Beställa från Tyskland

Permalänk
Medlem

Beställa från Tyskland

Sitter nu och skall beställa en TV från tyskland, Den är ca 5000kr billigare där så jag vill ha den därifrån. Men är lite vilsen på en punkt, kommer jag få betala skatt och skit på den här i Sverige? Jag kanske är helt ute och cyklar men skall det inte gå att slippa sånt iom EU?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Vid handel inom EU betalar du momsen i det land du köper, vid köptillfället. Inga tullavgifter är det heller, så det är precis som om du skulle handla i vilken affär som helt i Sverige (fast du betalar bara 16% moms! ).

Att tänka på:

Skall du handla en Samsung tv så ska du veta att Tyska Samsung inte har 0-pixel garanti på sina apparater, så du missar den "Svenska" garantin där. kolla vad som gäller med det märke du köper.

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk

Får man veta vilken TV det gäller?

Permalänk
Medlem

Jag blev blåst på konfekten när jag köpte saker från tyskland. Det var leverantören GLS som hade öppnat paketet, tagit ut sakerna och sen tejpat igen. Fick ingen ersättning pga av att jag inte hade klagat direkt i affären utan öppnat paketet hemma. Var med i råd och rön om detta för ett tag sen.

Första och sista gången jag handlade utomlands.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

TV'n jag hadde tänkt köpa är en LG 42 LC 2 RR Men om det är som att handla på vilken svensk sida som helst så slår jag till! Tack

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Det är inte givet att du betalar tysk moms, om företaget i fråga säljer mycket till Sverige så är det svensk moms som gäller. Någon tull behöver du däremot aldrig betala inom EU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Vid handel inom EU betalar du momsen i det land du köper, vid köptillfället. Inga tullavgifter är det heller, så det är precis som om du skulle handla i vilken affär som helt i Sverige (fast du betalar bara 16% moms! ).

Att tänka på:

Skall du handla en Samsung tv så ska du veta att Tyska Samsung inte har 0-pixel garanti på sina apparater, så du missar den "Svenska" garantin där. kolla vad som gäller med det märke du köper.

Mvh Rikard

Säljer företaget för mer än 320 000:-/år till Sverige skall de sälja med 25% moms.

Tyskland har f.n 19% moms.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk

Vilken affär gäller detta?

Jag köpte en lcd förra året och var nära att bli blåst, fick hjälp av en tysk vän där nere att få tillbaka stålarna, fick maila affären och deras advokat och efter 2 månader fick jag tillbaka stålarna sen 2v senare konkade företaget, det var ren tur att de återbetalade innan de konkade.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag har beställt några gånger från Tyskland och det har alltid gått bra. Mitt bästa tips är att betala någon hundring extra och därmed få betala direkt till personen som levererar paketet. Detta kallas "nachname" på tyska eller cash on delivery (COD) på engelska.

Det är inte alla affärer som erbjuder detta men uppskattningsvis 25% av de tyska nätbutikerna godtar detta.

Du beställer och ser till att ha kontanter hemma. Det går bra med svenska kronor. När du får paketet betalar du kontant. Smidigt och säkert.

Motsatsen på tyska heter "vorkasse" och innebär att du sätter in pengar i förskott på deras bank. Tar ofta en vecka längre att få produkten men brukar vara 0-20 Euro billigare vilket inte är mycket på en dyr produkt.

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Säljer företaget för mer än 320 000:-/år till Sverige skall de sälja med 25% moms.

Tyskland har f.n 19% moms.

Menar du det? Jag har för mig att det är 16%. Har dom höjt nyligen?
"Den normala skattesatsen för moms är för närvarande 16 %, den reducerade är 7 %"

Källa: http://www.handelskammer.se/importera/moms.asp

Är nyfiken på din ínfo om 320 000:-/år, har du någon källa till denna info?

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Hedersmedlem

Momsen höjdes med 3% vid årsskiftet till 19%

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Menar du det? Jag har för mig att det är 16%. Har dom höjt nyligen?
"Den normala skattesatsen för moms är för närvarande 16 %, den reducerade är 7 %"

Källa: http://www.handelskammer.se/importera/moms.asp

Är nyfiken på din ínfo om 320 000:-/år, har du någon källa till denna info?

Mvh Rikard

Tyskland höjde momsen i ett första steg till 19% vid årsskiftet.
Dåligt att handelskammaren inte uppdaterat detta.

När det gäller företag som säljer för mer än 320 000:- per år till Sverige är det deras skyldighet att ta ut momsen, tullen kommer aldrig att kolla paket som skickas inom EU med undantag för exempelvis kanalöar som Jersey vilka tillhör EU men inte skatteunionen. (Det har många som handlat från play.com märkt)
Exempel på företag som tar ut 25% moms är amazon.uk/de och Pixmania.

"Ett annat undantagsfall som är viktigt att tänka på är att företag inom EU, som säljer varor till Sverige för mer än 320 000 svenska kronor per år, automatiskt blir momspliktiga i Sverige.
Detta drabbar dig som kund om varan i ursprungslandet är belagd med moms som är lägre än den svenska skattesatsen."

Källa: Konsumentverket.
http://www.konsumentverket.se/Documents/kons_europa/handla_in...

Permalänk
Medlem

Ser inget problem att beställa från tyskland, har själv gjort det vid ett par tillfällen från www.louis.de & förskotts betalt med mitt plastkort förvisso var jag inte bekymrad då dom är ett relativt stort företag som funnits sedan 1937 om jag inte misstar mig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless