Kan inte starta XP efter försök att inst. Win98

Permalänk
Medlem

Kan inte starta XP efter försök att inst. Win98

Jag skulle installera Win98 från skiva eftersom jag var sugen på att spela lite äldre spel som inte fungerar speciellt bra på XP..

Det gick sådär, eftersom den ville att jag skulle formattera C:, där XP ligger, jag lyckades inte välja något annat än C: heller så jag gav upp det försöket.

Problemet var när jag sedan skulle starta om XP som vanligt, på en gång efter BIOS säger den att jag har en ogilitig systemdiskett, och att jag ska sätta i rätt diskett och trycka på enter.
Grejen är att jag inte ens HAR någon diskettdrive, och meddelandet försvinner inte vad man än gör.
Kommer heller inte in i BIOS av någon anledning, trycker på tab som är rätt tangent för mitt BIOS men ingenting händer.

Finns det något sätt att kringå detta och komma in i XP som vanligt?
Och sekundärt, går det att installera Win98 och köra det parallelt utan att formattera C:?

Stort tack på förhand, det är kris!

Permalänk

Kör dina gamla spel i kompabilitetsläge istället, högerklicka på spelprogrammet/ikonen och välj egenskaper...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Kör dina gamla spel i kompabilitetsläge istället, högerklicka på spelprogrammet/ikonen och välj egenskaper...

"kompabilitetsläge" Är en sak jag aldrig förstått varför dom uppfann?

Jag har dock aldrig när jag försökt använt det fått ett äldre program att fungera? exempelvis ett spel som heter Nuclear Strike tillverkat för windows 95, men det funkar dock inte om man ställer in i xp på .exe filen till spelet att den ska köras "kompabilitetsläge" under windows 95?

Visa signatur

CPU: Intel Core2Duo E6600 2,4 | Minne: 2048MB DDR2-PC6400 | Hårddisk: 2x 320GB + 250GB sata2 + extern 200GB IDE | Brännare: Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM | Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS4 i965 ATX | Grafikkort: GF 7900GS | TvKort: Winfast PVR 2000 | Nätagg: 600W iPower Extreme Edition

Permalänk
Medlem

Har heller aldrig lyckats få något att funka i kompatibilitetsläge.. visserligen finns DOSBox som tydligen ska fungera bra på vissa spel, men inte de jag vill spela verkar det som.

Nu har jag lyckats komma in i BIOS, och där fanns det en d-drive listad under Legacy Diskette A :, trots att jag inte har någon d-drive. Tog bort den, men det hjälpte inte heller..

Permalänk
Medlem

ska du prompt installera win98 så gör det genom VMware

Permalänk
Medlem

Jag tackar för tipset, ska kolla det om jag får igång XP någon gång.

Ingen som har några idéer hur man kan lösa diskettproblemet?

Permalänk

starta med windows xp skivan och installera om för det låter som om din partition har blivit skadad

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

kan ju börja med att försöka med en reparation av XP istället för en ren ominstallation då du måste formatera....