Bergsala Röstinsamling, Skriv på

Permalänk

Bergsala Röstinsamling, Skriv på

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?nintendo

Skriv in ditt namn om du vill att nintendo kanske blir billigare

Visa signatur

Wie

Permalänk

Jag har signerat, inte för jag tror att det kommer göra någon skillnad. Men priset på nintendo i sverige är stört. Vet nintendo verkligen om detta? eftersom det officiella "retail" priser SKA vara 249dollars?...Det blir billigare om man importerar från USA inkl frakt. SJUKT!

Visa signatur

Daniel.G
MSI i875P Neo-FISR<>Intel P4 Prescott 3.2Ghz@3.4Ghz 855MHz<>TwinMOS PC3200 1024MB(512x²)Dual DDR RAM<>
Gainward GeForce 6800GT 256MB GS Core @ 400Mhz Memory @ 1100Mhz<>3DMARK03 Score:12416<>3DMARK05 Score:4352<>APC Back-UPS RS500

Permalänk

Vad jag vet så finns det INGEN internetinsamling NÅGONSIN i hela världen som har påverkat NÅGOT.

Tror ni att bergsala släpper spelen billigare för att några tusen vill det eller?
Nej, ska vi komma någon vart måste bergsalas ägare avgå. Då de vad jag har förstått tjänar en del pengar på Nintendo, så lär det aldrig hända.

Därför bör man importera spelen, eller ännu hellre piratkopiera.
Det SISTA man ska göra är att köpa nintendospel av bergsala! Det är inte förens bergsalas omsättning minskar rejält som de kommer att tänka om. Senaste prissänkningen tog ju 20 år och krävde en stämning av Nintendo Europe på flera hundra miljoner kronor...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Signat

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riversswe
Jag har signerat, inte för jag tror att det kommer göra någon skillnad. Men priset på nintendo i sverige är stört. Vet nintendo verkligen om detta? eftersom det officiella "retail" priser SKA vara 249dollars?...Det blir billigare om man importerar från USA inkl frakt. SJUKT!

Det blir INTE billigare om du beställer från USA.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Det blir INTE billigare om du beställer från USA.

USA vet jag ingenting om, men det BLIR billigare med frakt inräknat ifall du importerar Wii från exempelvis DVDBoxOfficem som ligger i Canada. Det samma gäller spelen till maskinen.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vad jag vet så finns det INGEN internetinsamling NÅGONSIN i hela världen som har påverkat NÅGOT.

jag har för mig att jag hört talas om någon sådan som gett resultat.
tyvärr har inte den här gjort det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legogris
USA vet jag ingenting om, men det BLIR billigare med frakt inräknat ifall du importerar Wii från exempelvis DVDBoxOfficem som ligger i Canada. Det samma gäller spelen till maskinen.

räknar du in moms och tullavgifter i det? när jag själv gör det brukar skillnaderna bli mycket mindre.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Det blir INTE billigare om du beställer från USA.

Billigare blir det, men inte så mycket som alla tror.

Om den nu kostar $249 i US blir det 1700SEK. Nu är det så att du som importerar inte betalar momsen i USA utan egentligen är skyldig att betala svensk moms (då ska du skatta för frakten också) vilket ger 1700 + 200 (frakt) = 1900. 1900 x 1,25 = 2375. Du har alltså sparat ca 400 spänn.

Tänk nu på att både bergsala och butiken vill tjäna lite pengar på det hela. Var ska de ta dem ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Tänk nu på att både bergsala och butiken vill tjäna lite pengar på det hela. Var ska de ta dem ifrån?

De lär ju som massimportörer få lite mängdrabatt så att säga, så är det ju med allt från matvaror till narkotika ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Billigare blir det, men inte så mycket som alla tror.

Om den nu kostar $249 i US blir det 1700SEK. Nu är det så att du som importerar inte betalar momsen i USA utan egentligen är skyldig att betala svensk moms (då ska du skatta för frakten också) vilket ger 1700 + 200 (frakt) = 1900. 1900 x 1,25 = 2375. Du har alltså sparat ca 400 spänn.

