Permalänk
Medlem

Hp Dv6101 5995:-

Hej

Jag funderar på att köpa den här datorn från HP. Det jag undrar lite över är vad processorn duger till. Den ska bara användas till att surfa, lite ordbehandling samt lite bildredigering. Annars gillar jag designen på den som fan. Sköna knappar och pekplatta etc.

HP DV6101

Processortyp Intel Celeron M 420 1 MB cache
Processorhastighet 1.6 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300
Minne som ingår 1 GB (2 x 512 MB)
Maximalt minne 2 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(0)
Hårddiskstorlek 80 GB 5400 RPM
Hårddisktyp Serial-ATA
Skärmstorlek 15.4 tum WXGA BrightView
Maximal skärmupplösning 1280 x 800 bp
Skärmtyp Högblank
Grafik (Grafikminne) Intel GMA 950, upp till 128 MB
Floppy Nej
CD/DVD/CDRW DVD±RW (±R dubbla lager)

XP Home följer med. Hur fungerar det idag med OEM-datorers operativsystem? Man får väl göra någon slags recovery partition eller något. Om man vill formatera. Hur pass bra fungerar recoverygrejen?

Tack på förhand!

Visa signatur

._.

Permalänk

Bara två USB-portar och ingen PC-Card och sunkigt GMA 950. Köp en Asus från Komplett istället för samma pris.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Visst har den väl pc-card plats? Från dustinhome.se: Antal PC-Card-portar 1 x ExpressCard 54/34

Beställde själv en sån här dator idag, ska enbart ha den till att surfa med och ha med på resor för att kika på film etc. Inget spel alltså, tror den kommer funka utmärkt. Sen gillar jag designen skarpt!

Ang recovery så utgår jag ifrån att man inte får med några orginalskivor utan från bränna egna säkerhetskopior + recoverypartition. Det suger men när vi pratar om en så här billig dator tycker jag det går att leva med.

Permalänk

Inte en PCMCIA - vilket i stort sett alla expansionskort kör på. Ett 3G-kort är nästan ett måste i en bärbar, och då måste man köpa ett till USB-porten och då har du bara en kvar. Alldeles för lite.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathsearcher
Bara två USB-portar och ingen PC-Card och sunkigt GMA 950. Köp en Asus från Komplett istället för samma pris.

Och då får man enbart 512 MB istället för 1 GB, och en betyligt fulare dator.
Dessutom en slö 4200rpm disk istället för 5400.

Att bara ta Asus datorn p.g.a PCMCIA-plats (på väg bort) och 2 st till USB-portarn skulle inte jag göra i alla fall.

ATI grafikkortet är marginellt bättre också, men knappast nått som går att spela med ändå.

Värt att nämna är att 3G-kort och andra kort till ExpressCard kommer vi att se mer av detta kvartal ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av grohl

Ang recovery så utgår jag ifrån att man inte får med några orginalskivor utan från bränna egna säkerhetskopior + recoverypartition. Det suger men när vi pratar om en så här billig dator tycker jag det går att leva med.

En DVD-skiva för 10kr o bränna själv är väl inte hela världen?

Permalänk
Medlem

En polare har en sådan dator, det jag har sett honom göra är att lira Diablo 2.. Och jag gillade datorn skarpt.. Processorn tror jag ändå går rätt bra när det ändå finns 1 GB RAM.. Positiva tankar har jag mest om den datorn.. Snygg också.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Och då får man enbart 512 MB istället för 1 GB, och en betyligt fulare dator.
Dessutom en slö 4200rpm disk istället för 5400.

Att bara ta Asus datorn p.g.a PCMCIA-plats (på väg bort) och 2 st till USB-portarn skulle inte jag göra i alla fall.

ATI grafikkortet är marginellt bättre också, men knappast nått som går att spela med ändå.

Värt att nämna är att 3G-kort och andra kort till ExpressCard kommer vi att se mer av detta kvartal ändå.

Inte bara det: två års garanti, 8 cellers batteri, minneskortläsare och framförallt en grafikkrets som i princip alla spel fungerar på. Det kan man inte säga om Intels motsvarighet. Minne kan man köpa till och uppgradera enkelt och billigt.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Tror faktiskt jag kör på den. Främst tack vare minnet samt att jag verkligen gillar designen. I och med att den inte ska användas till något krafigt så känns det viktigare med design etc. Synd bara att den inte hade minneskortsläsare.

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem

Jag beställde denna burken igår ifrån Dustinhome, och idag (i natt) kan jag se att den har kommit till Jönköping, så lite senare idag blir det ett besök hos posten, förlåt, ICA för att hämta ut datorn med hjälp av kollinummret.

Även jag har bara tänkt att använda datorn till lite surfande och när man är på resande fot så ska jag ha möjlighet att koppla upp mig och kolla mailen och banken. Inget spelande på den, till spelandet (Guild Wars 4-ever) har jag min stationära burk hemma. Den är även tänkt att användas till underhållning i form av musik och film när man är ute och åker, även kameran ska kunna tömmas i den när man behöver det.

Jag föll för samma saker när det gällde den datorn. 1gb ram och designen, det är endast Apple som slår HP på fingrarna just nu när det gäller design av datorer.

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk
Medlem

Även min dator från dustin kommer idag, älskar att beställa därifrån för man får verkligen grejerna snabbt! Ska bli kul att testa lite i eftermiddag.

Permalänk

Ni som får datorn idag, skulle ni kunna göra en snabb mini recension där ni berättar vilka intryck ni får från datorn? Om den e prisvärd, robust, bra kvalite?

Vore shysst, för jag behöver verkligen en bärbar nu i veckan, så det vore nice om jag hinner med att nappa på detta erbjudande!

Permalänk
Medlem

Jag fick som sagt min burk igår så vad ska man säga...
Vikten, under 3 kilo, utmärkt tycker jag som vill ha en bärbar och inte en släpbar dator.
Ett stort minus är ju alla skitprogram som HP kastar in i datorn, men det är ju iofs inte något fel på datorn för det. Dessutom är det ju lätt att rensa bort skiten.
Man kan ju om man vill uppgradera till Vista basic 32-bit om man vill för 620 spänn, jag gör det dock inte. Det får bli XP även i fortsättningen på denna burken.
Designmässigt så är väl HP dom som står på pallplatsen under Apple i mina ögon.
Skärmen är jag nöjd med, betraktningsvinkeln är oxå riktigt bra, du är inte tvungen att sitta i precis rätt vinkel framför den för att se något.
Jag testade för skojs skull att installera ett spel på den ( Guild Wars ) och det fungerade utmärkt.
Dock kommer jag att sköta spelandet på min stationära burk, min DV6101 är ju tänkt att ha till annat.
Antalet USB-portar ser jag inte som något problem heller (endast 2 stycken) Det räcker gott för mig.
Batteritiden kan jag inte svara ännu på hur den är.
Den hittade omgående mitt trådlösa nätverk här hemma, så internetanslutningen gick smidigt, jag behövde bara fixa till det i routern så att min nya burk blev godkänd, och sen var det klart.
Den är i stort sett ljudlös, vilket är ett stort plus tycker jag.
Och när jag satt med den i mitt knä igårkväll så blev den aldrig så varm att jag brände mig heller.

Hoppas att detta duger som en minirecension åt dig.
Jag kan inte annat än att rekommendera den burken, den är mycket prisvärd i mina ögon.

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med om det BulKatho skriver, jag tycker den känns piggare än vad jag trodde den skulle göra. Testade för skojs skull köra lite högupplöst film igår, x264. 720p funkade men cpu-loaden var runt 90% hela tiden. 1008p var såklart inte att tänka på. Men kul ändå att 720p funkade eftersom jag har en hel del filmer i det formatet.

Så jag är väldigt nöjd, känns som den är väl värd pengarna.

BulKatho: Hur gör man för att uppgradera till Vista för 620kr? Det är nåt jag är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Läs på HP:s hemsida. Det måste du ta via dom. Synd att den inte har mediacenter från början. Då hade man fått vista prem för typ 200 (inte för att det skulle flyta smidigt men ändå).

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grohl

BulKatho: Hur gör man för att uppgradera till Vista för 620kr? Det är nåt jag är intresserad av.

Här är en länk som fixar en uppgradering åt dig.

@HuMMpa
Visst hade det varit kul att få Vista Premium istället (198 kronor), men jag skulle inte ens försöka mig på att köra den versionen på denna burken (DV6101). Men min stationära skulle hantera Aero m.m så det är synd att jag inte kan få en uppgradering till den för en billig peng.

Dessutom så gillar jag inte heller det ryktet om att man inte skulle kunna ha någon annan webläsare än IE som förvald standardläsare, eftersom jag är en OPERA-människa...

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk
Medlem

Tänkte ev. köpa Vista till en ny HP NX9420 men xp-home finns inte att välja i listan för denna modell, bara xp-pro (då får man Vista för 0:-). Någon som testat att fylla i fel xp-version?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typic
Någon som testat att fylla i fel xp-version?

Fel XP-version lär inte fungera, eftersom du är tvungen att fylla i ett 14-siffrigt äkthetsintyg, och skicka in en kopia på ditt kvitto.

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk
Medlem

Fick den idag i födelsedagspresent och är väldigt nöjd.
Det är min första bärbara så det är svårt att jämföra med andra.

Skärmen är kanon så den finns det inget att klaga på.
Batteritiden är också väldigt bra, kunde sitta och surfa i 2h innan det var dags att ladda.
Det inbyggda trådlösa nätverket var väldigt lätt att få igång med min D-Link DI-524 Router.

Ljudnivån får max poäng, låter knappt någonting när man surfar/skriver i word. DVD-brännaren imponerade också med sin tysthet.

Är väldigt nöjd, kommer med mer intryck när jag verkligen testat vad den går för. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Bulkatho: Tack så mycket för länken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grohl
Bulkatho: Tack så mycket för länken!

Nemas problemas

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man stänger av IR-mottagaren?

För när jag trycker på min xbox360 med dosan så startar/stänger datorn av sig eftersom den ligger så nära. borde finnas någon enkel inställning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etoo
Någon som vet hur man stänger av IR-mottagaren?

För när jag trycker på min xbox360 med dosan så startar/stänger datorn av sig eftersom den ligger så nära. borde finnas någon enkel inställning.

'

Svart eltejp borde funka, hehe
Men det kanske inte är så snyggt. Såvida du inte skär ut en rund bit som passar perfekt för IR-ögat.

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BulKatho
'

Svart eltejp borde funka, hehe
Men det kanske inte är så snyggt. Såvida du inte skär ut en rund bit som passar perfekt för IR-ögat.

ok. det var synd. får ta ett snack med supporten. för nog måste man kunna stänga av den när man ändå inte ska använda den

Permalänk
Medlem

kan du inte avaktivera den i enhetshanteraren?
Egenskaper på den här datorn>Maskinvara>Enhetshanteraren och sedan i en flik Ir ska den finnas.
Det borde och ska fungera om man vill, men sedan hur lat man kan vara = jag så skulle jag bara lägga nånting ivägen

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
kan du inte avaktivera den i enhetshanteraren?
Egenskaper på den här datorn>Maskinvara>Enhetshanteraren och sedan i en flik Ir ska den finnas.

någon sådan flik finns ej. under Systemenheter finns de en hel del men jag vet inte vad det ska heta.

Permalänk

är Intel Celeron en bra processor?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns ett flertal olika Celeron, men den som sitter i den här motsvarar en (rätta mig om jag har fel) P4 på ungefär 2.5 ghz.

Permalänk

http://www.webhallen.com/prod.php?id=68776&ref=Prisjakt

Är inte denna dator ungefär lika bra?

Förutom att den har 512mb mindre i ram . . .

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandpappa2002
http://www.webhallen.com/prod.php?id=68776&ref=Prisjakt

Är inte denna dator ungefär lika bra?

Förutom att den har 512mb mindre i ram . . .

Jo, men ful som stryk.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

hej! jag undrar om era dv6101 har den högblanka finish som det står om i beskrivningen. min pappas ex är nämligen tråkigt matt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X220, Core i7, intel 310 80GB msata SSD, 320GB HDD
----
HP nx8220 1.6 GHz Pentium M, 2048MB DDR2, 60GB, x600 64mb/64mb
----
IBM Thinkpad X40 1.4GHz Pentium M