Program & Spel som funkar i Windows Vista 64 bitar

Permalänk
Medlem

Har inga speciella exempel, men det skulle vara intressant att veta hur vissa äldre spel (typ 2-4+ år gamla) fungerar under Vista x64.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Har inga speciella exempel, men det skulle vara intressant att veta hur vissa äldre spel (typ 2-4+ år gamla) fungerar under Vista x64.

Heroes of might and Magic 3 (1999) fungerar med Vista x64.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerocoo
Funkar hur bra som helst.

Men varför får jag inte fram någon muspekare när jag ska välja bland menyerna???

Spelet installeras korrekt men ingen muspekare.

Jag har ju en AMD 5000+ med 2 gig minne och ett BFG 7950GT 512Mb grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

För mig funkar BF2 inte...

Kör Vista Home Premium och har kryssat i kompatibilitetsläge för WinXP sp2 och jag är admin.
När det ska börja ladda så slungas jag ut till windows direkt. Någon som vet vad som ska göras?

edit: Har senaste patchen (1.41) också.

Permalänk
Medlem

Mysko!

jag har själv testat och det fungerar för mig iaf..
Och en snabb googling så är jag inte ensam iaf:

Citat:

Battlefield 2
We ran Battlefield 2 in both its native un-patched state and with the latest 1.3 patch, and both of them seemed to work just fine. There's one significant gotcha that crept up several times in our testing: Punkbuster. The Punkbuster anti-cheating code is a common part of many online games (particularly shooters), and it works by scanning game files to make sure they're not compromised. Most Battlefield 2 servers have Punkbuster enabled, and when we joined one, we got promptly kicked out of the game with a message saying Punkbuster failed due to "inadequate O/S privelages."

The solution is simple enough: right-click the BF2 icon, choose Properties, and then in the Compatibility tab check the box that says "Run this program as an administrator." After doing this, we encountered no problems joining any server.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Installerade om BF2 och nu funkar det utmärkt!

Lägg till Call of Duty 2 till listan över fugerande spel också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Installerade om BF2 och nu funkar det utmärkt!

Lägg till Call of Duty 2 till listan över fugerande spel också.

Testade Call Of Duty 2 idag och det funkade inte riktigt som jag hade hoppats....

Vid installationen skippade jag att installera DX9(c), det ska väl inte behövas eftersom Vista har DX10 eller hur?

När jag väl skulle spela så var det som att skärmen var "rökfylld", såg inte ett skvatt och blev nermejad på en gång

Ändrade till DX7 i options och då fungerade det, kanske inte snyggaste grafiken dock....

Är det nån som vet hur detta problem ska kringgås?

Permalänk
Hjälpsam

På Vista Home Premium 64

Open Office 2.2 (har inte testat så mycket än dock).

Never Winter Nights 2, efter handpåläggning.
1) Valde kompabiletsläge XP SP2, för Installationprogramet på DVD:n och installerade.
2) Efter Installation och omstart gav jag fulla rättigheter till användare för mappen "..\Never Winter Nights 2".
3) Uppdaterade.

För att få bra flyt i spelet har jag valt Simple Shadows och klickat bort soft shadows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Ultimate 64 bit

Utorrent - Fungerar
Foobar - Fungerar (dock nägra plugins som buggar, vet inte vilka)
Speedfan - Fungerar
Tiberium Wars - Fungerar

Permalänk

Ni som spelar Battlefield spelen i Vista 64bit, installerar ni DirectX 9, eller funkar det med directX10? Jag har problem med att starta spelen och får nått felmeddelanden som rör directX. nån fundering på det?

Och för övrigt kan jag tillägga till dem som undrar att att följande program funkar fint för mig i Vista 64bit.

---------
Maya 8.5 (och diverse plugins)
Modo 203
Realflow 4
Fusion 5
Mudbox
Adobe Premiere Pro
Reason 3
---------

Har upplevt lite småcrasher då och då men det beror nog inte på Vista!
Och några Program som buggar och verkar har problem är:

-------------
Nuke 4.6
Framecycler 3.5
-------------

sen så vet jag inte om det är Vista eller mitt grafikkort som strular med dem?!

Visa signatur

Asus Commado, Intel Core 2 Duo E6600, 4 GB Corsairs 800mhz 4-4-4-4-12, Asus 8800 GTS 640MB, Wester Digital Raptor 150GB 10000 RPM, Cooler Master Xtreme 550W, Benq 24" TFT Monitor, Windows Vista Premium 64Bit.