Tänk nu på att både bergsala och butiken vill tjäna lite pengar på det hela. Var ska de ta dem ifrån?

Summan i usa är nog också inkl summan butiken tjänar
Så Bergsala vill ha det dubbla

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Summan i usa är nog också inkl summan butiken tjänar
Så Bergsala vill ha det dubbla

Självklart, ville bara exemplifiera att priserna vi ser från USA är utan moms.

Permalänk

nja, inte för att försvara, men företagen behöer också skatta. halva vinsten skattas så, då blir det nog snarlik vinst i alla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riversswe
Jag har signerat, inte för jag tror att det kommer göra någon skillnad. Men priset på nintendo i sverige är stört. Vet nintendo verkligen om detta? eftersom det officiella "retail" priser SKA vara 249dollars?...Det blir billigare om man importerar från USA inkl frakt. SJUKT!

249 €, en rätt stor skillnad.
Tillägg: priset skulle ursprungligen varit 199$, som det alltid varit gällande Nintendos konsoller. Dock tyckte de stora butikerna att de inte fick tillräckligt med pengar och "tvingade" Nintendo att höja med 50$ för att få högre profit.

För övrigt anser jag denna "röstinsamling" inte ens vara vatten värd. Vill ni ha förändring?
Köp inte produkten av dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yellowfrog
nja, inte för att försvara, men företagen behöer också skatta. halva vinsten skattas så, då blir det nog snarlik vinst i alla fall.

Var har du fått det ifrån? Svenska bolagsskatten är mig veterligen 28% (På vinsten efter avskrivningar, periodiseringfonder mm)

Permalänk
Medlem

Man får ju se till att privatimportera från USA, då "slipper" man ju både svensk moms och skatt...

Finns flera delstater i USA som har 0% moms på teknik.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Billigare blir det, men inte så mycket som alla tror.

Om den nu kostar $249 i US blir det 1700SEK. Nu är det så att du som importerar inte betalar momsen i USA utan egentligen är skyldig att betala svensk moms (då ska du skatta för frakten också) vilket ger 1700 + 200 (frakt) = 1900. 1900 x 1,25 = 2375. Du har alltså sparat ca 400 spänn.

Tänk nu på att både bergsala och butiken vill tjäna lite pengar på det hela. Var ska de ta dem ifrån?

Det där stämmer bra, men du har missat tullavgiften som förmodligen ligger runt 14-15%, sen så är nog frakten dyrare. Säg att frakten är på 300kr. 1700 + 300 = 2000. 2000 x 1,14 x 1,25 = 2875. Där ser man.

Hulle: Det finns, som du säger, en chans "att man slipper" tull och moms. Men sen finns det också en chans att du inte slipper. Det har jag varit med om, det är inte speciellt kul, när de vill ha några extra tusen för att du ens ska få ut ditt paket.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Man får ju se till att privatimportera från USA, då "slipper" man ju både svensk moms och skatt...

Finns flera delstater i USA som har 0% moms på teknik.

/hulle.

Slipper moms vid privatimport? Vart har du fått reda på det?
Tror nog en läsning på Tullverkets hemsida hade gjort susen för dig

Om du tänker på företag så betalar inte företag momsen när varan anländer utan betalar hela momsen när dom säljer varan istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Slipper moms vid privatimport? Vart har du fått reda på det?
Tror nog en läsning på Tullverkets hemsida hade gjort susen för dig

Om du tänker på företag så betalar inte företag momsen när varan anländer utan betalar hela momsen när dom säljer varan istället.

Han menar nog att paketet ska slinka förbi tullen, vilket händer, men har man otur så.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Billigare blir det, men inte så mycket som alla tror.

Om den nu kostar $249 i US blir det 1700SEK. Nu är det så att du som importerar inte betalar momsen i USA utan egentligen är skyldig att betala svensk moms (då ska du skatta för frakten också) vilket ger 1700 + 200 (frakt) = 1900. 1900 x 1,25 = 2375. Du har alltså sparat ca 400 spänn.

Tänk nu på att både bergsala och butiken vill tjäna lite pengar på det hela. Var ska de ta dem ifrån?

och köper man mer än enbart basenhet så blir det desto mer "vinst".

Börjar själv fundera på att importera... gillar dock inte tanken att man fortsättningsvis måste importera alla spel man vill ha... :s

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Slipper moms vid privatimport? Vart har du fått reda på det?
Tror nog en läsning på Tullverkets hemsida hade gjort susen för dig

Om du tänker på företag så betalar inte företag momsen när varan anländer utan betalar hela momsen när dom säljer varan istället.

Jag syftar på att man ber en kompis i USA att köpa en Wii, lägga den i en låda, skicka den till Sverige med USPS (inte DHL och dem...) skriva värdet till några hundra kronor och gåva. Då slipper du svensk moms så länge det inte fastnar i tullen, vilket är osannolikt om du skickar via USPS.

Man kan även passa på att köpa det i en delstat som har låg/ingen moms på elektronik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Det där stämmer bra, men du har missat tullavgiften som förmodligen ligger runt 14-15%

Det är ingen tull på elektronik mellan USA och EU. Däremot om det fastnar i tullen så måste man betala svensk moms och en kontrollavgift som ligger på några hundra.

I slutändan så sparar man rätt mkt pengar om man kan göra det här, och även om man skulle åka fast i tullen så är det inget straff på det utan då är det 25%moms + kontrollavgiften på några hundra, så man tjänar på det även då.

Men då måste man ju som sagt ha en kompis i USA. Eller lita blint på någon på ebay eller liknande.

EDIT: Enklast verkar vara att skicka som gåva och skriva ner värdet till under 500kr.

Från tullverket.se
-----
För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:
det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.
-----

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
[B]Det där stämmer bra, men du har missat tullavgiften som förmodligen ligger runt 14-15%, sen så är nog frakten dyrare. Säg att frakten är på 300kr. 1700 + 300 = 2000. 2000 x 1,14 x 1,25 = 2875. Där ser man.

Verkligen inte...

Är det nån som har fått en tullavgift under de senaste 2-3 månderna och vet hur stor den var? Runt 50-150:- gissar jag på.

Det som är lite synd med att beställa från USA är att tullen mycket väl halvt kan förstöra varorna. Ingen respekt för privatpersonen där inte ^^ (Jaja, jag vet, de snälla tullarna vill helst stoppa saker som är lite mer farliga än en oförändrad Wii. Men ändå).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Jag syftar på att man ber en kompis i USA att köpa en Wii, lägga den i en låda, skicka den till Sverige med USPS (inte DHL och dem...) skriva värdet till några hundra kronor och gåva. Då slipper du svensk moms så länge det inte fastnar i tullen, vilket är osannolikt om du skickar via USPS.

Man kan även passa på att köpa det i en delstat som har låg/ingen moms på elektronik.

/hulle.

Självklart kan man göra det.
Men gåvorpaket kan även dom öppnas av tullen och bli omtullade. Tullen har rätt att öppna paket och göra en kontroll. Oftas brukar man se det, då det står på tejpen, ompackad och inspekterad av tullverket.
Ser tullen då att det ligger något som är mer värt än 500kr så kommer dom förmodligen att, antingen be dig skicka kvitto på saken du har köpt eller så kollar de själv marknadsvärdet i Sverige och tullar efter det.

Att få genom stora paket på "gåva" är otroligt svårt nu. USPS paket brukar vara lättast att få genom.

Innan fick jag igenom, avgassystem, coiloverskit och annat stort och tungt till bilar på gåva. Men nu gör jag inte det längre. Inte värt risken att bli av med paketet och få 500kr i ersättning.

Detta gäller dock ifrån USA. Jag har lyckats skicka ett PS3 till min bror i Sverige och det gick igenom utan problem. Dock var detta ifrån Japan, där jag bor.

Tullen har hårdare koll nu än för 2 år sen. I alla fall paket som kommer ifrån USA.

Sen brukar webbutiker på amerikanska sidor vara priser utan moms. Då man själv momsar saken beroende i vilken stat man bor i.

Till er som vill importera så rek. jag att inte be dom skriva det som gåva. Kommer paketet bort eller bli förstört så får ni bara ersättningen för max 500kr, om det nu är försäkring på försendelsen.