Vilket HDD fabrikat är bäst? tex Maxtor = inte bra?

Permalänk

Vilket HDD fabrikat är bäst? tex Maxtor = inte bra?

Hmm, jag har upplevt att 4 hårddiskar från maxtor har krashat hemma hos mig. ( De snurrar inte när man sätter i stömkabeln). Och en IBM HDD.
Men vilket fabrikat är egentligen bäst, tåligast, lång livstid och tål felkoppling med jordning osv om man använder USB-IDE (vilket en av Matrox:arna inte gjorde)?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Vi har massor av maxtordiskar som har dött av överhettning (i Dells small form factor-lådor som har kasst luftflöde). Övriga diskar i samma lådor har mått bra.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Jag tycker att mina Maxtor-diskar funkat kanon i flera år. Jag tror inte det är nån större skillnad mellan tillverkarna idag.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk

Vilket fabrikat som är bäst vad gäller hd dyker ofta upp här, dock så är det oftast lika många olika alternativ som svar på den frågan, själv köper jag bara Samsung nu för tiden, har fungerat felfritt för mig i många år, och har aft ett antal sånna i olika datorer, dom är oftast svalast i alla tester också, vilket är en bra egenskap.

Ok, nu ljög jag lite, min ena samsung dog igår, håller på att köra ett recovery prog på den nu, får se hur det går, men ja kommer iaf att fortsätta köra med Samsung. Det är bara en av många som nu gått sönder så jag litar fortfarande på dem.

Western Digital gillar jag åxå, hade sånna när jag körde SCSI förut, och även vanliga gamla PATA diskar som aldrig krånglat. Inte heller min systemdisk ja har nu som är en 74mb Raptor har jag haft problem med.

Har haft problem med IBM och segate förut, så dom håller jag mig ifrån, har nog aldrig ägt en Maxtor.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osiris8
Vi har massor av maxtordiskar som har dött av överhettning (i Dells small form factor-lådor som har kasst luftflöde). Övriga diskar i samma lådor har mått bra.

Samma här. Har en Maxtor som har ballat ur två gånger pga värme. Satte den i en hårddiskkylare och sedan dess har det fungerat bra. Trist bara att bli av med all som fanns på den

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Jag har haft Seagate hårdiskar i många år och de funkat bra.
Seagate har kvalitet och de håller länge.

Permalänk
Medlem

Jag är relativt oinsatt men jag har läst ganska mycket om hårddiskar. Dem relevanta valen för en SATA hårddisk är väl antingen Seagate, Hitachi, Samsung eller WD.

Seagate's fördel är att dem har 5 års garanti istället för 3 som dem andra har.
Samsung's fördel är att dem är svala och ganska tysta.
Hitachi och WD verkar ha lite bättre prestanda och WD har väldigt stort utbud.

Permalänk

jaha, intressant
Men hur kommer det sig att maxtor hårddiskar går sönder så lätt egentligen?
Och vilka har lång livslängd egentligen?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
jaha, intressant
Men hur kommer det sig att maxtor hårddiskar går sönder så lätt egentligen?
Och vilka har lång livslängd egentligen?

Går nog inte att säga, sen tror jag det har mer med modeller att göra än hela märket. Men Maxtor har tydligen många haft problem med.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag köpte Hitachi.. billigt å bra Överröstar inte min 92mm fläkt på 1200RPM iallafall.

Tempen ligger på 37°C

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Alla HD tillverkare har sina dåliga serier.
Själv kör jag med WD och samsung i stora burken.
Sen i den lilla lådan har jag en gammal linuxdist som snurrar på 2 st raidade 10gigare från maxstor helt utan problem.
De Maxtor diskarn köppte jag -98

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd

Jag kör bara WD i min burk, har aldrig haft några problem. Den äldsta är 3 år nu, snurrar i princip 24/7.

