Permalänk
Medlem

Behöver experthjälp med datorn!

Har stora problem med min dator. Är ca 4 månader gammal, jag köpte delar separat till den och byggde ihop. Hade lite problem med felmedellanden och bluescreens var femte uppstart och avstänging ungefär, så jag tänkte att det kunde bero på BIOS eller något.
Jag uppdaterade till den senaste BIOS-versionen (mitt moderkort är ett P5N-E SLI) och det behövdes en omstart för att slutföra installationen. Under omstarten hängde sig allt som det blir ibland och det blev en bluescreen. Efter detta gick datorn inte att starta, den hängde sig hela tiden alldeles innan välkomstskärmen och felsäkert läge hjälpte inte.

Försökte reparera med Vista-skivan men det hjälpte inte så jag körde ett RAM-test. Testet visade: "Hardware problems were detected. To identify and repair these problems, you will need to contact the computer manufacturer."
Öppnade datorn och kollade lite, provade ta ut minnena och byta plats på dem och efter detta blev allt värre. Nu kan man starta dator och fläktarna går igång, men skärmen visar "no signal" och datorn piper inte en gång i början som den alltid gjort förut. Nu fungerar alltså ingenting, och det verkar inte gå att göra någonting åt det heller...

Någon som har något tips? Behöver akut hjälp :S

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Verkar ju absolut som ett hårdvaru-problem.
Det är datorn i SIGN eller?

Har du garanti kvar på delarna?
Har du möjlighet att testa andra minnen i datorn?
Har du monterat ur allting och testat delarna utanför lådan?

Jag antar att du gjort basic-saker, som t ex. clear CMOS och liknande?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ja precis, det är datorn i signaturen.
Vad menar du med clear CMOS? Vad är det och hur gör jag det? Kan ju inte göra någonting alls nu eftersom att bildskärmen inte verkar få signalen från grafikkortet och inte visar någonting...

Garantin är kvar på alla delarna, men det är svårt att avgöra vilken som felar ju :/ har en äldre datorn som jag kanske skulle kunna testa några delar i.

Det borde väl vara moderkortet eftersom att det var BIOS-installationen på det som verkar ha gått snett. Men samtidigt så var det när jag körde RAM-testet som den hittade hårdvarufel.

Några idéer?
Tack för svaret förresten

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Clear CMOS gör du genom att antingen flytta en jumper på moderkortet, vänta några 10-20 sekunder, sen flytta tillbaka den.

Eller så tar du ut det lilla batteri som sitter på moderkortet, väntar, sätter i det igen.
Det står i manualen hur du gör.

Ja, om något gick snett under BIOS flashningen så är jag rädd att det inte finns så mycket du kan göra, om inte ditt moderkort stödjer att man gör om det (eller hur man nu ska förklara det).

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hmm okej, hittar det dock inte i manualen (http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...) men antar att batteriet är det runda, silvriga som sitter ganska mitt på moderkortet. Är det någon skillnad på att ändra jumpern och på att ta ut batteriet eller ger det samma resultat?

Men garatin borde väl gälla, för det har ju varit ostabilt sen jag fick det och det var ju det felet som orsakade allt under uppdateringen av BIOS...
men jag måste antagligen säkerställa att det är moderkortet först... Kan tyvärr inte pröva alla delar på något annat moderkort eftersom att jag inte har något annat som fungerar med mina kompnenter.

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk

Ta ut batteriet,flytta "Jumpern" vänta 10-20sec,sätt in batteriet och flytta tillbaka jumpern,starta datorn.

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leaf
Antar att batteriet är det runda, silvriga som sitter ganska mitt på moderkortet.

Japp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leaf
Är det någon skillnad på att ändra jumpern och på att ta ut batteriet eller ger det samma resultat?

Det är i regel "farligare" (vet dock ej vad som är farligare med det) att ta ur batteriet än att flytta jumpern.

Hursomhelst så kom ihåg att dra ur strömkabeln för annars kan något otrevligt hända!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Var på moderkortet sitter jumpern??
Står heller inget i manualen om hur man gör för att återställa cmos, men försökte ta ur batteriet. Det var dock fett pillrigt och det gick inte att ta ut helt, så det gjorde ingen skillnad :S

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Det är givetvis olika för alla moderkort, men om du tittar på denna bild så ser du jumpern (den röda).

På batteriet så ska du trycka bort den där lilla "metall-skena-spaken"-grejen, sen pillra upp batteriet. Brukar inte vara något problem.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju omöjligt att få upp batteriet helt om man inte har extremt långa naglar xD
jag fick upp det så pass att det kändes att det satt löst, sen ändrade jumpern i 15 sek (också extremt pillrigt, tvungen att ta ur hårdisken först) och satte tillbaka den. Tyvärr ingen skillnad datorn startar utan det vanliga pipet och skärmen får ingen signal... Får väl lämna in den för en koll någonstans antar jag...
Tack för hjälpen ;P

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB