Harry Potter bok 7 (för oss som läst den, innehåller spoilers)

Permalänk
Glömsk

Harry Potter bok 7 (för oss som läst den, innehåller spoilers)

Jag har tidigare missat Harry Potter-böckerna så när jag hörde att sista boken skulle släppas bestämde jag mig för att läsa igenom serien, vilket jag nu gjort.

Positivt överraskad! Som gammal Dungeons & Dragons-spelare har jag alltid varit ett stort fan av traditionell fantasy/äventyr typ Lord of the Rings. HP-serien är givetvis inte lika bra som LOTR men kommer faktiskt ganska nära. Modern klassiker.

Med det sagt: sista boken. Vad tyckte ni om den?

Själv anser jag det var ett bra avslut på serien. Å andra sidan är jag inget fan som gått och väntat på boken i två år, så jag hade inga förväntningar eller idéer heller.

Några tankar:

1) Snapes avslut var tillfredsställande, men det skulle vara lite bättre om han dog mer aktivt och episkt.
2) Att Harry själv var en phylactery förbigick jag helt. Vilket är lite irriterande eftersom det var så uppenbart.
3) Lite synd att inte Neville fick döda Beatrix.

Dold text
Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte de sista sisådär 50 sidorna av boken var lite väl långtråkiga. Kändes som att jag bara läste för att läsa ut boken. 19 år framåt grejen ville jag nästan spy över, men det var min systers bok så det kunde jag tyvärr inte. Resten av boken var dock riktigt bra.

2. phylactery? Vad tvungen att slå upp det på wikipedia för att förstå vad du menade Men ja, det var mer än väldigt uppenbart.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

Jag har inte heller vart något direkt fan, inte läst böckerna men tyckt att filmerna är helt ok, sen drog syrran med mig på Order of the Phoenix-premiären. Gillade verkligen filmen och oviljan att vänta över ett år på nästan film fick mig att läsa böckerna. Plöjde igenom dom 6 första på två veckor.

Jag tycker Deathly Hallows var helt enastående, puttar helt klart ner Halvblodsprinsen från första platsen på min bästa lästa bok-lista. Visst var det lite förutsägbart men ändå ruskigt bra. Har aldrig vart med om att fastna i en bok så, satt uppe till 3 en natt och läste dom sista 250 sidorna eller så, helt omöjligt att sluta.

Epilogen var ju helt klart ett måste, hade känts otroligt konstigt att inte få veta vad som hände längre fram. Hon har ju avslöjat en hel del mer information i intervjuver också, som att Harry och Ron blev auroer, att Hermione jobbade med juridik på ministeriet och att Ginny spelat quiditch för Hollyhead harpies. Finns lite mer att läsa på bokens wikipedia-sida.

Permalänk

Den sista boken var verkligen en rejäl uppryckning sen den lite halvtaskiga 6:an.
Vissa saker var lite väl självklara, hjälten dör ju aldrig i sådana här historier.
Sträckläste den på sju timmar när jag fick den :).

Som rankko påpekade var det där 19år senare otroligt dåligt och åsamkade mycket skada ;).
Jag tycker dock att det var ett värdigt slut på denna serie jag följt sedan den första släpptes.
Dumbledore- Snape- Harry- akten var lite torftig med att Dumbledore inte kunde berätta sanningen direkt osv.

Permalänk
Medlem

Har inget dåligt att säga om sjuan alls, det som var extra bra var att jag hade skyhöga förväntningar på den boken, och den boken levde klart upp till alla de förväntningarna med råge, inte ofta det händer.

Personligen har jag svårt för att kritisera HP-serien över huvudtaget, det går inte riktigt att jämföras med andra fantasy-serier imo, det är lite eget som ingen annan har gett sig in på och lyckats med till min veto.

Tyckte att slutet av boken var grymt nice, har svårt att föreställa mig bättre / passande slut än vad Rowling skrev. Bara trist att det inte kommer att komma mera HP material, förutom hennes HP-lexikon som hon skulle knacka ihop inom en nära framtid.

Permalänk

Så. Harry dog inte?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att läsa en bok där Harry Potter kommer till skada.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

Boken var långt ifrån så dålig som den kunde ha vart (jag befarade mycket värre), men trots att den på det hela taget var bra så fanns det partier som kändes störande och jäktade.

Varför råkar några sidokaraktärer passera förbi precis där Harry och Hermione har satt upp sitt tält? Fanns det en djupare mening bakom Dean Thomas som jag missade? Rent allmänt så gjorde dessa små inhopp här och där i boken att det hela kändes som filmen Ocean's Twelve: Man måste se till att alla skådisar får synas ordentligt på duken annars blir dom arga.

Jag gillade också Snapes historia, men jag tyckte gott hon kunde ha spridit ut det hela lite mer i boken, nu var det som om "Oj, jäklar, boken är snart slut och jag har inte rentvått Snape ännu!", även om man förstod att någonting liknande var på väg när Ginny och de andra inte fick något riktigt straff för att de försökte stjäla svärdet.

Dold text

Bra bok med några skönhetsfläckar, har man läst HP-serien så kommer man förmodligen inte att bli besviken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE

Jag gillade också Snapes historia, men jag tyckte gott hon kunde ha spridit ut det hela lite mer i boken, nu var det som om "Oj, jäklar, boken är snart slut och jag har inte rentvått Snape ännu!", även om man förstod att någonting liknande var på väg när Ginny och de andra inte fick något riktigt straff för att de försökte stjäla svärdet.

Dold text

Det intrycket fick inte jag, kändes ganska naturligt, med tanke på att de hade lämnat ganska mycket till slutet. Sedan hade det ju varit lite trist att få Snape rentvådd direkt, med tanke på Snape & Dumbledore twisten i slutet

Dold text

Permalänk
Medlem

Angående att tempot i boken är ganska lågt i början, jag tycker det har en ganska schysst symbolik. Karaktärerna i boken är ju själva frustrerade över att ingenting händer och inga nya upptäckter görs.

Jag läser om boken för andra gången nu, och den blir bara bättre och bättre.
19 år senare var lite cheesy, men samtidigt ganska passande. Ondskan försvann och de kunde äntligen leva helt normala tråkiga liv.

Permalänk
Medlem

Den var bra tycker jag. Det var ett tag sen jag läste de andra bäckerna så det var ganska klurigt att läsa den ibland.

Men det var helt klart ett bra slut på serien.

Permalänk

så kasst att hp inte dog....

har läst internet versionen... (har uppfattat att det var en tidigare version som läckte) och där gör de ett bättre slut...

harry gör sin egen horcrux när han dödar voldemort och på så sätt skickar ut voldemorts själ som han har i sig

och sedan undrar jag om det där med hollows.... skulle inte manteln skydda mot alla sorters "upptäckande" men hur funkar Moodys öga då? det såg ju hp i 4:an

Dold text
Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine
så kasst att hp inte dog....

har läst internet versionen... (har uppfattat att det var en tidigare version som läckte) och där gör de ett bättre slut...

harry gör sin egen horcrux när han dödar voldemort och på så sätt skickar ut voldemorts själ som han har i sig

Dold text

Det verkar väldigt mycket som det slutet som finns i boken.

Permalänk

nja..

hp blev ju i den slutgiltiga boken dödad... men då dog bara voldemorts själ....
när, som jag uppfattade det, var mycket svårare att döda själen och dödande magi bara förstörde kroppen....
och varför dog inte hps själ?

Dold text
Visa signatur

Muf:are