Permalänk

Samsung har ju varit kända länge nu för att vara tysta, svala och slitstarka, även om jag inte har egen erfarenhet av dem.

Jag får sälla mig till kören av personer som har haft massvis med problem med Maxtor. Köpte sex 300GB diskar för 3 år sedan eller så och stoppade i ett RAID-array, och de pajjade alla en i taget under ett år.

Bytte ut dem i takt med att de pajjade mot Seagate 400GB:are som bara går och går och går. Men med dagens mått mätt är Seagate nog lite för varma och högljudda.

Känns som att Western Digital ligger steget före alla andra just nu, så de senaste 3-4 diskarna har det blivit deras "serverklassade" 500GB-are, och under det halvår jag haft dem så har jag bara beröm. Tysta, svala och (tillräckligt) snabba. Vet inte vad WD gjort, men de måste ha satsat en massa $ på R&D på senare år!

Ser fram emot WD:s nya "gröna" drivar som är trimmade för minimal strömförbrukning, speciellt 1 TB-driven när den kommer!

Men att gå på ett fabrikats rykte är nog ingen bra idé, precis som någon sade så får alla fabrikat förr eller senare en serie diskar som är skräp. Till och med enstaka modeller i en tillverkares annars bra serie har varit riktiga bojsänken ibland. Läs tester av just den modell du tänkt köpa.

Permalänk
Medlem

Egentligen får man ju inte reda på om det är en bra disk man köpt förrän den är så pass gammal att den utgått från försäljning.

Satte in 4st Seagate Barracuda V 80 GB IDE för ca 6 år sedan som gått i-princip dygnet runt i en backup server jag byggde ihop då och alla diskarna lever fortfarande och gör sitt jobb. Däremot snålade jag och köpte Western digital 80 GB vid samma tidpunkt att använda för eget burk, totalt 6st varav en lever idag och den tjuter som ett brandlarm så den går nog också vilken dag som helst. Alla seagate diskarna är däremot knäpptysta, fortfarande!

Men jag skulle inte lita på det resultatet idag med tanken på hur mycket det kan variera mellan olika modeller. Brukar istället välja dom diskarna som är billigast och alltid se till köra en raid-level med redundans istället.

Permalänk
Medlem

Re: Vilket HDD fabrikat är bäst? tex Maxtor = inte bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Hmm, jag har upplevt att 4 hårddiskar från maxtor har krashat hemma hos mig. ( De snurrar inte när man sätter i stömkabeln). Och en IBM HDD.
Men vilket fabrikat är egentligen bäst, tåligast, lång livstid och tål felkoppling med jordning osv om man använder USB-IDE (vilket en av Matrox:arna inte gjorde)?

Jag har maxtor i min burk. 2 st har gått sönder innan garantiperioden gick ut.
De krashade nästan samtidigt. Jag har 2 maxtor nu och de har börjat uppträda lite märkligt. De kan bli överbelastade helt plötsligt. Ibland dyker botsektorproblem upp som dock Vista fixar med detsamma. Men det är nog bara en tidsfråga innan dessa ger upp också och de är inte ens 7 månader.
Jag har bra kylning. De har en temp på ca 34 grader í full load. Maxtor kommer jag inte rekommendera till någon.
Efter dessa så kommer jag hålla mig till Seagate. WD har jag också hört bra om. Men Seagate ger 5 års garanti och det är skäl nog att välja dem.
Jag kan även tillägga att jag har några polare med Seagate och de har aldrig haft några problem. Jag har även själv ägt en Seagate disk förut. Den var på 20 GB och den hade inga fel efter 4 års användade till en egen server som var på större delarna av dygnet + tung trafik till och från den.

