OEM vista eller RETAIL?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zart
Om man har oem och byter tex. ljudkort måste man aktivera om vista då?

Du gillar inte att söka efter info du inte...;)

Nej!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Det är klart att man måste kunna installera om så ofta man vill och behöver så länge man har samma dator. Det händer ofta att windowsinstallationen blir skadad eller börjar bli seg.

När det gäller byte av moderkort...Man kan naturligtvis alltid hävda att moderkortet har gått sönder och att man därför är tvungen att byta. Det står i avtalet att man kan omaktivera då...Jag tvivlar på att MS kan avgöra eller kolla om någon som påstår detta talar sanning eller inte.

Avtalet är en sak ...MS egna regler som man följer vid kundrelationer är något annat. Dvs MS-representanten har viss rätt och möjlighet att vara hygglig mot en kund och omaktivera även om han inte borde göra det enligt licensavtalet.
Och i så fall är det naturligtvis bara att tacka och ta emot...

Några i den här tråden som närmast verkar tycka det är omoraliskt att få bättre vilkor än avtalet genom att ringa och prata med MS förstår jag mig inte på. Men kanske är ni anställda av MS eller så äger ni MS-aktier för stora summor? Själv sympatiserar jag hellre med enskilda konsumenter.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk

Ro.ARM, håller med dig. Du har helt rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
xplane_uppsala: Du kan installera OEm på hur många maskiner du vill hur många gånger som hellst.
Bara ringa Microsofts automatiska kundtjänst, så skapas ett nytt installationsID.

Jag har installerat Windows XP på en dator där vi bytat moderkort 15-20 gånger och aktiverat windows.. inga problem. Och 15-20 gånger byter folk inte moderkort, iaf inte tills det kommer en ny version av Windows.

Dessutom verkar det som att Windows kör samma CD-key till 64-bit som till 32-bit.
Dvs, köper du 64-bit oem versionen och din kompis köper 32-bit versionen.. så låna hans cd och aktivera med din egen kod.

Jobbar du som lokalvårdare på JME eller? Verkar ju inte bättre med tanke på de två första meningarna i ditt inlägg...

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Du gillar inte att söka efter info du inte...;)

Nej!

e du en självutnämnd moderator eller nåt sånt?
sluta klanka på alla,,

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Selpix
Enligt mina uppfattningar i tråden så _FÅR_ man alltså bara installera retail på _EN_ dator.

Ok, men min fråga är:

Är det _möjligt_ att installera retail på både min stationära och laptop, eller blir det strul med aktivering eller dyl??

Bra fråga, det undrar jag också.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju 2 olika datorer så det skulle nog inte gå.

Permalänk
Medlem

Här är två blog-poster om vad som kräver omaktivering i Vista och reglerna för OEM-licenser. Är skrivet på Norska men det ska nog de flesta klara av att läsa.

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2006/11/16/vista-oppgrade...
http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/02/01/gjeldende-regl...

Permalänk
Medlem

Jösses vad det svamlas o ljugs här...allmänt då alltså så ingen behöver känna sig personligen träffad.

Permalänk
Medlem

Ja att man inte läser på innan.. avbeställde mitt OEM eftersom jag vet att jag kommer att byta hårdvara ett antal ggr. Jag vill inte heller vara den som prövar först...
Jag tycker att det är riktigt illa av ett multinationellt företag att lura/mjölka sina kunder på pengar på detta sätt. Man kan inte annat än att vara lite sne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massabrassan
På dustin står det att man endast får installera OEM på en ny dator som inte tidigare haft ett OS. Någon som vet om Vista har någon en spärr för det? Har en laptop nämligen och dessa är ju svåra/omöjliga att uppgradera i vilket fall. Därför ser jag inte det som ett problem att man inte kan byta hårdvara och funderar på om man skulle kunna satsa på OEM. Att man inte kan flytta licensen till en annan dator skiter jag också i.

Tacksam för svar

Ingen som vet?

Permalänk
Medlem

Om ni tycker priserna för retail är så hemska så får ni väl köpa studentversioner.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massabrassan
Ingen som vet?

