Permalänk
Medlem

Comhem slött, några idéer någon?

Hejsan!

Sitter på Comhems 8/1 uppkoppling och har sedan 2 dagar slö ul/dl.
Har ingen router, testat värderna nedan utan brandväggen inkopplad.
Har ringt Comhem men som vanligt får man ju avvakta tills fan och hans moster kommer och hämtar en...

Mina värden: (Använt TP3 vid test)

UL(tcp)101kbit
DL(tcp)253kbit

UL(udp)130kbit
DL(udp)256kbit

Märkte att det var slött när jag skulle surfa in på Aftonbladets hemsida, hade inge problem kvällen före så någon gång under natten måste en hustomte smygit sig in och meklat med burken.

Några förslag på vad jag kan kolla upp mer? Tror felet ligger hos comhem men det är lika bra att kolla upp alla möjligheter innan jag skäller ut dem.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Vart bor du? Jag har comhem och idag har mitt internet också varit segt...har 8/1 men surfar som om jag hade 2 mbit..Jävligt irriterande

Permalänk

Måste nästan vara nånting hos comhem... här är det som att surfa runt på 0,5 lina. fast jag ska ha 24/1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spackel
Vart bor du? Jag har comhem och idag har mitt internet också varit segt...har 8/1 men surfar som om jag hade 2 mbit..Jävligt irriterande

Bor "söder om söder" i sthlm men det har inte varit några problem fram tills för 2 dagar sedan.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McFeast
Bor "söder om söder" i sthlm men det har inte varit några problem fram tills för 2 dagar sedan.

Söder som söder,? förorter, typ salem , tumba osv ?

vi har comhem här och vi sitter med 8/4 ( enl tptest 5 ) vilket jag inte förstår då vi ska ha 8/1 plus att 8/4 inte finns med i deras utbud (?).. skumt e det men
har aldrig gillat comhem så mycket plus vi har haft stora problem med comhem bara för några veckor sen så.. **** *** ** comhem

byt till telenor eller telia.. dom e bättre

Permalänk
Medlem

Ja betalar ni för 8/1 och får 8/4 så måste det vara en riktigt dålig leverantör

Är du före detta UPC-kund så tror jag vissa fick 8/4 istället för 8/1 vid nån prissänkning möjligtvis.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Re: Comhem slött, några idéer någon?

Samma i Göteborg sedan i torsdags. 2/0.5 anslutningen ger plötsligt bara 150 kbit/s(!) ner mätt med TPTEST 3.12. Inget om driftstörningar på ComHems websida. Som vanligt hopplöst att komma fram på telefon till deras support.

Någon mer i Göteborg med dålig sprutt på ComHem-anslutningen just nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McFeast
Hejsan!

Sitter på Comhems 8/1 uppkoppling och har sedan 2 dagar slö ul/dl.
Har ingen router, testat värderna nedan utan brandväggen inkopplad.
Har ringt Comhem men som vanligt får man ju avvakta tills fan och hans moster kommer och hämtar en...

Mina värden: (Använt TP3 vid test)

UL(tcp)101kbit
DL(tcp)253kbit

UL(udp)130kbit
DL(udp)256kbit

Märkte att det var slött när jag skulle surfa in på Aftonbladets hemsida, hade inge problem kvällen före så någon gång under natten måste en hustomte smygit sig in och meklat med burken.

Några förslag på vad jag kan kolla upp mer? Tror felet ligger hos comhem men det är lika bra att kolla upp alla möjligheter innan jag skäller ut dem.

Permalänk
Medlem

Jag bor i GBG och har inte märkt av några problem..

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Re: Comhem slött, några idéer någon?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McFeast
Hejsan!

Sitter på Comhems 8/1 uppkoppling och har sedan 2 dagar slö ul/dl.
Har ingen router, testat värderna nedan utan brandväggen inkopplad.
Har ringt Comhem men som vanligt får man ju avvakta tills fan och hans moster kommer och hämtar en...

Mina värden: (Använt TP3 vid test)

UL(tcp)101kbit
DL(tcp)253kbit

UL(udp)130kbit
DL(udp)256kbit

Märkte att det var slött när jag skulle surfa in på Aftonbladets hemsida, hade inge problem kvällen före så någon gång under natten måste en hustomte smygit sig in och meklat med burken.

Några förslag på vad jag kan kolla upp mer? Tror felet ligger hos comhem men det är lika bra att kolla upp alla möjligheter innan jag skäller ut dem.

