Permalänk

Absolut! Ja visste om att den fanns på komplett men tro de eller ej så var ja faktiskt på länken igår och kolla om den fanns i lager vilket den ju gjorde. Igentligen kolla ja efter mosfet v-block då ja tänker ta bort heat-pipen på de kommande asus-kortet, men de får duga med småflänsar tills vidare. Däremot både NB samt SB kommer förses med v-block :D.

Bygget kommer nog vara igång sålänge de finns nån ändring att göra, men de absolut drygaste av allt är trippeln i botten som ställer till de med montering av moderkort och man slarvar och blir förbannad

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

riktigt najs tycker jag!

Permalänk
Medlem

insejn

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk

Tackar. Har precis monterat fast moderkort och fått överge mitt DFI, känns inte bra alls men men. Ja förlora en del data på bytet också just för att ja kör RAID 0 men lite filer hit och dit kan jag leva med

Sen var det de här med färgat vatten, de blir grymt snyggt när innehållet lyser upp men de försämrar också en del. Men ja slänger nog ner lite uv trots allt.

Ny update inom kort.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

ser bra ut

hur kallt blir det med peltiern?

Permalänk

Först och främst tråkiga nyheter gällandes nya moderkortet. Ja var precis klar med allt igår kväll och skulle sätta på burken... INGEN BILD! Kolla efter om ja hade missat nånting, nädå allt såg cleant ut och inget läckage var de heller för de var kollat innan mobot fick spänning på sig.
Så ja gjorde en cmos-reset men inte ens de hjälpte.

Så nu får ja väl vänta ett par dagar alt 2-3 veckor innan ja får svar. Så nu idag (12e juli) RMA jag och skicka iväg. Fick ja ett nytt inom 2v så vore de ju bra.

Peltiern ja. Mitt andra kort (DFI Expert) dog p.g.a kondens å de har ja mig själv å skylla på. Men kärnan ska ha gått ner till -10 till 0 grader ungefär.. Men ja lugnar ner mig med peltiern ett tag. Ja kommer återkomma när de blir dags. Får inte spräcka budgeten ja har nu heller som ska räcka till lite viktigare saker.

Så.. att ehhh ja e jävligt förbannad sur och trött och irriterad.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Jag har inte hängt med så mycke i bygget så vet inte vad du andvänder för CPU eller moderkort..
Men en tanke slog mig bara när jag byggde min burk för 1 år sen, så fick inte den heller nån bild eller någe..
Den starta bara men inge mer hände..
Problemet jag hadde var att jag hadde en för gammal verition på bioset.
Trots att det stod både på kartongen och hemsidan jag köpte moderkortet från att moderkortet skulle stödja min CPU.
Jag fick beställa en billig celeron för 400kr. Den starta datorn med och sen flasha jag om bios och sen byte jag tilbacks te rätt CPU sen funka det klockrent.

Permalänk
Medlem

Fan va snyggt, Ett riktigt kvalitéts bygge

Visa signatur

Zantzano - 70 Warlock - Twilight's Hammer EU -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Jag har inte hängt med så mycke i bygget så vet inte vad du andvänder för CPU eller moderkort..
Men en tanke slog mig bara när jag byggde min burk för 1 år sen, så fick inte den heller nån bild eller någe..
Den starta bara men inge mer hände..
Problemet jag hadde var att jag hadde en för gammal verition på bioset.
Trots att det stod både på kartongen och hemsidan jag köpte moderkortet från att moderkortet skulle stödja min CPU.
Jag fick beställa en billig celeron för 400kr. Den starta datorn med och sen flasha jag om bios och sen byte jag tilbacks te rätt CPU sen funka det klockrent.

Nädå, de var inga såna problem. Ja hade nämligen installerat färdigt OS och allt direkt då ja fick bräda. Även här stötte ja på problem.. en av sata diskarna, och märkligt nog så tycker samma disk om att tjafsa med mig när ja skapat ett array. De ända som hjälper är en low level format sen fungerar disken 24/7 i flera veckor. Saknar mitt DFI

Aja.. vi får se vad de blir för svar nästa vecka.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

ska du ha diod-fläktar till den nedre kylaren så tykcer jag du ska sätta dom under kylaren så du får lite shysst ljus under lådan:)

om det går då:D för övrigt riktigt naJJs

Permalänk

Tisda 17:e Morgonen startar med sömn 6>8.30 sen ringer mobilen å jag missar nog kontakpersonen mer än 6-7 ggr i rad ända tills att ja hör nån börja babbla.. Ja börjar väl misstänka att de är nån leverans men hade svårt att tro att de skulle vara moderkortet, så här snabbt och allt. Men visst fan var de ett sproilans nytt moderkort utan några övriga kostnader.. leverans ända hem till dörren.

Sen när de gäller chassiet så hade ja helt glömt att spraya på klarlack =( så
de blir att fixa de idag *ASAP, hoppas ja iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
ska du ha diod-fläktar till den nedre kylaren så tykcer jag du ska sätta dom under kylaren så du får lite shysst ljus under lådan:)

om det går då:D för övrigt riktigt naJJs

Ja har haft dom under förrut och visst blir de nice och de kanske finns en poäng med att ha zalman-fläktarna på insidan istället varpå dom låter något när man drar på till skillnad från de 2 Antec LED-fläktarna.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Stilig logg, 10p

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk

Ber om ursäkt för dåliga kamerabilder men ja har inte kommit till skott att fixa med en egen digital-kamera.

