Testa komponenter utan chassi, vilket material?

Permalänk
Medlem

Testa komponenter utan chassi, vilket material?

Hej! Jar bara en liten fråga angående den dator jag håller på o bygger ihop.

Det är så här att jag för tillfället inte har något chassi att stoppa sakerna i (inte heller någon CD rom men windows och drivisar fixar jag genom annan dator) därför undrar jag vilket material som är bäst att använda sig av om man vill testköra sakerna utanför ett chassi?

Tack på förhand alla kunniga swec´are

EDIT: Frågan är alltså: Vilket material är bäst att lägga komponentera på när/om man skall testköra dem?

Permalänk
Medlem

materiellen skall helst vara i ett ställe där det är lite kallt. så att de inte blir överhettade... annars kan du alltid dra på en stor fläkt om du har det hemma

Visa signatur

// MATWB

Permalänk
Medlem

Trä funkar väl fint? Ett bord typ.

Permalänk
Medlem

Jag lägger mina grejerna på ett bord av valfritt material, inte svårare än så. Se bara till att du inte kortsluter någonting, använd tex distanser på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Se bara till att jorda moderkortet i nätagget så är det bara att tuta och köra.

Permalänk
Medlem

tack för svaren, ville bara försäkra mig om att det är ok. Lite svårt o fixa distanser då jag inte har något chassi så de får ja bli på mitt träbord här ijämte om jag inte får tag på något chassi snart. Ska ha vilket jävla chassi som helst då jag är student så satsar så mycket som möjligt på ett budgetbygge, dvs ju billigare desto bättre.

Är det någon som har fler tips så kom gärna med det, eller om det är så att det är någon i Skövdetrakten som har ett chassi som står o skräpar så får ni gärna hojta till.

Permalänk
Medlem

Ett chassi @ Kjell.com kostar runt 300kr MAX, det har du väl råd med?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Ett chassi @ Kjell.com kostar runt 300kr MAX, det har du väl råd med?

Har hittils inte köpt något nytt till denna burken så varför skulle jag börja nu?
Jo jag har väl kanske råd men vadå, jag behöver chassi och cd/dvd och jag vet inte om ja vill slänga ut typ 1000 kr för det när jag knappt betalat det för resten av delarna. Hela grejjen är att den skall vara så billig som möjligt också eftersom jag är en urfattig student som gärna lägger pengarna på annat om man säger så hoppas du förstår min tankegång.

Sen skulle jag mycket väl kunna lägga 300 på ett chassi kanske, men då ska de ju typ vara snyggt osv och inte världens mest standardiserade chassi från "kjell.com", alternativt att man tar ett sånt chassi men slipper betala 300 för dt

Ang. cd/dvd så vetifan om ja ens orkar bry mig, allt går ju att få tag på genom internet ändå så att windows och drivisar är ju de ända som behövs sen sköter i-net resten (och win+drivisar kirar jag på den disken mha annan dator)

Permalänk
Medlem

Vet inte om DU vet det, men igentligen ska du inte installera windows på en dator, och sedan flytta disken till en annan. Det rekomenderas ALLTID att installera på den datorn du använder disken till..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Vet inte om DU vet det, men igentligen ska du inte installera windows på en dator, och sedan flytta disken till en annan. Det rekomenderas ALLTID att installera på den datorn du använder disken till..

Nja, egentligen kanske, men finns väl ingen regel som säger att man kan göra si och så väl?

Om inte annat får ja väl ta ur dvd-läsaen ur den andra datorn och koppla in den i den nya datorn medans jag installerar vilket änns ganska onödigt. Vad gäller drivisar så läger ja ju dem självklart i mappar som, när jag flyttat disken till den nya datorn först installerar.

Låter det befängt? :S

Permalänk
Medlem

varför bygger du inte ett eget chassi ? ta 3-4 st fling pkt eller banan kartonger från din lokala ica handlare och lite silver tejp(kan du säkert sno från vaktmästaren i skolan)
då får du ett eget getto mod chassi,billigt och bra

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deSouza
Nja, egentligen kanske, men finns väl ingen regel som säger att man kan göra si och så väl?

Om inte annat får ja väl ta ur dvd-läsaen ur den andra datorn och koppla in den i den nya datorn medans jag installerar vilket änns ganska onödigt. Vad gäller drivisar så läger ja ju dem självklart i mappar som, när jag flyttat disken till den nya datorn först installerar.

Låter det befängt? :S

Windows konfigurerar sig självt till komponenterna vid installation, därför rekommenderas det att du installerar på datorn du ska ha det på, men det är ju inte omöjligt att det fungerar ändå.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Windows konfigurerar sig självt till komponenterna vid installation, därför rekommenderas det att du installerar på datorn du ska ha det på, men det är ju inte omöjligt att det fungerar ändå.

Jag tror det skall gå ganska bra iom att systemen som jag kommer installera/köra windows på är snarlika. Men det kanske blir smidigare att bara koppla in en cd och installera på rätt saker redan från början så det är klart.

Men nu var det ju inte det som var problemet, för det har jag fått info om så att den här tråden kan väl anses ha uppfyllt sitt syfte

tack alla som gav mig tips!

