En hel drös gamla grejer

Permalänk
Medlem

En hel drös gamla grejer

Tjena. Visste inte riktigt vart jag skulle posta denna tråd, men tänkte att den passar väl hyffsat här. Är kanske inte jäättegamla eller ovanliga grejer det handlar om men..

Det är i alla fall så att jag har en hel drös delar från ett gäng gamla P2 maskiner. Det är mest ram-minnen, processorer, men även nåt moderkort, nån hårddisk (1-2gb) och lite små pryttel som cd läsare, fläktar osv. Tja, i princip allt som "behövs". Frågan är då vad jag kan göra av detta? Bygga något överhuvudtaget? Eller är det bara att slänga? Alltså, jag vill inte bara smälla ihop det och använda det som en normal dator, utan tänkte mer på om jag kan bygga något roligt av det som kan göra någon enkel så där lite lagom onödig och vardaglig grej?

Permalänk

går ju o byga någån slö film dator älr torrent elr nåt sånt, anars funkar väll det som en server för nåt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Med en GNU/Linux eller *BSD så får din gamla burk ett nytt liv som server. Du bör nog kolla hur stora diskar du kan stoppa in, det kan vara en bra idé om du vill ha den till lagring. Alternativet är att slänga in MS-DOS 6.22 eller Windows 95 SP4 och lägga in alla dina gamla favoritspel igen.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Avstängd

Jag lackar!

Släng skiten, skaffa ett jobb, käna pengar, köp nytt!!

Jag lackar...

Visa signatur

och ni andra kan dra åt skogen...!

Permalänk
Medlem

skrev du att du hade mycket grejer?
i så fall koppla ihop allt!!!

typ: dubbla processorer och hur mycket ram du får plats med..

så får du en halv slö dator lite roligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
skrev du att du hade mycket grejer?
i så fall koppla ihop allt!!!

typ: dubbla processorer och hur mycket ram du får plats med..

så får du en halv slö dator lite roligt

Hur kopplar jag ihop dem? :S Har ju typ 6st prollar, ett 20 tal minnen osv.

Permalänk
Medlem

Som sin-art skrev, bygg en superdator och räkna ut brutalt långa primtal och andra roligheter!

Läs på om klusterbyggande och sånt, är inte så haj på det själv men det är nog inte helt omöjligt för average-hemma-hårdvaru-nörden.

Du kan nog börja med att googla på "bygga kluster" samt kolla in dessa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_cluster
http://commons.wikimedia.org/wiki/Computer_cluster
http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_computing

Edit: Hittade lite mer efter lite googlande:

Citat:

openMosix Debian-Beowulf är din vän. Det tar en dag eller två om du kör med automatiserade installationsset. (FAI, Clusterix, ClusterKnoppix, openMosix instant cluster, osv.

http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=30422&

Permalänk
Medlem

P2 duger ju utmärkt till enklare surf/skriv dator med exempelvis Damnsmalllinux.
Annars kan ju använda de som tunna klienter med LTSP eller i en befintligt Citrix/Windows terminal server miljö.

Permalänk
Medlem

Torrentserver?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Äh, orkade inte med dem längre så nu ligger de på tippen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lackarn
Jag lackar!

Släng skiten, skaffa ett jobb, käna pengar, köp nytt!!

Jag lackar...

"käna" tillräckligt med pengar och ta en kurs i "svennka spracket"

Gamla prylar duger alltid till något. Själv kör jag en ABC806 ibland.

Permalänk
Medlem

en 486 räcker gott som brandvägg tex..

Beror på vilken lina man har men de tål en hel del gammburkarna..

NÄr datorn väl bootat upp så klarar den av riktigt stora diskar.. Det är bara i bootfasen som bios är inblandat.. När OS är uppstartat så tar det över sådant och då ser du de stora diskarna igen.. Man har nån gammdisk som bootdisk..

Visa signatur

- Gammal gubbe -