Permalänk

Bra dator till photoshop?

Letar efter en dator som ska användas till inte så mycket krävande, men den ska ändå hålla ett bra tag (d.v.s. den ska fortfarande vara duglig efter en tre, fyra år till enklare saker). Det som den för all framtid kommer användas till är i princip Photoshop, Word, och det är ungefär allt. Den ska inte klara de senaste spelen om 4 år, den ska klara senaste versionen (eller så) av photoshop, d.v.s. den ska inte vara allt för dålig nu. Har hittat en som jag är spekulant på för tillfället:

Intel® Core™ Duo T5300-processor (1,73 GHz, 533 MHz, 2 MB L2-cache) LCD-SKÄRM 15,4-tums UltraSharp™ widescreen WXGA+-skärm (1440 x 900) TFT-skärm med TrueLife™
MINNE 2 048 MB 533 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
HÅRDDISK 120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT Intel® Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne

Vad tror ni? Håller den om 4 år?

EDIT: Glömde pris; max 10.000 (Ovanstående kostar exakt 10.000)

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Nu har du ju inte angivit något pris men rent spontant så skulle jag köpa nått med lite mer kraft om den ska hålla i fyra år. Vilket är en ganska lång tid för en bärbar speciellt.

Personligen skulle jag satsa på C2D t7XXX processor. (typ T7200)
2GB 667Mhz DDR2 minnen
7200RPM hårdisk går ofta att få istället för de lite långsammare varianterna.
Minst nya varianten av grafik X3100 (Santa Rosa)
Går att få tag på en sån här dator för runt 10 000. ink moms. skulle jag tro.

Det beror ju lite på vad man gör i photoshop men det kan bli segt snabbt om filstorlekarna ökar och man använder mycket filter eller liknande.

Permalänk

Mm, ser bra ut. Vet du vad man kan få tag på en? (Har tyvärr inte kunskaperna att bygga en själv)

Angående filstorlekarna tas bilderna med en 7 megapixelskamera, så det blir några MB.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Mm, ser bra ut. Vet du vad man kan få tag på en? (Har tyvärr inte kunskaperna att bygga en själv)

Angående filstorlekarna tas bilderna med en 7 megapixelskamera, så det blir några MB.

Inte många som bygger laptops själv då chassis görs specifikt för moderkorten och vad som ska vara i dom. Det är teoretiskt möjligt att köpa lösa barebones, men inte enkelt att sätta igång.

Zepto.se låter dig konfigurera datorer helt. Och på zeptoexperten.se får du det ännu billigare

Permalänk
Medlem

Jag tror att prisjakt.se är bra ställe att börja leta modeller som kan vara intressanta. Klicka bara i vad du vill att den ska ha och vips så har du en lååååång lista. Sortera efter pris så ser du vilka som hamnar högt. Då ser man tex att Macbookarna faktiskt är rätt prisvärda.

Men här på forumet så kan du nästan kolla på de olika rubrikerna.
De som snackas mest här är ju

zepto (knappa in allt själv, kom ihåg att klicka i inklusive moms knappen på vänstersidan i bild, många modeller)
dell (vänta en vecka och se lite var m1330 landar)
hp ( inte så snygga men jag är lite nyfiken själv på NX6510B, NX6710B modellerna, men undrar lite om skärmen är bra nog.)
Sony (har nya serier nu med grymma skärmar för runt 13000. FZ serien bland annat)
Mac (prisvärda, Men vill man uppgradera en macbook så kan man lika gärna titta på instegs modellerna av MacbookPro)

Ingen verkar gilla Acer

Permalänk

Kollade på Zepto och hittade en som jag tror jag ska beställa. Letar dock efter lite feedback på Zepto, någon som kan säga något om dem?

En Dell har jag som jag är jättenöjd med, dock kan jag inte få ihop någon med den prestanda och den prisklass jag söker.

Hp har jag nästan enbart dåliga erfarenheter av, dock så tycker jag faktiskt de är snygga.

Sony är djävulskt snygga, men brukar också kosta därefter. Men generellt sätt tycker jag de är mycket bra.

Mac är tyvärr inget alterativ då den kommer användas till ett program som kräver Windows (och köra genom ett annat program är inte heller ett alternativ)

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Kollade på Zepto och hittade en som jag tror jag ska beställa. Letar dock efter lite feedback på Zepto, någon som kan säga något om dem?

Det mesta vi vet om Zepto finns samlat i den här tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Gigabyte GA-965P-DS3 l E6300 l Corsair TWIN2X 6400 l Scythe Ninja l XFX 7900GT l WD Raptor

Permalänk
Medlem

Finns en del punkter som du måste uppfylla för att jobba med photoshop.

