Utgivaren av Postal 2 i Sverige friad :D

Permalänk
Medlem

Utgivaren av Postal 2 i Sverige friad :D

Läste i tidningen idag (Helsingborgs dagblad) att utgivaren av Postal 2 i Sverige hade blivit frikänd:). Det verkar som att vi fortfarande har lite vettigt folk i Sverige. Vad tycker ni om utgången av den här rättegången :)?

Citat ur Sveriges radio P4 Kristianstad: "Importör frias för våldsamt dataspel

HELSINGBORG. Dataspelet Postal 2 är inte för våldsamt för att säljas i Sverige. Helsingborgs Tingsrätt ogillar åtalet mot den importör från Ängelholm som sålt spelet vidare i Sverige och mannen frias. Jurybeslutet och domen i rätten går inte att överklaga och det motiveras inte heller."

http://www.sr.se/kristianstad/nyheter/artikel.asp?artikel=108...

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Medlem

Blodigt bra!

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Re: Utgivaren av Postal 2 i Sverige friad :D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALI
Vad tycker ni om utgången av den här rättegången :)?

dåligt. detta borde inte ens släppts över tröskeln till rätten, hade det mot all rim och reson blivit fällande (hade givetvis prövats igen då iof, med tanke på att det var juryordningen i detta fall) så har vi ungefär 50 filmer det senaste året som också måste prövas isf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Spel är spel.

Ska man sätta folk i fängelset för spel kan man lika gärna göra det för film också.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

precis, filmer är ju ännu värre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Spel är spel.

Ska man sätta folk i fängelset för spel kan man lika gärna göra det för film också.

Är ju förvisso en liten skillnad... samt i spel ser du det från dina eget perspektiv och styr handlingen själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xilli
precis, filmer är ju ännu värre

Det klassiska argumentationsfelet. Anförandet att någonting inte skulle kunna vara dåligt för att det går att påvisa saker som är värre.

Själv tycker jag att Postal 2 borde ställas inför rätta för kriminellt dåligt spel.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Dagens ledare i DN (14/12) var väldigt läsvärd :
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=597263&previou...
Äntligen börjar media förstå att spel inte skapar terrorister och kamikaze-mördare.

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

hehe, sammanfattningsvis:

bra dom, dåligt spel.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hehe, sammanfattningsvis:

bra dom, dåligt spel.

Word

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hyckleri som f**, dataspel dödar inte, vapen dödar, Bofors gör inte leksaker precis.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbyem
Hyckleri som f**, dataspel dödar inte, vapen dödar, Bofors gör inte leksaker precis.

Nu är det ju också rätt svårt i Sverige att gå och köpa sig en fälthaubitz bara för att man känner för det. För att döda dina klyschor. Människor dödar människor.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbyem
dataspel dödar inte, vapen dödar

Vapnen dödar inte, utan personen bakom vapnet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Angånde våld i film var det just det som försvarte tog fasta på och visade bland annat klipp från Kill Bill i rätten för att visa vad som går igen den statliga filmcensuren utan några klipp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Vapnen dödar inte, utan personen bakom vapnet.

Personen bakom vapnet dödar inte, utan kemin i hans hjärna.

Visa signatur

E6600, 1GB, X1900XT 256MB

Permalänk
Medlem

kemi dödar inte. politik, ideologi och dumhet gör det.

..ok, kemi dödar också ibland, men liken blir iaf prydligare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

vetenskapen säger att det än så länge finns två sätt som världen utvecklas på, antigen helt deterministiskt eller sannolighets-deterministiskt (varav den andra leder stort iom Heisenbergs osäkerhetsrelation). Hur som helst så ryms det vi kallar för "vilja" inte i någon av de (även om vissa argumenterar för att chans är lika med vilja). Med andra ord är det moraliskt fel att straffa människor som enligt våra normer gjort "fel" för det enda de har gjort är rätt!! (skulle de inte gjort så som de gjorde så skulle de ha brutid mot DE ÄNDA reglerna vi har i världen, dvs de fysiska). Men sammtidigt så är polisen bundna av samma regler så polisen gör inget "fel" i att spärra in de för de gör bara som de illa tvunget måste... ska kolla på lite family guy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Nu är det ju också rätt svårt i Sverige att gå och köpa sig en fälthaubitz bara för att man känner för det. För att döda dina klyschor. Människor dödar människor.

Precis så jag menade(not). Jag menade att det är okej att bygga vapen så som Ak5 och JAS(som faktiskt är till för att skada och döda människor) för att det är bra för Sveriges ekonomi, hade vi tjänat lika stora pengar på att producera våldsamma dataspel hade det varit minst lika okej i "lagens" ögon.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

ååå jag älskade det spelet! ^^

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Rätt lustigt att dom klagar så mycket på postal när The Punisher är mycket mer våld i.
Har aldrig hört nåt om punisher alls.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk

punisher spelet hel värdelöst i min mening! och ja..rätt mycket våld men gta serien ^^ det är grejer det!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Åtalet var ju absurt från början, en friande dom var självklart det enda rimliga. Nu har vi väl ett prejudikat så vi slipper liknande pinsamheter i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
kemi dödar inte. politik, ideologi och dumhet gör det.

..ok, kemi dödar också ibland, men liken blir iaf prydligare.

HAHA !

Permalänk
Medlem

Postal är väll ett humorspel? Har aldrig spelat det. Skall jag?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbyem
Postal är väll ett humorspel? Har aldrig spelat det. Skall jag?

Som Haffe sa, det är kriminellt dåligt. möjligen är det humorspel om man tycker att kiss & bajs är det roligaste som finns.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Postal 2 är roligt tycker jag. Kiss & bajs? Aphex, har du ens spelat spelet?

Ja, man kan kissa i spelet. Men det är inte det som utgör den största delen av humorn.

Spelet är rått. Svart humor är ganska överflödig när man spelar det. Inte särskilt blodigt, utan snarare brutalt och kul.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Postal 2 är roligt tycker jag. Kiss & bajs? Aphex, har du ens spelat spelet?

Naturligtvis har jag spelat det, och de minuterna får jag aldrig tillbaka.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Naturligtvis har jag spelat det, och de minuterna får jag aldrig tillbaka.

Nä det märks inte som du minns dem säkert väl heller. Bryr mig inte om att du hatar spelet för det kan jag lätt förstå, men kiss och bajs humorn är inte särskilt utmärkande in Postal 2...

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var ganska kul. Iaf ett par gånger
Det blir tråkigt rätt fort. Online delen är dock ganska kul.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Upptäckte en kul grej, såg nämligen att Webhallen.se återigen har Postal:Share the pain och Postal: Apocalypse weekend i deras sortiment ifall man är intresserad av ett ex.

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|