Permalänk
Medlem

Hjälp! Behov av ny gamer routeR!!

hej! Har 2st datorer och kör med 100mbit internet från sollentuna och adamo via fiber, hade en dlink DGL4100 men den e konstig, DHCP fungerar inte längre! den bara la av, den får DHCP ip osv från adamo (min ISP) men internet fungerar ändå inte.

har en Dlink 604 liggandes och det fungerar inte med den heller! Kör utan router direkt nu och behöver en ny IKKE trödlös router fort!

Den ska klara av 100mbit och ska vara stabiiiiiiil! Kör som sagt med DHCP.

tack tac ktack

budget: MAX MAX MAX 1500kr, skulle vara snällt om ni hittade lite billigare dock.

Permalänk
Medlem

Har du provat att byta FIRMWARE i den ?

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

nej det har jag inte, ska testa det! Men har någon några tips på routers ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

säger fortfarande en linksys router

men sen har ju dlink gaminroutrar :), kanske finns en annan
som du kanske vill testa ?

Permalänk
Medlem

dgl-4100 från dlink är en gaming router som har en jävla saker man man ställa in.
Har inte startat om en enda gång, inget avbrott. En super router

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Inaktiv

Köp DGL-4300. Samma som DGL-4100 fast 43:an har en trådlös anslutning också. Funkar väldans bra. aldrig startat om eller dött. Bara flyter på

Permalänk
Medlem

Varför kör du en router alls? Du får ju massor av fina ipadresser från Adamo.

Permalänk
Inaktiv

För att man vill ha en hårdvarubrandvägg så att datorn kan ge all prestanda till spelet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
För att man vill ha en hårdvarubrandvägg så att datorn kan ge all prestanda till spelet...

Öööööh, nu är du allt ute och cyklar.
Du sparar ingen prestanda på att använda en NAT-router. Tvärtom.
Du försämrar dina pingtider, du ökar packetloss, du inför en massa konfigurationsproblem. Du förhindrar eller försvårar peer-to-peer kommunikation, vilket kan innebära att trafik måste ta omvägen via en server istället för att gå direkt mellan två spelare.

Listan med NAT-routrarnas nackdelar kan göras nästan hur lång som helst.
Detta är listan över NAT-routrarnas fördelar:

Slut på listan.

NAT-routrar är en styggelse, men tyvärr ett nödvändigt ont om man inte får tillräckligt med IP-adresser av sin ISP.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Håller helt med AmPz, ju fortare vi kan gå över till IPv6 och slippa NAT-skiten desto bättre.
Fixa en hårdvarubrandvägg som inte kör med NAT om du nu måste ha en.

Permalänk
Medlem

NAT är inte bara ett sätt att dela ut ip-adresser...

NAT omvandlar interna IP-adresser till externa genom att använda olika portar i brandväggen!

Dvs. en intern dator vill ansluta till Internet och skickar då sin begäran till routern. Routern tar emot förfrågan och lagrar datorns IP-adress samt den port den använde för att skicka meddelandet.

Sedan slumpar dator en EGEN port till sin EXTERNA adress och skickar iväg paketen till mottagaren. Den egna porten som används länkas i tabellen tillsammans med den interna datorns adress och dess port.

När sedan routern får ett svar skickat till sin EXTERNA adress och dess PORT så omvandlas paketet till en intern adress och skickas till den interna datorn på dess specificerade port.

NAT:en slumpar EN NY port vid varje ny anslutning och då en session oftast inte varar mer än ett begränsat antal paket så minskas tiden datorerna bakom NAT:en är sårbara.

Detta gör att det är svårt att hacka ett nätverk bakom en NAT då det finns 65550 portar att använda, och skulle man lyckas att hitta en tillfälligt öppen port så redirektas man bara till en specificerad intern dator på en speciell port, som kanske inte stödjer den sort trafik man skickar, ex. IP paket, ICMP paket osv...

DET ÄR REN DUMHET ATT STÄNGA SIN NAT om man inte har ett speciellt skäl till att göra så!

Om man tillfälligt under en period inte vill att en dator skall skyddas av NAT kan man välja att lägga den i DMZ, DeMilitarizedZone, dvs. datorn kopplas förbi NAT:en...

