Landstinget erkänner misslyckad vård, låter privatdrivet sjukhus operera

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Jag ser det bara som skönt att veta att om den offentliga vården inte har möjlighet att hjälpa alla kan de som har möjlighet vända sig till ett privat initiativ och de som inte har den möjligheten (för det finns inte på kartan att alla kommer ha den möjligheten, hur blåögda ni än är) kan vända sig till ett landstings-sjukhus.

Höh? Det är ju det jag säger; att det är bra att Stockholms landsting tillåter St Görans operera när de själva inte kan. När du säger att det är bra är du en solidarisk medmänniska, men när jag säger att det är bra är jag en ond enkelspårig kapitalist som äcklar dig?

Och som jag sa i mitt andra inlägg i den här tråden. Om något är det "ideologi" att hindra St Görans operera trots att de kan. Varför har inte St Görans fått operera sen sjukhuset öppnades? Det skulle sparat liv, det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nädrans vilken debatt det blev i den här tråden, varför kan inte alla bara vara överens om att det är bra att St Görans fick operera?

Den som motsätter sig en sån sak är ond

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Vila i frid

Har man inte råd så dör man i det landet så är det.
Min farfar sitter ensammen där borta nu bara för att försäkringsbolaget inte tykte att det va lönt att ge min farmor cytostatika. För stor % i den åldern som inte klarar behandlingen.
Dock ville läkarna. Men då skulle dom få ta pengarna ur egen kassa.

Att många säger att akutvården i USA är gratis, jo, så är det väl.
Dom syr ihop och skickar hem.
Men alla som behöver mediciner eller opereras för lite mer långsiktiga saker då?
Det är t.ex folk i USA som bor på hotell nära sjukhuset efter operationer istället för att bo på sjukhuset. För att till och med det är billigare. Låter det bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Nädrans vilken debatt det blev i den här tråden, varför kan inte alla bara vara överens om att det är bra att St Görans fick operera?

Den som motsätter sig en sån sak är ond

Håller med.

Jag tycker det är bra såklart, det räddar ju uppenbarligen liv. Men stockholm stad får se till så att det sköts på ett snyggt sätt ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Har man inte råd så dör man i det landet så är det.
Min farfar sitter ensammen där borta nu bara för att försäkringsbolaget inte tykte att det va lönt att ge min farmor cytostatika. För stor % i den åldern som inte klarar behandlingen.
Dock ville läkarna. Men då skulle dom få ta pengarna ur egen kassa.

Att många säger att akutvården i USA är gratis, jo, så är det väl.
Dom syr ihop och skickar hem.
Men alla som behöver mediciner eller opereras för lite mer långsiktiga saker då?
Det är t.ex folk i USA som bor på hotell nära sjukhuset efter operationer istället för att bo på sjukhuset. För att till och med det är billigare. Låter det bra?

Tack! En med lite egen erfarenhet.

Ska det verkligen vara så svårt för vissa här i sverige att förstå att vård är inget självklart på andra ställen och att USA är inget föredömligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Suck.... Jag vet inte vilken vriden sosse propaganda du blivit tvångsmatad men jag rekomenderar dig att börja läsa på denna sida:
Understanding Poverty in America

Säg till när du läst den så kan vi börja snacka på allvar.

Kul att du länkar till USA:s motsvarighet till TImbro

http://hdr.undp.org/reports/global/2005/ vorre kanske något för dig att läsa?

Citat:

The annual Human Development Report normally concerns itself with the Third World, but the 2005 edition scrutinizes inequalities in health provision inside the US as part of a survey of how inequality worldwide is retarding the eradication of poverty.

It reveals that the infant mortality rate has been rising in the US for the past five years - and is now the same as Malaysia. America's black children are twice as likely as whites to die before their first birthday.

The report is bound to incense the Bush administration as it provides ammunition for critics who have claimed that the fiasco following Hurricane Katrina shows that Washington does not care about poor black Americans. But the 370-page document is critical of American policies towards poverty abroad as well as at home. And, in unusually outspoken language, it accuses the US of having "an overdeveloped military strategy and an under-developed strategy for human security".

"There is an urgent need to develop a collective security framework that goes beyond military responses to terrorism," it continues. " Poverty and social breakdown are core components of the global security threat."

The document, which was written by Kevin Watkins, the former head of research at Oxfam, will be seen as round two in the battle between the UN and the US, which regards the world body as an unnecessary constraint on its strategic interests and actions.

Last month John Bolton, the new US ambassador to the UN, submitted 750 amendments to the draft declaration for next week's summit to strengthen the UN and review progress towards its Millennium Development Goals to halve world poverty by 2015.

The report launched yesterday is a clear challenge to Washington. The Bush administration wants to replace multilateral solutions to international problems with a world order in which the US does as it likes on a bilateral basis.

http://www.commondreams.org/headlines05/1130-01.htm <-- Också kul att att läsa...

Sosse progaganda my asss...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Håller med.

Jag tycker det är bra såklart, det räddar ju uppenbarligen liv. Men stockholm stad får se till så att det sköts på ett snyggt sätt ändå.

Tack! En med lite egen erfarenhet.

Ska det verkligen vara så svårt för vissa här i sverige att förstå att vård är inget självklart på andra ställen och att USA är inget föredömligt.

Jag kan inte undvika att fundera på om det är så att 'lite erfarenhet' är för att han säger det du vill höra?

Dock kan jag berätta att min mor, i egenskap av överläkare på psykiatrisk avdelning var på studiebesök i USA. Hon var inte direkt nådig i sitt omdöme om den amerikanska psykiatriska vården, ifall det tillåts mig att använda anekdotisk bevisföring.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Att driva sjukhus med vinst intresse är ju inte så inteligent då i mångas ögon är det deras egna pengar som går före en okänd mäniskas liv, ja ingen tänker det rakt ut säkert inte men det är så. Särskilt i väldigt rika mäniskors ögon då rik vill bli rikare och det rä ju dessa personen somstyr och ställer i privat sjukhus.

en liten försmak: "Privatvården avvisar patienter"

http://www.norran.se/artikel.php?id=7252057&avdelning_1=102&a...

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag kan inte undvika att fundera på om det är så att 'lite erfarenhet' är för att han säger det du vill höra?

Det är fullt möjligt såklart. Men jag tycker också den versionen är mer verklighetsförankrad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
en liten försmak: "Privatvården avvisar patienter"

http://www.norran.se/artikel.php?id=7252057&avdelning_1=102&a...

Det är mina erfarenheter med. Det gäller att se till att de inte väljer de kostnadseffektivaste patienterna bara.