CRT och funderar på om jag ska välja en NY CRT eller gå över till TFT skärm.

Det jag gör med datorn är att spela ganska mycket, alla möjliga sortets sepl men oftast blir det nog fps spel. Kollar en del på film gör jag också.

Om ni rekomenderar en tft skärm så vill jag hällst ha en 19" men större kan gå om det är mycket bättre men inte över 24". Jag är inte säker på om jag vill ha en wide, det är inte så mycket som stöder det men det kanske kommer. Den ska vara en 8 bitar panel, och ha bra kontrast och bra ljusstyrka. Hällst med ett märke som har bra pixelgaranti också. Det jag är mest rädd för att det ska bli släpningar i spelen jag spelar jag har testat spela vid en polares dator och spelat, och kände att bilden släpade efter kommer dock inte ihåg vilken skärm han hade, men den var hyffsat ny och var en så kallad spel skärm.

Priset är väll inte det viktigaste utan att skärmen är BRA men den behöver väll inte kosta över 5000kr men det gör ju inget om det hamnar runt 3000kr.

Är det någon som vet om någon sådan här skärm jag vill ha eller är det bättre att köpa en ny bra CRT ?

Edit: Ingen som har några bra tips ?

Permalänk
Medlem

köp en fet tft då!

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Philips Brilliance 200WP7ES är skärmen alla talar om just nu då priset är mycket lågt.
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=533238&MB2_...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

responsen är på 8ms kommer man inte känna eftersläpningar då ?

Sen har jag sett på en del ställen där det står typ 6ms Grey to Grey är det den svåraste då och kanske de andra förgerna går snabbare ?

Jag har kollat lite på Samsung SyncMaster 971P, någon somtestat denna ? hur är den att spela med är inte så många recentioner på den om spel bara film och foto och där verkar den klara sig mycket bra.

Permalänk
Avstängd

Re: Skärm val

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogie
Ja som rubriken lyder så ska jag inhandla en skärm till datorn. Just nu sitter jag på en CRT och funderar på om jag ska välja en NY CRT eller gå över till TFT skärm.

Det jag gör med datorn är att spela ganska mycket, alla möjliga sortets sepl men oftast blir det nog fps spel. Kollar en del på film gör jag också.

Om ni rekomenderar en tft skärm så vill jag hällst ha en 19" men större kan gå om det är mycket bättre men inte över 24". Jag är inte säker på om jag vill ha en wide, det är inte så mycket som stöder det men det kanske kommer. Den ska vara en 8 bitar panel, och ha bra kontrast och bra ljusstyrka. Hällst med ett märke som har bra pixelgaranti också. Det jag är mest rädd för att det ska bli släpningar i spelen jag spelar jag har testat spela vid en polares dator och spelat, och kände att bilden släpade efter kommer dock inte ihåg vilken skärm han hade, men den var hyffsat ny och var en så kallad spel skärm.

Priset är väll inte det viktigaste utan att skärmen är BRA men den behöver väll inte kosta över 5000kr men det gör ju inget om det hamnar runt 3000kr.

Är det någon som vet om någon sådan här skärm jag vill ha eller är det bättre att köpa en ny bra CRT ?

Edit: Ingen som har några bra tips ?

Ok, du vill ha 8 bitar med bra kontrast och ljusstyrka.
Så där ryker alla TN-paneler och därmed även alla 22".

Eftersläpningarna du kände var antagligen pga inputlag (som kan vara så hög som 64 ms, eller 3 skärmar o 60Hz), men eventuellt även pga låg bildfrekvens (60Hz) eller hög responstid (x ms.)

PVA verkar ha mest input lag, MVA mindre och IPS minst.

Så det mest lämpliga är väl en IPS-panel, och LG 2000C är en sådan i 4:3 format med 1600:1200. Du kan ju leta upp lite reviews och så men den borde ju vara vettigast. Kostar 3000kr gör den också.