Lapdance: Kul kul, har du inget bättre o fördriva tiden med än att förstöra trådar? Såg också att du hade en del grejjer som säkert kostar skjortan så du har säkert inte samma bekymmer och heller inte samma intresse som mig så du kan väl hålla din åsikt för dig själv i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Har alltid fungerat för mig att flytta hårddiskar. Lägg moderkortet på träbit. Och när du ändå håller på kan du ju göra ett chassi av trä, gjorde ett i helgen man kan göra dom riktigt små;)

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Avstängd

Installera windows på en annan dator och sedan sätta HDD i en annan fungerar inte, har testat och det fungerar bara inte.
Får en muppad installation med Win95/98, men sen WinME har det inte fungerat alls.

Kör med cd-rom och WinPE, behöver inte ens HDD.. kanske USB minne om du ska spara något

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

jag satte dit mina saker på en planka, perfekt att skjuta in i tv bänken så vips hade man en extra dator

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

När man installerar windows så installerar man ju ett HAL som passar till de hårdvaru komponenterna man använder. Så det är lite gambling att installera på en dator/dra en ghost och sedan köra in den på en annan. Det kan funka men antagligen inte.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

tack för era svar

Aka_The_Barf jag har faktiskt tänkt mig något sådant, bygge med trä som underlag där jag kommer sätta mina komponenter på typ pelare så att hårddisk osv kommer ligga under moderkort osv, grejjer är att ja inte riktigt vet hur ja ska lösa det med graikkortet. Kanske vända all skit o sätta det upp och ner

Då borde man få plats med nätagg hårddisk, cd och hela köret utan att det blir för stort. Hardock inga ritningar än. vet inte om ja orkar fixa ett sådant projekt heller ärligt talat

Nightcrawler, mjo jag har nog mer och mer insett att det blir smidigare att bara dra ut en CD från den andra datorn och koppla in den medans ja kör installen ifall att det skulle bli så. Allt som händer om det inte funkar är ju att jag slösat 1 timme och får göra om det men aja jag får se hur det lir med den saken.

Bomber3: kan bero på att du kört från amd -> intel t ex, det funkar nämligen väldigt dåligt och ger ofta bluescreen, amd -> amd har jag sälv dock testat och det funkade bra förra gången (handlade om en S-ATA disk som inte ville hittas av moderkortet pga att drivisar fattades osv), det är därför jag tänkte köra samma process denna gången.

PS! har en känsla av att, skall jag bygga ett eget chassi kommer det kosta betydligt mer än ett nytt så att ur den aspekten (som i princip hela detta bygge bygger på) så är det ju kanske lite emot principen att det skall vara billigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Installera windows på en annan dator och sedan sätta HDD i en annan fungerar inte, har testat och det fungerar bara inte.
Får en muppad installation med Win95/98, men sen WinME har det inte fungerat alls.

Kör med cd-rom och WinPE, behöver inte ens HDD.. kanske USB minne om du ska spara något

Om jag inte orkar installera om all skiten så flyttar jag bara över raid konfiggen.
Jag har gjort det en gång och det är inga som helst problem.
Jag gjorde bara en "reparera windows xp" och så slapp jag lägga in allt på nytt! Det kan skita sig men det är därför man lägger ut en ghost kopia på det man installerade från scratch (Alla program + spel + drivrutiner du kan tänkas ha) på DVD-skivor. Visst det käkar ju 15 DVD skivor. Men det är jäkligt skönt att bara behöva lägga in skiten genom att kopiera. Det är bättre än att skapa återställningspunkter för fuckar sig explorer filen så är allt oftast kört ändå, Men det är då man tar sina 15 DVD skivor och åker hem till en polare med en dator.
Det fina med är ett SATA kontrollerkort är att trots polaren har en RAID konfig så kan man slänga in ett en extra Arrow som arbetar brevid varandra som seperata enheter. Men hur som helst så funkar "reparera Windows XP" till 98 %.
Visst får du en jäkla massa fragmenterade filer. Men det får man ändå vid en ominstallation. Det är ju rena lottot hur bra Windows lägger filerna. Man kan bli tvungen att dra in skivan 8-10 ggr ibland. Har man en gångs lyckats så är det bättre att låta O&O Defrag sköta biffen. Då blir det runt 2 % när den klar till skillnad från Windows egna! Vad som kan tilläggas är att om det blir instabilt trots flera försök så blir det köra windows från scratch. Men det borde det inte bli om du inte har alltför tillmixade regestringsposter i din installation.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

asså de enda som inte funkar är om det är annat moderkort på den datorn man flyttar disken till då windows vid installationen anpassar sig efter chipetuppsättningen.

vad gäller trådens första fråga så är de trä eller kartong som gäller. se bara till att kartongen inte är lackad o glansig för då vet jag inte riktigt om de finns större risk för kortis då. jag brukar köra så att jag tar vanliga chassiskruvar som jag sticker genom hålen fast bakifrån så att när moderkortet ligger ner på bordet så vilar de på skruvskallarna. de kanske e dumt att försöka lägga 9 skruvar rätt då du har ett skoj arbete framför dig men en i varje hörn räcker om du inte har tunga saker som drar ner skiten i bordet

Visa signatur

:)

Permalänk

jag brukar köra min ur moderkortsboxen och det brukar funka perfa :>