Känns ju lite som om du halkat in på 256k/128k och kanske råkat ut för samma sak som jag.

Har comhem 24/1. Stänger av modemet när jag sover. Ibland (senaste två veckorna ganska ofta) har jag fått hastigheter motsvarande 8/1, 2/0.5 och ibland lägre när jag startar modemet dagen efter.

Det är alltså inte bara _lite_ segare utan alltid hastigheter motsvarande ett annat abonnemang.

Det känns ju som om någonting felar när modemet kopplas in men på kundtjänst verkar de oförstående och kör den vanliga proceduren med nätverkskortets duplex-värden osv. Till ingen nytta.

Någon som vet vad det kan bero på eller som har upplevt något liknande?

(Anm. Platsen är inte Göteborg

Permalänk
Medlem

Re: Re: Comhem slött, några idéer någon?

Tcntad: Bor i enskede, bytte till Comhem efter att det strulat för mkt med BBB (innan telenor satte klorna i företaget), hade innan dess Bostream och före det faktiskt Comhem för en herrans massa år sedan, tror det var 0.25mbit på den tiden så detta är väl lite utav en "favorit i repris" /sarkasm av

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flubbe
Känns ju lite som om du halkat in på 256k/128k och kanske råkat ut för samma sak som jag.

Det känns ju som om någonting felar när modemet kopplas in men på kundtjänst verkar de oförstående och kör den vanliga proceduren med nätverkskortets duplex-värden osv. Till ingen nytta.

Kolla duplex verkar vara populärt för det har supporten nämnt samtliga ggr jag ringt utom den sista då jag bad dem: "be mig förhelvete inte kolla duplexen IGEN".

Om det håller i sig i en vecka blir det hårdhandskarna på och byte av leverantör.

Tack för all feedback!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk

Jag har mina vanliga värden, hisingen i götet då...

Men jag minns en gång för länge sen när jag fick horibla värden. Och det var det... Det som hade hänt då var att comhems server, eller vad det är, gav fel klartecken till mitt modem. Dvs så fick mitt modem instruktioner att jag hade 0,5 abbonemang. Då tog det tre personer i supporten innan jag fick veta vad det var....

Han fick då manuellt knyta min mac-adress till något och fick det att fungera, det var då jag lärde mig vad man använder klona mac-adress till i routern till.

Ungefär var tionde gång man pratar med någon i supporten på comhem, får man fatt i någon som går utanför manus vid felsökning och har kunskapen att hjälpa en på riktigt utan att skylla på någon eller något.

För oavsett om man har gjort fel själv eller inte så vill man ju ha hjälp och inte bli anklagad

Handhavandefel är vanliga men då borde supporten vara glad, för de är i regel lätt att lösa. Sen när det är andra problem så borde de lägga manken till för att ta reda på vad felet är. Om inte så vet de det nästa gång någon ringer. Kompetenshöjning blir det genom att bara göra sitt jobb.

/jon

Permalänk

Jag har också haft problem med comhem under söndag måndag enligt Tp test 5,0 fick jag 2007-02-12 23:28:04 125.50 kbit/s inte roligt när man betalar för 24/1. Men precis innan jag skrev detta inlägg så var hastigheten tillbaka på det normala. Har upplevt detta problem förut när jag haft modemet avstängt över helger när jag varit hemma hos mina föräldrar, det går skit sakta ett tag efter att man slagit igång det men sen ökar det på och hoppar tillbaka till normala hastigheter.
Bor i Karlstad för övrigt.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Avstängd

från o till har jag också strul med comhem, just nu blir jag bara dc på wow, hastigheten med tp test 3 ligger på runt 125Kb/s (B? - kommer inte ihåg)
Ping till min gateway ligger på 800ms - kl 0100 på torsdag morgon.

Har felanmält till comhem, men dom vill att man fyller i deras förbannade formulär, där man ska testa hastigheten 3 eller 5 ggr på olika tider (dagar?) med tp test.

Tack o lov så letar vår förening efter ett alternativ till comhem.