Jag frågade DB ett tag bak i tiden om hur stor felprocent de olika hårddisktillverkarna har på olika diskar. De kunde inte lämna ut den informationen sa de. Finns det ingenstans där man kan få reda på sådan information? Det skulle vara kul att veta. Men då ska informationen relevant.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Re: Re: Vilket HDD fabrikat är bäst? tex Maxtor = inte bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag har maxtor i min burk. 2 st har gått sönder innan garantiperioden gick ut.
De krashade nästan samtidigt. Jag har 2 maxtor nu och de har börjat uppträda lite märkligt. De kan bli överbelastade helt plötsligt. Ibland dyker botsektorproblem upp som dock Vista fixar med detsamma. Men det är nog bara en tidsfråga innan dessa ger upp också och de är inte ens 7 månader.
Jag har bra kylning. De har en temp på ca 34 grader í full load. Maxtor kommer jag inte rekommendera till någon.
Efter dessa så kommer jag hålla mig till Seagate. WD har jag också hört bra om. Men Seagate ger 5 års garanti och det är skäl nog att välja dem.
Jag kan även tillägga att jag har några polare med Seagate och de har aldrig haft några problem. Jag har även själv ägt en Seagate disk förut. Den var på 20 GB och den hade inga fel efter 4 års användade till en egen server som var på större delarna av dygnet + tung trafik till och från den.

Jag frågade DB ett tag bak i tiden om hur stor felprocent de olika hårddisktillverkarna har på olika diskar. De kunde inte lämna ut den informationen sa de. Finns det ingenstans där man kan få reda på sådan information? Det skulle vara kul att veta. Men då ska informationen relevant.

Jo det finns, www.Storagereview.com bland annat. Är bra om fler lägger in sin statistik där, finns inte tillräckligt mycket på långa vägar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

De serier jag känner till som har varit dåliga är egentligen bara två, IBM Deskstar (kommer inte ihåg exakt storlek, men runt 60-90gb) och Maxtor DiamondMax9 med nordisk inriktning. De serier som har varit "sämre" än vanlig standard har, vad jag erfarit, varit Seagate 7200.8 och första serien från Hitachi efter att de tog över IBMs disktillverkning. Hitachi hade inga problem med tillförlitligheten utan snarare ett konstigt/jobbigt läte från hårdisken någon gång då och då. Idag finns det inte några direkt dåliga hårddiskar om någon frågar mig.

Permalänk
Medlem

WD Raptor och två andra wd diskar har jag kört rätt länge nu, funkat felfritt. Kör och har kört en del samsung diskar som funkat perfekt, men även två IBM deskstar som alla säger är dåliga och brukar krasha relativt snart som funkat felfritt i över 6år. Så jag har nog haft rätt mkt tur med diskar, har aldrig haft en disk som krashat faktiskt. Och alla diskar jag har som är över 60Gb har används konternueligt sen de köptes.

Dock upplever jag samsungarna som tystast och WD som stabilast. WD Raptor och även några andra (tror jag) WD har högre mtbf (mean time before failure) än normalt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
De serier jag känner till som har varit dåliga är egentligen bara två, IBM Deskstar (kommer inte ihåg exakt storlek, men runt 60-90gb) och Maxtor DiamondMax9 med nordisk inriktning. De serier som har varit "sämre" än vanlig standard har, vad jag erfarit, varit Seagate 7200.8 och första serien från Hitachi efter att de tog över IBMs disktillverkning. Hitachi hade inga problem med tillförlitligheten utan snarare ett konstigt/jobbigt läte från hårdisken någon gång då och då. Idag finns det inte några direkt dåliga hårddiskar om någon frågar mig.

Åh, glöm inte klassikern i branschen, som (vad jag kan komma ihåg) var den första serien med ett generellt designfel: Seagates diskar från början av nittiotalet. där det var ett smörjmedel som fick läshuvudet att kladda fast på diskytan om man inte använde disken hela tiden. Tog Seagate från "klart bäst i stan" till "den man inte vågar köpa".

