Permalänk
Medlem

Iriverfrågor

Min Ipod nanos display sprack i veckan och jag klarar mig verkligen inte utan en mp3-spelare så jag måste köpa en ny. Jag har då nästintill bestämt mig för en iRiver främst pga ljudet.

Och de som fångar mitt intresse är framförallt U10, S10, Clix och Clix2, men jag har lite frågor jag vill ha svar på.

Vad skiljer egentligen u10 och clix åt?

Går det att använda andra program än WMP10 eller 11 för att överföra musik till Clix? Jag har inte xp på alla datorer.

När kommer Clix2 och vad kommer den att kosta?

Hur pass bra är Clix2 jämfört med Clix? Är den värd att vänta på?

Är u10 och Clix behagliga att ha i fickan?

Om jag fattar det rätt så laddas de med USB, går det att använda Apples USBnätadapter för att ladda dem?

Just nu har jag bara råd med 2gb-version och knappt det. Mest lutar det åt
s10 just för att den är billigast, men den har lite knapert med batteritid. 10 timmar är inget att hänga i julgranen direkt. Är u10/clix värd de 3-400 kronorna extra utöver batteritiden?

Säljs iRiver någonstans med studentrabatt?

Tacksam för svar

Btw, aldrig mer iPod.

Visa signatur

---

Permalänk

Re: Iriverfrågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Jag har då nästintill bestämt mig för en iRiver främst pga ljudet.

Och de som fångar mitt intresse är framförallt U10, S10, Clix och Clix2, men jag har lite frågor jag vill ha svar på.

Hej edman!

Vad roligt att du spanar på iriver.

Clixen är snabbare, bättre och har ett snyggare GUI än U10. En annan skillnad är att Clixen kör MTP som överföringsprotokoll så om du drar in en MP3-fil i musikmappen på Clixen (genom Utforskaren till exempel) så synkroniseras låten direkt efter musikens ID3-tag (så du kan sortera låtarna efter genre, artist, album osv).

Du kan överföra musiken via Utforskaren till Clixen. Hoppas det räcker. En del tror jag använder Media Monkey också.

"Clix 2" är det inte ens säkert att den kommer att heta. Den är inte på gång än. De har visat upp vad som komma skall på CES-mässan men den lär (tror vi på den Skandinaviska agenturen) inte dyka upp förrän senare i vår. Kostnad - inte en susning helt ärligt eftersom den inte är på väg än.

"Clix 2" har stöd för 30 bilder per sekund istället för 15 bilder per sekund (kallat FPS). Den har också en strömsnålare skärm som ska vara ytterligare lite ljusare. Hur bra den är vet vi alltså inte för den "finns inte" än. Saker kan se ut på ett visst sätt på pappret, men sen i verkligheten prestera både sämre eller bättre än man har tänkt sig. Om du funderar på hur 15 FPS klarar sig så kan du kolla på en videosekvens som visar just det:

http://forum.iriver.se/files/iriverproducts.avi

U10 och Clix är i exakt samma storlek. De flesta tror spelaren är mycket större än den är när de upplever den i verkligheten. Man kan säga att de är som en och en halv zippotändare. Det är inte speciellt stort, eller hur? Går med lätthet att ha i fickan men någon annan som har en kanske kan svara på det istället för jag, som kanske kan ses som lite partisk.

Apple gör prylar enbart för sig själv och deras kontakter fungerar inte till våra prylar. Vet inte riktigt spänning osv för deras nätadapter men Clixen behöver i snitt 5V och över 800 mA. Å andra sidan är det här med reseladdare en helt annan värld. Vissa laddare fungerar, vissa inte (trots att det kanske har en bättre specifikation). Det har extremt mycket med vilken typ av komponenter som laddaren innehåller. Om det är kvalitet alltså.

Bara och bara råd med 2 GB. Det innebär om du lägger in film på spelaren att du har 4 GB i och med att den stöder 15 FPS. En DivX-film blir hälften så stor som ursprungsfilen. Musik däremot blir det 2 GB för.

Frågar du mig om U10 eller Clixen är värd de extra pengarna så svarar jag defintivt ja på det rent personligt. Däremot handlar det nog mer om hur du vill använda spelaren. S10 är grymt smidig eftersom den är så liten (världens minsta MP3-spelare med färgskärm). U10/Clix däremot har en skärm som du kan kolla på film eller TV-serier (eller vad som nu är din "kopp med te") om du pendlar eller har tråkigt när du ska ta dig någonstans. Annars är film bäst på bio.

Ingen studentrabatt men du kan kolla här:
http://www.prisjakt.se/#rparams=ss=iriver
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3...

Fundera lite på hur du vill använda spelaren så tror jag att det kan klarna. En annan sak jag rekommenderar dig är att gå till en butik där du skulle kunna tänka dig att köpa spelaren och känn på dem rent fysiskt för de är troligen mycket mindre än du tror. Och återigen, U10 eller Clix är långt mycket "roligare" än S10 (som förvisso är läcker, men bara spelar musik och visar bilder på en väldigt liten skärm).

Trevlig helg! ^_^

EDIT: Jag vill också tipsa dig om vårt eget forum om du har funderingar. Där har du entusiaster som ger dig svar nästan på minuten efter du undrar något. Där finns också samlingar med spel, bakgrunder, tips och trix osv.

Forumet:
http://forum.iriver.se/

Spel och bakgrunder:
http://forum.iriver.se/showthread.php?t=4541

Permalänk
Medlem

Clix klarar även album art!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en U10 och är grymt nöjd. Har annars två ipod nanos här hemma och kan säga att jag gillar U10 mycket mer. Framför allt skärmen som är större och att man kan göra mycket mer med den. Minus blir väl för mjukvaran som inte är något att hurra över. Haft en del problem med att shuffle inte alltid funkar som den ska samt att jag fått problem med iriverplus3 där bildvisningen slutat funka (går alltså inte att ladda in nya bakgrunder till mp3spelaren. Supporten visste heller inte vad som orsakade det här felet.

Annars tycker jag att det svenska supportforumet är grymt bra.

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Iriverfrågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Hej edman!

Vad roligt att du spanar på iriver.

Tack för ett jättebra svar!

Anledningen att jag spanar på just iriver är enda sen jag gav upp min iRiver 180T för iPod nano så har jag längtat efter en iriver igen.

Jag använder mest mp3-spelaren till och från skolan och i skolan. Att se på film på håltimmarna vore en höjdare! Så clix låter verkligen lockande.

Dessutom vill jag tacka dig för allt jobb du lägger ner på att hjälpa andra på det här forumet. Du håller alltid en god ton och ger relevanta svar. Tack!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ännu ett diplom till Sean

Har själv en Clix, den är underbar
Brukar kolla på futurama i skolan, ha den underskärmen när det laddar, eller när man sittero och surfar

huMMpa :
Tråkigt att inte iriverplus vill fungera som det ska.
Vilken version har du? 1 eller 2 GB?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

En fråga bara; sprack skärmen av sig själv eller från inverkan av dig? Du borde ju ha garanti på den om den är köpt inom ett år (spelar kanske ingen större roll här, ville bara uppmärksamma det).

Permalänk
Medlem

Den låg i min skolväska och sen när jag tog upp den var displayen spräckt. Mycket möjligt att jag hade klämt väskan men jag vet inte. Iaf så köpte jag den för ungefär 14 månader sen eller nåt, så garantin är borta.

Visa signatur

---

Permalänk

Re: Re: Re: Iriverfrågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Tack för ett jättebra svar!

[ _ _ _ ]

Dessutom vill jag tacka dig för allt jobb du lägger ner på att hjälpa andra på det här forumet. Du håller alltid en god ton och ger relevanta svar. Tack!

Tack tack! Det värmer...

För att undvika att samma sak skulle hända med den eventuella Clixen eller U10:an, använd den lilla "pouch" i svart neoprene som du får med i kartongen så skyddar du spelaren riktigt bra. Sen är det bara att du hör av dig igen om du har fler frågor.

Trevlig fortsatt helg i snöyran!

Permalänk
Medlem

Hmm, går det att använda Clix med USB 1.1 eller är det för svag strömstyrka eller något sådant?

Visa signatur

---

Permalänk

Det går, men jag rekommenderar dig att försöka köra med USB 2.0 eller motsvarande. Jag har inga belägg för det men jag vet att det ibland (!) har strulat för vissa användare och olika modeller (har inget med Clix att göra). Det kan säkert ha med andra saker att göra ocksås om moderkortet i sig, drivrutiner osv. Men, USB 2.0 är klart att rekommendera. Ett sådant här kort kanske kan locka i så fall?

http://www.directman.com/system/search/product.asp?id=31

http://www.directman.com/system/campaign/view.asp?cid=2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Den låg i min skolväska och sen när jag tog upp den var displayen spräckt. Mycket möjligt att jag hade klämt väskan men jag vet inte. Iaf så köpte jag den för ungefär 14 månader sen eller nåt, så garantin är borta.

fel tråd

EDIT :

Testade att avaktivera USB 2.0 i bios på min dator. (och körde alltså då på 1.1)
Visst, det går ju att överföra, med det tar lite extra tid.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
fel tråd

EDIT :

Testade att avaktivera USB 2.0 i bios på min dator. (och körde alltså då på 1.1)
Visst, det går ju att överföra, med det tar lite extra tid.

Det är framförallt laddningen av batteriet som jag är orolig över, men USB-kort verkar inte allt för dyra så det är nog inga problem.

Visa signatur

---

Permalänk

Får spelaren bara ström nog så är det lugnt. Jag tror inte det har helt med hastigheten i porten (alltså om det är USB 1.1 eller USB 2.0) utan mer med om själva porten får bra med ström generellt. Men som du säger, det är lätt löst. Det är inte många kronor det handlar om för att få upp farten på ett lätt sätt.

Permalänk
Medlem

USB portar på t.ex. skärmar och tangentbord är oftast dåligt strömsatta, så de kommer nog inte att fungera

Men använder du en på baksidan av datorn så är den nästan 100%

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Finns externa laddare att köpa, t ex på Teknikmagasiner och Kjell o CO.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Ännu ett diplom till Sean

Har själv en Clix, den är underbar
Brukar kolla på futurama i skolan, ha den underskärmen när det laddar, eller när man sittero och surfar

huMMpa :
Tråkigt att inte iriverplus vill fungera som det ska.
Vilken version har du? 1 eller 2 GB?

Jag har 2GB versionen. Har nyligen formaterat datorn och testade då att installera om iriver plus 3. Funkade ett litet tag. Sedan när det började fixa uppdateringar (verkar göra detta automatiskt vid programstart) så sket det sig igen. Kör nu istället iriver plus 2 som i alla fall varit mycket stabilare för min del. Men annars är jag väldigt nöjd. Bra batteritid, bättre hörlurar än till ipod samt ett fodral som följer med. Känns absolut som att man får mer för pengarna i jämförelse med nano samt att man köper något som inte alla andra har :).

Visa signatur

._.

Permalänk

Glastron?

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Det är framförallt laddningen av batteriet som jag är orolig över, men USB-kort verkar inte allt för dyra så det är nog inga problem.

Ingen verkar ha svarat på frågan om USB-adaptern då gör jag det: Ja, du kan använda den du redan har så du behöver inte oroa dig för att dina USB-portar inte ska räcka till.

Antar att det är den här du menar: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/61040...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Ingen verkar ha svarat på frågan om USB-adaptern då gör jag det: Ja, du kan använda den du redan har så du behöver inte oroa dig för att dina USB-portar inte ska räcka till.

Antar att det är den här du menar: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/61040...

Nu funkar inte riktigt din länk, men det är apples standard usb-adapter för ipod. Funkar det så vore det kanon!

Har du testat själv?

Visa signatur

---

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Nu funkar inte riktigt din länk, men det är apples standard usb-adapter för ipod. Funkar det så vore det kanon!

Har du testat själv?

Testade länken själv och då funkade den, dom har nått knepigt sessionssytem verkar det som.

Har inte själv testat just den adaptern då den är orimligt dyr när det finns billigare som gör exakt samma sak och man även kan tillverka en egen av en gammal USB-port och en 5V-adapter.

Det adaptern gör är att skapa en USB-port med jord och 5V fast utan data-ledningarna, alla MP3-spelare som laddas via USB kan därför användas med den adaptern.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

hunden: Okej tack

För övrigt hittade jag 400kr i mynt så det kanske blir en 4gb Clix om en vecka eller så

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Haha 400 spänn i mynt måste väga en hel del ^^,

Kan lova att du blir nöjd

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Haha 400 spänn i mynt måste väga en hel del ^^,

Kan lova att du blir nöjd

Det gör det. Kan knappt vänta tills jag ska komma inkånkandes med det där på banken ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så ska väl Clix2 släppas feb/mars i USA, kommer det att dröja mycket längre innan den hittar till Europa?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Vad jag läst så ska väl Clix2 släppas feb/mars i USA, kommer det att dröja mycket längre innan den hittar till Europa?

Det är vad vi hoppas på men på den Skandinaviska agenturen kommer vi inte yppa datum förrän vi verkligen vet att de börjar röra sig mot våra gränser eftersom det är otroligt jobbigt att som kund höra "snart, nu, nära, alltså, imorgon, nej, kanske nästa vecka, oj, en liten försening, men snart här, jodå, nu är det nära, det bränns nu, men bara en vecka till".

Så, vi går ut hårt när det är dags.

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag här med en clix 4gb
Jag är kär.

Navigationsystemet är helt underbart, displayen är långt över förväntat, ljudet precis så bra som jag väntat mig, windows media player elva är kanon.

Men tyvärr fungerade inte apples usb-nätadapter :/
Och det är lite tråkigt att jag har en så seg dator, det tar år och dar att konvertera en film...

Dessutom så är det ett antal mp3or som inte vill läggas över. Jag förstår inte alls varför. Någon som har en aning?

Visa signatur

---

Permalänk

Härligt edman!

Jag misstänkte väl att du skulle bli glad, men inte kär. Som du säger, displayen är grym och WMP11 borde fler prova.

Gör något annat medan du väntar. Dra några rundor i CS eller kolla på något TV-avsnitt.

Vad är det för MP3-filer som inte vill över? Har du provat att kopiera över dem i Utforskaren och sedan uppdatera biblioteket under Inställningar i spelaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Härligt edman!

Jag misstänkte väl att du skulle bli glad, men inte kär. Som du säger, displayen är grym och WMP11 borde fler prova.

Gör något annat medan du väntar. Dra några rundor i CS eller kolla på något TV-avsnitt.

Vad är det för MP3-filer som inte vill över? Har du provat att kopiera över dem i Utforskaren och sedan uppdatera biblioteket under Inställningar i spelaren?

Alltså vi snackar tio timmars konvertering för en film med iriverter : p

Det funkade att lägga över mp3-filen via utforskare, men wmp vägrar. Knasigt.

Visa signatur

---

Permalänk

OJ! Det tar inte så lång tid för mig om vi säger så. Inte i närheten av en timma. Har du en Commodore 64 och konverterar på?

WMP har inte lyckats lösa konverteringen än så du måste använda iriverter eller Badak än så länge... Vi tjatar vidare på MS om att det behöver fixas.

Ha en grym helg!