Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget 20/3Mbit

Hej kära Sweclockers!

På senare tid har jag börjat övervaka mina pingtider mot de Counter-Strike servrar jag spelar aktivt på.
Jag har ansett att de blivit högre sedan jag skiftade till det omtalade bredbandsbolagets tjänster. Men inget fel med det, tänkte jag och spelade vidare. Efter en tid blev de chockerande mycket högre än förut och jag började tappa tålamodet. Pingtider uppemot 30 var helt oacceptabelt enligt mig, då jag besuttit pingtider mellan 8 till 14.

Jag gjorde som en vanlig Svensson skulle ha gjort, jag kontaktade supporten.
Väntetiden i kön var inte speciellt lång.
Jag möttes av en sprallig och mycket trevlig ung herre. Kan dock inte minnas hans namn. Han hjälpte mig gladeligen och förstod att skillnaden i pingtider verkställde problem i spel som är förstaperspektivinriktade. Han sänkte nivån på mitt (interleave) från 16 till 8 vad jag kan minnas. Den lägsta nivån för att internetuppkopplingen skall kunna användas på en så stabil nivå utan att det skall kopplas ned. Han sänkte även min hastighet från 24Mbit till 20Mbit (då jag endast fick 20Mbit från telestationen)
Han sa att det skulle stabilisera pingen något. Jag tackade för all hjälp och frågade sedan
”Eftersom du korrigerat min hastighet till 20Mbit skulle du kanske kunna se till att jag får 3Mbit uppladdningshastighet”

”Jag kopplar dig till kundtjänst angående det”

Jag fick prata med en annan kille som ändrade min hastighet. Han sa att inom en vecka kommer detta att ske. Jag tackade för mig och lade på luren, och sprang gladeligen uppför trappen för att testa mina pingtider. Jag pingade självklart lunarstorm.se.
Innan mitt samtal nådde jag som MINST 20ms, efter mitt samtal nådde jag ungefär 8ms som lägst. En avsevärd skillnad som gjorde mig gott.

Men så hände det tragiska, nu en hel vecka senare har min hastighet korrigerats till 20/3Mbit. Vilket jag blev ännu gladare för, då uppladdning varit ett stort problem via ADSL.
Jag tänkte inte så speciellt mycket på detta men fortsatte att spela Counter-Strike.
Senare på kvällen, igår ungefär, blev jag lite fundersam varför jag hade så höga pingtider mot olika servrar. Jag blev fundersam men valde att sova på saken och tänkte att deras tjänst kanske var överbelastad. Nu idag sitter jag här och har precis ringt supporten. De tyckte att det var oerhört konstigt att jag upplevde höga pingtider. De sade åt mig att jag skulle byta nätverkskabel mellan modemet och datorn. Det skulle vara oerhört konstigt om det vore problemet, eftersom jag hade avsevärt lägre pingtider för c:a 2-3 dagar sedan.
De sade åt mig att starta om modemet, sagt och gjort. Men inget blev bättre.
Internetstabiliseringsfiltret var redan på den lägsta nivån. 8. Skulle han sänkt detta skulle mitt Internet blivit oerhört ostabilt.

Nu sitter jag här och vänder mig till er. Vad tycker ni att jag skall göra?
Har ni någonsin stött på något av dessa problem, eller helt usla servicetekniker som sitter i supporten?

EDIT: Ringde och flyttade över till 24Mbit igen med lågt interleave filter.

Visa signatur

Gigabyte Triton -- Cooler Master 430W -- Asus P5Q Deluxe -- Intel Core2Duo E6850 -- Corsair Dominator PC8500 2x2GB -- Gainward 8800GTS 320MB -- WD Raptor 74GB (system) -- WD Caviar XL 500GB -- WD MyBook 1TB --

Permalänk

så är det när telenor har tagit över BBB En hel del av deras trafik går faktiskt via norge.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Eftersom du skaffat dig 3Mbit upp så kommer du inte ha lika låga pingtider som tidigare..