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

hör och häpna!!!! efter 3 månaders tjat> 2000 samtal ungefär om min 24 lina hos comhem
så fick jag hem en tekniker till mig!!!!!!.och visst va det comhems delar som inte höll måttet. felet satt i deras berömda 3 hål väggen! den hade för dålig signal,ett snabbt byte av den och vips så hade 20,8 och det är väl ett bra resultat sådär mitt på dagen.så jag gick från mitt ständiga 6 mb till 20 SKÖNT SÅ SKÖNT helt plötsligt vart det roligt att bara surfa haha.
så ni andra stackare med comhem KÄMPA!!ge er inte.
mvh J
ps killen från comhem va riktigt trevlig(och höll tiden) måste varit nyanställd

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belsebub(1)
från o till har jag också strul med comhem, just nu blir jag bara dc på wow, hastigheten med tp test 3 ligger på runt 125Kb/s (B? - kommer inte ihåg)
Ping till min gateway ligger på 800ms - kl 0100 på torsdag morgon.

Har felanmält till comhem, men dom vill att man fyller i deras förbannade formulär, där man ska testa hastigheten 3 eller 5 ggr på olika tider (dagar?) med tp test.

Tack o lov så letar vår förening efter ett alternativ till comhem.

Enda alternativet till comhem via kable om man vill ha bredband är Tele2. Förvisso finns det småleverantörer men tror inte de kan leverera samma utbud.

Dítt problem är förövrigt helt annorluna än vad tråden handlar om. Som jag ser det gick det igång när liorcifer skrev sitt inlägg då tråden tvärt dog i 2 dagar.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Är det någon som har problem med comhem idag då? Får bara ut 10mbit och det känns det slött och surfa, bor i Jönköping.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapdance
hör och häpna!!!! efter 3 månaders tjat> 2000 samtal ungefär om min 24 lina hos comhem
så fick jag hem en tekniker till mig!!!!!!.och visst va det comhems delar som inte höll måttet. felet satt i deras berömda 3 hål väggen! den hade för dålig signal,ett snabbt byte av den och vips så hade 20,8 och det är väl ett bra resultat sådär mitt på dagen.så jag gick från mitt ständiga 6 mb till 20 SKÖNT SÅ SKÖNT helt plötsligt vart det roligt att bara surfa haha.
så ni andra stackare med comhem KÄMPA!!ge er inte.
mvh J
ps killen från comhem va riktigt trevlig(och höll tiden) måste varit nyanställd

Det va väl kul för dig. Jag har tjatat på dom sen november att dom ska fixa min 8/1 lina,som bara presterar ca 3/1. Dom säger bara att en tekniker ska höra av sig, och visst det ringde en i början av december och undrade om jag kunde kolla hastigheten, sen har jag inte hört nåt mer.

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ja betalar ni för 8/1 och får 8/4 så måste det vara en riktigt dålig leverantör

Är du före detta UPC-kund så tror jag vissa fick 8/4 istället för 8/1 vid nån prissänkning möjligtvis.

japp visstbor vi i gammalt upc hus lol.. enl tptest 5 så får vi ca 4 mbit up och 7. xx ner..
jo precis funderade på det samma om dom bara gav oss 8/4 bara för att lr om det var en miss lr nåt sånt men, jag är nöjd hehe..
dock e det skitsamma då ja inte har min stationära hemme då MBet nästan brann upp och byta sånt tror ja inte är min grej sådär med sjyssta prylar som funkar.. bättreå börja med gammalt först:)..

jag skulle mer än gärna byta till nån bättre ISP istället för att köra
kassa comhem men det är upp tiill var och en att bestämma

Permalänk
Medlem

Lite feedback:

Igår var bredbandet igång på full kapacitet, misstänker att det var ett fel som Loomlajon beskriver.
Fast comhem utlovade att en tekniker skulle kontakta mig, har jag inget hört, ska ringa dem för att ta reda på vad felet var så man kanske kan hänvisa/tipsa dem nästa gång om ett likadant problem uppstår så slipper det kanske rinna iväg en massa dagar i onödan.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Jag har inte Comhem längre efter att jag flyttade ifrån Göteborg men min styvfar har Comhem (i Göteborg) och 24Mb och han har inga problem med hastigheten, han pingar även riktigt bra när vi spelar.

Sen att Comhem bara strular förövrigt går nog aldrig att göra något åt=)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

kopplade in mitt nya comhem 24/1 nu inatt och det är riktigt pissig hastighet..max 7.5 mbit vafan.......

Edit: flyttade upp modemet till uttaget på andra våningen fick 17 mbit direkt..

men hmm.. totalt kan jag ladda ner i ca 2 mb / s men per fil/nerladdning verkar den bara komma upp i 1000kb/s ca? e det någon inställning eller?