I vilket fall så är statusen för bygget lite haltande. Kan man se så ser man att detta block (sydbryggan) sviktar uppåt och ja vet igentligen inte om ja ska fixa till sviktningen eller om man ska ta bort NB och SB blocken och sätta tillbaka heatpipen och bibehålla bästa kylning för GPU!! ? Fast de tråkiga då är att själva coolheten med allt försvinner just med tanke på att ja ska i med UV-lösning i vattnet + sätta upp lite CCFL's.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur du kan få den dära kopparbiten att bli så kall med bara hjälp av radiatorerna, kan du förklara det för mig ?
Annars bra jobbat

Visa signatur

/KeEm, KeWm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeWm
Jag förstår inte hur du kan få den dära kopparbiten att bli så kall med bara hjälp av radiatorerna, kan du förklara det för mig ?
Annars bra jobbat

Han använder ett peltierelement som hjälper till att flytta värme från den ena sidan till den andra, detta leder till att man kan få minusgrader på den del som sitter på den kalla sidan av peltierelementet (TEC)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peltiereffekt

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Som blade80 precis beskrev så är de ingen radiator/radiatorer som bidrar till den kalla sidan utan de är just peltiern, självklart är en eller flera radiatorer med i leken för att kyla ner värmen som måste uppstår av peltiern. Ju större pelt desto högre effektutveckling i mitt fall närmare bestämt 320W+. Min DFI planka dog av kondens vilket känns totallt skit med tanke på klockningspotentialen som fanns på den. Mycket möjligt att ja gör ett till test om ett par månader då min ekonomiska situation förbättrats.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Grymt bygge jag ser fram emot när du får allt att funka igen!
Nu har du bara gjort mej ännu mera taggad att börja med vatten (även om jag då bara ska köra vatten på CPU).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Nu var det verkligen 100 år sedan det hände något här, har du lagt ner projektet helt?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

host host... (chippar efter bra förklaring på de här =/ )

Sorry men allt gick fort efter detta och projektet ville ja bara lägga bakom mig.

Ja de gick ju verkligen skit hela projektet och ja blev totallt förbannad på allt som gick snett. Allt slutade med att sista moderkortet (3an) drabbades av plötsligt död efter 100% stabil körning med 2.9ghz med en temp på 33-34C. Vid sista tillfället var alltså peltiern inte monterad.

Iaf då så blev ja klar med allt runt 2-3:00 på natten och la mig strax därefter. På moronen stiger ja upp strax innan 11 och sitter väl å surfar i 20min.

POFF!. Datorn dör av konstig anledning. Clearar CMOS.. får igång den och vill såklart komma in i BIOS direkt. Supervisor Password.........
vad nu då tänker man!! Clearar CMOS igen och då VÄGRAR verkligen systemet att boota upp. Sen dess har inte ett skit gjorts på 939-plattformen.

Tänkbara fel: Ehhhh.. har knappt nånting att gå på men ja funderar på om de skulle vara BIOS som blivit korrupt och därmed skulle behöva en recovery så ja ska väl kanske kolla närmare på de så fort ja fixat mig ett test PSU (ca 350-400W bulk-version eller nåt sånt) samt får lite extra tid över.

:Avslutat projekt =(

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Snyggt Vart köpte du kylningen ? Funderar på att köpa riktig kylning till min andra dator :P.

Visa signatur

Stolt Fildelare! :) Skicka ett PM om det är något ni undrar över eller nå, Hittar inte tillbaka till alla trådar ibland :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mhansson
Snyggt Vart köpte du kylningen ? Funderar på att köpa riktig kylning till min andra dator :P.

Pump 1 (Hydor seltz L30) kommer ursprungligen från ett Waterchill Asetek kit. Pump 2 (Hydor seltz L30) köptes begagnat från Gtek (ca 200 spänn)

Radiatorn i botten är en Alphacool NexXxos Xtreme 3 och kommer även denna från Gtek, gav ca 400-450 för den ungefär. Inte överdrivet bra om man jämför mot diverse andra med de är dels p.g.a att den kräver starka fläktar med högt CFM (90+) flow, men å andra sidan så gör den sitt jobb. Kyler NB + SB

Resten så som HW-labs BIX 3an, Swiftech Apogee GTX blocket, S-flex fläktar, 1/2" tygon slang, nipplar samt nätdelen beställdes från USA (www.sidewindercomputers.com) Anledningen till att de blev just denna shop var för att samtliga saker ja var ute efter fanns i lager.

Ny status som dök upp om moderkortet (A8N32) runt jultid. De är inte paj, de är bara BIOS som är korrupt så de ska man fixa till senare.

För er som vill se mer av detta chassie får gärna besöka galleriet
http://sweclockers.com/album/?id=2112 Den här gången med en och annan disk extra.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare