Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Klart att längre kabel betyder sämre kvalitet, men 6m tror jag inte är så farligt.
Jag ska kolla vad kabel och kontakterna kostar. Var ett tag sedan jag köpte sist.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

En fråga till, i början av den här delsidan

http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/tv.html

står det följande under länken till 1024x576-upplösningen:

"OBS! Widescreen-upplösning verkar bara fungera med sladden i VGA-kontakten (ej via DVI-konverter)!"

Det låter ju inte så bra? Nån vga-kontakt har jag ju inte.

Permalänk
Medlem

Den kabeln jag säljer nu funkade utmärkt på DVI->VGA-adaptern i 1024x576 på min Philips 28" WS jag hade förut.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Gutt, då är jag övertygad om att det funkar. Känns som att den där guiden skulle behöva redigeras en del

EDIT:
Nu upptäckte jag en annan skum grej. I förteckningen över timings för olika TV-apparater hittar jag mycket riktigt min tv, Sony KV-32FX65E. Där står följande:

Sony KV-32FX65E

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,91,16,101,576,5,9,33,14373,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=91 HSW=16 HBP=101 kHz=15 VFP=5 VSW=9 VBP=33 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,373 720 811 827 928 576 581 590 623 interlace +hsync +vsync

Men vad tusan?.. Där står ju 720x576, varför skulle nån vilja köra den upplösningen på den här TV:n? Hur bär jag mig åt för att få rätt timings i 1024x576?

Permalänk
Medlem

Jag garanterar inte att 1024 funkar på din TV via DVI->VGA-adaptern. Säger bara att det fungerade på min.
Du kan få en timing av mig för 1024. Sen kan du ju finjustera den så den passar din TV enligt dina önskemål.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Jau, jag är beredd att testa i vilket fall. Inte för att jag har den blekaste aning om hur man testar sig fram till rätt timings, men ändå.

På timing-sidan finns ju följande timings:

32" Widescreen

PowerStrip timing parameters:
1024x576=1024,68,48,132,576,6,6,37,19875,312

Generic timing details for 1024x576:
HFP=68 HSW=48 HBP=132 kHz=16 VFP=6 VSW=6 VBP=37 Hz=25

Linux modeline parameters:
"1024x576" 19.875 1024 1092 1140 1272 576 582 588 625 interlace +hsync +vsync

Men min TV är ju 100Hz, påverkar det vilka siffror som ska användas? Det får väl bli en massa testande om inte annat, men jag fattar inte varför ägaren till samma TV som jag som har tagit sig tid att ta fram rätt timings har gjort det för 720x576-upplösning..

En fråga till förresten, hur gör man med ljudanslutningen sen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickelin
Jag har just fått till det på min gamla Panasonic TX-28W3E, en drygt tio år gammal standard 4:3 CRT 50Hz. Kanonbild! Jag provade förts med standardinställningarna enligt guiden, det funkade inte alls. Bytte till Puccos kalkylerade inställningar och det funkade direkt!

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,32,40,120,576,6,6,37,14250,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=32 HSW=40 HBP=120 kHz=16 VFP=6 VSW=6 VBP=37 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14.250 720 752 792 912 576 582 588 625 interlace +hsync +vsync

/Micke

Jag lade till dessa inställningar i wikin:
http://perfekttvut.gratiswiki.dk/cgi-bin/gratiswiki.pl?PowerS...

EDIT:
Posta gärna era inställningar om de fungerar bra, skriv också
1. Vilken TV det är, märke och modell
2. Vilket grafikkort, märke och modell
eller lägg in det i wikin själva, annars fixar jag

Permalänk
Medlem

Jag har en mycket välgjord och fungerade sådan här kabel som jag gärna säljer till någon som vill ha då jag köpt platt-tv istället.

200pix tycker jag är ett vettigt pris

skicka ett PM

mvh Oscar

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

någon som har en extra hdd-sub med plastkåpa ? såg inte hd före d-sub så jag beställde fel..:/ om ingen har en hdd-sub med plastkåpa så går det lika bra med en lödbar dvi-kontakt ! Även lödbar scartkontakt skulle vara till nytta.

skicka pm om du har vad jag behöver

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej på er

Nu behöver jag hjälp från experterna här, har feta problem med min RGB -> Scart... Jag fick min kabel häromdan, och detta är vad jag hittills har åstadkommit:

Efter en del fixande och pillande lyckades jag få nån sorts resultat, det såg ut såhär:

http://img291.imageshack.us/img291/3329/funkarjg7.jpg

Mitt problem då var att om jag försökte gå till fullskärmsläge så blev det såhär:

http://img291.imageshack.us/img291/8724/fullscreenra7.jpg

Jag försökte bota det genom att ställa in theatre-mode för andra skärmen i CCC, men när jag startade en filmuppspelning då fylldes bara TV-skärmen med en massa flimmer i samma färger som den uppspelade filmen. Dessutom verkade TV:n hoppa ur synk på nåt sätt, och för att få den normal igen var jag tvungen att gå in i powerstrips display/configure, då hoppade den direkt tillbaka till ursprungsläget.

Nu har det emellertid gått utför... Utan någon anledning jag kan komma på verkar allting ha pajat över natten. När jag nu aktiverar TV:n med de timings som funkade tidigare får jag typ det här resultatet:

http://img295.imageshack.us/my.php?image=altco3.jpg

Bilden flyger runt och flimrar intensivt, och det där svarta breda strecket som går tvärs över rullar långsamt uppåt. Oavsett vilka timings jag nu försöker köra får jag bara samma resultat, att knappa på pilarna i "Advanced Timing.." skapar bara mer eller mindre flimmer, om det inte ser ut som bilden ovan ser det ut typ såhär:

http://img295.imageshack.us/my.php?image=sonyuo3.jpg

Jag har ominstallerat mina grafikdrivrutiner, och jag har ominstallerat (senaste) Powerstrip, utan nån som helst effekt. Vad ska man tro om det här? Jag blir lite knäckt..

Jag kanske ska tillägga att jag har en 100Hz Sony 32" ( Sony KV-32FX65E) och ett Radeon x1900gt. Jag har ju sett att nån har postat timings för exakt min TV-modell, men dessa funkar snarast sämre än andra jag har testat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Hej på er

Nu behöver jag hjälp från experterna här, har feta problem med min RGB -> Scart... Jag fick min kabel häromdan, och detta är vad jag hittills har åstadkommit:

Efter en del fixande och pillande lyckades jag få nån sorts resultat, det såg ut såhär:

http://img291.imageshack.us/img291/3329/funkarjg7.jpg

Mitt problem då var att om jag försökte gå till fullskärmsläge så blev det såhär:

http://img291.imageshack.us/img291/8724/fullscreenra7.jpg

Jag försökte bota det genom att ställa in theatre-mode för andra skärmen i CCC, men när jag startade en filmuppspelning då fylldes bara TV-skärmen med en massa flimmer i samma färger som den uppspelade filmen. Dessutom verkade TV:n hoppa ur synk på nåt sätt, och för att få den normal igen var jag tvungen att gå in i powerstrips display/configure, då hoppade den direkt tillbaka till ursprungsläget.

Nu har det emellertid gått utför... Utan någon anledning jag kan komma på verkar allting ha pajat över natten. När jag nu aktiverar TV:n med de timings som funkade tidigare får jag typ det här resultatet:

http://img295.imageshack.us/my.php?image=altco3.jpg

Bilden flyger runt och flimrar intensivt, och det där svarta breda strecket som går tvärs över rullar långsamt uppåt. Oavsett vilka timings jag nu försöker köra får jag bara samma resultat, att knappa på pilarna i "Advanced Timing.." skapar bara mer eller mindre flimmer, om det inte ser ut som bilden ovan ser det ut typ såhär:

http://img295.imageshack.us/my.php?image=sonyuo3.jpg

Jag har ominstallerat mina grafikdrivrutiner, och jag har ominstallerat (senaste) Powerstrip, utan nån som helst effekt. Vad ska man tro om det här? Jag blir lite knäckt..

Jag kanske ska tillägga att jag har en 100Hz Sony 32" ( Sony KV-32FX65E) och ett Radeon x1900gt. Jag har ju sett att nån har postat timings för exakt min TV-modell, men dessa funkar snarast sämre än andra jag har testat.

Lite dum kommentar men är du säker på att du har AV påslaget på TV´n? Precis sådär ser det ut när man kör med rgb scart och inte har på AV.

Permalänk
Medlem

Om du har möjligheten, prova kabeln på en annan TV och en annan dator.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

ramzon: Hur menar du "har på av"? Jag har av1 på på TV:n, och det är där kabeln är inkopplad. Jag såg nån inställning i TV:n som hette typ "AV2 utsignal", där jag tidigare hade "TV" valt. Jag testade att välja "AV1" där istället, men det gjorde ingen skillnad.

Macen: Jao, jag ska se om jag kan hitta nån jag kan testa hos, tyvärr känner jag inte så många med radeon-setup, men jag får se.. Jag fattar bara inte hur det kan gå från att nästan funka till att totalt icke-funka.

Permalänk
Medlem

Ja, det är mycket märkligt.
AV1 borde vara den som har RGB-ingång.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Hmm, nu har jag kommit tillbaka till ruta 1 kan man säga, jag kan inte säga exakt hur jag gjorde det men nu har jag återigen tv-ut-bild på TV:n fast i 4:3-format, med ca 7-8 cm svarta kanter på vardera sida. Dessutom kvarstår problemet med att om jag i CCC väljer theatre-mode för extended display och kör igång en video, så fylls bara hela TV-skärmen med brus i filmens färger. Det känns som att det är nånting annat än en massa knappande på powerstrips pilar som behövs här..

Dessutom undrar jag fortfarande om det är några av powerstrips värden som man ska försöka hålla på några särskilda siffror? Jag har nånstans läst om "försök hålla total blabla till det och det värdet" etc, men kan ej hitta det igen.

En annan lite skum grej är att min vanliga monitor verkar påverkas av allt detta. Den stänger av sig ibland (till synes slumpmässigt) för att direkt gå på igen. Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Jag förklarade ju i ett PM vad de olika värdena innebar.
Skippa theatre-mode och för ut filmen från VLC eller Mediaspelaren på det utökade skrivbordet så får du filmen över hela bilden.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Hmm, nope, nåt sånt PM har jag inte fått.

Om jag startar en film på normalt sätt med vlc, drar över vlc-fönstret till TV:n och dubbelklickar så visas filmen som widescreen, fast placerad mitt på TV:n med svarta kanter på ALLA sidor, så som det ser ut på en av exempelbilderna jag postade. Eller finns det nåt annat sätt?

Permalänk
Medlem

Hm, märkligt. Jag har ju PM:at dig det innan. Skickar igen.

Kör du 720x576 på en WS-TV så är det klart att det blir svarta kanter. Du får välja WS eller 16:9-läge på din TV så att du får bild över hela TV:n
En WS-film har ju svarta kanter i sig uppe och nere. Testa med en vanlig 4:3-film i läge SW eller 16:9 på TV:n och du ska få bild över hela, men den blir utdragen.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Det skumma är att det är när jag har TV:n i widescreen-läge som jag har ca 7 cm svarta kanter på varje sida (som på bilden). om jag ändrar till 4:3 på TV:n så blir bilden från datorn minimal, med typ 15cm svarta kanter på varje sida.

Du kanske PM:ade medan de höll på med underhåll på Sweclockers? Well well..

Permalänk
Medlem

Jaså, du kör WS. Det var ju väldigt märkligt. Jag har aldrig varit med om att bilden inte har varit över hela TV:n. Du har nog ändrat för mycket på horizontal front och back porch.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Tjohopp, nu har jag lött mig en kabel. Fungerar utmärkt med mitt radeon 9800 Pro, vilken bild! Aldrig mer s-video!

Kruxet är bara att jag egentligen skulle ha kabeln till ett Rage 128 Pro/Ultra. Powerstrip vägrar låta mig använda rätt inställningar. Inga inställningar sparas, vare sig de är interlaced/komposit eller vanliga. Man får bara välja "restart/continue" när man fyllt i sina custominställningar. Väldigt irriterande.

Finns det något sätt att tvångsmata Powerstrip med ens valda inställningar? Har lekt lite i .ini-filen men utan resultat.