Personligen tycker jag ju att widescreen är mycket skönare men det kanske inte är så praktiskt för spel som bara renderar i 4:3, men hur många nya spel kommer göra det då?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skärm val

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Ok, du vill ha 8 bitar med bra kontrast och ljusstyrka.
Så där ryker alla TN-paneler och därmed även alla 22".

Eftersläpningarna du kände var antagligen pga inputlag (som kan vara så hög som 64 ms, eller 3 skärmar o 60Hz), men eventuellt även pga låg bildfrekvens (60Hz) eller hög responstid (x ms.)

PVA verkar ha mest input lag, MVA mindre och IPS minst.

Så det mest lämpliga är väl en IPS-panel, och LG 2000C är en sådan i 4:3 format med 1600:1200. Du kan ju leta upp lite reviews och så men den borde ju vara vettigast. Kostar 3000kr gör den också.

Personligen tycker jag ju att widescreen är mycket skönare men det kanske inte är så praktiskt för spel som bara renderar i 4:3, men hur många nya spel kommer göra det då?

Jag funderar på om det ska vara wide eller inte ? Kommer alla spel senare stöda detta ?
Om man vill ha en wide vad ska man kolla efter då ?
Jag har inte tittat så mycket på TN-paneler för de ska ju vara ganska kassa vad jag förstått ? Är väll oftast att de har snabba responser men ska vara sämre på allt annat ?

Såg ett ställde där det stod såhär "6bit+HI FRC - 16.7M färger, ej äkta 8-bitars" vad betyder det, det står ju också att skärmen ska ha 16.7 miljoner färger men som jag fattar det så är det bara 16.2 miljoner på 6-bitas skärmar. Om man kollar på en del filmer på datorn så ska man ha 16.7 vad jag hört ?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte heller riktigt hur det går till men med 6+2-bit så fakar skärmen dom där sista hundratusen-nånting färgerna men på en riktig 8-bit panel så är färgerna "äkta" alltså bättre färger på en 8-bitars panel.

Min skärm har S-IPS och en responstid på upp till 12ms nånting och 6ms g2g tror jag, det funkar kalas att spela på den ändå och det är ju inte helt fel att titta på film på den heller med sina 30" (rejäl E-penis-förlängare xD)

Så att det går att spela på en bra S-IPS panel kan jag intyga iaf men sen beror det väl klart på hur känslig man e men det gick iaf rätt bra för mig idag, har suttit och lirat gun-game css nästan hela dan sen jag kom hem från jobbet :), sen kör jag mycket BF2142 med samt CC3 och en hel bunke annat.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Vad är input lag ?

Vad för någon panel sitter det i en SyncMaster 226CW ? har tittat lite men inte hittat.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Skärm val

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogie
Såg ett ställde där det stod såhär "6bit+HI FRC - 16.7M färger, ej äkta 8-bitars" vad betyder det, det står ju också att skärmen ska ha 16.7 miljoner färger men som jag fattar det så är det bara 16.2 miljoner på 6-bitas skärmar. Om man kollar på en del filmer på datorn så ska man ha 16.7 vad jag hört ?

Sålänge det är 6-bit har skärmen bara 262.144 färger, dvs som ett DS ;D, sedan används olika former av dithering för att få det att se ut som att skärmen har fler färger, så i det där fallet grejer den väl så att det skall se ut som 16.7 miljoner färger, eller om det nu egentligen är 16.2 och de bara skrev fel.

Vad är input lag ?

Vad för någon panel sitter det i en SyncMaster 226CW ? har tittat lite men inte hittat.

Input lag är den fördröjning som sker från att signalen lämnar grafikkortet till att det händer någonting på skärmen.

Alla skärmar borde väl ha någon form av fördröjning, även CRT även om den nu kanske bara är på någon millisekund där eller så, IPS skall visst ha väldigt låg eller ingen generellt och MVA har lägre än PVA som har högst. TN stod inte med på wikipediasidan som täckte det där men det är möjligt att de har lägre också.

Om du kopplade in två skärmar till ditt grafikkort, en med låg inputlag och en med hög inputlag, och lät dem köra mirror display och började spela ett spel och rörde på musen så skulle du se att skärmen med inputlag reagerade senare.

Klar förlust i FPS-spel där den du ser ut att ha i siktet när du trycker på musen kanske inte alls längre befann sig där ... Din bild var bara fördröjd. Samma sak om ni möts och du ser honom först 60 millisekunder senare än personen som spelar med CRT, då har det ju hunnit gå några bildrutor, 6st om ni skulle köra i 100Hz ;D, och du har ju ett klart handikapp eftersom du uppfattar det som händer senare.

Kanske därför det ibland i WC3 är så att man tycker att man boltar eller gör något emot någon som sedan lyckas TPa iväg ändå, men det kan ju bero på hur spelet är kodat med.

Permalänk
Medlem

Så input lag har bara med skärmen att göra och inte grafikkortet alls ?
Kan detta avhjälpas med bättre kablar ? dvi vs vga ?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är när dom försöker bli av med ghosting och liknade effekter dom infört Overdrive och den tekniken på PVA skärmar gör att det blir input lag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Ett snabbare grafikkort kanske renderar färdigt bilden snabbare så att den hamnar på skärmen snabbare, vet inte hur stor roll det spelar i sammanhanget dock, svårt att mäta också antar jag =P

Sålänge man inte lyckas köra samma spel på en dator med två grafikkort och få det renderat på båda korten och har kopplat in likadana skärmar =P

VGA borde om något vara långsammare då du får två konverteringar till av signalen på vägen.

Permalänk
Medlem

Hur är det igentligen är det helt outhärdligt att titta på en film på en TN skärm ? Är det jätte viktigt att ha rigtig 8 bitars när man ser på film eller går det bra med 6 som dom använder någon form av dithering på.
Många siger ju att man verkligen inte ska ha en TN men så dåliga kan dom väll ändå inte vara ?
Men om man nu väljer TN så kanske man ska ha 8-bitars åtminstonde, om man nu vill ha den till filmtittande.

Edit:
Ser nu att det inte finns så många TN skärmar med rigtig 8-bitars färgdjup.

Permalänk
Medlem

6 bitars färg motsvarar 262144 färger. 8 bitars färg motsvarar 16777216 färger. Så TN-skärmar fuskar fram en sjujäkla massa färger. Oavsett om det är 6+2 bitar eller något annat så är det fusk. Därför ställer man minsta lilla krav på färger så är det hej då TN. Många ställen så ser man att en TN-skärm visar 16,2 miljoner färger, så är det tack vare dithering. Ska man tro att senaste generationen TN kan visa 16,7 miljoner färger så är det bara fusk på fusk, på så sätt får man "färgerna".

Permalänk
Medlem

Nu har jag tittat på en annan skärm som heter MultiSync® 20WGX²Pro vad jag förstått så är detta en AS-IPS då den inte hade något alls om väldigt lite input lag. men något jag störde mig lite på var att det står att det är 6ms grå till grå och 12 ms tr-tf vad betyder detta för mig i spel ? kommer det lagga då in snabba fps spel ?

sen hittade jag någonstans där det står att det är 6+2 bitars färgdjup en det jag sett och läst om den så verkar den bra på alla möjliga områden så som film.

Jag kommer inte syssla med video redigering det som jag kommer göra är spela spel och kolla på film surfa sweclockers med

Permalänk
Avstängd

20WGX2Pro med 6ms skall upplevas likvärdigt med 2ms TN-skärmar såvitt jag har förståt det, jag har sett bilder med den där ankan i gokarten och det ser rätt ok ut på necen.

Necen är ju hur som helst en bra skärm och när du väl har betalat för den lär du ju inte ångra att du tog den, vad skulle alternativet vara liksom?

Själv vet jag dock inte hur den skulle se ut bredvid en TN-panel, jag har inte sett så många sådana, mer än på bärbara, och än mindre bra TN-paneler.

Men du lär ju inte bli besviken på necen hur som helst, medans risken är att du blir det på en annan, iaf om du skulle jämföra dem bredvid varandra.

Permalänk
Medlem

ja om det blir en wide så kommer det nog bli en sådan men som sagt den är inte gratis =(. Nu är det ända problet som jag ser wide eller inte ? har aldrig kört wide innan men de flesta spelan stöder det eller kommer stöda det och när det gäller film så är ju wide bättre. det talar ju för wide vad är det som talar imot ?

tackar för alla svar jag fått och all hjälp nu är man ju iallafall lite klokare det det händer inte ofta men ibland så

Permalänk

Det enda som talar emot wide är om man vill spela många äldre spel som inte stödjer det. Relativt nya och kommande spel har ws stöd så det är inga problem, dumt att inte skaffa wide i dagsläget enligt mig

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Hedersmedlem

20WGX2Pro har högblank yta som gör färgerna finare men det blänker...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

någon som har denna skärm och kan berätta lite hur den är i spel.

I filmer så antar jag att den är bra men spel är jag lite orolig för.

Är det någon som vet vad nec har för pixelgarantier på sina skärmar? har letat men inte hittat

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra i spel då den inte lider av input lag och NEC säljer den som spelskärm.

Står det inget om Pixelgaranti så har dom förmodligen sämsta tänkbara och det är inget bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är det ingen som vet pixelgarantin för Nec,s produkter ?

Permalänk

Hmm 20WGX2Pro kostar ju över 5000, nog för att man vill ha en bra skärm men det är väl tilltaget prismässigt Vore så nice att få se den bredvid en hyffsat TN panel så man kan jämföra själv. Får ta och kolla runt i lite butiker helt enkelt, det måste finnas nått seröst fantastiskt med s-ips om man ska pröjsa dubbla priset mot en TN.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

kollar man på t.ex prisjakt kan man hitta den för 4150 kr, då blir det ca 1000 över philipsen och med denna vet man ju vad man får för panel, med philipsen så är det ju ett lotteri vad jag förstått

Jag har mailat nec om deras pixelgaranti men jag får nog inte svar fören på måndag antar jag.

Lite dåligt att det inte står, för jag kan inte hitta det någonstans iallafall.

Permalänk

4000 börjar kännas nästan rimligt iaf... men vill fortfarande se den live bredvid en ~2500 kr TN skärm för att se om det är värt dom extra pengarna. Aja som sagt blir att kolla om någon datorhandel har s-ips skärmar så man kan jämföra.

EDIT: Sen är ju nec:en glossy också, vilket kan vara sjukt irriterande misstänker jag. Man vill ju helst inte sitta i ett mörklagt rum varje gång man spelar.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

sant glossy har ju både för och nackdelar.

har tyvärr inte sett att det är någon butik im min närhet som har den aå om jga hadlar den så blir det lite av en chansning, men med en del läsning bakom köpet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Det enda som talar emot wide är om man vill spela många äldre spel som inte stödjer det. Relativt nya och kommande spel har ws stöd så det är inga problem, dumt att inte skaffa wide i dagsläget enligt mig

Vet inte direkt om det är nån "nackdel" eftersom det bara är att ställa in skärmen på att skala bort kanterna och därmed behålla 4:3-formatet. Sitter själv med en Samsung 226BW (S-panel för den som bryr sig) och den funkar lika galant med WS-spel som med 4:3-spel
Enda nackdelen jag skulle kunna komma på med WS-skärmar är att de ju vanligen är större än 4:3-skärmar och därför kräver mer av framförallt grafikkortet. Har ett överklockat 7600GT och 22" + 17" och det går ju sådär i de nyaste spelen måste jag säga

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U