Så valet är enkelt, ha säkerhet och använd NAT, eller skit i säkerheten och var dum! En hårdvaru NAT fungerar SNABBARE än en mjukvarubrandvägg på den egna datorn. En mjukvarubrandvägg drar ner prestandan en del, men den är at bra KOMPLEMENT till en hårdvaru NAT.

Ni som propagerar för att stänga NAT, ställ er frågan varför ALLA företag som vill ha säkerhet INSTALLERAR NAT?

Angående D-link 4100/4300 så sitter jag själv med en 4300 där jag uppgraderat firmwaren och inte haft något som helst strul sedan jag installerade den, tvärtom! Anledningen till att jag uppgraderade firmwaren var av ren nyfikenhet hur den hanterade en uppdatering "automatiskt" från en fil på min lokala dator!

Min gamla D-link slukade en hel del prestande, men min 4300 är optimerad för att prioritera viss trafik, så om jag ex. laddar ner något och startar ett nätverksspel så saktas neddladdningen ner till fördel för spelet, oavsett vilken dator jag än laddar ner på!

Man kan ävn ställa in dom till att prioritera andra saker än spel, eller ett spel framför ett annat osv...

Jag kan bara rekommendera en 4100/4300, MED NAT, till alla oavsett om man spelar, laddar ner en massa eller bara surfar, då de är optimerade för snabb trafik.

Permalänk
Medlem

Störigt med router som man måste starta om så fort man ska ändra en inställning i den... sjukt störigt.
Annars funkar den väl helt ok, D-link gamingrouter dvs.

har någon provat koppla en billigare d-link router (typ 2100) till den via WDS? Behöver få lite bättre signal i huset... Jag har provat mellan 2st 2100 tidigare och det funkade ju smidigt men mellan gamingroutern å en 2100 har jag aldrig provat.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

ExXo - köp en ny antenn kanske

DarKzY - om det inte fungerar med 604an så kanske det är ngt annat än routern som är trasig. Jag skulle ha kvar 4100an men resetta den och försöka pula lite. Annars är det väl garanti på den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
ExXo - köp en ny antenn kanske

Har du några förslag på antenner som är bra och inte kostar massor med pengar? kollat lite på dustin.se på antenner men jag har ingen erfarenhet på det området.. :/

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExXo
Har du några förslag på antenner som är bra och inte kostar massor med pengar? kollat lite på dustin.se på antenner men jag har ingen erfarenhet på det området.. :/

antenner är inte min grej heller, har aldrig köpt ngn. Jag vet dock att många brukar rekommmendera det istället för en AP. Antennen på 4300 är på 5 dBi, bara så du vet.

Iaf så finns det lite ställen som säljer antenenr typ: http://www.tradlost.se/

Sök här på forumet också. I många trådar finns rekommendationer och sånt

EDIT: http://www.davido.se/shop/ säljer också shit

Permalänk
Medlem

jag lånar denna tråden lite då jag inte fattar detta riktigt.

Jag sitter med 100mbit (upp och ner) och vill koppla in en router typ med inbygd dhcp så att jag slipper ha igång min dator för att min ip-telefon ska funka. Föröskte köra med ip-telefeonens sk router innan men fick bara ut 20mbit från den så att använda den är inget allternativ. Just nu så har jag internet rakt in i min dator och sen delar jag ut mitt nät via en router som sen min telefon funakr igenm

Så som sagt. Nått som funkar som en router (ingen dator då jag bor i en 1a och vill slippa ha en dator igång när jag sover) och som stödjer 100mbit någolunda dvs. vill kunna tanka och skicka samtidigt utan att det gör för slött, att den tankar i 50mbit och skickar i 50mbit är helt ok. Bara det inte blir att speeden är låst till atyp 20mbit up och ner eller nått i den stilen.

Har tittat runt på komplett men inte lyckats hitta nått som kan vara till nytta. Och den får inte kostar över 2500

Tackar för all hjälp.

edit: håller på lite med torrents så vill att den ska kunna hantera typ 300 anslutningar också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppeius
NAT är inte bara ett sätt att dela ut ip-adresser...