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk

tror att vi annan tjänst så routar dom om trafiken så att du med bredbandet ska kunna få det och bryr sig inte om ping tiderna.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
tror att vi annan tjänst så routar dom om trafiken så att du med bredbandet ska kunna få det och bryr sig inte om ping tiderna.

hahaha, varför skulle de routra om trafiken bara för att man höjer sin upload?

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk

om det är till för tillex trafik belastning. alla Med BBB fiber i GBG 100/10 mbit har kopplats på i norge och pingen är katastråfal.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
om det är till för tillex trafik belastning. alla Med BBB fiber i GBG 100/10 mbit har kopplats på i norge och pingen är katastråfal.

Det är ganska stor skillnad att lägga om hur trafiken går från en stad med bättre uppkopplingar än från en adsluppkoppling Det handlar om ~1-2 Mbit extra i upload per anslutning..

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk

Be dom ställa den på fastpath istället för interleave. Om du bor relativt nära stationen, och har bra kablar, så ska fastpath fungera och då får du förmodligen bättre ping.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Be dom ställa den på fastpath istället för interleave. Om du bor relativt nära stationen, och har bra kablar, så ska fastpath fungera och då får du förmodligen bättre ping.

Fastpath har dock en grym förmåga att fungera pissdåligt. Har dessutom fått för mig at man inte ens kan köra fastpath på annex-m ?

Permalänk
Avstängd

På 20/3-tjänsten finns knappt någon möjlighet att justera det sk pingfiltret eller interleave rate just för att de skall kunna erbjuda en 20/3-tjänst.
Vill du ha bättre latency bör du byta åter till 24/1.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
På 20/3-tjänsten finns knappt någon möjlighet att justera det sk pingfiltret eller interleave rate just för att de skall kunna erbjuda en 20/3-tjänst.
Vill du ha bättre latency bör du byta åter till 24/1.

Varför funkar Telia så mycket bättre då? =P Jag menar, jag märkte ingen som helst skillnad i pingtider eller så när jag bytte från 24/1 23/2.5.

Permalänk
Medlem

BBB Suger, när jag hade BBB ADSL och Telenor tog över så ökade pingen skit mycket och hastigheten sjönk, och sjönk.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

BBB adsl med 24/1 och interleave på 0 eller liknande får du som redan sagt 8ms~ ungefär.

BBB adsl med 20/3 därimot får du runt 30~ och kan inte få lägre.

Finns 3 alternativ, välj mellan 3mbit upload, 8ms, eller byt till Telia.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
BBB Suger, när jag hade BBB ADSL och Telenor tog över så ökade pingen skit mycket och hastigheten sjönk, och sjönk.

Jag har ca 20ms mot gateway efter bytet till 20/3, innan ca 8ms.

Dock inga problem med tjänsten.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

jag gjorde en beställning på 20/3 nyss.. få se om jag har samma problem.. fast i och med att jag inte längre spelar lika aktiv så kommer jag nog inte störas av den extra höjda ping tiden..

Aure.. vilken upload kommer du upp till.. jag hoppas att jag får minst 2.5 av 3.. några andra problem som du har stött på..? kan man stänga av den inbyggda WLAN:et..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Problem med Picasaweb

Jag bytte precis till 20/3 - fick ett nytt trådlöst modem på köpet - och har problem att lägga upp foton på Picasaweb, alltså Googles bildalbum med programmet Picasa 2.

Något annat jag såg, när jag kopplade upp mig via någon annan tjänst jag f.n. inte minns namnet på, är att den sa att min uppkoppling verkade använda någon slags komprimerare.

Så 3 megabit upp kanske mer är 3 fusk-megabit komprimerat. Det orsakar säkert de dåliga pingtiderna (fast sån vet jag inget om) och problemen med att lägga upp större foton på Picasa. Små bilder funkar bra, men det hjälper ju inte mig.

Jag ska prata med kundtjänst på BBB och se ifall de kan lösa något.

Kip

Permalänk

Intressant tråd, jag sitter just nu med 8/1 från telia, tycker att uploaden är en ganska stor begränsning och har precis börjat läsa lite om BBB's 20/3-tjänst...