- 2Gig ram, minst. (hälst mer om du skall ha vista)
- hög upplösning (minst 1680 x 1050) Det är jätte jobbigt att jobba med stora bilder med en skärm som har låg upplösning.
- En riktig mus, med skyst tyngd, inte för liten gärna bluetooth om datorn stöder det.

Prossesor och HD är viktigt för att ladda upp bilder etc, men för mig är det ram och upplösning som är det viktigaste.

Permalänk

Mm, är ungefär det jag har tittat på. Tittat på Zepto Znote 6015WD med följande specs:

Processor: 2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7200 4MB
RAM-minne: 2048MB PC5300 667MHz DDR2 (2x1024)
Hårddisk: 60GB 7200rpm 8 MB Cache SATA Hitachi
Bluetooth: Inbyggd (Finns inget annat att välja)
Skärm: 15,4" WXGA+ 1280x800 (15.4" är absolut max)
Grafik: Intel® Graphics Media Accelerator 950 224MB (delat)
Pris: 10.246,03 kr, inkl. moms.

Själv tycker jag det är ett bra pris, vad tycker ni?

Edit: La till grafikkort

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Tycker det låter helt ok. Det enda man kan anmärka på är väl i så fall

skärmens upplösning och vilket grafikkort som ingår? Men jag tror att det är i dem där trakterna som datornerna just nu är hyfsat prisvärda i förhållande till framtidssäkerheten.

De nya modellerna från Dell och Sony nu har ju satsat på T7100 processorn. Så T7200 är nog en bra nivå.

Snabb och bra hårdisk, men kanske lite liten? Speciellt om du ska ha en massa fotografier på den. Tuggar ganska snabbt upp 60 GB med operativsystem och programvara. Skulle i alla fall ha 80, helst 100.

Men jag skulle hellre ta 80 som är snabb än 120 som är långsam.

Permalänk

Jag har en 17" nu med 1440x900 och det tycker jag är precis perfekt, så det är ingen fara.

Hårddisken är egentligen inget problem då jag har en stationär på 500 GB och en extern på 120 GB, men jag ska tänka på det och se hur mycket mer det kostar. (Tror dock att 60 GB faktiskt räcker) Men som du säger, bättre med liten och snabb (ångrar lite att denna inte har 7200 RPM).

Grafikkortet såg jag nu att det inte var så där jättehäftigt. Räcker det tror ni? Den kommer inte användas till något spel överhuvudtaget, om det spelar någon roll.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus

Mac är tyvärr inget alterativ då den kommer användas till ett program som kräver Windows (och köra genom ett annat program är inte heller ett alternativ)

Vad är det för program och vad gör det?

Känns ju korkat att köra på ett OS som inte är anpassat för att jobba med färg om du nu mest skall jobba med photoshop.

Permalänk

Det är ett statestikprogram som endast finns till Windows. Tro mig, om jag kunde skulle jag välja Mac.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Det är ett statestikprogram som endast finns till Windows. Tro mig, om jag kunde skulle jag välja Mac.

Har du testat att köra det i Parallels?

Jag kör windows 2003 i parallels och det funkar grymt bra. Så jag hade nog funderat på en mac ändå om det inte är ett mer krävande program. Jag var lika skeptisk som du i höstas skall jag säga.

Permalänk

Jag är långt ifrån skeptisk, har använt Photoshop i Mac förut och älskar det. Men tyvärr är det som sagt inte ett val. Ska beställa denna vecka, så tips är mycket välkomna!

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk

Den billiga thinkpaden, Z61M tycker jag låter som ett bra alternativ för dig. Dustin har en variant som kostar 9 993,75 kr. Den har en 15,4" skärm med vettig upplösning (1680x1050), 1 GB RAM och en Core 2 Duo.

1 GB RAM kan vara i minsta laget om du ska hålla på med många stora bilder men bör fungera bra till att börja med. Skulle du märka att det inte räcker är det bara att köpa mer minne vid ett senare tillfälle.

Tänk på att i princip alla LCD-paneler till bärbara datorer bara har 6 bitars upplösning per färg. (Detta är det Apple blev stämda för nyligen.) Glossy-skärmar av alla de slag har även en onaturligt hög mättnad vilket kan vara negativt när du arbetar mycket med bilder även om det så klart går.

Länk:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101316

Permalänk
Avstängd

det finns även photoshop för mac eller har ni varit gömda i en grotta i tusen år

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sliverman
det finns även photoshop för mac eller har ni varit gömda i en grotta i tusen år

Han skrev uttryckligen att macar inte är ett alternativ på grund av att han använder andra program som inte finns till OS X. Kan man inte respektera det?