NAT omvandlar interna IP-adresser till externa genom att använda olika portar i brandväggen!

Dvs. en intern dator vill ansluta till Internet och skickar då sin begäran till routern. Routern tar emot förfrågan och lagrar datorns IP-adress samt den port den använde för att skicka meddelandet.

Sedan slumpar dator en EGEN port till sin EXTERNA adress och skickar iväg paketen till mottagaren. Den egna porten som används länkas i tabellen tillsammans med den interna datorns adress och dess port.

När sedan routern får ett svar skickat till sin EXTERNA adress och dess PORT så omvandlas paketet till en intern adress och skickas till den interna datorn på dess specificerade port.

NAT:en slumpar EN NY port vid varje ny anslutning och då en session oftast inte varar mer än ett begränsat antal paket så minskas tiden datorerna bakom NAT:en är sårbara.

Detta gör att det är svårt att hacka ett nätverk bakom en NAT då det finns 65550 portar att använda, och skulle man lyckas att hitta en tillfälligt öppen port så redirektas man bara till en specificerad intern dator på en speciell port, som kanske inte stödjer den sort trafik man skickar, ex. IP paket, ICMP paket osv...

DET ÄR REN DUMHET ATT STÄNGA SIN NAT om man inte har ett speciellt skäl till att göra så!

Om man tillfälligt under en period inte vill att en dator skall skyddas av NAT kan man välja att lägga den i DMZ, DeMilitarizedZone, dvs. datorn kopplas förbi NAT:en...

Så valet är enkelt, ha säkerhet och använd NAT, eller skit i säkerheten och var dum! En hårdvaru NAT fungerar SNABBARE än en mjukvarubrandvägg på den egna datorn. En mjukvarubrandvägg drar ner prestandan en del, men den är at bra KOMPLEMENT till en hårdvaru NAT.

Ni som propagerar för att stänga NAT, ställ er frågan varför ALLA företag som vill ha säkerhet INSTALLERAR NAT?

Angående D-link 4100/4300 så sitter jag själv med en 4300 där jag uppgraderat firmwaren och inte haft något som helst strul sedan jag installerade den, tvärtom! Anledningen till att jag uppgraderade firmwaren var av ren nyfikenhet hur den hanterade en uppdatering "automatiskt" från en fil på min lokala dator!

Min gamla D-link slukade en hel del prestande, men min 4300 är optimerad för att prioritera viss trafik, så om jag ex. laddar ner något och startar ett nätverksspel så saktas neddladdningen ner till fördel för spelet, oavsett vilken dator jag än laddar ner på!

Man kan ävn ställa in dom till att prioritera andra saker än spel, eller ett spel framför ett annat osv...

Jag kan bara rekommendera en 4100/4300, MED NAT, till alla oavsett om man spelar, laddar ner en massa eller bara surfar, då de är optimerade för snabb trafik.

Jag orkar inte svara på allt du skriver, men lösningen är att ta bort NAT och istället införa en statefull-brandvägg som filtrerar på portnivå UTAN NAT. Om man har ipadresser så det räcker.

NAT innebär inte alls säkerhet, tvärt om, NAT innebär bara falsk säkerhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Öööööh, nu är du allt ute och cyklar.
Du sparar ingen prestanda på att använda en NAT-router. Tvärtom.
Du försämrar dina pingtider, du ökar packetloss, du inför en massa konfigurationsproblem. Du förhindrar eller försvårar peer-to-peer kommunikation, vilket kan innebära att trafik måste ta omvägen via en server istället för att gå direkt mellan två spelare.

Listan med NAT-routrarnas nackdelar kan göras nästan hur lång som helst.
Detta är listan över NAT-routrarnas fördelar:

Slut på listan.

NAT-routrar är en styggelse, men tyvärr ett nödvändigt ont om man inte får tillräckligt med IP-adresser av sin ISP.

Ja, om man inte vet vad man pysslar med..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExXo
Har du några förslag på antenner som är bra och inte kostar massor med pengar? kollat lite på dustin.se på antenner men jag har ingen erfarenhet på det området.. :/

www.kjell.com har ett par antenner upp till 15 dbi om jag inte minns fel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tack tack ska kolla lite

Visa signatur

...excellent