Permalänk
Medlem

Linux fel

Hejsan Allihopa!
Jo, jag har ett problem. När jag ska installera Ubuntu 7.04 så hittar Ubuntu bara min IDE disk på 15 Gbyte. Jag har två stycken sata diskar också. En på 120Gbyte och en på 250Gbyte. Sen går det inte ens installera Ubuntu på 15 disken.

När jag en gång prövade att installera Slackware så kom det hela tiden att det inte finns några partioner som Slackware stödje, fast jag hade skapat partioner som Linux stödjer. Jag skapade partionerna i PartionMagic.
När jag försökte att skapa partioner i Slackware via CFDISK(Tror jag det heter), så fick jag ett meddelande att det inte fanns några hårddiskar. Slackware kunde inte hitta mina hårddiskar.

Jag har aldrig haft det här problemet förut, tills jag bytte moderkort eftersom att mitt gamla brändes sönder av någon konstig anledning. Jag var tvungen att ha ett moderkort snabbt så jag köpte ett moderkort som är utav modellen: ELITEGROUP P965T-A
Det var ett riktigt billigt moderkort som jag köpte på komplett.se

Men som jag skrev så hade jag inte det här problemet när jag hade mitt förra moderkort. Det var ett: ABIT AG8-V och det funkade hur bra som helst. Inget krångel alls. Men när jag bytte till det nya som jag nämde ovan så började det krabba.

Kan det vara så att Linux kärnan inte stödjer moderkortet? Eller kan det vara något annat? Snälla hjälp mig.

//Bryan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla om det är så att du får flasha om biosen på ditt moderkort för vill minnas att det ibland finns andra bios till Linux än till Windows?

Permalänk
Avstängd

Ubuntu har en trevlig partition manager, välj ext3 filsystemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kolla om det är så att du får flasha om biosen på ditt moderkort för vill minnas att det ibland finns andra bios till Linux än till Windows?

Nej, du har fel.

Windows och Linux körs på samma BIOS, spelar ingen roll.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Nej, du har fel.

Windows och Linux körs på samma BIOS, spelar ingen roll.

nej, men visst finns det Linux-BIOS också.

och du om nån borde la vara allergisk mot nått så properitärt som BIOS?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej, men visst finns det Linux-BIOS också.

och du om nån borde la vara allergisk mot nått så properitärt som BIOS?

Det finns ett projekt som heter LinuxBIOS, men det är knappast något som är nödvändigt för att Linux ska fungera.

Jo, det suger att BIOS är propriertärt.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Re: Linux fel

Att cfdisk säger att den inte hittar några hårddiskar kan bero på att PATA-disken inte sitter som primary master. Om du vet att den inte gör det eller inte har någon aning om huruvida den gör det, så föreslår jag att du drar igång slackware-skivan igen och skriver "fdisk -l". Då ska du få se någonting liknande: http://larslindqvist.net/cfdisk_error.png
Då ser du vilken beteckning disken har fått, i mitt fall "/dev/hdb", anropa då cfdisk med vad nu disken kallas, så ska du kunna skapa ordentliga partitioner.

Permalänk
Medlem

Den Linux du försöker installera har troligen inte stöd för den sata-kontroller som sitter på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Alltså. Jag har aldrig haft dem här problemen förut. Jag fick dem här felen när jag hade bytt moderkort. Med mitt förra var det inga problem. Den hitta alla diskar. Inga problem alls. Är det moderkortet eller? Ska jag köpa ett annat, ett modernare?

Visa signatur
Permalänk

Jag hade lite samma funderingar som "stefanjo", att din sata-controller inte stöds av kärnan. Har du testat att boota upp med Ubuntu-cdn i "live-läge" för att se om hårddiskarna hittas då?

Annars får du kolla upp specifikationerna för moderkortet och se vilken sata-controller det har och sen söka vidare för att se om linux stöder den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Alltså. Jag har aldrig haft dem här problemen förut. Jag fick dem här felen när jag hade bytt moderkort. Med mitt förra var det inga problem. Den hitta alla diskar. Inga problem alls. Är det moderkortet eller? Ska jag köpa ett annat, ett modernare?

