Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy

Skall tilläggas att den gången det tog timtal att få det att funka hade jag bara haft några ynka timmar med Linux. Så min Linuxerfarenhet bestod av ungefärliga 5 timmar och 3 olika distar när jag skulle få VNC att funka med min Windowsburk. Pakethantering? Terminal? Confa en fil? Rättigheter? Ey w00t?! Ungefär så var jag vid det tillfället. [/B]

Läste fel, tyckte det stod VLC VNC har jag aldrig provat och vet inte riktigt hur bra det fungerar, men om jag minns rätt så ska det finnas installerat som standard i senare ubuntuversioner. Och som alltid när det gäller nätverksgrejer så kan det strula lite extra, oavsett OS

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
För användare som bara i stort sett använder datorn till att surfa, eposta, kolla film, lyssna på musik, skriva och läsa olika office dokument, chatta via MSN/ICQ/Whatever, bränna filmer/Musik-CD så är GNU/Linux ett bättre val imo om man får systemet rätt konfigurerat.
Fördelarna blir framför allt stabiliteten, virus/spyware/trojaner, säkerheten och priset. Fördelarna av att ha en pakethanterare och det löjligt enkla sättet att installera program på är ett annat men en mindre viktig fördel.
Om du däremot spelar massor på din dator så är det XP som gäller.

Om en användare endast använder datorn till det som jag nämnt ovan så kan jag inte hitta ett endaste skäl till att använda Windows istället. Kanske nån Windowsanvändare kan förklara varför en sådan användare borde köra Windows istället för GNU/Linux.

Om man använder MSN Messenger mycket, finns inget alternativ riktigt så bra som just MSN Messenger.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Om man använder MSN Messenger mycket, finns inget alternativ riktigt så bra som just MSN Messenger.

Har för mig att det finns någon internet mess? Vet iof inte om den är lika bra, annars kan man väl diskutera i en irc på ett forum...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Om man använder MSN Messenger mycket, finns inget alternativ riktigt så bra som just MSN Messenger.

Använder MSN mycket, vad innebär det? Jag kör just nu med aMSN och den skillnad jag märker mot MSN av bilderna jag ser är att det inte är reklamflashar i aMSN men i MSN (Stämmer säkert inte men det ser ut så).
Men varför skulle inte nån alternativ MSN klient fungera om man bara använder chattprogrammet till att Chatta? Jag ska inte använda det till att bli påverkad av reklam, ringa till folk och så vidare. Utan bara chatta, dvs precis som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg.

Permalänk
Medlem

Senaste amsn från svn är riktigt bra faktiskt, stöd för det mesta man önskar sig.
Defaultskin är tro det eller ej riktigt fint dessutom! :>

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

jag förstår inte vad du menar med att det skulle vara svårt att hitta program?

de program som du nämnt hittade jag motsvarigheter till omgående näör jag började använda linux. Google is your friend. jag ska dock göra det lättare för dig.

daemontools = finns inbyggt mounting system.
DC++ = använder jag inte men efter en snabb sökning hittade jag nått som hette LDCC

miRC = själv gillar jag kvirc. Använder det både i linux och i windows.

I övrigt så har du helt rätt vad det gäller spelande. Själv kör jag därför windows på min desktop och linux på min server och laptop.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Fördelarna av att ha en pakethanterare och det löjligt enkla sättet att installera program på är ett annat men en mindre viktig fördel.

Hur installerar du en ny version av t.ex Gaim, på en tre år gammal installation av Debian, utan att kompilera själv?

Permalänk
Medlem

fattar inte heller vad som
är så svårt med att finna
applikationer. bara att ladda
pakethanteraren synaptic om
det är ubuntu man använder
sig av och så får man upp en
imponerande 'lista på program.
bara att klicka i de man vill ha
och välja "next". superenkelt!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Hur installerar du en ny version av t.ex Gaim, på en tre år gammal installation av Debian, utan att kompilera själv?

Varför i herrans namn skulle man ha en tre år gammal, icke uppdaterad installation av Debian, och få för sig att man vill installera senaste versionen av Gaim (Gaim heter Pidgin nu btw)?? I så fall är det vettigaste alternativet att uppdatera debianinstallationen.

Permalänk

Kändes ganska riktat till okunniga PC/Linux användare.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med Windows, jag ser inte varför folk klagar så mycket? Jag har aldrig fått virus, Jag får aldrig några "blåa screens" - Det händer då och då att det dyker up ett error messsage, och då fixar jag till det snabbt.

Jag har provat innan och köra olika Linux dist på virtualbox. Det är bra och roligt att kunna båda.

