Min låt är nästan klar, ligger en helgs arbete bakom denna.

Permalänk
Medlem

Min låt är nästan klar, ligger en helgs arbete bakom denna.

Snodde lite rubrik från Billman

Jao, jag fick en liten inspirationsboost i helgen och knåpade ihop en liten enkel låt. Vet inte vilken genre jag skall placera den i. Det är en form av blandning mellan Robert Miles och Safri Duo kanske? Rätt lugn låt, med lite rytmer ändå. Tror det låter rätt så Strukt när jag tänker efter.

Tanka gärna och kom med era kommentarer. !
http://www.strukt.biz/music_media/09112006.mp3

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Som du vet så är det inte riktigt min gebit men början är tokskön, låter som random Boards of Canada-låt.

edit: Tog bort irriterande bilder på mig själv, räcker med en..

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det lät bra, som så många gånger förr, även om jag inte delger det så ofta

Läste inte inlägget så noga och skulle just påpeka att plinkandet i början påminde om en Robert Miles-låt (måhända att det var Children), men det visste du inte helt otippat redan om.

Permalänk
Medlem

Härligt stereoperspektiv på "plingadet". Trummorna lät väldigt syntetiska och platta. Sen lät det som att allt var välidgt "högt" mixat. Annars var den väl okej, för att vara den typen av musik. Knappast min favorit genre om man säger så.

Bra jobbat!

Permalänk
Hedersmedlem

Medioker.

Vad jag inte riktigt hajar är varför du pressar in ett åtminstone potentiellt originellt sound i det tröttsamma fjortistrance-facket, komplett med baktaktsbas, 4/4->6/8-byte och s.k. "fet" kagge. Originalitetsfaktorn rasar i golvet, och man tappar intresset.

Nuka allt i låten förutom pling-introt, och lägg bara på sådant som passar. Trance kan vem som helst göra, försök hitta din egen stil.

Permalänk
Medlem

Det var kritik som heter duga, tur den var konstruktiv iallafall. Tycker du ärligt talat detta låter som fjortistrance? Kanske det gör det men i mitt tycke har jag hört mycket värre. Kanske det är takten som gör att man får sådana tankar. Jag är dock lite svag för det baskaggesound jag skruvat fram efter feedback jag fått där folk klagat på "klent" *umpfh* i låtarna.

Jag tror inte jag kommer fixa till denhär något speciellt, den får bli en i mängden även om kanske inte alla tycker om den. En vis man sa en gång: gör du 10 låtar eller om det var 100, så blir bara 1 av dom riktigt bra. Det kan nog stämma också

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger vad jag tycker. Självklart har det med smak att göra, men 6/8-växlingen är verkligen skittråkig i mina öron.

Jag tyckte introriffet var det enda intressanta, och föreslog att du gjorde något lite mer passande. Kanske ambient, kanske electro, breakbeat eller drum 'n bass - så länge det håller ihop kan du göra vad som helst.

För övrigt är trance den musikaliska motsvarigheten till ketchup - bara för att man kan ha det på nästan allt betyder det inte att man ska

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
För övrigt är trance den musikaliska motsvarigheten till ketchup - bara för att man kan ha det på nästan allt betyder det inte att man ska

Nog för att vi inte vill skapa en genrediskussion här, men man bör vara väldigt försöktig när man pratar om trance, då det är en otroligt bred genre. Jag vet inte inte hur insatt du själv är i genren, men uttryck som "fjortistrance" får mig att undra vad du egentligen vet om och hur du definerar genren. "Hard dance mania" de gör reklam för på tv?

Angående låten så tycker att slingan är helt ok, men låten känns rätt tråkig. Den saknar "detaljer" eller vad man ska säga. Den är rätt platt. Det underbara med bra trance är djupet på låtarna. Man kan lyssna på samma låt om och om igen, och upptäcka en ny liten slinga i bakgrunden varje gång. Finns ingenting sådant här. Dock tycker jag att du har en fin grund som kan byggas vidare på.
Ledsen att jag inte kan förklara det hela bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Min låt är nästan klar, ligger en helgs arbete bakom denna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Snodde lite rubrik från Billman

Jao, jag fick en liten inspirationsboost i helgen och knåpade ihop en liten enkel låt. Vet inte vilken genre jag skall placera den i. Det är en form av blandning mellan Robert Miles och Safri Duo kanske? Rätt lugn låt, med lite rytmer ändå. Tror det låter rätt så Strukt när jag tänker efter.

Tanka gärna och kom med era kommentarer. !
http://www.strukt.biz/music_media/09112006.mp3

Bara jag som tycker den låter skitbra?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Nog för att vi inte vill skapa en genrediskussion här, men man bör vara väldigt försöktig när man pratar om trance, då det är en otroligt bred genre. Jag vet inte inte hur insatt du själv är i genren, men uttryck som "fjortistrance" får mig att undra vad du egentligen vet om och hur du definerar genren. "Hard dance mania" de gör reklam för på tv?