Permalänk

Jag har en Maxtor 300gb IDE som jag monterade i en extern kabinett....fungerar perfekt och är knäpptyst och läser snabbt med 7200 rpm och 16mb cache.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Jag har en Maxtor 300gb IDE som jag monterade i en extern kabinett....fungerar perfekt och är knäpptyst och läser snabbt med 7200 rpm och 16mb cache.

Då är det bäst du tar backupp(^^,)!!

Men ska vi konstatera att Maxtor och IBM är sämre. Inte dålig och inte sämst?
Och WD och Seagate är bättre?

Här behövs det en Omröstning.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Då är det bäst du tar backupp(^^,)!!

Men ska vi konstatera att Maxtor och IBM är sämre. Inte dålig och inte sämst?
Och WD och Seagate är bättre?

Här behövs det en Omröstning.

Varför ska jag göra en backup?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk

WD och Seagate käns som om dom har mer kvalite på sina grunkor än IBM

Själv har jag en Hitachi desk star som funkar perfa

Permalänk

Jag har aldrig varit med om att mina Maxtor-diskar har pajat i alla fall, men en IBM pajade för några år sedan. Får nog bli en Samsung nu när jag ska köpa hårddisk snart.

Permalänk

quantum diskarna måste väl ändå vara de bästa som gjorts?
har flertalet som har rullat i 10 år och funkar lika bra ännu.

dock i min primburk kör jag endast Seagate diskar. främst att de låter lite och att de har garanti på 5 år.
samsung säger många är lite tystare än seagate men jag sover med 4 diskar igång med öppen låda och jag sover lika gott med de på än som dattorn avstängd.

haft maxtor diskar och WD diskar som dött.. inga andra har dött för mig iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
quantum diskarna måste väl ändå vara de bästa som gjorts?
har flertalet som har rullat i 10 år och funkar lika bra ännu.

Nja, de har haft dåliga serier de med. Vi hade ett helt gäng i en diskarray, som hade något fel med smörjningen som gjorde att de riskerade att inte starta ifall man stängde av dem. Dock fick vi reda på det innan vi provade att strömcykla dem, så vi fick de ersatta via serviceavtalet.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Varför ska jag göra en backup?

hihi, jag bara skojade ju! För man har hört att många Maxtor diskar går sönder så då är det bäst att du gör backup på din Maxtor hårddisk! hihi!

Hmm, är det någon mer som märkt att WD har gått sönder för någon?
IBM och Maxtor är inget att satsa på direkt eller? Vad kan vara bäst att satsa på?

Dethär med garantin på hårddiskar. Om den går sönder, får man skicka in den till tillverkaren så får man recovery eller hurdå? Man lämnar in den och får inget tillbaka? bara en likadan hårddisk? Hmm...

Och hur är det med myten; att en hårddisk som är på hela sitt liv håller längre än en som inte är på så mycket alls bara nånn gång i veckan?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Ja min maxtor fungerar fortfarande utan problem hehe.

Att de pajjar fortare beror väl på att tillverkarna tvingas pumpa ut nya modeller för att hänga med konkurrenterna och kvaliten brister istället.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Och hur är det med myten; att en hårddisk som är på hela sitt liv håller längre än en som inte är på så mycket alls bara nånn gång i veckan?

Stämmer inte alls, och kommer sig troligen av problemet som fanns förr med skrivhuvuden som "limmade" fast i plattan. Men det är nog inte nyttigt att slå av och på dem var femte minut - motorn får ju jobba en hel del när de börjar rotera.

Permalänk
Medlem

Har haft 2 diskar som har kraschat för mig, en Seagate barracuda 7 80gb som stendog bara rakt av, var kanske 1.5 år gammal. Sen alldeles nyligen en Maxtor Diamondmax 10 250gb som plötsligt vägrade att partioneras, hur jag än försökte. Fick några fel i diagprogram oxå så jag lämnade in den och försöker få ny på fabriksgarantin. Var ca 1.5 år gammal den med.
Till saken hör att jag har två Maxtordiskar till som hittills fungerar bra