Permalänk
Robot

Woodtower @ C2D

*Intel Core 2 Duo E6300 1.86gHz @ Zalman
CNPS9700NT
*4 x 1024 MB DDR2 PC6400 A-DATA
*BFG Geforce 7600GT OC @ Zalman VF900-CU
*Gigabyte 965P-S3
*500 gig Seagate Barracuda SATA2 16 mb cache
*Sony DVD-brännare/Dual layer IDE
*Coolermaster 380 watt PSU 24 PIN
*Två stycken 92 mm fläktar i fronten. En 80 mm på ovansidan. Baktill är det en 60 mm fläkt och en 120 mm fläkt i nätagget. Alla fläktar körs på 5 volt, förutom CPU och nätagg med automatisk temperaturstyrning.

Datorn är byggd utav furu och plywood. Som sedan är betsad med cederfärg och linoljad. Moderkortsplåten och fästena för hårddisk och cd läsare kommer från ett Fujitsu chassi. Det tog cirka två månader att bygga. Botten av datorn är utav furu, sedan är resten plywood. Det är dubbla blåa lysdioder i fronten under DVD läsaren som indikerar hårddiskaktiviteten. Chassit är över ett år gammalt medans innehållet är ett par månader gammalt. Och jag har inga som helst problem med värme eller liknande för dem som undrar.

Besök albumet: Woodtower @ C2D av Creaton

Permalänk
Medlem

Stiligt!

Permalänk
Medlem

Härligt 10p

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Tackar

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk

Mycket fint och stilrent.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

vaddå kabeldragning ? du har ju fan inga :D:D

snyggt gjort, fast hm något att dölja MB plattan så mkt som möjligt och även sladdarna till fläktarna kanske ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
vaddå kabeldragning ? du har ju fan inga :D:D

snyggt gjort, fast hm något att dölja MB plattan så mkt som möjligt och även sladdarna till fläktarna kanske ?

Jag håller med om att moderkortsplåten inte passar in där, men man ser varken kablar till fläktar eller moderkortsplåten när chassisidan sitter där.

PS: funderar på att löda fast alla kontakter på baksidan av moderkortet så att man slippar alla kablar

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Avstängd

WOW!! Lätt en tia där du!

Hur snygg som hälst ju!

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creaton
Jag håller med om att moderkortsplåten inte passar in där, men man ser varken kablar till fläktar eller moderkortsplåten när chassisidan sitter där.

PS: funderar på att löda fast alla kontakter på baksidan av moderkortet så att man slippar alla kablar

tjaa att man inte ser kablar det håller jag med om :D:P

aa pröva att löda fast dom på baksidan, blir sjysst

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt chassi.
Men skulle se ännu bättre om du hade mässings färgade fläktgaller och skruvar och en mässings list runt fönstret på sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Riktigt snyggt chassi.
Men skulle se ännu bättre om du hade mässings färgade fläktgaller och skruvar och en mässings list runt fönstret på sidan.

Jag tycker nästan det låter lite som sjömannastuk det där Men tack för alla kommentarer och ideér till förbättringar

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt! Å kabeldragningen är ju inget att orda om direkt 10p

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt! Men vart har du hårddisken, är den osynlig?:)

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk

Vart är kablarna ?? Jäkligt snyggt. inte massa neon och skit. Rent och Cleant.. 11 poöng

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du för att markera kablarna och sedan trycka på delete?!

Nice, du har verkligen lyckats med kabeldragningen.

Permalänk
Medlem

Fyfaan, ett utav de snyggaste chassin jag sett..

Visa signatur

Zantzano - 70 Warlock - Twilight's Hammer EU -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Mycket snyggt! Men vart har du hårddisken, är den osynlig?:)

Hårddisken har jag gömt under DVD-enheten, dvs att jag har monterat den med en 5.25" --> 3.5" adapter Gjorde så för att kunna använda 2 stora fläktar i fronten utan något större luftmotstånd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Hur gjorde du för att markera kablarna och sedan trycka på delete?!

Nice, du har verkligen lyckats med kabeldragningen.

Det vore bra om du kunde förklara vad du menar.

//Tack för alla positiva kommentarer

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem

väldigt snyggt!! men varför har du en mb plåt från ett annat chassie när ditt är gjort av trä? bara att borra hålen sen lima dit muttrar sen drar du i chassie skruvarna. eller kanske lacka om plåten iaf? skitsnyggt iallafall!10P

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx

Permalänk
Avstängd

super fräsht! Lian-li stilrent fast i trä! Du har verkligen lyckats!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devil666
väldigt snyggt!! men varför har du en mb plåt från ett annat chassie när ditt är gjort av trä? bara att borra hålen sen lima dit muttrar sen drar du i chassie skruvarna. eller kanske lacka om plåten iaf? skitsnyggt iallafall!10P

Jag vill använda lite plåt också för att staga upp chassiet och samtidigt behålla plåtens jordande funktion. Men det hade ju sett snyggare ut innuti, men ibland går funktion före utseende

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk

riktigt snyggt 10p:D

Permalänk

Må då säga att det där bygget är super snyggt.. lätt en 10p från mig..