Absolut icke. Jag har spelat allt från X-Mix och Posfords tidiga mästerverk till Jürgen Vries och jag vet inte hur många gånger jag kastat mig över ljusbordet när "turn the lights doooown" ekar genom lokalen... =P

Skämt åsido, jag menar bara att trance är en av de mer uttjatade musikstilarna rent generellt. Självklart finns det duktigt folk som gör bra saker, men det finns inget självuppfyllande med att lägga en rak kagge och baktaktsbas. Gissningsvis börjar man som blivande musiker med en stil man är bekant med, och tyvärr får trance lida för det.

Men du har helt rätt, detta är inte en diskussion om "genre supremacy." Jag bara menar.

Permalänk
Glömsk

Introt påminner lite om låten "Children". Kommer inte ihåg vem som gjort den dock.

Edit: Hur i helvete misslyckades jag använda korrekt punktuation i den korta meningen?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag så intresserad i trance över huvud taget, men jag gillar introt.
Resten av låten är det inget fel på, men inte heller något speciellt. Jag harhört absurt mycket värre saker i mitt liv, så det är på inget sätt en dålig låt, men den har ingenting som får mig att reagera på den heller. Den känns ungefär som när man sitter i en soffa på klubben och har musiken från dansgolvet i bakgrunden. Trevligt att ha där, men inget man tänker på eller känner är speciellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Introt påminner lite om låten "Children". Kommer inte ihåg vem som gjort den dock.

Edit: Hur i helvete misslyckades jag använda korrekt punktuation i den korta meningen?

Enkelt gjort. Först vänjer man sig vid tangenter med knappt något motstånd alls. Gå sedan iväg och köp ett tangentbord i silicon där man får trycka som en galning för att saker ska registreras och som har diverse olika tangenter som bara funkar lite då och då. Då är det väldigt lätt hänt

*Viker ihop sitt tangentbord, går iväg och diskar det*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt

Jag tror inte jag kommer fixa till denhär något speciellt, den får bli en i mängden även om kanske inte alla tycker om den. En vis man sa en gång: gör du 10 låtar eller om det var 100, så blir bara 1 av dom riktigt bra. Det kan nog stämma också

Inte för att jag kan nånting om musikskapning direkt... men det där låter rätt skumt. Ungefär som att jag skulle kunna sätta mig ner och göra en låt per kväll i typ CakeWalk och efter som mest tre månader har jag en låt som är "riktigt bra".

Är det verkligen så att göra musik handlar om att "ha tur" och komma på en bra melodisnutt/textrad som man sen fyller ut... och inte så att det kräver riktigt hårt arbete och mkt finputs och vilja att slänga bort delar som är skräp men behålla det som är bra?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Absolut Srekel, en låt kräver mycket meck, papperskorgshantering och omtagningar. Kill your darlings som det så fint heter.
Man kan ägna timmar åt en melodisnutt som i slutändan bara blir kaos i jämförelse till de andra delarna i låten. Dramaturgi är filurigt, inte minst inom musiken.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Är väldigt anti allt som inte är rocknroll, men tycker ändå att det lät bra.

Permalänk
Medlem

Liknelsen mellan musik/producerande och litteratur/författande sträcker sig längre än vad man kan tro. Tog ett tag för mig att inse att det finns ett absolut i musik lika lite som det finns den bästa boken. Och det är väl en tröst.

Permalänk
Hedersmedlem

...Fast du kan fortfarande jämföra två låtar och se varför den ena är bättre, och du kan lyssna på en enskild låt och avgöra om den är bra eller dålig - och varför. Så nog finns det "absoluter" i musik också. "Det är min stil" är bara ett försvar så länge man accepterar att ens stil också kan vara dålig

Däremot håller jag med dig om att det inte alltid är så lätt att bibehålla objektiviteten. Tävlingar som X Factor och Idol exploaterar det faktum att de flesta människor går på totalintrycket, och att de ofta har ganska oprecist musikomdöme.

Permalänk
Medlem

En helgs arbete är nog inte så mycket egentligen. Har gjort låtar som tagit månader ibland och det märks att dom är bättre. Det går säkert att fixa till den men då blir det antagligen en helt annan låt ;), och frågan är. Ska man göra det?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Introt påminner lite om låten "Children". Kommer inte ihåg vem som gjort den dock.

Edit: Hur i helvete misslyckades jag använda korrekt punktuation i den korta meningen?

Du tänker nog på Robert Miles.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ord föratt beskriva men jag tycker som en del av resten, att det är en helt ok låt men att den knappt skulle vara en låt som jag lyssnade på.

Sen att du gjort den på en helg kompenserar upp de mesta enligt min mening eftersom en låt kan ta allt från en vecka till ett år. typ.

Jag ska se om jag kan pilla ihop nått ikväll så PMar jag dig sen Strukt...

Mvh Billman

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

Eftersom jag ofta gör egen musik med Reason och har jobbat lite med strukt tidigare så ser jag inte riktigt från samma vinkel som många andra.

Det här är inte det bästa du gjort. Ganska långt ifrån. Melodin är lite småtråkig och det finns ingen riktig variation i den. Det är inte dåligt, långt ifrån. Men jag saknar mer variation.

Trummorna är riktigt bra även om jag hade valt en annan hihat. Alla trummorna låter aningen torra och jag hade velat ha betydligt mer reverb på dem för att få lite mer "atomosfär" i den. Övriga låten har mycket reverb och fin rymd. Trummorna står därför ut lite för mycket för min smak. Sedan, som alltid, så gillar jag inte dina snaredrums. Men det kanske bara är jag

Det är i alla fall betydligt bättre än vad jag lyckats klämma fram de senaste två åren, men det är inte perfekt. Finns alltid saker att fixa

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
...Fast du kan fortfarande jämföra två låtar och se varför den ena är bättre, och du kan lyssna på en enskild låt och avgöra om den är bra eller dålig - och varför. Så nog finns det "absoluter" i musik också. "Det är min stil" är bara ett försvar så länge man accepterar att ens stil också kan vara dålig

Däremot håller jag med dig om att det inte alltid är så lätt att bibehålla objektiviteten. Tävlingar som X Factor och Idol exploaterar det faktum att de flesta människor går på totalintrycket, och att de ofta har ganska oprecist musikomdöme.

Det var inte alls något försök till försvar emot kritik, eller någon hävdan att man inte kan värdesätta saker olika, i stil med "det är bara din åsikt" eller "evolution är bara en teori". Självklart värdesätter man vissa saker mer än andra, något annat är bara löjligt att tjafsa om.

Vad som är intressant är väl egentligen frågan var dessa värderingar/"absoluter" grundar sig i, och det var det jag tänkte på med "en tröst". Fast jag har inte den resoneringsförmågan att gå in på det... alla borde läsa Richard Dawkins eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Introt påminner lite om låten "Children". Kommer inte ihåg vem som gjort den dock.

Edit: Hur i helvete misslyckades jag använda korrekt punktuation i den korta meningen?

Varför göra en edit? :] Du editerade ju inte inlägget?

Ont:
Jag gillar låten, gillade den andra låten du gjorde tidigare också :] Fortsätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Introt påminner lite om låten "Children". Kommer inte ihåg vem som gjort den dock.

Edit: Hur i helvete misslyckades jag använda korrekt punktuation i den korta meningen?

Robert Miles - Children, minns inte om det är "originalet" eller ej.

Edit: Dum och trött som man är så läser man inte igenom alla inlägg innan man postar. Förövrigt bra låt, och visst har du "lånat" lite av Children låten? Mycket trevligt plinkande iaf.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Helt klart en låt som hamnar i playlisten,. jag kan absolut ingenting om musik, takter och slingor men det jag kan säga är att det inte är en låt som sticker ut ur mängden men den är fortfarande väldigt skön att lyssna på. Någon som kan precisera vad det är för genre på låten?

Och när man tänker på att det bara var en helgs arbete nedlagt på låten så gör det min reaktion ännu mer positiv

Visa signatur

Jao.. Kanske Det..

Permalänk
Medlem

rätt skön låt men känns lite som en remix av Robert Miles - Children från och till

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Riktigt skön Är den gjord i FL studio? förstår inte hur man kan göra så sköna låtar dom denna och Billmans i det programmet
Mina låter skit XD

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Riktigt skön Är den gjord i FL studio? förstår inte hur man kan göra så sköna låtar dom denna och Billmans i det programmet
Mina låter skit XD

Det krävs faktiskt bara medfödd talang, gehör och sinne för musik

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billman
Det krävs faktiskt bara medfödd talang, gehör och sinne för musik

Inte riktigt... jag har fått hära att jag har det där, men FL är en enda stor gåta för det... jag har suttit i timmar och ändå inte fått fram ett enda vettigt piano-ljud.

sätter jagmig medmin synt och Cubase däremot går det undan

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Inte riktigt... jag har fått hära att jag har det där, men FL är en enda stor gåta för det... jag har suttit i timmar och ändå inte fått fram ett enda vettigt piano-ljud.

sätter jagmig medmin synt och Cubase däremot går det undan

Då kan du inte FL

ingen normal person lär sig FL utantill så va inte orolig

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/