Sitter just nu på Rage 128-burken & testar ubuntu, hade tänkt mig att tvångsmata upplösning här med, men är såklart helt lost på linux. Någon som kan ge mig en cut & paste på lämplig kommandorad? (har sökt, den infon var lika lättförstådd som swahili)

(f.ö tyckte jag scarten var pilligast att löda. Hur man kan sabba en 15 pin VGA förstår jag inte)

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Har ni som fixat den "nya" kabeln med massa motstånd och skit ett högt pip i tv'n när man kollar på datorkanalen? Kanske dags för mig att fixa ny

"Finns det något sätt att tvångsmata Powerstrip med ens valda inställningar? Har lekt lite i .ini-filen men utan resultat." orren

under dom 2 åren jag har haft min kabel så har jag märkt att vissa powerstrip installationer jag gjort har vägrat att spara minsta inställning, eller vägrat byta till en ny upplösning osv.

så ett enkelt tips är att installera om powerstrip ... då det står som såhär i FAQ'n "Nyhet: Användaren Dr Cain på Sweclockers forum har bekräftat att även ATI Rage 128 fungerar!"

nästa tips är att PM:a Dr Cain

Permalänk
Medlem

Hej, Jag har tänkt att bygga en HTPC och använda en sån här kabel med den.
Alla delar ska kosta runt 3000kr inkl. chassi.
Undrar bara om ni vet något grafikkort som man kan använda detta till och vart man kan beställa det?
Det skulle vara trevligt om man kunde spela in från TVn också, direkt in på hårddisken på htpcn..
Det måste ju vara tysta grejer också..

Annars kan ni också hjälpa mej att välja alla delar för jag är rädd att det jag väljer inte ska passa i chassit osv..

//Henke

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachia
Hej, Jag har tänkt att bygga en HTPC och använda en sån här kabel med den.
Alla delar ska kosta runt 3000kr inkl. chassi.
Undrar bara om ni vet något grafikkort som man kan använda detta till och vart man kan beställa det?
Det skulle vara trevligt om man kunde spela in från TVn också, direkt in på hårddisken på htpcn..
Det måste ju vara tysta grejer också..

Annars kan ni också hjälpa mej att välja alla delar för jag är rädd att det jag väljer inte ska passa i chassit osv..

//Henke

Men grattis! bra att du ens läser första inlägget...

Allt viktigt i denna tråd står på denna sidan http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/
"Ett ATI Radeon-kort (minst Radeon 7000). Radeon Mobility fungerar också."

alltså är enda rekomendationen du kommer få är alltså minst ett Radeon 7000 och allt nyare... och då enligt dig med tv-in vilket blir svårt att hitta..

Så jag rekomenderar ett grafikkort för tv-out (radeonet) samt ett tv-kort med tv-in

behöver du mer HTPC råd är detta fel tråd, samt fel forumsdel kolla under ljud, bild och multimedia!

Mvh Kristoffer Linder

edit: ett radeon < 7000 hittas överallt.. blocket, tradera, datorbutiken, komplett, webhallen...
ska du ha nytt kolla upp priser med www.buggy.nu som är bäst när det gäller prisjämförelse på datordelar.

Permalänk
Medlem

En HTPC som klarar HD-material för under 3000:- inkl. chassi blir svår att hitta. Ska du bara kolla på DVD och enkla divx-rippar hade jag hellre köpt en Kiss-spelare eller liknande med komponent- eller SCART-utgång.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag har en asus pundit-r med ATI radeon 9100 IGP, en vga utgång och sen en dvi utgång, men det är en DVI-D. Det verkar som alla andra har DVI-A, rå skumt om mitt är det enda kortet som kör DVI-D.
Om jag nu har sån otur vet nån om det finns DVI-D --> VGA eller DVI-A adaptrar, letat som tusan och hittar inget.
Kanske man kan löda om uttaget ändå, lite tveksamt eftersom det är digitalt. :/

Permalänk
Medlem

Hallo folks!

Är i planeringsstadiet när det gäller en sån här kabel.

Mitt största problem (just nu ) är jag har ett geforce som jag inte vill kasta än.

Undrar därför om det är nån som har fetingkoll på var det finns radeon PCI-kort som är löjligt billiga?
(finns det några aber med den lösningen för övrigt?)

Permalänk
Medlem

eftersom jag inte har tid ellr ork att läsa igenom hela tråden så undrar jag om det går att göra en sådan scart till en bärbar dell med ett radeon kort? ganska gammalt kort.

är en dell 610

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Vart köpa kabel?

Hej!

Är det någon som har tips på vart man kan köpa?

Är det ngn schysst som kan löda ihop en till bra pris

Mvh Krister

Visa signatur

Kman44