Är det bättre att se om jag kan uppgradera Telias 8/1? Har de en 20/2.5 tjänst? En annan fördel med BBB som jag skulle vilja ha är 5 IP-adresser, på telia får man bara en och jag skulle vilja slippa att sitta bakom farsans router.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

telias 24mbit ger 2.5 upp...

Permalänk
Medlem

Norton Internet Security var problemet...

Bredbandsbolagets support sa att det kunde bero på mitt trådlösa nätverk. Att ifall bredbandets uppåt-hastighet ökade så blev mitt trådlösa förvirrat och tappade fler paket...

Jag kopplade upp mig direkt med kabel mot modemet. Ingen skillnad.

Då stängde jag av Norton Internet Security. Wow! Nu funkar det!

Sen startade jag Norton igen och försökte stänga av del för del, för att ta reda på exakt vilken del det var som störde. Men ingen lycka där. Funkar just nu bara när jag av-aktiverar hela grejen. Går säkert att hitta en liten funktion om man engagerar sig...

Ändå en intressant slump att det fungerade, med samma Norton påslaget, när jag hade bredband 24/1 från Bredbandsbolaget, men inte nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
så är det när telenor har tagit över BBB En hel del av deras trafik går faktiskt via norge.

Att det står telenor istället för bredbandsbolaget i vissa hopp när man traceroutar behöver inte betyda att trafiken går genom Norge.
Anledningen att det förekommer högre latency när de routat om trafiken till telenors nät kan vara att de prioriterar ping lägre än annan trafik.
Har mycket svårt att tro att de routar genom norge eftersom internet bygger på att trafiken ska gå den snabbaste väg som finns tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Har nog ringt bbb minst 20 gånger förra veckan pga problem med hög ping, svag signal och slumpässiga disconnects. Enligt bbb support får man räkna med sådant om man har 20/3. Bytte till 24/1 och problemen försvann. Dock blir jag routad via Norge men det ska de tydligen fixa i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag har Netatonce 24/3-tjänst och har ca: 6ms till närmaste gateway, så Annex-M måste inte innebära högre ping

Permalänk
Medlem

Jag fick precis min BBB 20/3-tjänst installerad. Jag bor 2000m från Telenors station och lyckades få ut ca 14.7mbit i download och 2.7mbit i upload när jag körde TPtest. Några avbrott eller svajningar i bandbredd har inte dykt upp än så länge heller.

Hastigheten duger gott och väl till mina ändamål men jag har samma problem som Assgrass vad det gäller CS. När jag skrivit in de vanligaste konfigurationerna för att sänka min ping och liknande(rate 30000, cl_updaterate 101, cl_cmdrate 101 osv..) så landade pingen på ca 40-50ms på public servrar där jag tidigare legat med Telia 8/1 på alltid mindre än 20ms.

Däremot när det gäller World of Warcraft så blev det ingen skillnad direkt med tanke på att själva fördröjningen i spelet inte spelar lika stor roll eftersom att man i grunden alltid ligger på 100-150ms när belastningen på Blizzards servrar är normal oavsett vilken uppkoppling man har i Sverige.

Bredbandsbolagets 20 Pro-tjänst(20/3) verkar passa för de som laddar ned och upp i stor volym och inte har tillgång till någon form av stadsnät. Vad det gäller onlinespel så funkar spel där fördröjningen inte har för stor betydelse.

Passar mig utmärkt pga att jag tidigare störde mig på den låga upload som jag hade hos telia och att jag inte ofta spelar spel där reaktionstiden är så viktig.

Men ändå: Om någon är kunnig på kommandon i CS för att sänka pingen utefter vilken bandbredd/bredbandsleverantör så kan ni gärna hålla denna tråd uppdaterad, just in case

Visa signatur

I7 920 @ 3,8 Ghz ¤ Asus Rampage II Gene ¤ KFA2 GTX 670 2GB ¤ Corsair Vengeance 8GB CL9 1600Mhz ¤ Corsair CX v2 600W

Permalänk
Medlem

jag har 20/3 och jag fick bättre ping.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Har Telia 24/2,5Mbit, å 5ms har jag till min gateway och ca 8ms till ping.sunet.se.
har ca 19Mbit ner, å 2.2-2.3 Mbit ut, as perfekt, funkar alltid för mig