ny driver för 8800 på vista

Permalänk
Medlem

ny driver för 8800 på vista

nya drivers för 8800 på vista
32 bit http://www.nvidia.com/object/winvista_x86_158.18.html
64 bit http://www.nvidia.com/object/winvista_x64_158.18.html¨

kolla 9-10 i release notes
http://us.download.nvidia.com/Windows/158.18/158.18_ForceWare...

Adds support for GeForce 8600 GTS, GeForce 8600 GT, and
GeForce 8500 GT, GeForce 8400 GS, and GeForce 8300 GS GPUs.

Increased performance in 3D applications. > äntligen

PureVideo™ HD support.

Add support for forcing Vertical Sync
in DirectX applications. > äntligen

Updated NVIDIA Control Panel with improved user interface (Please see the Release Notes for more details).
Numerous game and application compatibility fixes

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det finns inga nya drivers till XP som boostar performance i spel? Någon som kan rekommendera någon beta-driver kanske?

Hur som helst; det vore intressant om någon kunde bencha något spel och jämföra prestandan med äldre och de nya drivisarna. En omgång 3dmark skulle inte vara helt fel heller...

Permalänk
Medlem

i vista har man haft sämre prestanda än xp just derför finns det prestanda boost i nya drivarna det kommer inte komma någon boost te xp

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju hoppas på bättre prestanda än i XP, men det kan man väl bara drömma om...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
i vista har man haft sämre prestanda än xp just derför finns det prestanda boost i nya drivarna det kommer inte komma någon boost te xp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja man kan ju hoppas på bättre prestanda än i XP, men det kan man väl bara drömma om...

Jag tror ni båda har fel faktiskt. Möjligt jag har fel men alla vet om att drivrutinerna till Xp inte är 100% fortfarande. Det vore konstigt att Nvidia skulle strunta i Xp. Det finns ju en anledning till varför Nvidia vill att man ska knacka kåd så att DX10 blir kompatibelt med Xp, källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/5763-intervju-med-nvidias-ke...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag tror ni båda har fel faktiskt. Möjligt jag har fel men alla vet om att drivrutinerna till Xp inte är 100% fortfarande. Det vore konstigt att Nvidia skulle strunta i Xp. Det finns ju en anledning till varför Nvidia vill att man ska knacka kåd så att DX10 blir kompatibelt med Xp, källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/5763-intervju-med-nvidias-ke...

jag sa inte att dom skulle strunta i xp jag sa bara att det inte kommer komma någon prestanda boost för xp det är så pass optimerat (99,9% säker) vista därimot hade sämre prestanda och nu har man förhoppnings vis kommit up i xp prestanda( skulle inte tro så ) sitter på xp x64 så har inte provat sj än

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=221563

165.01 för XP och Vista.

vista

kan inprincip garantera att prestanda ökningen endast gäller vista men han säger att han märker skillnad så det verkar lovande för vista användare

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

På Guru3D säger de att 165.01 har bruten OpenGL, antagligen därför de inte lagt upp den "officiellt" .. jag testade den och fick blåskärm under installationen. 158.18 verkar däremot fungera fint

Märkbart bättre bild på film, så Purevideo verkar ha fått en boost!

Det finns 158.19 för XP också, på Guru3D. Tänkte testa den sen .. men vete tusan .. S.T.A.L.K.E.R flyter helt smooth med 97.94 så jag vågar nog inte ändra ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Hur får jag dessa att funka i Windows XP x64?

Edit: My fault! Glömde att det inte var för 7-serien!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk

Jaha.. nu har jag installerat de nya drivisarna för Vista 32bit.
En så länge utan att ha testat något så kan jag säga att
det inte längre går att se hur varmt kortet är i ntune och
att det inte längre går att höja/sänka hastigheten på fläken..

ATITool fungerar inte heller...

3Dmark06 10860 (tidigare BETA drivrutinerna)
3Dmark06 9811 (158.18)

Någon annan som fått liknande resultat?

Permalänk
Medlem

Har provat dessa och kan säga att 720P läget för HDTV utgången (component) (går inte att välja 1280x720 heller) inte fungerar, det går bara att köra 1080i läget så då går denna drivaren bort och med 165.01 så är den korupta skärmen tillbaka värre än tidigare som fanns i den tidigare 100.xx drivaren men riktig HDTV support finns istället, så det blir att köra 101.70 en stund till.

Och detta med ett 7950GT

Permalänk
Medlem

jag får 10798 med 158.19

och jag fick 9964 med 97.94 så det är mycket bätre med 158.19

Visa signatur

Dator 1 | E6600 2.4Ghz@3.0Ghz | Asus p5b Deluxe | Asus 8800GTX | 2 Gig ram dual | 3.7Tb HD|
-:ONLY ASUS:- 3dmark06 11238
Dator 2 | P4 "dual core" 3Ghz | Asus P4P800 | Asus 6800 Ge 256Mb | 1Gig Ram dual |

Permalänk

Installerade 158.19 till XP 32bit och jag tyckte Stalker gick liiite bättre än med tidigare drivrutiner men det kan vara inbillning.
Ska forska lite i 3Dmark poäng så återkommer jag. Fast å andra sidan säger väll inte 3Dmark något om REN prestanda.

Och nu har det börjat dyka fram uppgifter ifrån användare som får uppåt 1000+ poäng i 3Dmark 05 i Xp
med nya drivrutinerna!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

Får nu ut mer prestanda, höjde PCI porten till 105mhz.
Från 9811 till 10985 i 3Dmark06... (oklockad)

Permalänk
Medlem

Nån mer som inte kan kolla MOV-filmer med nya drivisarna?

jonathan82 - Jag har också märkt det. Brukade alltid ställa in fläkten till 90% för att kortet inte skulle överhettas, men nu finns inte det alternativet. Misstänker dock att den automatiska fläktregleringen fungerar istället, men vet inte säkert. ATITool funkar dock, men du kanske behöver ominstallera programmet. Står det "video card changed" eller nåt, testa att starta om datorn så borde det fixa sig.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Testade 158.19. Hade 97.94 innan. Fick en ordentligt boost.
Iof bara 3d mark 03 men men.

Fick 25240 poäng med 94.94 Med original,

Med 158.19 fick jag 31251 poäng

Detta i Windows XP 32 bit.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Medlem

Äsch, tempen går upp till 85+ grader tack vare att man inte kan ändra fläkthastigheten. Vågar inte spela så här. Återgår till de äldre

Permalänk

^^ Använd Rivatuner! I det programet kan du ställa in och göra allt med ditt kort!

Förvånar mig att så få verkar veta om eller använda Rivatuner här på swec.
Använder man Vista vet jag inte, tveksam till om Rivatuner fungerar till vista ännu men till xp är det kanon!
Ser ingen anledning till att inte använda det, man kan ordna aå fläkten hoppar mellan olika hastigheter beroende på temp,
ställa in så man ser FPS,Temp,RPM osv. i spel och tray, överklocka både lätta och avancerade saker, etc. etc. Tummen upp!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Självklart vet ja vilket program det är, sitter på vista. Finns inget med att höja hastigheten, klocka går det inte heller genom rivatuner. Men det gör det genom atitool dock. Men även där kan ja itne höja hastigheten någonstans.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
^^ Använd Rivatuner! I det programet kan du ställa in och göra allt med ditt kort!

Förvånar mig att så få verkar veta om eller använda Rivatuner här på swec.
Använder man Vista vet jag inte, tveksam till om Rivatuner fungerar till vista ännu men till xp är det kanon!
Ser ingen anledning till att inte använda det, man kan ordna aå fläkten hoppar mellan olika hastigheter beroende på temp,
ställa in så man ser FPS,Temp,RPM osv. i spel och tray, överklocka både lätta och avancerade saker, etc. etc. Tummen upp!

Nope, fungerar ej i Vista tyvärr..
Någon som känner till något program som fungerar i Vista, där man kan ställa in fläkten, får gärna skicka ett PM till mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
^^ Använd Rivatuner! I det programet kan du ställa in och göra allt med ditt kort!

Förvånar mig att så få verkar veta om eller använda Rivatuner här på swec.
Använder man Vista vet jag inte, tveksam till om Rivatuner fungerar till vista ännu men till xp är det kanon!
Ser ingen anledning till att inte använda det, man kan ordna aå fläkten hoppar mellan olika hastigheter beroende på temp,
ställa in så man ser FPS,Temp,RPM osv. i spel och tray, överklocka både lätta och avancerade saker, etc. etc. Tummen upp!

Själv är jag förvånad över att vissa inte verkar kunna läsa rubriker

"ny driver för 8800 på vista"

...vista...vista...vista...vista!

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xstar
Själv är jag förvånad över att vissa inte verkar kunna läsa rubriker

"ny driver för 8800 på vista"

...vista...vista...vista...vista!

Själv är jag så förvånad över att vissa inte verkar läsa tråden de postar i.

Discussionen har gått ifrån vista i de flesta poster i denna tråd kan jag informera dig om.

Och nej man ska inte oroa sig över 80 grader med en sensor som sitter i kretsen som på 8800-korten. Det är noprmal temperatur. Den är som standard med nforce satt på att varna först vid 137 grader.

Och ja den nya drivrutinen som kom för vista och XP är ett stort lyft i prestranda och kompabilitet, finns ingen anledning att inte installera den.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X