Permalänk
Medlem

bluescreens är iof dolda i xp. man måste ställa in att de ska visas annars så startas bara datorn om.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Re: Linux VS Windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P3ttson
Users want a product that they can go buy, get a guarantee, a product that they can touch and understand what it is, and they need someone to blame if something goes wrong. They want a support that they can call and harass.

Har du provat att ringa windows supporten någongång?
En kompis som precis hade skaffat en dator med OEM Vista installerat fick problem med usb-enheten (windows slutade "plug-and-play" installera saker som sattes in i usbporten), så han ringde dem, och fick svaret "visst, vi hjälper dig så gärna.. för 2000 kronor"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Om man använder MSN Messenger mycket, finns inget alternativ riktigt så bra som just MSN Messenger.

Haha, skojar du? Nog för att det inte finns mycket bra IM-klienter till Linux, men messenger är ju i det närmsta ondskan själv.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Re: Re: Linux VS Windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torandi
Har du provat att ringa windows supporten någongång?
En kompis som precis hade skaffat en dator med OEM Vista installerat fick problem med usb-enheten (windows slutade "plug-and-play" installera saker som sattes in i usbporten), så han ringde dem, och fick svaret "visst, vi hjälper dig så gärna.. för 2000 kronor"

Nån får rätta mig om jag har fel, men är inte en av anledningarna till att OEM-versionen är billgare än retail är att Microsoft frånsäger sig supporthanteringen? Det är väl meningen att det är datortillverkaren/systembyggaren som ska stå för den biten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
bluescreens är iof dolda i xp. man måste ställa in att de ska visas annars så startas bara datorn om.

Fortfarande inga random restarts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oshit
Fortfarande inga random restarts.

jodå, nog startar XP om lite som den känner för det utan felmeddelanden.
har det på min laptop, helt plötsligt dör den, inte av värme som man kan tro... utan XP har något med det hela att göra :S

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
jodå, nog startar XP om lite som den känner för det utan felmeddelanden.
har det på min laptop, helt plötsligt dör den, inte av värme som man kan tro... utan XP har något med det hela att göra :S

Knappast. Felet ligger i din laptop.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Knappast. Felet ligger i din laptop.

Knappast? Om nu XP var felfritt så skulle väl inga uppdateringar skickas ut. Bevisligen är det inte felfritt.

Permalänk
Medlem

även Ubuntu bråkar med felande hårdvara ..vilket jag efter mycket svärande blev varse när jag bytte nätverkskort nyligen.

hursomhelst är det lätt testat, installera Ubuntu och om det nu är en mirakeldrog för burken är saken biff.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Knappast? Om nu XP var felfritt så skulle väl inga uppdateringar skickas ut. Bevisligen är det inte felfritt.

Och hur många av uppdateringarna är kernel uppdateringar? De flesta uppdateringar berör usermode processer, som omöjligt kan orsaka en bsod.
NT deriverade kärnor är stabila, och eventuella systemkrascher beror i princip i alla fall på defekt hårdvara eller defekta drivrutiner.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Och hur många av uppdateringarna är kernel uppdateringar? De flesta uppdateringar berör usermode processer, som omöjligt kan orsaka en bsod.
NT deriverade kärnor är stabila, och eventuella systemkrascher beror i princip i alla fall på defekt hårdvara eller defekta drivrutiner.

Så det du menar är att Windowskärnan är felfri?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Så det du menar är att Windowskärnan är felfri?

Det jag skrev var att de flesta systemkrascher/bsod:s inte beror på defekter i kärnan, utan på andra orsaker. Inget annat.
Kan nästan garantera att 99,99% av alla bsod trådar på detta forum beror på defekt hårdvara eller defekta drivrutiner.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Varför i herrans namn skulle man ha en tre år gammal, icke uppdaterad installation av Debian, och få för sig att man vill installera senaste versionen av Gaim (Gaim heter Pidgin nu btw)?? I så fall är det vettigaste alternativet att uppdatera debianinstallationen.

För att man vill åt funktioner i en nyare version?

Jo, men apt-get upgrade all kommer man inte långt med tyvär.

Jag behöver inte installera någon gammal version från 2002 på min Windows XP, jag kan ladda hem något helt nytt, släppt igår, och installera bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
För att man vill åt funktioner i en nyare version?

Tror du missuppfattade vad han sa. Om en user har en 3 år gammal installation av Debian så är IM clienter inget av intresse till att börja med. En user med intresse av Pidgin sitter inte med en gammal, dock stabil, linux installation - i normala fall.