Permalänk
Avstängd

Bygga laptop?

Tjena, Kan man inte beställa del för del o bygga en laptop ?
Har ju sett till processorer för laptops så borde det inte gå?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

aldrig hört om det.. däremot är det ju i princip vad tex Dell och Zepto gör..

tror det skulle vara mycket svårt att göra själv, det är mer än att bara skruva i lite skruvar och sen är det klart.. Och allt måste ju passa med varandra, fysiskt, ett problem som inte alls är lika stort i en stationär då man har ganska duktigt med utrymme.. sedan är ju kylningen i laptops något annat också..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Avstängd

Ok thx men det skumma är att jag ser lösa delar lite här o där :S Sett processorer, moderkort osv..

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Var då?

Grejen med laptops är att det inte finns något extra utrymme. I en stationär finns det massor med utrymme överallt och det är inget problem om grafikkort mm har lite olika storlek, eller har storlek alls. I bärbara finns inte den lyxen, därför monteras grejer på samma kort i så stor utsträckning som möjligt. Man sparar tex massor med plats om processorn löds direkt på moderkortet istället för att ha en stor sockel.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

är det inte också så att om man skulle köpa allt löst så skulle det ändå kostar mer än att köpa en färdig byggd?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk

Det går att köpa barebone's vilket i princip är färdiga laptops med allt utom minne, CPU, HDD.

Men ja det blir dyrare än att köpa en färdig dator.

Permalänk
Avstängd

Jag lackar!

Varför inte köpa en färdig dator???
Vad är det för särskilld konfiguration som du vill ha, som tydligen inte finns i standarddatorer? Vill du lägga ut mera pengar på något som du inte kommer få nån garanti på, och kanske till och med har sönder i installationen? Det är inte värt. köp en riktig dator istället. Hade du tänkt designa chassit själv eller?
i så fall kan man ju ana resultatet på förhand.

jag lackar...

Visa signatur

och ni andra kan dra åt skogen...!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lackarn
Jag lackar!

Varför inte köpa en färdig dator???
Vad är det för särskilld konfiguration som du vill ha, som tydligen inte finns i standarddatorer? Vill du lägga ut mera pengar på något som du inte kommer få nån garanti på, och kanske till och med har sönder i installationen? Det är inte värt. köp en riktig dator istället. Hade du tänkt designa chassit själv eller?
i så fall kan man ju ana resultatet på förhand.

jag lackar...

Du kan sluta lacka...Det finns folk som tycker det är KUL att bygga saker, aka laptops. Jag själv skulle göra det om det gick att beställa delar. Givetvis under förutsättning att inte priset blir lidande.

Permalänk
Medlem

vill du verkligen bygga en laptop är det bara sätta igång, är du kunnig går det säkert bra, som att bygga en pc i en pizza karton.

men vad jag vet är i stortsätt alla chassin väldigt utformade efter komponenterna som ska sitta där i, för att kunna göra en så smidig dator som möjligt.. sen vet jag faktiskt inte vart man hittar laptop delar.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Avstängd

Jag undrade bara om det gick och det chockar ju inte om lackarn lackar

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Det finns, men inte i sverige. I USA finns ett förtag som bygger helt handgjorda latops, extremt dyra men också grym kvalitet och stabilitet. dom säljer också "gör det själv" paket, dvs datorer i delar!

Nu ska jag bara komma ihåg ad företaget heter också =/

Permalänk
Medlem

MSI har väl en ganska stor marknad för detta?
Googla på "Whitebook" så hittar du sidor du kan beställa ifrån.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det finns, men inte i sverige. I USA finns ett förtag som bygger helt handgjorda latops, extremt dyra men också grym kvalitet och stabilitet. dom säljer också "gör det själv" paket, dvs datorer i delar!

Nu ska jag bara komma ihåg ad företaget heter också =/

vore ju snällt om du kunde komma på namn o sida

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=705 Barebooks, bara å börja bygga ;).

Asus tror jag har släppt en sån där du kan stoppa desktop Processorer i (s775).

Fast minns inte vad den heter!

På ebay finns mängder med laptopdelar också om du är riktigt händig och kan bygga ett eget chassi!

http://computers.listings.ebay.com/Desktop-Laptop-Components_...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Hmm. Compal tillverkar chassin till Zepto och de chassina Zepto använder är inga exklusiva modeller. Om jag inte har fel för mig så har jag sett samma modellbeteckningar som Zepto har som Barebone plus andra småsaker till bärbara datorer. Dock inga lösa grafikchip. Processor och ramminne kan man säkert få tag på.

Sedan finns exempelvis projekt för att göra Wii och Playstation 2, med flera till bärbara spelkonsoller med hopfällbar skärm, så klart att man kan göra egen bärbar dator. Om inget annat, släpbar dator i samma anda som en bärbar.

Frågan är hur mycket man vill göra på egen hand, pengar då det kan bli en väldigt dyr historia och vad det är för delar man ska få tag på. Jag hade gärna själv byggt ett chasi och använt standarddelar, byggt ihop en färdig LCD skärm på något sätt eller använt en ofärdig fabrikstillverkad utan skal. Sen har jag ingen aning om hur man skulle fixa batteri. Kanske man snor delar från äldre bärbara?

Sedan krävs det massa efterforskningar och kanske hjälp från andra.

Permalänk
Avstängd

Vore ju bra om det fanns något företag som str8forthakill sa och om man kan låta dom bygga en bärbar burk åt en...

GUSIII Vilken asus laptop kan man ha S775 processor till ?

Aopen Barebook 1558AL är det bara ett chassi eller?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Asus C90S http://www.notebookreview.com/default.asp?newsid=3616
4(!) små fläktar som blåser ut, undrar hur den låter

http://1toppc.com/Merchant2/merchant.mv?Product_Code=C90S&Scr...

8600M GT i den!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Asus C90S http://www.notebookreview.com/default.asp?newsid=3616
4(!) små fläktar som blåser ut, undrar hur den låter

http://1toppc.com/Merchant2/merchant.mv?Product_Code=C90S&Scr...

8600M GT i den!

Med DDR3 och möjlighet att välja 512 MB Ram! Undrar vad den skulle kosta.

Permalänk
Medlem

$979.00 står det på 2:a länken 8-)

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
$979.00 står det på 2:a länken 8-)

Haha.
Jag borde ha förtydligat mig själv, undrar vad den kommer att kosta i svensk butik.

Permalänk
Avstängd

Ok thx ^^

Men har tidigare sett att Alienware haft 2 styckna grafikkort bryggade (SLi) i sina laptops...Kan man ha det i andra laptops också eller ?

Vore nice om den kom ut snart

ska köpa den utan HDD,RAM och Processor...För det ska jag köpa vid sidan om ^^ Blir billigare

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Efter att min HP laptop dött har jag en halsjysst CPU och 2GB RAM över... dessa hade passat fin-fint i denna: http://www.avadirect.com/product_details_parts.asp?PRID=8903
men var 17 får man fatt i en sådan inom EU? Har inte lust att betala en massa tull såklart. Någon som vet hur mycket tull det skulle bli, förresten?

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll