Permalänk
Medlem

1.35v vcore = 1.28 ? woot ?!? hjälp!

Hej! När jag har auto vcore till min qx6700 står det 1.28v i voltage monitor i bios men när jag ändrar till 1.35v så står det 1.29v i voltage monitor? Vad menar detta? Ökar den inte fast den skulle ??

Det är en Asus striker extreme moderkort. Och när jag ökar till 1.35v från auto så ökar min core temperatur med ett par grader också, så det borde väl inte orsakas av 0.01v ?? Är det en bugg eller ökar min vcore på riktigt ??

Tack! Har nyaste bios 1004

Permalänk
Medlem

Modekortet undervoltar alltså 0.06v, inget att oroa sig för då detta är ganska vanligt.

Permalänk
Medlem

med 0.04v? Om jag skriveri n 1.35 och det står 1.29 då är det väl 0.6v det undervoltar? Vad ska jag göra? Ska jag ge den extra 0.6v så den får exact 1.35v eller ?

Permalänk
Avstängd

Det är väl inte mera allvarligt än att BIOS och spänningsregulatorerna inte är helt synkroniserade. Tänk bara på det som att du måste subtrahera 0,06 V för att få det "riktiga" resultatet.

För övrigt är 0,06 V så pass lite att det inte ska ha någon effekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
med 0.04v? Om jag skriveri n 1.35 och det står 1.29 då är det väl 0.6v det undervoltar? Vad ska jag göra? Ska jag ge den extra 0.6v så den får exact 1.35v eller ?

Ja självklart, tillfällig sinnesförvirring.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Ja självklart, vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag skrev 4a.

Det ska vara 0,06 för om den hade 0,6 V för låga spänningar så skulle det vara ett allvarligt problem. En nolla mindre kan göra mycket .:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Det ska vara 0,06 för om den hade 0,6 V för låga spänningar så skulle det vara ett allvarligt problem. En nolla mindre kan göra mycket .:)

Jo jag förstod det. Jupp speciellt på lönen

Permalänk
Medlem

joo men om jag skriver in 1.35vcore och det står att jag har 1.29v får den då 1.35v eller visar det bara fel?

Tack för all hjälp! Är lite dum

Permalänk
Medlem

Processorna får aldrig exakt det som man ställer in, i ditt fall så undervoltar den en smula, din cpu får alltså bara 1.29v

Permalänk
Medlem

nyaste bios är inte 1004 utan 1103 eller 1202 för striker extreme

du kan hitta 1102 här

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

pytonorm: det vågar jag inte mig på igen eheh försökte nyss kolla vad som hände: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk

Är det alltså software monitorernas voltage som stämmer och inte den man ställt in i bios?

//Judas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judas the Rogue
Är det alltså software monitorernas voltage som stämmer och inte den man ställt in i bios?

//Judas

Ingen av dem oftast
De flesta modekort undervoltar lite och mjukvaru mätarna är inte helt exakta.
Kanske skall tillägga att mjukvaru mätarna är tillräckligt exakta för att man skall kunna ha koll på spänningen så man inte bränner sina komponenter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Ingen av dem oftast
De flesta modekort undervoltar lite och mjukvaru mätarna är inte helt exakta.
Kanske skall tillägga att mjukvaru mätarna är tillräckligt exakta för att man skall kunna ha koll på spänningen så man inte bränner sina komponenter.

Ok, bra att veta. Men det är bättre att de undervoltar än övervoltar och är klockningen stabil vid en lägre volt gör det inte mig ngt. ^^

Kommer dock inte ihåg hur stor skillnad det var mellan bios och speedfan/sandra/cpu-z.