Permalänk
Medlem

Datorn har dött

Hej alla.

Jag har lite krisläge här nu.
Det är bäst att jag tar det hela från början.

Ok, det började med att jag packade ihop burken och skärmen och allt och drog iväg till kompisen för att lana.
Så jag kom dit packade upp alltihop och satt mig och lirade med mina vänner i några timmar. Sen fick en av mina kompisar för sig att han skulle öppna sin burk och kolla efter damm, den iden smittade av sig på mig med och jag öppnade även min burk och började kika lite på fläktar och sånt. Dock så rörde jag ingeting i själva burken.

Efter att ha kollat en stund så damsög jag av en fläkt lite snabbt och strulade sen en stund med att få tillbaka chassi dörren. När den var tillbaks skulle jag såklart starta upp burken igen och det gjorde jag, allt gick bra tills den kommit förbi bios skärmen eller vad man ska kalla det. Efter det gick det åt pipan riktigt grovt. Jag fick upp ett meddelande som sa "Operativsystemet kan inte startas".

Jag vart riktigt orolig och sprang till min kompis dator och gick in på internet och kollade efter lösningar. Jag kom fram till att reparera xp var en bra ide så min kompis började leta sin skiva medans jag startade om min dator.

Jag trodde att vi nu hade kommit på vad felet var och i värsta fall skulle få formatera men det visade sig att det skulle bli värre.
Då datorn drog igång satt jag mig och glodde på skärmen och väntade på bios skärmen men inget hände skärmen var i viloläge. Så jag startade om datorn åtskilliga gånger utan vidare framgång.
Så nu sitter jag här 1 dag senare och vet inte vad jag ska göra eller vad som kan tänkas vara felet.

Så om nån här har nån aning skulle det vara sjysst om ni kunde hjälpa till.

Tack i förväg och för dom som undrar så sitter jag nu på min kompis dator och skriver.

Btw kom på att jag kan skriva att då jag drar igång datorn så snurrar alla fläktar och det finns inga synbara fel så det är väldigt konstigt att det inte funkar!

Permalänk
Hedersmedlem

koppla loss allt. Det ända som ska vara i är RAM, CPU och sen ström. Inge grafikkort eller hårddisk. Lyssna efter pip.

Permalänk
Medlem

Ok jag ska prova imorgon då jag fått hem datorn, så får vi se hur det blir sen.

Permalänk
Medlem

felsök!

Jag hade iaf prova att byta graffe kort med polaren, eller testa att köra med den inbyggda vga porten på moderkortet, och jag vet ju inte om du har en så eftersom du inte skrev vad du har för rigg! Men låter som graffe kortet har gjort sitt. Eller fick du upp nån start skärm över huvud taget?
Aja lite mer infop så ska vi nog lösa det.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk

Re: Datorn har dött

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phix
Btw kom på att jag kan skriva att då jag drar igång datorn så snurrar alla fläktar och det finns inga synbara fel så det är väldigt konstigt att det inte funkar!

Japp det vet ju alla att om man inte ser felet när man tittar på datorn och fläktarna snurrar så måste det vara ett extremt ovanligt sällsynt superfel.

Eller hur...

Permalänk
Medlem

Ok jag provade att ta bort allt utom prollen och ram och provade att starta och det pep inget. Vilket jag antar är bra, så nästa steg nu antar jag är att skaffa ett annat grafik kort att prova med.

Permalänk
Hedersmedlem

det ska komma ett enda pip om allting är bra. flera pip eller inget pip är dåligt.

Permalänk
Medlem

vad betyder inget pip?

Permalänk
Hedersmedlem

formodligen att något är trasigt

vad betyder det när lampan i taket inte lyser. Lampan kanske är paj, strömavbrott, propp som gått osv. kan vara flera saker.

Permalänk
Medlem

Att högtalaren är trasig såklart!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Att högtalaren är trasig såklart!

förklarar inte varför datorn inte startar. Jag gissar på CPU.

Permalänk
Medlem

CPU eller Moderkort, gissar jag på. Jag och Phix testade RAM minnena i min egen dator idag. Fungerade finfint.

Visa signatur

Intel i5 2500k | Asus p8p67 EVO | Radeon 270 + 290 | Corsair Vengeance 24gb | Corsair TX850 | Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv

Har dessvärre ingen lösning på ditt problem.

Men ingen har poängterat den potensiella orsaken så jag tänkte vara först med det...

Stoppa under inga omständigheter in en dammsugare i datorn!

Såvida du inte har en ESD skyddad plats med ESD säker dammsugare såklart men jag utgår från att så inte är fallet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HorselJock
Har dessvärre ingen lösning på ditt problem.

Men ingen har poängterat den potensiella orsaken så jag tänkte vara först med det...

Stoppa under inga omständigheter in en dammsugare i datorn!

Såvida du inte har en ESD skyddad plats med ESD säker dammsugare såklart men jag utgår från att så inte är fallet.

Varför kan man inte dammsuga datorn för? Har gjort det åtskilda gånger!
Slutstycket är av plast, där kan man inte få ESD eller?