Permalänk

Datorn kan inte börja brinna.. (?)

Så nu när man äntligen har börjat med sitt nya projekt, nämligen bygga in datorn i en väska, så är det alltid nån som ska förstöra.

Höll på att bygga om väskan för att passa mina behov, tills min kära far kommer ner och frågar vad jag pysslar med. Jag svarar stolt att jag tänkte bygga in min dator i en väska så att den blir bärbar, fast ändå inte Glad som man var för att man äntligen fått tummen ur röven och börjat bygga, så blir man lite smått förbannad över att min far som naturligtvis bestämmer, börjar tjata om att datorn kan börja brinna, för väskan är delvis i masonit och att chassit måste vara S-märkt eller nåt sånt. Jag kontrar direkt med att "Varför skulle den börja brinna, som om några av våra andra 20 datorer vi haft genom åren har gjort det?" Min far svarar: "Nej men utifall att den gör det, så täcker inte försäkringen nånting om hela huset brinner ner."

Så nu sitter jag här och försöker komma på hur jag göra för att få fortsätta mitt bygge..

Nån som vet hur det är med försäkring och sånt? Vad som gäller och inte gäller? Eller vad jag ska göra för att få min far på andra tankar? (tänker inte cutta honom..) =/

Han tyckte för övrigt att det var en väldigt bra idé, så han har inget emot bygget, han sa bara att det var försäkringsbolaget som satt reglerna så..

Behöver er hjälp!

Mvh

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd

jag kan ha fel. men finns det ens regler som säger att en dator måste befinna sig i ett chassi? så länge du inte plockar sönder nätagget så ser jag inga problem med det. fast jag vet iofs inte vad jag snackar om direkt, heller.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
jag kan ha fel. men finns det ens regler som säger att en dator måste befinna sig i ett chassi? så länge du inte plockar sönder nätagget så ser jag inga problem med det. fast jag vet iofs inte vad jag snackar om direkt, heller.

Det finns regler som reglerar att man sänder ut radiovågor, det
är egentligen det problem man har när man bygger egna lådor,
normalt har man ju faradaysbur i.o.m. plåtlådan så där slipper ingen
radiostrålning ut, värre om datorn sitter i en väska...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
bygg klart skiten och ge oss bygglogg :D:D

jaja, jag tänker bygga klart iaf, men skulle va kul om man fick använda den också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
jag kan ha fel. men finns det ens regler som säger att en dator måste befinna sig i ett chassi? så länge du inte plockar sönder nätagget så ser jag inga problem med det. fast jag vet iofs inte vad jag snackar om direkt, heller.

nån som vet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
Det finns regler som reglerar att man sänder ut radiovågor, det
är egentligen det problem man har när man bygger egna lådor,
normalt har man ju faradaysbur i.o.m. plåtlådan så där slipper ingen
radiostrålning ut, värre om datorn sitter i en väska...

förklara gärna så vi mänskliga förstår också

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Alla produkter som lämnar en tillverkare måste vara kvalitetsmärkta (störningar, brand mm) för att försäkringar skall gälla. Om du nu ändrar något på produkten så gäller inte längre kvalitetsmärkningen och där med inte några försäkringar. Med andra ord så upphör alla försäkringar för alla skador som kan relateras till exempelvis ett chassi om det blivit moddat, även om man så bara har klippt bort gallret framför fläkten.

Men nu till det roliga, produkter som konstruerats av privatperson för eget bruk behöver inte denna kvalitetsmärkning. Anledningen är att det är en praktisk omöjlighet att lägga åtskilliga tusenlappar på att testa varje produkt som någon privatperson tillverkar. Dessa produkter täcks av hemförsäkringen (om de befinner sig i hemmet). Men som alltid så gäller det att man inte får ge sig in på något som man inte vet hur det fungerar, har du inte tillräckliga kunskaper så får du inte påbörja ditt projekt.

För din del gäller det alltså att du ska veta hur du motverkar t ex brand på ett bra sätt, inga varma komponenter i kontakt med bradfarliga material, vissa komponenter skall kylas osv.

När det gäller strålning så behöver du inte bry dig alls. Varje komponent som du stoppar i datorn (moderkort, processor, minnen osv) är individuellt godkända (om de kommer från ett företag). Dvs de skickar inte ut mer strålning än vad som är godkänt.

Här är det dock något som bör påpekas. Ett företag som säljer en produkt måste se till att den inte strålar mer än en viss gräns, samma gräns gäller oavsett om det handlar om en processor eller en hel dator. Så när du köper en dator i lösa delar så blir summan av deras strålning högre än godkänt. Men vad gör det, ser man ditt rum eller hela hemmet som en låda för elektronik så lovar jag att alla elektronikprodukter (tv, video, stereo, micro...) tillsammans strålar mer än godkänt och det är ju ingen som kräver att ditt hem skall vara skärmat...

