Permalänk
Medlem

Asus P5B - problem med ljud

Hej!

Byggde i veckan ihop en dator för första gången. Jag har lite problem med ljudet. Moderkortet är ett Asus P5B med integrerat SoundMAX ljudkort. När Windows startar och stänger ner knäpper det i lurarna, vilket kan vara lite småirriterande, men det riktigt störande är att när vissa ljud ska spelas upp så knastrar det till, t ex när folk i Oblivion blockerar svärd, eller när de uttalar vissa ljud.

Jag har testat att avinstallera och installera drivrutinerna igen, men det hjälpte inte. Om något känns det värre nu då jag upptäckte ett mycket lågt konstant brus i bakgrunden, även om det inte stör mig mycket. För övrigt tycker jag SoundMAX kontrollpanelen verkar leva ett eget liv. Varje gång jag är inne o tittar ändrar den på volymer / mikrofoninställningar, och den verkar ändra uppfattning om vad jag har inkopplat i ljudutgången lite då och då. Dessutom stämmer inte dess volymreglage överens med Windows egna.

Sist vill jag säga att jag vet att integrerade ljudkort inte är något att hurra för, men jag är inte speciellt kräsen med ljud, och har använt integrerade ljudkort på alla tidigare datorern. Däremot är dessa knäppande / knastrande ljuden riktigt irriterande. Vad ska man göra?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jo, det finns, men jag är lite osäker på hur man uppdaterar dem. Är det säkrast att göra det via deras Windows program eller med ett usb minne inne i BIOS?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Säkrast är ju med usbminnet men har själv uppdaterat inne i Windows utan problem. Rekomenderas att man om man uppdaterar i windows startar upp i felsäkert läge för att minimera risken för ev hängning.

Permalänk
Medlem

Jag har nu uppdaterat BIOS till senaste versionen, men problemet kvarstår... Än så länge verkar det bara vara Oblivion som krånglar. Det knastrar till ibland när t ex pilar studsar från stenar, eller när svärd slår mot svärd etc. Jag har ju inte haft datorn så länge, så Oblivion är det ända spelet jag hunnit testa, men ljudet verkar fungera fint när jag ser på film / lyssnar på musik.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk

Allmänt känt problem. Sitter med en P5B-dlx här och med nytt ljukort i hand. Är bara lite förvirrad över vad små klisterlappar gör på ovansidan av kortet. Känns inte så bra i tanke på värmen i chassit, spec under dh. Frågan är om jag ska ta bort dem bara?

Permalänk
Medlem

Ljudchippet SoundMax är rena skämtet. En gång i tiden hade jag 4 kanal men numer endast 2.

En gång i månaden sedan i höstas lanseras nya drivisar till SoundMax. Fan kan man inte göra rätt från början?

Har bara haft en handfull Asus-kort och det kan jag säga att i jämförelse med DFI och Abit har Asus en bra bit kvar.

Därtill urusel service/support typ MyCom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judas the Rogue
Allmänt känt problem. Sitter med en P5B-dlx här och med nytt ljukort i hand. Är bara lite förvirrad över vad små klisterlappar gör på ovansidan av kortet. Känns inte så bra i tanke på värmen i chassit, spec under dh. Frågan är om jag ska ta bort dem bara?

Vad är ett allmänst känt problem? Att ljudkortet suger? Eller knastrande ljud när vissa ljud ska spelas upp?

Jag kan leva med att det knäpper när windows går igång, och bruset i bakgrunden är så lågt att jag inte hör det på normal volym, men allt knastrande / knäppande i Oblivion är riktigt störande! Jag har nu haft tid att testa lite andra spel under dagen, bl a Red Orchestra och CS:Source, och det är bara i Oblivion jag har problemet. Jag har googlat och hittat lite om SoundMAX och Oblivion, men det verkar vara problem med Vista drivisar, och jag kör XP. Finns det inget man kan göra?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att reklamera kortet hos säljaren för ev hävning av köpet. Ett annat är att köpa ett ljudkort och stänga av det inbyggda.

Permalänk
Medlem

Hmmm... känns inte direkt jättekul att rycka ut moderkortet alternativt köpa nytt ljudkort.

Har andra med SoundMAX liknande problem, eller är det fel på mitt exemplar? Ska man byta moderkortet till ett likadant, eller måste jag hitta nytt moderkort / ljudkort?

EDIT: Efter en massa googlande verkar det som om massor har liknande problem med knaster osv. Det kanske är enklast att byta ut moderkortet. Har någon ett förslag på ett moderkort i samma prisklass med fungerande ljudkort?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk

imo

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=101948 har ägt detta kort och var väldigt nöjd

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

även väldigt billiga ljudkort (runt typ 3-400 kr) funkar utmärkt för spel, film och för att lyssna på mp3or. om du inte blir av med problemet tycker jag att du ska satsa på ett sånt.

det inbygga ljudkortet på mitt p5b dlx är ett skämt. det knäpper och knastrar iofs inte, men det låter rent ut sagt förjävligt. burkigt och platt. köpte ett x-fi och är mycket nöjd. inte nog med att ljudet är oerhört mycket bättre, det förbättrade dessutom prestandan i en hel del spel (mest märkbart i oblivion fasktiskt). blev lite förvånad så jag googlade lite om det och tydligen är ljudet ganska kasst optimerat i oblivion, så när fler än tre ljud kör samtidigt (ex när en häst kutar eller i en strid med flera pers) så belastas processorn rätt hårt om man kör integrerad ljudkrets, vilket kan ge lite lagg.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jag är inte så kräsen med ljud, så att det låter burkigt och platt borde jag klara mig med, med knastrandet är ju ett stort problem. Det kanske är värt 300 spänn för att slippa reklamera. Vad är skillnaden på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62390 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=101948?

EDIT: fixade ena länken

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Jag har då samma problem som dej. Har läst rätt så mkt om det dära med inbyggda ljudkortet. Överallt ser man folk som har problem med det. Sj så är det som är mest irriterande att ljudet slutar om man belastar cpun mkt. Eller ibland bara ändå som när jag bränner en dvd skiva. Tänker snart handla ett pci ljudkort. Lite tråkigt att man ska behöva det bara. Trodde asus kunde fixa integrerat ljud.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Musikälskare

Har ett P5B DL

Kör med vanligt ljudkort i PCI-platsen, rekommenderar att du gör likadant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zhaphod
Vad är ett allmänst känt problem? Att ljudkortet suger? Eller knastrande ljud när vissa ljud ska spelas upp?

Jag kan leva med att det knäpper när windows går igång, och bruset i bakgrunden är så lågt att jag inte hör det på normal volym, men allt knastrande / knäppande i Oblivion är riktigt störande! Jag har nu haft tid att testa lite andra spel under dagen, bl a Red Orchestra och CS:Source, och det är bara i Oblivion jag har problemet. Jag har googlat och hittat lite om SoundMAX och Oblivion, men det verkar vara problem med Vista drivisar, och jag kör XP. Finns det inget man kan göra?

Men se på fan, mitt knastrar inte, men det beteer sig också lite underligt i Oblivion!

T.ex. När jag skjuter en pil flera "hundra" (Läs : Långt) bort så hör jag att den studsar som att den vore precis brevid

Endast i Oblivion, inte i andra spel.
Jag ska fundera på att köpa ett "Xtreme Audio" eller liknande för att få bukt med problemet.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Bara jag som klarat mig då tills det brann i burken, ja där ser man en del skall ha tur i nåt. Ett PCI-ljudkort är en bra idé!

Permalänk
Medlem

Alla ni som tycker det knastrar kör ni via analogt ut el digitalt?
För mitt kort låter hur bra som helst o knastrar inte...

Visa signatur

E4300@3200MHz | Asus P5B | XION 630W | Corsair PC5400 XM2 |Gaylord 8500GT

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag köpte ett Creative Sound Blaster Audigy SE, och tja, vad ska man säga.. Ljudet i Oblivion funkar perfekt, och jag hör inget bakgrundsbrus alls. Däremot blev min mikrofonvolym vansinnigt låg. För att höras i Ventrilo måste jag köra med alla reglage på max, med mic boost, och +10 i outbound. Så var det iofs på min gamla dator, så det gör inte mig så mycket.

Sen undrar jag om någon vet hur man kopplar in sladdarna till chassits ljud och mic ingång? Jag hittar ingenting i manualen / internet om hur man gör.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk

Jag har oxå samma problem, men inte bara i Oblivion utan oxå i Serious Sam 2. Är den ända lösningen att köpa ett redigt ljudkort?

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta Soundmax chippet suger. Det äter cpu kraft och knäpper och sprakar som i mitt fall när man scrollar med mousewheel. Bättre köpa ett Soundblaster.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med föregående talare, skaffa ett separat ljudkort... från SoundBlaster eller liknande, det är såååå mycket bättre ljud..

/M

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med chippen från realtek? Det låter som soundmax är något påhitt som Asus själva hittat på.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Reklamera skiten annars för det är ju sorgligt att Asus ikan leverera detta skämt till ljudkort och fortsätta med det tills det är slut i lagret eller dom gör en revision på detta moderskrot.

Permalänk
Medlem

Jag upprepar mrnenads fråga och ställer den även till honom själv: Kör du ut ljudet analogt eller digitalt?

Permalänk

hade samma problem, skumt ljud i alla spel, ibland funkade det fint, kolla på film va outhärdligt......... kul när man vill se på film på tv:n genom datorn, satte genast i mitt p5n-e sli istället

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

stäng av subwoofern i soundMAX > preference > DTS Connect så slutar det knastra

Permalänk
Medlem

Har samma problem...

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk

Samma problem i XP, bland annat i Battlefield-serien samt Obvivion... Köpte då ett beggat Audigy och då lirade det fint. Dock så fungerar SoundMax'et fint i Vista, vete fanken belastningmässigt.. Men det knastrar ej iaf.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

mitt soundmax suger så hårt att det har blivit ersatt. Man tycker man borde få med ett fungerande ljudkort inte ett som bara knastrar hela tiden. Tummen ner där Asus.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p