Routerproblem med 2 datorer och internet

Permalänk
Medlem

Routerproblem med 2 datorer och internet

Har precis bytt ifrån Telia till TDC. Fick med en adsl-router Speedtouch 780w med TDC bytet. Har fått igång internet på dator 1 (servern). Men jag får inte igång internet på dator 2. Får heller inte igång nätverket mellan datorerna. Dom ligger på samma arbetsgrupp. Förut hade jag en korsad kabel mellan datorerna så det funkade med det vanliga adsl modemet som jag hade förut. Men i och med det nya adsl-routern så tänkte jag utnyttja den. Men har problem .

Kan nån här ute hjälpa mig att få igång eländet. Nu surfar jag på dator 1. Men det vill jag inte. Vill använda min arbetsdator nr 2. Och via den komma åt dator 1. Men det går inte

På modemet kan man köra trådlöst med jag använder "trådbundet". Har stängt av trådlösa.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

till börja med en fråga:
Hur många IPn har du hem?

Förklaring till fråga:
Om du råkar ha bara en IP och routern som brygga så tar ju dator nr1 upp IPn och nr2 blir utan internet anslutning (och utan nätverk, vad jag har förstått)

Men om du lägger den Configurerar den yttre IPn till Routern och sen bara tilldelar LAN ipn med Routerns DHCP borde de ju fungera

Såhär har jag förstått saken, är dock ingen expert inom ämnet

//Conny

Permalänk
Medlem

Jag har en fast ip nummer som man får ifrån TDC och vad jag ser inne på routern så är DHCP på. Men det funkar inte :(. Båda datorerna får interna ip nummer. Och bara dator 1 kan komma ut på internet.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D