Permalänk

fungerar oblivion under vista64?

samt undrar jag om jag köper en engelsk vista ultimate med 32+64bit versioner kan man ha svensk språk eller språk paket på någe sätt?

samt gamla cod och united offensive riddick morrowind fungerar dessa under vista?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Gamla hederliga Baldur's Gate funkar klockrent !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoul
Testade Call Of Duty 2 idag och det funkade inte riktigt som jag hade hoppats....

Vid installationen skippade jag att installera DX9(c), det ska väl inte behövas eftersom Vista har DX10 eller hur?

När jag väl skulle spela så var det som att skärmen var "rökfylld", såg inte ett skvatt och blev nermejad på en gång

Ändrade till DX7 i options och då fungerade det, kanske inte snyggaste grafiken dock....

Är det nån som vet hur detta problem ska kringgås?

Obs!
Du behöver nyare driver som stödjer dx9 bättre. Ladda ner denna drv om du har nVidia kort:

Windows Vista 64bit
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1612

Windows Vista 32bit
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1611

Allt fungerar fint för mig med drivern ovan installerad. Dem andra drv som finns ute funkade inte alls bra med dx9 spel. Så pröva ovan så skall du se.

Visa signatur

SCooBY.4ever - /\TL/\S - eXtremeFX.
MB: ASUS eXtreme Striker (Bios 1401) | CPU: Intel Core2 Duo E6600 @3.3Ghz | MEM: 2x1Gb OCZ SLI Edition (1067Mhz) | GFx: Gainward 8800GTS GoldenSample 640Mb. | Chassi: Thermaltake Armor SLi Edition. | PSU: Hiper 580W Type-R Modular SLi Edition. | Http://www.3degs.net/fa

Permalänk
Medlem

Öhm, borde inte allt fungera?
Det som inte går att köra i "native" mode alltså 64 bitars körs i 32 bitars istället.
Så var det med Windows xp x64 och lär väl vara samma här också?
och i xp x64 fungerade alltifrån bildprogram program och massor med spel.
Så jag vet inte vad som är problemet?
Drivrutiner är det enda som kan sätta stopp för en vad jag vet.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Öhm, borde inte allt fungera?
Det som inte går att köra i "native" mode alltså 64 bitars körs i 32 bitars istället.
Så var det med Windows xp x64 och lär väl vara samma här också?
och i xp x64 fungerade alltifrån bildprogram program och massor med spel.
Så jag vet inte vad som är problemet?
Drivrutiner är det enda som kan sätta stopp för en vad jag vet.

Ja!
Det enda som kan ställa till det, är Vistas högre säkerhet vilket inte har med 64 bitar utan med Vista att göra eller om man försöker köra jättegamla 16 bitars program.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Öhm, borde inte allt fungera?
Det som inte går att köra i "native" mode alltså 64 bitars körs i 32 bitars istället.
Så var det med Windows xp x64 och lär väl vara samma här också?
och i xp x64 fungerade alltifrån bildprogram program och massor med spel.
Så jag vet inte vad som är problemet?
Drivrutiner är det enda som kan sätta stopp för en vad jag vet.

Allt fungerade nog inte på XP x64 heller.

Förutom som det är välkänt att 16-bitars program inte stödjs så kan ju programmaren vara ganska crappy och förutsätta dumma saker om systemet så att när det hamnar i ett annat system inte funkar.
I teorin så ska all 32-bitars programvara fungera och faciliteterna för det finns men dumma programmare finns det också.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

du har nog rätt om morsans fina 16 bitars spel som hon hade på en diskett. Gamla hederliga patients m.m
Dom fungerade ju inte, det var faktiskt det enda av det som jag har testat iallafall.

Jag är ju lite av en teoretiker så

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

UT GOTY fungerar med under Vista Ultimate 64-bitars.

Midi porten samt Game porten hittas inte av Vista & därför är dom avstängda i bios på mitt A8N32-SLI DeLuxe..

Har ni Creative produkter? ja då kan ni känna er blåsta på en del prylar men inte alla.
http://193.95.171.84/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=766,E=0000...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Geeks
SweClockers

Armed Assault fungerar i 10-15 minuter för att sedan spotta ur sig ett felmeddelande och avsluta.

Redigerade rubriken för att bättre avspegla trådens innehåll.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!

Är käss på allt sånt här till Vista, vad som fungerar och vad som inte fungerar. Har nyss beställt en dator för 14k, den kommer till veckan. Den har då 32 bitars Vista. Vilka spel fungerar till 32 bitars versionen?

Ber om utsäkt om det är en noob fråga men är som sagt käss på allt de här.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5200+ | 2 gb ram | 1690 gb hdd | Radeon X1700 512 mb | 22" Widescreen HP | Logitech X-530 | Logitech G11, MX518 | SE G700| Ipod nano 4 gb |

Permalänk
Hjälpsam

Nästan alla funkar!
Om det inte funkar brukar det finnas några enkla knep för att få det att funka, dessa tas ofta upp på det spelets forum.

Ett standard knep som man kan testa om installationen inte gick bra, är att leta reda på Installationsprogramet på CD:n, välja egenskaper under höger musknapp och välja att köra det i kompabilitetsläge XP.
Ett annat är att leta reda på mappen där spelet installerats (oftast under Program (x86), och ge alla användare rättigheter till den mappen.
Jag har dock bara behövt göra dessa till Neverwinter Nights 2.

PS En dator för 14k låter fint, lite blandning av Julafton och födelsedag. DS

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Aktiverar du admin kontot och kör via det så behöver du aldrig oroa dig om rättigheter.

Angående DirectX9 så har jag hört att det saknas vissa DX9 dll's i Vista vilket gör att man ändå måste installera det för att få vissa spel/program att fungera. Det är inte någon fara med att installera DX9 på Vista, det påverkar inte DX10 filerna på något sätt.

Någon påpekade också att alla program inte fungerade på XP x64, men jag tror det har att göra med att det är baserat på Windows 2003.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista Business x64 och det mesta funkar bra. Dock irriterar jag mig på att det kommer upp en ruta om att "hl2.exe har kraschat osv" varje gång jag stänger av nåt spel som använder hl2.exe. Vad tror ni? Är det bara en random bugg, eller kan det gå att fixa?

Permalänk
Medlem

Får inte iTunes att fungera... Har laddat men 7.1.1.5. d.v.s. den senaste. QuickTime installationen kan inte startas säger den...

Om jag installerar QuickTime separat så säger den att en annan installation pågår...

Så det bör nog strykas från listan. Man verkar inte kunna lita på alla här ju

Permalänk
Medlem

Installerat vista ultimate x64.

Fungerar:
msn live
hp program till hp nx9420
nod
daemon tools
office xp,2003, 2007
vnc server och viewer
mirc (senaste)
nero
Zoom player
Steam, Cs:Source HL2, och vanliga cs fungerar utmärkt inga problem och flyter på bra.

Enda problemet jag har är Firefox 2.0.0.3 den stänger ner sig och har allmänt problem med sidor.
Annars så är Vista Ultimate x64 jävligt rappt och snabbt. Sleep funktionen fungerar hur bra som helst.
Men drar 1.1 gb ram men mycket blir ledigt då jag startar ett spel ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Program:
foobar2k
smartFTP
ImgBurn
Notepad++
Fraps
Spel:
Soldat 1.4
Drivrutiner:
Realteks ljuddrivrutiner för vista64

Permalänk
Medlem

Hej, jag tänkte låna tråden lite också.

Har funderat på att uppgradera från XP SP2 till Vista, jag har x64 processor (Core2Duo), men jag undrar om det finns någon som dragit nytta av att köra 64-bitars versionen av Vista? Finns det någon prestandaskillnad överhuvudtaget eller har alla ni över 4gb ram?

Visa signatur

//JARLEN :: ANTEC 3000B :: ASUS P5B :: Q6600 :: 6GB PC6400 :: GTX560Ti DCII TOP :: 2TB

Permalänk
Medlem

firefox 3 kommer fungera när den släpps offical.
firefox 2 fungerar. opera 9 också.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tomb Raider Anniversary ( http://www.tombraider.com/anniversary/ )
Funkar hur bra som helst på
Vista 64 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

Läste en artikel att Microsoft bara skulle köra med 64-bitssystem om några år och de säljer många såna system redan nu, så det kanske borde vara lite mer drag i övriga branschen att fixa drivisar och uppdateringar?