Sammmanfattning (kan behövas efter röran ovanför):
Du som privatperson kan se alla komponenter du köper som enskilda produkter och varje produkt är redan godkänd. Om du sedan stoppar alla produkter i en och samma låda så ska inte du klandras för det, det är ju ingen som klandrar dig för att stereon och tvn står i sama rum... Slutligen, använder du dig endast av enskillt godkända produkter (som inte blivit moddade) och du inte gör några fullständigt idiotiska misstag (fyller burken med bensin och tänder på) så kommer det inte vara några problem.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
Det finns regler som reglerar att man sänder ut radiovågor, det
är egentligen det problem man har när man bygger egna lådor,
normalt har man ju faradaysbur i.o.m. plåtlådan så där slipper ingen
radiostrålning ut, värre om datorn sitter i en väska...

Faradays bur säger väl ändå ett fanmaskigt nät utav metall. Inte 6 sidor med plåt i form utav en låda?

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
jaja, jag tänker bygga klart iaf, men skulle va kul om man fick använda den också

jaajo det kanske e bra, men hur många har inte gjort sånt ?
varje vecka kommer det nya trådar om väskdatorer å sånt skit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Alla produkter som lämnar en tillverkare måste vara kvalitetsmärkta (störningar, brand mm) för att försäkringar skall gälla. Om du nu ändrar något på produkten så gäller inte längre kvalitetsmärkningen och där med inte några försäkringar. Med andra ord så upphör alla försäkringar för alla skador som kan relateras till exempelvis ett chassi om det blivit moddat, även om man så bara har klippt bort gallret framför fläkten.

Men nu till det roliga, produkter som konstruerats av privatperson för eget bruk behöver inte denna kvalitetsmärkning. Anledningen är att det är en praktisk omöjlighet att lägga åtskilliga tusenlappar på att testa varje produkt som någon privatperson tillverkar. Dessa produkter täcks av hemförsäkringen (om de befinner sig i hemmet). Men som alltid så gäller det att man inte får ge sig in på något som man inte vet hur det fungerar, har du inte tillräckliga kunskaper så får du inte påbörja ditt projekt.

För din del gäller det alltså att du ska veta hur du motverkar t ex brand på ett bra sätt, inga varma komponenter i kontakt med bradfarliga material, vissa komponenter skall kylas osv.

När det gäller strålning så behöver du inte bry dig alls. Varje komponent som du stoppar i datorn (moderkort, processor, minnen osv) är individuellt godkända (om de kommer från ett företag). Dvs de skickar inte ut mer strålning än vad som är godkänt.

Här är det dock något som bör påpekas. Ett företag som säljer en produkt måste se till att den inte strålar mer än en viss gräns, samma gräns gäller oavsett om det handlar om en processor eller en hel dator. Så när du köper en dator i lösa delar så blir summan av deras strålning högre än godkänt. Men vad gör det, ser man ditt rum eller hela hemmet som en låda för elektronik så lovar jag att alla elektronikprodukter (tv, video, stereo, micro...) tillsammans strålar mer än godkänt och det är ju ingen som kräver att ditt hem skall vara skärmat...

Sammmanfattning (kan behövas efter röran ovanför):
Du som privatperson kan se alla komponenter du köper som enskilda produkter och varje produkt är redan godkänd. Om du sedan stoppar alla produkter i en och samma låda så ska inte du klandras för det, det är ju ingen som klandrar dig för att stereon och tvn står i sama rum... Slutligen, använder du dig endast av enskillt godkända produkter (som inte blivit moddade) och du inte gör några fullständigt idiotiska misstag (fyller burken med bensin och tänder på) så kommer det inte vara några problem.

tack för svaret!

jag vet vad jag gör och det är inte direkt nya och överklockade grejor som ska sitta i, prylarna har en del år på nacken..

jag tror inte heller på att det ska börja brinna, ofta det gör det liksom

jag bygger klart skiten iaf och sen får han klaga som han vill

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Faradays bur säger väl ändå ett fanmaskigt nät utav metall. Inte 6 sidor med plåt i form utav en låda?

Det kan det vara. En bil fungerar också som en Faraday-bur

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Försäkringen gäller fortfarande om lådan skulle vara av träd, plast, gummi eller elefanter.

CE och div. är krav för att få säljas i länder där det krävs. En tom chassi är inte märkt med någon av dessa, bara färdiga datorer.

Och det finns absolut inga lagar eller regler hur man som privatperson bygger en datorlåda eller om ett företag gör det, bara om företag bygger en komplett dator

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Re: Datorn kan inte börja brinna.. (?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
Så nu när man äntligen har börjat med sitt nya projekt, nämligen bygga in datorn i en väska, så är det alltid nån som ska förstöra.

Höll på att bygga om väskan för att passa mina behov, tills min kära far kommer ner och frågar vad jag pysslar med. Jag svarar stolt att jag tänkte bygga in min dator i en väska så att den blir bärbar, fast ändå inte Glad som man var för att man äntligen fått tummen ur röven och börjat bygga, så blir man lite smått förbannad över att min far som naturligtvis bestämmer, börjar tjata om att datorn kan börja brinna, för väskan är delvis i masonit och att chassit måste vara S-märkt eller nåt sånt. Jag kontrar direkt med att "Varför skulle den börja brinna, som om några av våra andra 20 datorer vi haft genom åren har gjort det?" Min far svarar: "Nej men utifall att den gör det, så täcker inte försäkringen nånting om hela huset brinner ner."

Så nu sitter jag här och försöker komma på hur jag göra för att få fortsätta mitt bygge..

Nån som vet hur det är med försäkring och sånt? Vad som gäller och inte gäller? Eller vad jag ska göra för att få min far på andra tankar? (tänker inte cutta honom..) =/

Han tyckte för övrigt att det var en väldigt bra idé, så han har inget emot bygget, han sa bara att det var försäkringsbolaget som satt reglerna så..

Behöver er hjälp!

Mvh

Varma komponenter i en dator har värmesäkringar som går av i god tid innan de flesta material börjar brinna. så länge du inte bygger sakerna väldigt dumt så att en ljusbåge lätt bildas, eller att du har massa lösa kablar, så är det inget att oroa sig för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Faradays bur säger väl ändå ett fanmaskigt nät utav metall. Inte 6 sidor med plåt i form utav en låda?

metallen i ett chassi leder ner elektromagnetiska strålningar ner genom jordkabeln i nätagget och ut i marken. det är därför det är rekomenderat att koppla datorer till jordade uttag. en faradays bur behöver inte bestå av massa hål för att fylla sin effekt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Försäkringen gäller fortfarande om lådan skulle vara av träd, plast, gummi eller elefanter.

CE och div. är krav för att få säljas i länder där det krävs. En tom chassi är inte märkt med någon av dessa, bara färdiga datorer.

Och det finns absolut inga lagar eller regler hur man som privatperson bygger en datorlåda eller om ett företag gör det, bara om företag bygger en komplett dator

ah tack för svaret!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
Varma komponenter i en dator har värmesäkringar som går av i god tid innan de flesta material börjar brinna. så länge du inte bygger sakerna väldigt dumt så att en ljusbåge lätt bildas, eller att du har massa lösa kablar, så är det inget att oroa sig för.

ok, men då är det ju lugnt nu kan jag ju fortsätta mitt bygge

tack för alla bra svar:D

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

När det gäller brandfaran, worst case... De flesta kommer att gnälla på denna jämförelsen, men den fungerar..

Kolla vad du har för effekt på ditt nätagg, förmodligen några hundra watt och multiplicera med 0.7 som är verkningsgraden. Leta upp en lödkolv på samma effekt eller så nära du kommer. Koppla in lödkolven, släng in den i lådan och låt den ligga där några dagar och se vad som händer. Brinner den upp så är det inte någon lämplig datorlåda.

OBS!! Gör detta utomhus under bevakning och med en brandsläckare i beredskap.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
När det gäller brandfaran, worst case... De flesta kommer att gnälla på denna jämförelsen, men den fungerar..

Kolla vad du har för effekt på ditt nätagg, förmodligen några hundra watt och multiplicera med 0.7 som är verkningsgraden. Leta upp en lödkolv på samma effekt eller så nära du kommer. Koppla in lödkolven, släng in den i lådan och låt den ligga där några dagar och se vad som händer. Brinner den upp så är det inte någon lämplig datorlåda.

OBS!! Gör detta utomhus under bevakning och med en brandsläckare i beredskap.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, läs lite el så kanske du får en uppfattning.

Skilnaden är att lödkolven är konstruerad för att bli varm, det är inte ett nätagg..

Tror jag skrattar.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hehe, häv i grejerna bara o låt datorn gå nåra timmar så märker du ju om den brinner. Eller så tätar du insidan med nåt som INTE brinner så är allt finemang.

Fast de där med lövkolven kan kanske vara en bra ide, se om väskan kan brinna om det nu blir supervarmt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

Yep, jag har inte bränt fingrarna när jag har haft nätagg i handen och den varit igång... men detta har jag gjort med en lödkolv.

Sen om en agg skulle bli lika varm skulle den nog bränna upp en helt vanlig dator med, tror knappast att lödningarna i aggen skulle hålla heller.. sen har ju aggen en tempsäkring, åtminstånde min billiga nonome agg.. den stängdes av när fläkten gav upp och blev varm

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

har nu kört datorn i flera timmar utan att det vart i närheten av att börja brinna tror inte det kommer göra det heller

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt när folk som inte förstår varför man föreslår något sågar inläggen, så här kommer en förklaring.

Det har inte med att göra om nätagregatet blir varm eller inte, utan om det blir en kortlutning i en komponent som gör att den kommer att dra ut maximalt med kraft ur nätagregatet. Då kommer all den kraften att omvandlas till värme, precis som i en lödkolv, därav mitt förslag.

Alla komponenter i en dator är konstruerade av flamsäkra material. Så de kan inte brinna, bara ryka och lukta illa. Hur det ligger till med moddningskomponenter typ specialfläktar, vattenkylningar mm. kan jag inte svara på.

Bomber3, jag HAR faktiskt läst lite el, både på gymnasiet, högskolan och i mitt jobb som konstruktör av styrsystem.

gr1ng0, jag tror inte heller din dator kommer att börja brinna någonsin så länge den fungerar. Precis om de är helt onödigt med säkerhetsbälten i en bil så länge man inte kör och krockar med den.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd

Är det kortslutning med i bilden så blir det varmt om inte börjar brinna, ingen tvekan om det.

Den risken finns i alla aparaturer, men därför ska man ha en "märkt" agg... gäller fortfarande inte chassi

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

tror inte den börjar brinna om du inte änvänder stållull som ljuddämpning

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Allvarligt..?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
tror inte den börjar brinna om du inte änvänder stållull som ljuddämpning

Är du skev lr..?
Gnistbildning och du har en brandfara! Eller snarare, vid kontakt blir det gnistor. Räcker med 5 volt för att bränna en tuss stålull...

Det skulle vara om man isolerar med något flamhämmande ej konduktivt material mellan 'innanmätet' och stålullen...

Personligen skulle jag välja något annat än stålull...
Lämpligtvis en tjockare tjärmatta (1 cm)mot ytterhöljet och ett mjukare material som absorberar det högfrekventa ljudet...

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem

Re: Allvarligt..?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace-T
Är du skev lr..?
Gnistbildning och du har en brandfara! Eller snarare, vid kontakt blir det gnistor. Räcker med 5 volt för att bränna en tuss stålull...

Det skulle vara om man isolerar med något flamhämmande ej konduktivt material mellan 'innanmätet' och stålullen...

Personligen skulle jag välja något annat än stålull...
Lämpligtvis en tjockare tjärmatta (1 cm)mot ytterhöljet och ett mjukare material som absorberar det högfrekventa ljudet...

"Ursprungligen inskrivet av kiruna
tror inte den börjar brinna om du inte änvänder stållull som ljuddämpning"

Vad skrev om än lite klumpigt var att han INTE skulle använda stålull som ljuddämpning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Allvarligt..?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
"Ursprungligen inskrivet av kiruna
tror inte den börjar brinna om du inte änvänder stållull som ljuddämpning"

Vad skrev om än lite klumpigt var att han INTE skulle använda stålull som ljuddämpning.

Jo, jag såg det, men å andra sidan, det är svårt att läsa folks tankar ibland
=0/

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Avstängd

Räker med en kortslutning så blir det väldigt varmt, så man får hoppas att tempsäkring och vanlig säkring finns och fungerar.

Det gör det inte i bärbara datorer där jag fick kortslutning i batteriet, ett par sec senare började plasten smälta

Men kortslutningar är väldigt sälsynta om man inte själv håller på å fifflar med kopplingarna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag undrar jag om det var originalaccumulator...

Det sitter faktiskt en temp- säkring som fungerar som överladdningsskydd i just bärbaras accumulator-pack. En sådan är seriekopplad med batteriet.

Om din fick kortslutning berodde det på felaktiga battericeller, alternativt felaktigt handhavande (Felaktigt laddad).

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace-T
Hmm.. Jag undrar jag om det var originalaccumulator...

Det sitter faktiskt en temp- säkring som fungerar som överladdningsskydd i just bärbaras accumulator-pack. En sådan är seriekopplad med batteriet.

Om din fick kortslutning berodde det på felaktiga battericeller, alternativt felaktigt handhavande (Felaktigt laddad).

Det var nästan orginal, rätt märke men fel modell... fixa själv, allt blev rätt och fungerade 100% som det skulle.. MEN en liten tråd var för lång och stack ut lite som i sin tur fastnade på insidan av laptopen och skalades av och kom i kontakt med en annan cell.

Både batteri och laptop överlevde, och en lärdom rikare.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

mitt 7900gt började brinna men jag blåste ut lågan i tid, det sjuka var att datorn fortfarande visade bild, satt där och tyckte att det luktade bränt sen såg jag den lilla flamman i ögonvrån...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

vart är det som varmast? hur varmt är det? det är inte över 100C
tyg antänder inte under 100C
hur fan ska den kunna brinna?

Visa signatur

Hej