Det är inget annat än trycksvärtan på licensvillkorspappret som hindrar dig; Bara en paragraf, ingen praktisk spärr. Jag har i alla fall inte hört något annat. Ej tillåtet, men möjligt.
Bumpa inte trådar i fortsättningen.

Permalänk

Finns inte kvar längre...

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Har testat alla tre varianterna. Retail funkar i alla lägen, uppgraderingsversionen funkar också utmärkt bra som det är tänkt

...men OEM hänger sig om man har kvar ett OS typ XP och startar installationen _inifrån XP_. Installationen säger då att den inte kommer att uppgradera ditt nuvarande OS, men att den kommer att skapa en mapp med alla de gamla filerna inkl ditt gamla OS på samma partition där Vista kommer att installeras.

Sedan hänger sig installationen efter första omstarten och man tittar på en svart skärm. Märkligt är att det inte heller längre vill boota från Vista-CDn.
Jag tvingades då att boota från en Acronis-CD och ghostade tillbaka mitt XP.

Edit:
Bästa sättet, om man har t ex XP och vill installera Vista OEM:

-boota från Vista-CDn
-gå in under avancerat, formattera partitionen där XP/OS finns
-fortsätt installationen av Vista på den nyformaterade partionen
=klockrent

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Säg tex att om man kör en pirat version av xp på sin dator. Om man nu äntligen väljer att gå och bli laglig och köper en OEM version av Vista och köra vidare på samma hårdvara som innan så måste väl det gå eller? Trots att det skrivs att man inte får/kan installera på dator med annat operativsystem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLnAk
Säg tex att om man kör en pirat version av xp på sin dator. Om man nu äntligen väljer att gå och bli laglig och köper en OEM version av Vista och köra vidare på samma hårdvara som innan så måste väl det gå eller? Trots att det skrivs att man inte får/kan installera på dator med annat operativsystem.

Ring till Microsoft så hjälper dom dig!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking

Edit:
Bästa sättet, om man har t ex XP och vill installera Vista OEM:

-boota från Vista-CDn
-gå in under avancerat, formattera partitionen där XP/OS finns
-fortsätt installationen av Vista på den nyformaterade partionen
=klockrent

Har Xp på laptopen nu, kan jag köpa en OEM och bara lägga den på en separat partition och köra Vista paralellt?

Permalänk
Medlem

OK vad man får göra verkar vara mer eller mindre klarlagt. Frågan är vad man KAN göra?

En rent hypotetisk fråga:

Låt oss säga att man köper Vista Home Premium OEM och installerar den på dator 1. Man aktiverar den som man ska. Sen installerar man med samma licens och CD nyckel på dator 2 i hushållet.

Vad händer? Slutar dator 1 att fungera med updates osv, eller tuffar det på ändå?

Att det går med XP's OEM vet nog de flesta, men är det möjligt med Vista?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Jag tror hellre att dom låter aktiveringen vara då dom kommer tjäna mer pengar på det viset. Skulle dom göra det hårdare skulle dom göra piratkopieringen större av OS:et och fler skulle överväga att köra det olagligt än att som nu köpa det för en hyffsad slant.

Tror dom hellre bryr sig om att den är låst till en person med en dator i taget än en person med endast en förbrukning på en unik dator.

Om dom inte tänker så, så tror jag iaf inte att dom kommer göra något åt saken.

Har du sett många pirat-Vista ännu? Nääähä
Kanske beror på att en av nyheterna med Vista är bättre skydd mot pirater.
Att kunna köra någon Vista och lyckas få Windows uppdate att funka blir nog inte lätt...

Sedan, även om man KAN ringa MS o dom hjälper dig med din Vista OEM är det inte säkert att dom har den policyn om 1 år. Allt kan hända. Du kanske blir omdirigerad till någon form av uppgraderings butik. I bästa porrsite stil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Om ni tycker priserna för retail är så hemska så får ni väl köpa studentversioner.

Tyvärr så finns inga studentversioner av Vista.

Permalänk
Medlem

Vista är inte dyrt.
Dra bara ut kostnaden på de antal år ni kommer använda operativsystememt...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egatsoh
Tyvärr så finns inga studentversioner av Vista.

Nej, men förhoppningsvis så kommer det studenrabatter, se:
http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?nav=katalog&id_...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av photek2k
Jobbar du som lokalvårdare på JME eller? Verkar ju inte bättre med tanke på de två första meningarna i ditt inlägg...

Vad vill du ha sagt med ditt inlägg?

Jag hade tyckt det hade varit intressant om du skrev ett mer utförligt inlägg än det jag precis citerade.
Du skämmer ut dig med en sådan kommentar, om du menar att lokalvårdare är mindre intellektuella eller värda, än övriga som jobbar på JME.

Vad forumets användare, som skrivit i denna tråden, inte verkar förtå, är att vad som står i licensavtalet inte är samma sak som vad som är möjligt.

Det enda som hindrar vem som hellst att återaktivera sin OEM licens på en helt ny dator är sina egna värderingar.

Vad som GÅR att göra och vad man FÅR göra är som sagt två skilda saker.

Så alla som tvivlar på om det GÅR att återaktivera sin OEM licens på en helt ny dator (eller om man bara köpt ett nytt moderkort) så GÖR det det.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Nej, men förhoppningsvis så kommer det studenrabatter, se:
http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?nav=katalog&id_...

Det där verkar intressant, speciellt med vad för pris de tänker sätta.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101561
1370 för en version som gäller för hemmanvändare (alltså inte bara studenter och lärare som tidigare).
Intressant alltså om de försöker med någon lenovo-grej (om jag förstått det rätt) att erbjuda lenovodatorer som har skitdyra listpriser där och sen ge rabatt så det typ blir vanligt pris. Nått sånt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

liten fråga bara har tänkt o köpa MICROSOFT WINDOWS VISTA HOME PREM 64-BIT SVE 3-PK DVD#OEM men vad står 3-PK för? den kostar 2500ca medans MICROSOFT WINDOWS VISTA HOME PREM 64-BIT SVE DVD#OEM 8-900 så vad e skilnaden?

Permalänk

3-PK står för 3 pack...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Vad vill du ha sagt med ditt inlägg?

Jag hade tyckt det hade varit intressant om du skrev ett mer utförligt inlägg än det jag precis citerade.
Du skämmer ut dig med en sådan kommentar, om du menar att lokalvårdare är mindre intellektuella eller värda, än övriga som jobbar på JME.

Vad forumets användare, som skrivit i denna tråden, inte verkar förtå, är att vad som står i licensavtalet inte är samma sak som vad som är möjligt.

Det enda som hindrar vem som hellst att återaktivera sin OEM licens på en helt ny dator är sina egna värderingar.

Vad som GÅR att göra och vad man FÅR göra är som sagt två skilda saker.

Så alla som tvivlar på om det GÅR att återaktivera sin OEM licens på en helt ny dator (eller om man bara köpt ett nytt moderkort) så GÖR det det.

Nu ja, men behöver inte vara så nästa år....

Permalänk
Medlem

Tror du Microsoft kan ändra i sitt licensavtal hur som hellst?
Över en natt?

Du förstår väl så pass mycket att de aldrig skulle kunna ändra på det, då de aldrig kan knyta en licens till en specifik hårdvara.

Det finns alltid en möjlighet att något går sönder, och på grund av det kan de inte sälja en sak som bara fungerar till en viss hårdvara.

Dock skulle de kunna bi hårdare och ha noggrannare kontroller, begära kvitto, ordrar osv från de ställen som reparerar/tar hand om RMA avdelningen för den kund vars hårdvara har "gått sönder".
Men det kommer heller aldrig att ske, för det skule kosta Microsoft alldeles för mycket pengar.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk

Microsoft behöver knappast ändra något i sin EULA bara bli hårdare i sina bedömningar, det förstår väl till och med du ViZioN.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.