Modernare? Om min teori stämmer så är ditt kort FÖR modernt redan nu. Kolla tillverkarens webbsida så kanske det finns drivrutiner där som löser problemet alternativt så kanske en nyare version av kerneln har drivare inkluderad.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att bota med Ubuntu-Live cd. Jag får felmeddelandet:
[164.301353] ata.00: failed to set xfermode err_mask=0x40
Sen när jag väntar ett litet tag så kommer jag in i Ubuntu. Men Ubuntu hittar bara min IDE hårddisk på 15Gbyte. Inte mina sata hårddiskar. Det gjorde den alltid när jag hade mitt förra moderkort(ABIT AG8-V). Jag fick inte det meddelandet heller när jag hade mitt förra moderkort(ABIT AG8-V).

Själv så tror jag att det är kärnan som inte stödjer mitt moderkort, eftersom att det är ett budgetkort. En demoversion.

Så tycker ni att jag ska köpa ett "Vanligare" moderkort? Ett abit-kort som jag hade när det fungerade?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Jag har försökt att bota med Ubuntu-Live cd. Jag får felmeddelandet:
[164.301353] ata.00: failed to set xfermode err_mask=0x40
Sen när jag väntar ett litet tag så kommer jag in i Ubuntu. Men Ubuntu hittar bara min IDE hårddisk på 15Gbyte. Inte mina sata hårddiskar. Det gjorde den alltid när jag hade mitt förra moderkort(ABIT AG8-V). Jag fick inte det meddelandet heller när jag hade mitt förra moderkort(ABIT AG8-V).

Själv så tror jag att det är kärnan som inte stödjer mitt moderkort, eftersom att det är ett budgetkort. En demoversion.

Så tycker ni att jag ska köpa ett "Vanligare" moderkort? Ett abit-kort som jag hade när det fungerade?

Det intel chipset som finns på moderkortet är såvitt jag har förstått öppet dokumenterat, dock kan jag inte hitta någonting i linux-configen som antyder att det finns stöd för det. Troligvis behöver du en annan SATA-kontroller har stöd av kärnan. Ifall ljudkort, interna nätverkskortet och övrig utrustning på moderkortet fungerar så tror jag att du kan klara dig undan billigare med att bara köpa ett kontrollerkort (lämpligvis promise eller liknande märke).
Annars så är det nog bara att byta ut moderkortet..

Permalänk
Medlem

Den här länken kanske kan hjälpa. Någon som får samma felmeddelande. Vet inte om det är samma moderkort men det skadar väl inte att prova.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2678744

Permalänk
Avstängd

Jag lackar!

linux fel? Skaffa Windows...

Visa signatur

och ni andra kan dra åt skogen...!

Permalänk
Medlem

Jag har bestämmt mig för att köpa ett nytt moderkkort :). Tack alla som har svarat och kommit med förklaraingar om vad felet kan vara. Tack så hemskt mkt.

lackarn: Linux är bättre än windows när det gäller stabilitet. Det är bara att inser. Varför leder linux på servermarknaden tror du? Lär dig vad som är rätt och fel gubben lilla

Visa signatur
Permalänk
Medlem

JMicron JMB361 heter kontrollern på ditt moderkort.
Här är lite mera information om problemet, verkar som om det är är bugg i något äldre versioner av linuxkärnan.

http://lists.debian.org/debian-kernel/2006/09/msg00316.html
https://launchpad.net/ubuntu/+source/linux-source-2.6.17/+bug...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Det moderkortet är bara skit, är den upplevelse jag har fått av det köpte åxå ett sådant till min HTPC och när Kubuntu skulle intstalleras så var vi inte alls kompisar jag och mitt moderkort.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Om du skriver
ls /dev/disk/by-uuid/ -alh
i terminal, får du inte fram något UUID för dem andra diskarna?
kollat det?

Permalänk
Medlem

zenbios: Jag testade att skriva det du sa att jag skulle skriva. Men jag får bara detta meddelandet: No such file och directory

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Ubuntu 7.04 använder sig av UUID, så det är väldigt konstigt att du inte
får fram några nummer av det. varför du inte får det, det vet ja dock inte.
för det är med dem man mountar en hdd.

Permalänk

hade samma problem när jag hade abit8 thrd eye.

Lösning: stäng av satan i bios installera på IDE kanalen starta om sätt igång SATA kanalen å se till att den bootar IDE hddn fungerade fint för mig (sen ska d finnas ngt kommando så man slipper stänga SATAN kommer bara inte ihåg vikket)

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa ett nytt moderkort istället

Visa signatur