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt

Möjligen man kunde gjort en lite "vildare" design: nu ser det nästan ut som du bara klätt en vanlig låda i trä, men det ligger ju ändå mer jobb än så bakom denna. (jo, nu är jag kinkig )

Otäckt clean kabeldragning

Ventilationen är jag liite tveksam till. Blir inte hårddisken lite varm om den är inklämd där uppe utan någon direkt ventilation? ... och endast en liten 60mm fläkt bakom zalmankylaren känns lite underdimensionerad

Trälådor e tufft
Hur är ljudnivån förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Mycket snyggt

Möjligen man kunde gjort en lite "vildare" design: nu ser det nästan ut som du bara klätt en vanlig låda i trä, men det ligger ju ändå mer jobb än så bakom denna. (jo, nu är jag kinkig )

Otäckt clean kabeldragning

Ventilationen är jag liite tveksam till. Blir inte hårddisken lite varm om den är inklämd där uppe utan någon direkt ventilation? ... och endast en liten 60mm fläkt bakom zalmankylaren känns lite underdimensionerad

Trälådor e tufft
Hur är ljudnivån förresten?

Jag har inga problem med ventilationen alls, även om jag bara kan ha en 60 mm fläkt där bak så tar ju nätagget och fläkten på ovansidan hand om en del luft också. Hårddisken brukar ligga runt 40 grader och det gör alla andra komponenter också ungefär. Datorn är dessutom så tyst att hårddisken låter högre än fläktarna när den arbetar tycker jag i alla fall. Och det är ju inte precis mycket kablar som syns kan jag hålla med om :D, men ska man göra något för man göra det ordentligt ;). Och jag är nöjd med chassit som det ser ut och det hade nog inte blivit så bra med en "vildare design :P. Och tack för alla positiva kommentarer

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag låter gnällig! "En kritiker är som en lam man som försöker lära någon att gå" eller vad det heter

Lådan rockar! Jag tror säkert den funkar felfritt som den är, men allt kan ju alltid bli bättre, och jag är expert på att haka upp mig på småsaker. Ventilationen var en sån liten grej.

Med "vildare design" så menar jag inte massa lampor och konstig utsmyckning och sånt, men man kanske hade kunna tänjt lite mer på formatet och utsmyckningen så man kom lite längre från en standard miditower?
Men det kanske var lite av poängen med lådan, att den liksom skulle vara rätt "vanlig" till formen förutom materialet, så jag ska sluta klaga på det.

Otroligt stark åttapoängare från mig! Borde kanske varit schysst och lagt en nia istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Det vore sjust om man kunde SE vad det var du tog blder på. Lite ljus eller en blixt brukar lösa det. Så att du vet i framtiden och inte tar bilder i fulsändigt mörker. IAF till du skaffat IR kamera

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ursäkta om jag låter gnällig! "En kritiker är som en lam man som försöker lära någon att gå" eller vad det heter

Lådan rockar! Jag tror säkert den funkar felfritt som den är, men allt kan ju alltid bli bättre, och jag är expert på att haka upp mig på småsaker. Ventilationen var en sån liten grej.

Med "vildare design" så menar jag inte massa lampor och konstig utsmyckning och sånt, men man kanske hade kunna tänjt lite mer på formatet och utsmyckningen så man kom lite längre från en standard miditower?
Men det kanske var lite av poängen med lådan, att den liksom skulle vara rätt "vanlig" till formen förutom materialet, så jag ska sluta klaga på det.

Otroligt stark åttapoängare från mig! Borde kanske varit schysst och lagt en nia istället.

Jag vet att du är en gnällspik nu Men du är ungefär som jag, och ska alltid leta fel, men man kan ju inte vara 100% perfekt Men jag nöjer mig med åttapoängaren i alla fall Och det var tänkt att lådan skulle vara så liten som möjligt helt enkelt.

Och till Redzo -Testa och höj ljusstyrkan på skärmen för jag har inga problem och se bilderna

å tack för kommentarerna

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creaton
Jag vill använda lite plåt också för att staga upp chassiet och samtidigt behålla plåtens jordande funktion. Men det hade ju sett snyggare ut innuti, men ibland går funktion före utseende

ahh. pucko jag:P men lacka den då?

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx

Permalänk
Medlem

Ja, men villken färg? Gult eller ^^?

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creaton
Ja, men villken färg? Gult eller ^^?

heh vet inte. nåt som inte skär så mycket kanske?hursomhelt är det ett skitsnyggt chassie(Y)

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx